Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak rozebrać turbinę od silnika spalinowego?

Doktor5 28 Maj 2008 23:10 28037 59
  • #1 28 Maj 2008 23:10
    Doktor5
    Poziom 19  

    Witam!

    Nie wiedziałem gdzie to zamieścić :idea:

    Mam dwa pytania jak zdemontować część gorącą turbiny chcę ją oddzielić od tego kawałka łączącego gdzie podpina się olej nie chcę nic na siłę żeby nie urwać pasuje mi wyjąć wirnik i sprawdzić czy nie cieknie tam olej.
    I drugie pytanie jak poznać że turbina jest już wyeksploatowana :?:

    Jak rozebrać turbinę od silnika spalinowego?

    0 29
  • #2 28 Maj 2008 23:45
    kwok
    Poziom 39  

    ty lepiej tego nie rozbieraj
    chwyć palcami wirnik i sprawdź czy ma luz większy niż tylko wyczuwalny
    jeśli chcesz sprawdzić czy rzuca olejem to zdejmij rurę od powietrza zapal silnik zbliż rękę do wylotu rury i dodaj gazu
    zimna turbinka będzie dawała drobinkami oleju a jak się rozgrzeje to się pojawi niebieski dym

    0
  • #3 29 Maj 2008 06:49
    Doktor5
    Poziom 19  

    Problem jest taki, że ja to musze rozebrać turbinę kupiłem i nie wiem czy jest dobra komplet naprawczy do mojej turbiny kosztuje 200zł jak bym ją miał w samochodzie to tak mogę sobie sprawdzać.

    0
  • #4 29 Maj 2008 07:00
    Diagran6
    Poziom 25  

    Z tego co widzę na zdjęciu, to ona jest rozcięta i widać że nie jest skorodowana :-) .

    0
  • #5 29 Maj 2008 07:30
    Jasiek690
    Moderator na urlopie...

    Przeniosłem z "Na wesoło..."

    0
  • #6 29 Maj 2008 17:00
    momik12
    Poziom 31  

    Diagran6 napisał:
    Z tego co widzę na zdjęciu, to ona jest rozcięta i widać że nie jest skorodowana :-) .


    po tym poście myślę że "Na wesoło" to odpowiedni dział. :lol:

    0
  • #7 29 Maj 2008 17:22
    trans-serwis
    Poziom 39  

    Witam. Doktor 5 gdybyś wiedział choć trochę jak działa turbosprężarka to byś jej nie rozbierał. Poczytaj trochę o prędkości obrotowej wirnika i wyważeniu. Co z tego wynika , że zestaw naprawczy do twojej turbiny kosztuje 200 zł.

    0
  • #8 29 Maj 2008 17:31
    HONDAS
    Użytkownik obserwowany

    Diagran6 a z tego co ja widzę to jest przekrój sprężarki żebyś mógł zobaczyć co jest w ś rodku znaczy z czego się składa i żebyś korozję ujrzał.Nie widzę większego sensu żeby ją rozbierać.Co garażowym sposobem zdziałasz chyba nie za wiele a czy to na tyle dobrze poskładasz to nie wiem.

    0
  • #9 29 Maj 2008 18:44
    Doktor5
    Poziom 19  

    Te dwie części były skręcone blachami w kształcie pułksiężyce śrubki które to wszystko trzymały skorodowały i znikły więc pewnie się rozpadnie jak ją zamontuje chyba że nie to wirniki są jak nowe.

    A co do rysunku dałem taki, bo miałem to możecie go już zostawić w spokoju

    0
  • #10 29 Maj 2008 19:30
    wopor
    Poziom 32  

    doktor, posłuchaj co pisali inni forumowicze, turbinka lubi sobie zakręcić i nawet 300000 tak 300tys obrotów/min jak masz troszkę pojęcia o fizyce to niewyważenie nawet 1g to siła okrutna, wyważa się toto statycznie i dynamicznie i MUSI być dokładnie, sam tego w kuchni nie zrobisz, oddaj do regeneracji koszt około 700zł jak jest tylko uszczelnienie i wymiana turbiny i wentylatora, nierób tego sam jak nie masz oprzyrządowania, sam możesz jedynie oczyścić i usprawnić regulację konta wychylenia łopatek jak jest ozmiennej geometrii, mała uwaga jeszcze poskończonej jeżdzie zawsze pozostam silnik na wolnych obrotach około 1 min aby się turbinka ostudziła inaczej może się zapiec na łożyskowaniu( łozyska slizgowe) bo olej ją jednocześnie chłodzi to łozyskowanie, poszukaj firm się zajmujących turbinami i pogadaj z nimi jak masz wątpliwości co do naszych intencji, 37 lat praktyki w samochodach nauczyło mnie że ludzie lubią sami sobie coś zepsuć, ale ponoć mamy prawo do własnych błędów, pozdrawiam i życzę pięknego świstu turbinki

    0
  • #11 29 Maj 2008 19:43
    trans-serwis
    Poziom 39  

    Ty do niego mówisz a on swoje. Do Doktor 5

    0
  • #12 30 Maj 2008 10:37
    Doktor5
    Poziom 19  

    A co zrobić z tymi śrubkami?? Bo podejrzewam, że turbina jest w bardzo dobrym stanie była wyciągnięta z samochodu, co miał 100 000 przejechane i leżała w piwnicy.

    0
  • #13 30 Maj 2008 17:54
    kwok
    Poziom 39  

    wykręć i wkręć drugie czy jakoś tam nie wien o co ci dokładnie chodzi
    zamieść jakieś sensowne zdjęcie to będzie inna rozmowa

    0
  • #15 02 Cze 2008 17:56
    momik12
    Poziom 31  

    jak to co??? przecież widać że ambitny jesteś.Bierzesz wiertło 5,5mm robisz centrycznie otwory w materiale po śrubach i gwintujesz 3-stopniowymi gwintownikami.No chyba że dasz radę wykrętakami,w co szczerze wątpię.
    Zabawa będzie przednia uwierz.

    0
  • #16 02 Cze 2008 19:53
    Doktor5
    Poziom 19  

    Co zrobić ze śrubami to ja wiedziałem od początku ale nie mam dostępu do niech zastępuje mi to:

    ta aluminiowa tarcza je nie chcę rozbierać całej turbiny tylko się dostać do tych śrubek.

    0
  • #17 02 Cze 2008 20:15
    wopor
    Poziom 32  

    witam doktor uparty a może ambitny?, A POWAŻNIE własnie o tym pisałem trzeba rozprasować toto i powymieniać wyważyć itp, a ile ona nie pracowała? może tylko sie ładnie błyszczy,pozdrawiam

    0
  • #18 03 Cze 2008 07:03
    Doktor5
    Poziom 19  

    Ładnie się błyszczy, bo ja wyczyściłem a mam lepszy pomysł te półksiężyce doborze ścisnę ściskami a następnie zaspawam wystają śrubki na, tyle że jest, do czego złapać. A nie pracowała z 6miesięcy

    0
  • #19 10 Cze 2008 20:59
    rynio_di
    Poziom 21  

    Witaj Doktor5 nie jesteś sam w sprawie regeneracji turbiny we własnym zakresie . Ja też pokusiłem się na uszczelnienie olejowe w turbo i myślę że nie taki diabeł straszny. Większość części składowych wykonana z brązu panewkowego ,średnice to max. 10mm wszystko osadzone centralnie po osi, wirników nie zmieniam ,one są wyważone i co może być tak groźne. Jedynie żeby nie spasować za ciasno. Ja uważam że dokładna tokarka dobry materiał nowe oringi .i turbo powinno śmigać bez problemu. U mnie inaczej rozdziela się napęd od sprężarki.

    0
  • #20 10 Cze 2008 21:19
    ZGG
    Poziom 27  

    Turbinkę daje sie rozebrać. Ale z tymi zardzewiałymi srubami w żeliwie będzie problem.Każda turbinka ma luz na ośce. Ważny jest uszczelniacz. Za tulejką jest odrzutnik oleju. Taka tarczka jak moneta Potem pierścionek jak na tłoku. Ale maleńki jakies 12 mmśrednicy. I on ma uszczelniać. Kiedyś w syrenach stosowali takie uszczelnienie na wale korbowym. Prawda jest taka że turbinka cieknie zawsze od strony ssącej. Ponieważ tam jest podciśnienie i to ono zasysa olej. Natomiast od strony wydechu spaliny wdmuchują olej do wyjscia, i do komory silnika. I wydech nie puszcza oleju. Żeby sprawdzić turbinkę ,wystarczy obejrzeć przewód powietrzny który odprowadza powietrze z turbiny do kolektora ssącego. Jeżeli w środku jest ochlapany olejem. To znaczy że turbinka go puszcza. A jak jeden ci tu pisze podczas pracy może wychodzić nawet niebieski dym. Ale to już szczyt wszystkiego.Można też podmuchać sprężonym powietrzem do wejścia gdzie doprowadzony jest olej Należy przy tym zatkać wyjście. I wtedy słychać czy powietrze mocno syczy ,i gdzie uchodzi.Tym sposobem mozna porównać kilka złomowych turbinek.Wyważanie wirnika turbinki stosuje się gdy potrzeba szlifować ośkę. Sama wymiana tulejek ,i tego uszcelniacza nie wymaga wyważania.Czego sie smiejecie Doktor to jest doktor i napewno ją rozbierze.Jak pielęgnierke na nocnym dyżurze

    0
  • #21 10 Cze 2008 21:36
    rynio_di
    Poziom 21  

    No nareszcie jakieś światełko w tunelu. Co do wszystkiego zgadzam się z tobą ZGG ja jeszcze zauważyłem że robi się luz na tej tarczy przed odrzutnikiem oleju i to luz owalny w stosunku do wirnika to zapewne wynika że wirnik turbiny jest dłuższy od wirnika silnika i ,,bije na boki,, Ale od czego są dokładne maszyny . A jak sądzisz to łączenie zaciskane pierścieniem dwupołówkowym jest tylko na wcisk ??? Pozdrawiam.

    0
  • #22 10 Cze 2008 22:17
    Doktor5
    Poziom 19  

    Ha obadałem i jest, do czego przyspawać za aluminiową tarczą kryją się śruby, które czymają całą turbinę razem wystarczy odkręcić turbinę od powietrza a tu mam dylemat jak złapać oskę na turbince w części gorącej czy jest do tego jakiś klucz specjalny czy ktoś ma swój patent a nie chcę nic pochopnie robić, bo to jest w brew pozorom bardzo delikatna zabawka


    https://obrazki.elektroda.pl/16_1213128797.jpg

    0
  • #23 16 Cze 2008 20:06
    wesoł13
    Poziom 9  

    Witam turbinę lepiej oddaj do specjalistycznego zakładu bo jeszcze ją spiepszysz i dużo drożej cię ten interes wyjdzie. A jeśli masz ją wyciągniętą to zobacz czy nie cieknie z niej olej, sprawdź stan łopatek.

    0
  • #24 17 Cze 2008 16:06
    Doktor5
    Poziom 19  

    A jak mam sprawdzić czy nie cieknie z niej olej
    musiałbym ja podpiąć pod jakomś pompę olejową.

    0
  • #25 17 Cze 2008 18:44
    rynio_di
    Poziom 21  

    Tak było by najlepiej. A możesz też powietrzem. ja tak robiłem. Zaślepiłem odpływ z turbiny zalałem olejem i w dopływ podałem długim przewodem 4 atm powietrza ,jednocześnie palcami pokręcałem wirnik turbiny i obserwowałem. Zastanawiałem się czy nie umieścić turbiny w jakimś płynie np. woda to nawet śladowy olej pokazał by się na powierzchni.

    0
  • #26 18 Cze 2008 21:00
    zielony66
    Poziom 10  

    witam mysle ze rozebranie turbiny nie jest to zaden problem natomias gdzie mozna dostac czesci lub zestawy naprawcze oto jest pytanie ?

    0
  • #27 18 Cze 2008 21:53
    Moulder
    Poziom 23  

    Doktor5 napisał:
    Tak to wygląda ta część gdzie są podpięte węże od smarowania była zabezpieczona półksiężycami, które odpadły to nie wiem, co teraz robić


    I jak rozebrana w końcu ta turbina ? . "Muszlę" turbiny z obudową łożysk trzymają tylko te półksiężyce i korozja pomiędzy tymi elementami.
    Wystarczy mały młotek i trzeba dobrze opukać. Ma się to rozdzielić.

    Te śruby pourywane wykręcisz później, po rozdzieleniu muszli turbiny z obudową łożysk. Podkreślam że te śruby nie służą do skręcenia obu elementów, a tylko do dociśnięcia tych półksiężyców.

    0
  • #28 19 Cze 2008 07:54
    Doktor5
    Poziom 19  

    Powturzę pytanie jeszcze raz jak rozkręcić wirnik?
    Czy do tego jest jakiś specjalny klucz?

    0
  • #29 19 Cze 2008 08:08
    zielony66
    Poziom 10  

    Doktor5 napisał:
    Problem jest taki, że ja to musze rozebrać turbinę kupiłem i nie wiem czy jest dobra komplet naprawczy do mojej turbiny kosztuje 200zł jak bym ją miał w samochodzie to tak mogę sobie sprawdzać.


    Witam powiesz gdzie kupiles ten komplet naprawczy ,ja szukam ale nie mogę znalezc

    0
  • #30 19 Cze 2008 15:22
    Doktor5
    Poziom 19  

    Ja kompletu jeszcze nie kupiłem, bo mam problem jak rozkręcić wirnik.
    Ale można kupić na allegro

    0