Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Problem z uruchomieniem TUN-45/M3/151 APATOR

askiro 31 Maj 2008 17:14 1322 5
  • #1 31 Maj 2008 17:14
    askiro
    Poziom 9  

    Jest to tyrystorowy układ napędowy do wytłaczarki do tworzyw sztucznych
    i w połączeniu z silnikiem prądu stałego 75kw obraca ślimakiem.To urządzenie zostało zakupione przez mojego szefa miało być sprawne.Niestety
    nie jest a brak schematu dodatkowo utrudnia uruchomienie.Prowizorycznie podłączyłem sam silnik (obcowzbudny) i nie załącza się główny stycznik podający napięcie na mostek tyrystorowy. Mam w związku z tym prośbę o pomoc w rozwiązaniu tego problemu.Schemat tego urządzenia spisany z tabliczki znamionowej to 50-160001-01. Rok produkcji 1976 r.
    Szafa sterownicza była pewnie powiązana z urządzeniami w samej maszynie np.regulatorami temperatury które sterują grzałkami dyszy , czujnikiem temperatury silnika i pewnie innych elementów co widać po listwach zaciskowych.

    0 5
  • #2 01 Cze 2008 21:36
    gregor50+
    Poziom 19  

    Dawno temu robiłem te napędy .Może znajdę dokumentację ale potrzebuję min 1 tydz. Spróbuj w Apatorze , ja proponuję: sprawdź czy jest przejście
    na przyciskach wył, oraz czy jest napięcie wzbudzenia, to są warunki na załączenie styczników głównych musi zostać załączony stycznik pomocniczy.
    Testuj to na samym napędzie bez obciążenia obwodu wirnika. Do obwodu wzbudzenia możesz podłączyć silnik (lepiej i pomierz napięcie miernikiem wartości skutecznej czy jest prawidłowe) do obwodu wirnika dołącz dwie żarówki 60W/230V połączone szeregowo (zrób to maksymalnie bezpiecznie bo na żarówkach pojawi się wysokie napięcie ,wtedy możesz wymusić załączenie stycznika głównego) .Jeśli nie masz doświadczenia ,to lepiej zrezygnuj z eksperymentów bo nie są całkiem bezpieczne(duża moc zwarciowa)

    0
  • #3 03 Cze 2008 18:52
    askiro
    Poziom 9  

    Dziękuję gregorowi za odzew.Schemat już zdobyłem i dalej postępowałem jak mi zasugerowałeś.Po załączeniu WG i przycisku sterowania załączają się styczniki S2,S3, przekażnik P1.Napięcie wzbudzenia 226V podpięte do silnika.
    Nie załącza się S1.Gdy probuję wymusić załączenie tego stycznika wybija mi włącznik główny.W szafie dokonano trochę przeróbek i schemat nie bardzo zgadza się ze stanem faktycznym.Brak napięcia zasilacza hallotronu.

    0
  • #4 06 Gru 2008 17:38
    askiro
    Poziom 9  

    Dośc dawno parałem się tą maszyną i w rezultacie silnik chodzi,ponieważ maszyna chodzi jeszcze na starym silniku nie zajmowałem się nim.Mam jeszcze wobec pracy tej maszyny pewne obawy które mnie niepokoją a mianowicie;podczas regulacji obrotów zauważyłem że gdy przykręce do zera potencjometr prędkości silnik potrzebuje dużo czasu aby się zatrzymać.
    Tachoprądnica działa sprawnie , mam tylko podejrzenia wobec zasilacza Halla którego zasilanie jest odpięte i nie wiem jaką rolę on tam pełni?

    0
  • #5 07 Gru 2008 20:29
    gregor50+
    Poziom 19  

    Brak hamowania jest wtedy gdy napęd jest jednokierunkowy bez zwrotu energii.Zależy od konfiguracji tyrystorów.Wtedy przy zasilaniu 3-fazowym powinno być 12 sztuk.

    Do czego służy czujnik Halla to nie pamiętam.

    0
  • #6 13 Mar 2009 23:35
    Elektro.nik
    Poziom 1  

    Jeżeli masz problem z hamowaniem to najprawdopodobniej winę za to ponoszą kondensatory elektrolityczne.

    Posiadam sterownik Apator z lat 80-tych jest analogowy sterownik. Wiem, że na płytce w poszczególnych miejscach powinien mieć określony przebieg piłokształtny.

    Jak kondensatory mają 30 lat to jest normalne, że tracą pojemność, dobrze by było sprawdzić półprzewodniki.

    0