Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

regulator nawiewu w mercedesie

zhuln 28 Jan 2004 16:33 14489 29
  • #1
    zhuln
    Level 17  
    witam , jak zrobić najprościej dwustopniowy regulator prędkości wentylatora nawiewu do kabiny : sterowanie z przełącznika - na wejściu : wolne obroty 1,5v , szybkie obroty 7v
    wyjście 12v na silnik wentylatora .
    w orginale jest dwustopniowy regulator - taka kostka na radiatorze z 4 konektorami - pilna sprawa - nie bardzo wiem gdzie szukać orginału a pewnie i cena nie będzie niska - dzięki za pomoc
    nazwa orginału : BEHR 124 820 27 10
  • #2
    wloc
    Level 34  
    Mozna podlaczyc opornice od kazdego samochodu po minimalnej przerubce
  • #3
    JACU626

    Level 27  
    Polecam od poloneza taki z płynną regulacja, kasa nie straszna ok 40 zł a masz płynna regulację i proste podpięcie. Oczywiście ten z wersji po mr 93 do nastania plusa.
  • #4
    wloc
    Level 34  
    Z plynna regulacja nie da sie podlaczyc
  • #5
    JACU626

    Level 27  
    Da się bez problemu do kazdego auta
    założyłem do
    Fiata 125
    Stara
    Żuka
    I mozeesz mi wytłumaczyć dlaczego sie nie da??????
  • #6
    wloc
    Level 34  
    Bo ten wentylator pobiera dosc duzy prad dwukrotnie wiekszy niz od poloneza
  • #7
    zhuln
    Level 17  
    :arrow: wloc , czy możesz coś bliżej , opornica z jakiego samochodu , jak ją podłączyć pod sterowanie 1,5v i 7,5v .
    :arrow: jacu , jakie konektory są na tym regulatorze - czy wystarczy : zasil + i - , odejscie na silnik i sterowanie z przełącznika - razem 4przewody - tyle jest w orginale .
  • #8
    wojtek12345
    Level 23  
    Napisz jaki to model mercedesa. Robiłem kiedyś regulatory do W140 a tam wentylator pobiera dwa razy tyle co w polonezie, więc nie bedzie się nadawał. Pomysł z oporami też się nie sprawdzi bo nie ma przełącznika tylko sterowanie napięciowe.
  • #9
    zhuln
    Level 17  
    mercedes M124 , a na czym robiłeś regulator , pewnie by się nadawał .
  • #10
    wloc
    Level 34  
    Poszukam w poniedzialek w zakladzie gzies mialem schemat zrobiony specyjalnie do tych typow
  • #11
    zhu
    Level 22  
    ciekawe czy można zrobić na LM-e , taka duża kostka 25mm x 45 mm ...
    niepamiętam dokładnie symbolu , ale jest o dużej wydajności prądowej .
  • #12
    wojtek12345
    Level 23  
    Regulator, który robiłem był na jakimś fecie o prądzie 70A ze sterowaniem PWM. Mam gdzieś schemat, ale jeśli to jest model 124 to raczej ma przełącznik zakresów a nie sterowanie napięciowe (chociaż mogę sie mylić). W taki wypadku raczej należy zastosować rezystory dużej mocy tak jak pisze wloc.
  • #13
    zhuln
    Level 17  
    ok , dzięki za odpowiedzi , jak byście mogli zamieścić te schematy to b.proszę - sprawdziłbym na miejscu jak który działa .
  • #14
    Janek Bień
    Level 18  
    dorabiałem ostatnio regulator obrotów wentylatora nawiewu do mercedesa okularnika z klimą
    silnik pobieral bardzo duzy prad bo ok 28A
    sterowanie zze sterownika klimatyzacji bylo wyjsciem napieciowym 0.7-5V
    oryginalnie byla taka dosc mala kostka z radiatorem przykrecanym do obudowy silnika
    a w serwisie mercedesa taki regulator podobno kosztowal ok 900zł!!!
    wiec zrobilem prosty regulator PWM sterowany napieciowo ( dwa operacyjne wz. jeden generator piły a drugi jako komparator i z niego sterowanie MOS feta)
    pierwsza wersja działala ok 10 minut poczym polecial dymek z tranzystorka ale trocge pokombinowalem z czestotliwoscia przebiegu sterujacego tranzystor i dodalem uklady ograniczajace przepiecia na tranzystorku i druga wersja dziala juz ponad miesiac i jest ok
    od poloneza do mercedesa to mysle ze dlugo to nie podziala
    w poldziu do jest pierdola a nie wentylator nawiewu hehe
  • #15
    User removed account
    User removed account  
  • #16
    Marcin Cichowicz
    Level 12  
    Ja ponad rok temu w swoim 124 300TDT też miałem uszkodzony elektroniczny regulator obrotów nawiewnicy i poradziłem sobie w ten sposób, że z orginalnego regulatora wyciąłem cały środek, zeszlifowałem tranzystory z płytki radiatorowej, umocowałem do niej dwa BD249C, a ich bazy przez oporniki wyrównawcze podpiąłem do wtórnika, który z kolei wysterowałem z generatora PWM na SG3525, którego oba wyjścia "zwarłem" anodami 1N4148, a z ze wspólnie połącznych katod uzyskałem impulsy o regulowanym wypełnieniu w zakresie od 0 do 98% i częstotliwości ok. 15kHz.
    Napięcie do regulacji tego wypełnienia wahało się ( o ile dobrze pamiętam)a zakresie od jednego do trzech voltów, więc przekształciłem napięcie wychodzące z układu regulacyjnego (ktoś podał, że od 0.7 do 7V, ale pod obciążenim chyba do 5V) na wartość zapewniającą poprawną regulację.
    Układ robiłem dla siebie i trochę improwizowałem, ale działał poprawnie i prawdopodonie działa dalej o ile nowy właściciel wyremontował to autko, które we wrześniu mój syn skasował przy 160 km/h.
    Syn na szczęście wyszedł z kraksy bez zadrapania.
    Jak zainteresowany ma ochotę się w to bawić to w razie czego służę pomocą. Cały generator PWM zrobiłem na kawałku płytki uniwersalnej i umieściłem w tym obszarze gdzie była oryginalna elektronika.

    Z poważaniem
    Marcin Cichowicz
  • #17
    User removed account
    User removed account  
  • #18
    Gerri
    Mercedes specialist
    Witam
    124 820 27 10 koszt w ASO 1228 zł netto
    Regulator z Poloneza faktycznie się nie nadaje za mały prąd, poza tym w klimie automatycznej wydajność dmuchawy reguluje sterownik klimy.
    Napięcie sterujące wg producenta dochodzi do 7 V w przypadku pełnej mocy wentylatora, wtedy pobór prądu przekracza 25 A
    Pomysł z wycięciem tranzystorów mocy i zastąpienie ich nowymi wydaje się dobry i prosty, chociaż nie zawsze masa zalewowa układu na to pozwala. W moich poszukiwaniach znalazłem coś takiego:
    http://www.elektroda.net/dla_domu/reg_obrotow_silnia_stalegoee.html
    Sterowanie na zasazie identycznych parametrów ciągnie się już od 124(sławny "jeż") poprzez 140, 202, 210 i dalej, a więc problem jest dosyć szeroki.
    Pzdr. Gerri
  • #19
    r12456
    Level 11  
    Mam też problem z tą opornicą.Najpierw spalił się silnik no i przy tym
    opornica.Klient kupił na giełdzie silnik i opornicę. Po tygodniu silnik zaczą
    piszczeć i skały obroty, w Srednim zakresie.Jak ryszyłem gniazdem od
    opornicy na chwię wracało do normy,poczym znowu to samo.No to wynieniliśmy znowu opornicę.Po tygodniu silnik zaczą
    piszczeć i skały obroty, w Srednim zakresie.Jak ryszyłem gniazdem od
    opornicy na chwię wracało do normy,poczym znowu to samo.

    Sprzwdziłem wyjście opornicy oscyloskopem,niebieski przewód.Gdy jest
    ok to napięcie wacha się między 10 a 3V i nap. stałe.Gdy piszczy to
    jest jakaś sieczka( jakby PWM).Dziwne że dwie opornice tak samo się zachowują.

    Czy ta opornica ma może jakieś zabespieczenie nadprądowe.Może to odcina prąd i robi tą sieczkę? Ale czemu działa na ruszanie wtyczką.

    Wtyczka ok i masa z zasilaniem ok.Na sterowaniu Przebieg czysty od
    0 do ok 5V.

    Może ktoś miał taki przypadek,a może te opornice to jakieś badziewie.
  • #20
    Dulan
    Level 26  
    Podepnę się pod stary temat.
    Powiedzcie mi koledzy w którym miejscu w Mercedesie 124 kombi znajduje się opornica dmuchawy. Jest pod maską czy w środku?. Gdzie tego szukać, żeby nie rozbierać połowy auta? :)
    Dziękuję.
  • #21
    Gerri
    Mercedes specialist
    Jeżeli masz zwykłe ogrzewanie lub klimę manualną, to opornica znajduje się pod maską. Nad kolumną kierowniczą, na podszybiu (dość głęboko - trzeba się schylić)
  • #22
    Dulan
    Level 26  
    Dzięki Gerri. Przekopałem pół auta i nie ma. Wiesz, ktoś już wcześniej ingerował w to wszystko i zrobił tam niezły "sajgon". Musiałem zrobić to na opornicy do Golfa i przekaźnikach.
  • #23
    probant
    Level 10  
    Mam W202/C280 z 94r Poszukuję schematu ew. zamiennika regulatora o nr BOSCH 9 140 010 153, BEHR 90.943.02.295 może być sam moduł. regulator nawiewu w mercedesie
    Telefon 601940610
  • #24
    Gerri
    Mercedes specialist
    One wszystkie w tych rocznikach były robione "na jedno kopyto": plus, minus i napięcie regulacyjne. Pozostaje tylko kwestia dobrego odprowadzenia ciepła.
    "Alledrogo" pęka od ofert...
  • #25
    probant
    Level 10  
    Dziękuję Gerri, możesz mi podpowiedzieć po kolorach gdzie jest "+", -" "WY" i Ureg? Masę to jeszcze jakoś znajdę, może ale reszta to ??? Pzdr Ps. schematu instalacji nie mam a an allecośtam jest reg do mojego auta za 495zł. Wiem od elektromechanika, że użytkownicy merca będąc w potrzebie adaptowali reg z wózków akumulatorowych
  • #26
    Gerri
    Mercedes specialist
    Cienki to regulacja, a resztę widać oczami - co idzie z auta, i co wchodzi do silniczka :)
  • #27
    alex2009
    Level 1  
    Witam Kolegow,

    Ja tez mam problem z tym regulatorem.
    Czy ktos wie gdzie kupic w przyzwoitej cenie zamiennik lub uzywany ?

    Na allegro najtansza oferta to 500zl..
  • #28
    probant
    Level 10  
    najtaniej 250zł. znalazłem pytając o części z rozbiórki. Robie coś takiego na PWM i potrzebne mi są parametry sterowania. Nie miałem z tym do czynienia i nie znam tego sterowania. Czy wartość U ster jest zmieniana płynnie od 1V do 7V?
  • #29
    Faza952
    Level 10  
    Witam wszystkich nie bede zaczynał nowego postu gdyz jest ich tu sporo z podobnym problemem ale na zadnym nie ma konkretnego schematu zamiennika regulatora nawiewu do mercedesa
    oczywiscie jest to regulator taki jak koledzy wyzej pisza sterowanie 0-7V
    moze ktos skonstruował działajacy i w miare prosty model
    podobno oryginał jest na dwóch tranzystorach
    znalazłem schemat w sieci tylko pytanie czy moze działac
    regulator nawiewu w mercedesie

    oczywiscie mozna by było zastosowac mocniejszego darligtona np MJ11033 albo dwa
    obecnie jestem na etapie zamawiania tranzystorka :D i nie moge sam sprawdzic układu
    ale moze ktos posiada inny pomysł
    za wszelkie podpowiedzi z góry dziekuje
  • #30
    Javoreczek
    Level 22  
    Może to i zadziała, ale odprowadzenie ciepła z tego tranzystora będzie sporym wyzwaniem. Dlatego chyba lepiej iść w kierunku regulatora PWM.