Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

regulator nawiewu w mercedesie

zhuln 28 Sty 2004 16:33 13547 29
  • #1 28 Sty 2004 16:33
    zhuln
    Poziom 17  

    witam , jak zrobić najprościej dwustopniowy regulator prędkości wentylatora nawiewu do kabiny : sterowanie z przełącznika - na wejściu : wolne obroty 1,5v , szybkie obroty 7v
    wyjście 12v na silnik wentylatora .
    w orginale jest dwustopniowy regulator - taka kostka na radiatorze z 4 konektorami - pilna sprawa - nie bardzo wiem gdzie szukać orginału a pewnie i cena nie będzie niska - dzięki za pomoc
    nazwa orginału : BEHR 124 820 27 10

  • #2 29 Sty 2004 13:09
    wloc
    Spec od samochodów

    Mozna podlaczyc opornice od kazdego samochodu po minimalnej przerubce

  • #3 29 Sty 2004 14:47
    JACU626

    Poziom 26  

    Polecam od poloneza taki z płynną regulacja, kasa nie straszna ok 40 zł a masz płynna regulację i proste podpięcie. Oczywiście ten z wersji po mr 93 do nastania plusa.

  • #4 29 Sty 2004 19:20
    wloc
    Spec od samochodów

    Z plynna regulacja nie da sie podlaczyc

  • #5 30 Sty 2004 18:24
    JACU626

    Poziom 26  

    Da się bez problemu do kazdego auta
    założyłem do
    Fiata 125
    Stara
    Żuka
    I mozeesz mi wytłumaczyć dlaczego sie nie da??????

  • #6 30 Sty 2004 18:51
    wloc
    Spec od samochodów

    Bo ten wentylator pobiera dosc duzy prad dwukrotnie wiekszy niz od poloneza

  • #7 30 Sty 2004 23:34
    zhuln
    Poziom 17  

    :arrow: wloc , czy możesz coś bliżej , opornica z jakiego samochodu , jak ją podłączyć pod sterowanie 1,5v i 7,5v .
    :arrow: jacu , jakie konektory są na tym regulatorze - czy wystarczy : zasil + i - , odejscie na silnik i sterowanie z przełącznika - razem 4przewody - tyle jest w orginale .

  • #8 30 Sty 2004 23:49
    wojtek12345
    Poziom 23  

    Napisz jaki to model mercedesa. Robiłem kiedyś regulatory do W140 a tam wentylator pobiera dwa razy tyle co w polonezie, więc nie bedzie się nadawał. Pomysł z oporami też się nie sprawdzi bo nie ma przełącznika tylko sterowanie napięciowe.

  • #9 31 Sty 2004 00:49
    zhuln
    Poziom 17  

    mercedes M124 , a na czym robiłeś regulator , pewnie by się nadawał .

  • #10 31 Sty 2004 07:59
    wloc
    Spec od samochodów

    Poszukam w poniedzialek w zakladzie gzies mialem schemat zrobiony specyjalnie do tych typow

  • #11 31 Sty 2004 09:57
    zhu
    Poziom 22  

    ciekawe czy można zrobić na LM-e , taka duża kostka 25mm x 45 mm ...
    niepamiętam dokładnie symbolu , ale jest o dużej wydajności prądowej .

  • #12 31 Sty 2004 13:35
    wojtek12345
    Poziom 23  

    Regulator, który robiłem był na jakimś fecie o prądzie 70A ze sterowaniem PWM. Mam gdzieś schemat, ale jeśli to jest model 124 to raczej ma przełącznik zakresów a nie sterowanie napięciowe (chociaż mogę sie mylić). W taki wypadku raczej należy zastosować rezystory dużej mocy tak jak pisze wloc.

  • #13 31 Sty 2004 14:42
    zhuln
    Poziom 17  

    ok , dzięki za odpowiedzi , jak byście mogli zamieścić te schematy to b.proszę - sprawdziłbym na miejscu jak który działa .

  • #14 31 Sty 2004 17:34
    Janek Bień
    Poziom 17  

    dorabiałem ostatnio regulator obrotów wentylatora nawiewu do mercedesa okularnika z klimą
    silnik pobieral bardzo duzy prad bo ok 28A
    sterowanie zze sterownika klimatyzacji bylo wyjsciem napieciowym 0.7-5V
    oryginalnie byla taka dosc mala kostka z radiatorem przykrecanym do obudowy silnika
    a w serwisie mercedesa taki regulator podobno kosztowal ok 900zł!!!
    wiec zrobilem prosty regulator PWM sterowany napieciowo ( dwa operacyjne wz. jeden generator piły a drugi jako komparator i z niego sterowanie MOS feta)
    pierwsza wersja działala ok 10 minut poczym polecial dymek z tranzystorka ale trocge pokombinowalem z czestotliwoscia przebiegu sterujacego tranzystor i dodalem uklady ograniczajace przepiecia na tranzystorku i druga wersja dziala juz ponad miesiac i jest ok
    od poloneza do mercedesa to mysle ze dlugo to nie podziala
    w poldziu do jest pierdola a nie wentylator nawiewu hehe

  • #15 18 Maj 2004 08:38
    95808
    Usunięty  
  • #16 22 Maj 2004 01:18
    Marcin Cichowicz
    Poziom 11  

    Ja ponad rok temu w swoim 124 300TDT też miałem uszkodzony elektroniczny regulator obrotów nawiewnicy i poradziłem sobie w ten sposób, że z orginalnego regulatora wyciąłem cały środek, zeszlifowałem tranzystory z płytki radiatorowej, umocowałem do niej dwa BD249C, a ich bazy przez oporniki wyrównawcze podpiąłem do wtórnika, który z kolei wysterowałem z generatora PWM na SG3525, którego oba wyjścia "zwarłem" anodami 1N4148, a z ze wspólnie połącznych katod uzyskałem impulsy o regulowanym wypełnieniu w zakresie od 0 do 98% i częstotliwości ok. 15kHz.
    Napięcie do regulacji tego wypełnienia wahało się ( o ile dobrze pamiętam)a zakresie od jednego do trzech voltów, więc przekształciłem napięcie wychodzące z układu regulacyjnego (ktoś podał, że od 0.7 do 7V, ale pod obciążenim chyba do 5V) na wartość zapewniającą poprawną regulację.
    Układ robiłem dla siebie i trochę improwizowałem, ale działał poprawnie i prawdopodonie działa dalej o ile nowy właściciel wyremontował to autko, które we wrześniu mój syn skasował przy 160 km/h.
    Syn na szczęście wyszedł z kraksy bez zadrapania.
    Jak zainteresowany ma ochotę się w to bawić to w razie czego służę pomocą. Cały generator PWM zrobiłem na kawałku płytki uniwersalnej i umieściłem w tym obszarze gdzie była oryginalna elektronika.

    Z poważaniem
    Marcin Cichowicz

  • #17 30 Lip 2004 10:15
    Usunięty
  • #18 30 Lip 2004 11:00
    Gerri
    Spec od Mercedesów

    Witam
    124 820 27 10 koszt w ASO 1228 zł netto
    Regulator z Poloneza faktycznie się nie nadaje za mały prąd, poza tym w klimie automatycznej wydajność dmuchawy reguluje sterownik klimy.
    Napięcie sterujące wg producenta dochodzi do 7 V w przypadku pełnej mocy wentylatora, wtedy pobór prądu przekracza 25 A
    Pomysł z wycięciem tranzystorów mocy i zastąpienie ich nowymi wydaje się dobry i prosty, chociaż nie zawsze masa zalewowa układu na to pozwala. W moich poszukiwaniach znalazłem coś takiego:
    http://www.elektroda.net/dla_domu/reg_obrotow_silnia_stalegoee.html
    Sterowanie na zasazie identycznych parametrów ciągnie się już od 124(sławny "jeż") poprzez 140, 202, 210 i dalej, a więc problem jest dosyć szeroki.
    Pzdr. Gerri

  • #19 20 Kwi 2005 21:23
    r12456
    Poziom 11  

    Mam też problem z tą opornicą.Najpierw spalił się silnik no i przy tym
    opornica.Klient kupił na giełdzie silnik i opornicę. Po tygodniu silnik zaczą
    piszczeć i skały obroty, w Srednim zakresie.Jak ryszyłem gniazdem od
    opornicy na chwię wracało do normy,poczym znowu to samo.No to wynieniliśmy znowu opornicę.Po tygodniu silnik zaczą
    piszczeć i skały obroty, w Srednim zakresie.Jak ryszyłem gniazdem od
    opornicy na chwię wracało do normy,poczym znowu to samo.

    Sprzwdziłem wyjście opornicy oscyloskopem,niebieski przewód.Gdy jest
    ok to napięcie wacha się między 10 a 3V i nap. stałe.Gdy piszczy to
    jest jakaś sieczka( jakby PWM).Dziwne że dwie opornice tak samo się zachowują.

    Czy ta opornica ma może jakieś zabespieczenie nadprądowe.Może to odcina prąd i robi tą sieczkę? Ale czemu działa na ruszanie wtyczką.

    Wtyczka ok i masa z zasilaniem ok.Na sterowaniu Przebieg czysty od
    0 do ok 5V.

    Może ktoś miał taki przypadek,a może te opornice to jakieś badziewie.

  • #20 22 Paź 2008 19:56
    Dulan
    Poziom 26  

    Podepnę się pod stary temat.
    Powiedzcie mi koledzy w którym miejscu w Mercedesie 124 kombi znajduje się opornica dmuchawy. Jest pod maską czy w środku?. Gdzie tego szukać, żeby nie rozbierać połowy auta? :)
    Dziękuję.

  • #21 25 Paź 2008 16:22
    Gerri
    Spec od Mercedesów

    Jeżeli masz zwykłe ogrzewanie lub klimę manualną, to opornica znajduje się pod maską. Nad kolumną kierowniczą, na podszybiu (dość głęboko - trzeba się schylić)

  • #22 25 Paź 2008 19:49
    Dulan
    Poziom 26  

    Dzięki Gerri. Przekopałem pół auta i nie ma. Wiesz, ktoś już wcześniej ingerował w to wszystko i zrobił tam niezły "sajgon". Musiałem zrobić to na opornicy do Golfa i przekaźnikach.

  • #23 30 Lip 2009 17:54
    probant
    Poziom 9  

    Mam W202/C280 z 94r Poszukuję schematu ew. zamiennika regulatora o nr BOSCH 9 140 010 153, BEHR 90.943.02.295 może być sam moduł. regulator nawiewu w mercedesie
    Telefon 601940610

  • #24 30 Lip 2009 23:27
    Gerri
    Spec od Mercedesów

    One wszystkie w tych rocznikach były robione "na jedno kopyto": plus, minus i napięcie regulacyjne. Pozostaje tylko kwestia dobrego odprowadzenia ciepła.
    "Alledrogo" pęka od ofert...

  • #25 31 Lip 2009 20:01
    probant
    Poziom 9  

    Dziękuję Gerri, możesz mi podpowiedzieć po kolorach gdzie jest "+", -" "WY" i Ureg? Masę to jeszcze jakoś znajdę, może ale reszta to ??? Pzdr Ps. schematu instalacji nie mam a an allecośtam jest reg do mojego auta za 495zł. Wiem od elektromechanika, że użytkownicy merca będąc w potrzebie adaptowali reg z wózków akumulatorowych

  • #26 31 Lip 2009 21:09
    Gerri
    Spec od Mercedesów

    Cienki to regulacja, a resztę widać oczami - co idzie z auta, i co wchodzi do silniczka :)

  • #27 02 Wrz 2009 16:59
    alex2009
    Poziom 1  

    Witam Kolegow,

    Ja tez mam problem z tym regulatorem.
    Czy ktos wie gdzie kupic w przyzwoitej cenie zamiennik lub uzywany ?

    Na allegro najtansza oferta to 500zl..

  • #28 06 Wrz 2009 16:11
    probant
    Poziom 9  

    najtaniej 250zł. znalazłem pytając o części z rozbiórki. Robie coś takiego na PWM i potrzebne mi są parametry sterowania. Nie miałem z tym do czynienia i nie znam tego sterowania. Czy wartość U ster jest zmieniana płynnie od 1V do 7V?

  • #29 28 Maj 2015 22:52
    Faza952
    Poziom 9  

    Witam wszystkich nie bede zaczynał nowego postu gdyz jest ich tu sporo z podobnym problemem ale na zadnym nie ma konkretnego schematu zamiennika regulatora nawiewu do mercedesa
    oczywiscie jest to regulator taki jak koledzy wyzej pisza sterowanie 0-7V
    moze ktos skonstruował działajacy i w miare prosty model
    podobno oryginał jest na dwóch tranzystorach
    znalazłem schemat w sieci tylko pytanie czy moze działac
    regulator nawiewu w mercedesie

    oczywiscie mozna by było zastosowac mocniejszego darligtona np MJ11033 albo dwa
    obecnie jestem na etapie zamawiania tranzystorka :D i nie moge sam sprawdzic układu
    ale moze ktos posiada inny pomysł
    za wszelkie podpowiedzi z góry dziekuje

  • #30 29 Maj 2015 09:37
    Javoreczek
    Poziom 22  

    Może to i zadziała, ale odprowadzenie ciepła z tego tranzystora będzie sporym wyzwaniem. Dlatego chyba lepiej iść w kierunku regulatora PWM.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME