Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak dobrze nagłośnić gitare w stereo?

30 Maj 2008 09:49 2592 10
  • Poziom 41  
    Zakładam temat, bo jakoś mi to nie brzmi. W studiu, przy elektroakustyku wchodzę w linie i ambient pojemnością, potem odpowiednio panoramuję. To samo z elektrykiem, albo gra na 2 piece, albo mikrofon przy głośniku i mikrofon na ambiencie.
    Ale jak to zrobić na scenie kiedy mam elektryka i jeden piec? Przecież z ambientu nie wezmę 2go kanału? Czy jest sens postawić mikrofon z tyłu pieca. lub równolegle do paczki? A jak to zrobic z elektroakustykiem?
  • Poziom 29  
    mozesz uzyc preampow np POD line6 sa stereo albo mozna naglosnic majkiem pod glosnik + wyjscie poda z symulacja jakies paki na drugi kanal.
    jezeli jest to gig kazdy gitarzysta ma swoje upodobania i nie zawsze musi byc w stereo naglosnione wiosło.
    nie naglasniaj czasem wiosła z wyjscia liniowego pieca/head.
  • Poziom 41  
    Ale pisałem że chce to zrobic z jednego pieca, nie z wyjścia liniowego i nie z symulatora pieca gitarowego. Jak również jak to zrobić z elektroakustyka.
  • Poziom 18  
    witam,
    najprościej mieć jakiegoś delikatnego chorusa pod ręką. Ew można użyć efektu Haasa ( opóźnić o kilka ms. prawy kanał względem lewego za pomocą jakiegoś sprytnego delaya)
  • Poziom 41  
    Tak też robiłem. Drugi mikrofon dodatkowo opóźniałem o 10 - 15ms
  • Poziom 11  
    Witam,
    nie zajmuję się nagrywaniem studyjnym, ale podzielę się obserwacjami.
    Najlepiej wychodzi zdublowanie gitary - nagranie drugi raz DOKŁADNIE TAK SAMO (jako że jest to niemożliwe wyjdzie akurat jak trzeba). To daje najlepsze efekty, nie zawsze jednak da się na koncercie grać samemu dwa razy...
    Opóźnienie kanałów jest dobrym pomysłem na przesunięcie w panoramie, bez zmiany głośności. Dzięki temu obie strony (czyli lewa i prawa) mają tak samo głośną gitarę, natomiast dla słuchacza stojącego na środku kierunek określa ta 'pierwsza' (efekt precedensu). Niestety ta metoda ma tą wadę, że przy zrobienieniu mono powstaje okrutny filtr grzebieniowy. Można to łatwo zrobić ustawiając jeden mikrofon troszkę dalej od pieca.
    Drugi pomysł, który przychodzi mi do głowy, to wykorzystanie efektu typu 'doubler' (dostępny już w Allen&Heath iLive od niedawna) i wysłanie głosu dodanego na drugi kanał.
    Delay można też ustawić jako długość ćwierćnuty przy danym tempie (może też być inna wartość) i sygnał bezpośredni i opóźniony rozłożyć w panoramie.
    Oczywiścię chorus też się nada (:
    Pozdrawiam!
  • Poziom 12  
    Podzielam opinię przedmówcy na temat grania dwa razy tego samego. Ja dość sporo eksperymentowałem w swoim studio z mikrofonami i wyszło na to (moim zdaniem) że najlepiej pisać gitarę na jeden mikrofon ustawiony blisko przy głośniku. Jak chcę mieć "grubiej" i stereo to gram to samo dwa razy, jeśli nie to pozostają już tylko efekty. Ogólnie używam stajni t.c. electronic, nawet M-ONE XL ma dobre presety co ładnie robią stereo. Jeśli chodzi o instrumenty akustyczne to ze stereofonizacją jest tak samo z tym że czasami warto pisać na dwa mikrofony i sumować te sygnały ze względu na ciekawsze brzmienie. Np. kontrabas warto rejestrować przy otworach rezonansowych i blisko tam gdzie muzyk uderza palcami w struny, gitarę akustyczną też można np. okolice 12 progu i okolice mostka. Jednak jeśli chodzi o stereo to albo zagrać dwa razy albo efekty a te sygnały z dwóch mikrofonów sumować monofonicznie.
  • Poziom 41  
    Ale jak zrobic to na koncercie z jednego pieca do którego podłączona jest jedna gitara i jeden muzyk?
  • Poziom 12  
    W takim przypadku pozostają już tylko dobre efekty. Do gitar polecam t.c. electronic G-Force-a.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 43  
    Ja robiłem różne dziwne rzeczy podpinałem rozdzielaczem gitarę do Dwoch pieców z nieco róznymi efektami jedną na cyfrowych efektach druga na analogowych.

    Uzywałem też czegoś takiego jak Behringer Virtualizer Pro - z efektem przesterowania na wejściu (ma bardzo ładny i psychodeliczny efekt PING-PONG). Można tez uzywać Zooma 505 II G1 G2... I kilka innych efektów gitarowych sterefonicznych - phaser, chorus, delikatny pogłosik.

    Można też rozdzielić sygnał z przystawek gitary. Z mostka i spod gryfu na osobne kanały (Jack Stereo).