Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Obwód elektryczny na planszy

radzio324 01 Cze 2008 15:09 9251 20
  • #1 01 Cze 2008 15:09
    radzio324
    Poziom 10  

    Witam dostałem taką plansze w szkole (gimnazjum) na technice i na jutro musze zrobić taki obwód <gra> jak np polaczysz przykladowo z jednej strony drucikiem warszawe i drugim drucikiem polske to ma sie zielona lampka zaswiecic a jesli polaczysz wawe z np niemcami . Pomoze ktoś ?

    Dodano po 12 [minuty]:

    hmm moze zle wytłumaczyłęm
    na tej planszy są 2 rzedy pionowe jeden jest z krajami a drugi z miastami i jesli kraj z dobrym miastem podłączysz to ma być zielona lampka a jesli ze złym to czerwona

    0 20
  • #2 01 Cze 2008 15:19
    Szymciosek
    Poziom 19  

    I niby w czym mamy ci pomóc ??

    2
  • #3 01 Cze 2008 15:22
    radzio324
    Poziom 10  

    Nie wiem jak to zrobić ....

    0
  • #4 01 Cze 2008 15:56
    Szymciosek
    Poziom 19  

    Masz zdjęcie ten ''planszy'' ??
    Jak nie to czy możesz zrobić ??
    Jakie masz materiały ?? Masz samą ''planszę'' z miastami i państwami ??

    2
  • #5 01 Cze 2008 16:15
    radzio324
    Poziom 10  

    Tak wygląda z góry

    i w srodku


    Przycisku "Dodaj obrazek" Kolega nie zauważył?
    Przeniosłem z "Warsztat". [Mirek Z.]

    1
  • #6 01 Cze 2008 16:20
    Szymciosek
    Poziom 19  

    Nieźle będziesz miał z tyum zabawy... :(

    Jak ktoś nie opisze jak to zrobić to to narysuje bardzo prostym przykładem :P

    Teraz pomyślę nad tym

    0
  • #7 01 Cze 2008 22:09
    prezeswal
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Cześć!
    Wymyśliłem taki oto układ:
    Wyjścia demultipleksera Y0-Y7 to "miasta", a wejścia multipleksera D0-D7 to"państwa". Połączenie kabelkiem odpowiedniego miasta i państwa powoduje zaświecenie LED-a.
    Ewentualną rozbudowę układu (jak również dobór elementów) o np. pamiętanie wyboru. druga dioda sygnalizująca błąd, itp. - pozostawiam twojej pomysłowości:D

    0
  • #8 02 Cze 2008 13:40
    Paweł Es.
    Pomocny dla użytkowników

    Wersja bez multipleksera :)

    Obwód elektryczny na planszy

    Kodowanie odbywa się przez połączenie odpowiednich gniazd planszy ze sobą. Jeżeli będą wymienne plansze, to każda może mieć własny zestaw gniazd (np. gniazdek radiowych) i własny układ połączeń, by położenia rozwiązań nie były powtarzalne dla różnych zadań.

    Po włożeniu wtyczek w gniazda domniemanej odpowiedzi, wciskamy przycisk test (najlepiej gdy będzie to przycisk niestabilny zwierny).
    Jeżeli wybraliśmy błędną odpowiedź to zapali się dioda czerowna zasilana przez diody D3, D4 i rezystor ograniczający prąd diod.

    Jeżeli wybraliśmy prawidłową to zapali się zielona dioda zasilana przez obwody gniazdek odpowiedzi. Ponieważ dioda ta zostanie włączona równolegle do diod D1 (czerwona) D3 i D4 to spadek napięcia na D2 będzie jednocześnie spadkiem napięcia na pozostałych diodach a to spowoduje, że napięcie na czerwonej diodzie będzie zbyt małe by popłynął przez nią prąd wystarczający do jej zaświecenia.

    Planszę można rozbudować do dowolnej ilości pytań.

    Dioda 1N4001 ma na obudowie pasek przy katodzie (czyli tam gdzie wskazuje strzałka symbolu).

    1
  • #9 02 Cze 2008 15:32
    staszeks
    Poziom 27  

    Do rozwiazania które podał Paweł Es proponuję dorobić licznik odpowiedzi dobrych i licznik odpowiedzi złych z możliwością kasowania tylko przez wykładowcę.
    Plansz może być kilka z róznym układem połączeń,natomiast opisy
    również nakładane na plansze(może być kilka różnych
    opisów dla jednej planszy z danym układem połączeń) wtedy można otrzymać zupełnie niezłą maszynkę do testów a w sumie dużych możliwościach.

    0
  • #10 02 Cze 2008 16:40
    Paweł Es.
    Pomocny dla użytkowników

    Tak pomyślałem sobie, że zamiast robić oddzielne plansze z gniazdkami i połączeniami. To można by zrobić gniazdo kodujące, tj przewody od gniazdek odpowiedziowych idą do, np gniazda typu D np 50 stykowego, co daje pojemność 25 pytań. A do tego jest ileś wtyków kodujących odpowiedzi. Wtedy do takiej plaszy z otworami na gniazdka "odpowiedziowe" jest odpowiedni klucz kodujący. Zrobić np. 10 różnych kluczy i jest urozmaicenie.

    0
  • #11 02 Cze 2008 23:30
    prezeswal
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Układ działa poprawnie - z jednym wyjątkiem: Portugalczycy nie zgodzili się na anektowanie Lizbony przez Hiszpanię, żądają w zamian Madrytu!:D

    0
  • #12 03 Cze 2008 03:56
    Paweł Es.
    Pomocny dla użytkowników

    Kurcze, a myślałem, że nic nie zauważą a potem to już przez zasiedzenie ;)) No dobra niech już mają ten Madryt :)

    0
  • #13 03 Cze 2008 05:08
    tatakuby
    Poziom 19  

    Pewnikiem nauczyciel Autora przypomniał sobie szczenięce lata.
    Ze trzydzieści pięć lat temu była taka gra dostępna - "mózg elektronowy" bodajże. Matryca chyba 6 na 6. Układ połączeń był stały, zmieniało się tylko plansze.
    Zasilanie oczywiście z baterii płaskiej, a zaświecała się żarówka "latarkowa" 3,5V.
    Pamięta ktoś?

    0
  • #14 03 Cze 2008 13:53
    Quarz
    Poziom 43  

    tatakuby napisał:
    Pewnikiem nauczyciel Autora przypomniał sobie szczenięce lata.
    Ze trzydzieści pięć lat temu była taka gra dostępna - "mózg elektronowy" bodajże. Matryca chyba 6 na 6. Układ połączeń był stały, zmieniało się tylko plansze.
    Zasilanie oczywiście z baterii płaskiej, a zaświecała się żarówka "latarkowa" 3,5V.
    Pamięta ktoś?
    Oczywiście, ale co tam 6 na 6... :D ...na przełomie lat '50/'60 ub. w. taka gra była w oficjalnej sprzedaży i miała pole stykowe dwa razy po ponad dziesięć styków - teraz już dokładnie nie pamiętam, ale ja nauczyłem się bardzo szybko położenia wszystkich prawidłowych par na tej planszy... :idea: ... i wygrywałem 'w ciemno'... :D

    0
  • #15 03 Cze 2008 16:35
    Paweł Es.
    Pomocny dla użytkowników

    Taki układzik można uwspółcześnić (czytaj zelektronizować) dodając zamiast złącza z kluczem, np. pamięć EPROM z zakodowanymi "połączeniami". Lewe gniazdka (np. 10 wejść) wchodzą na część linii adresowych pamięci na prawe podawane są wyjścia EPROMU. A te po przepuszczeniu przez dekoder podają odpowiedni sygnał na prawe gniazdka.

    Pozostałe linie adresowe (np. 6) mogą być np. sterowane z 6 transoptorów odbiciowych odczytujących, kod klucza z tyłu planszy.
    (otrzymujemy 64 różne wersje kodowania planszy)

    Oczywiście konkretnych rozwiązań może być więcej (np. z multipleksowaniem adresów zamiast bezpośredniego adresowania dzięki czemu można użyć mniejszej pamięci).

    0
  • #16 08 Lut 2009 11:38
    dydol77
    Poziom 10  

    Podłączę się do tego tematu, bo nie chcę zakładać nowego.
    Użytkownicy forum już kilka razy mi pomogli, więc liczę że i teraz będzie podobnie :)
    Otóż córka musi zrobić podobną grę, z tym zastrzeżeniem, że ma być matryca 6x6, 1 bateria płaska i jedna żarówka. Prawidłowa odpowiedź ma być sygnalizowana zapaleniem lampki, przy nieprawidłowej lampka po prostu nie ma się świecić.
    Czy ktoś mógłby mi rozrysować schemacik połączeń elektrycznych, bo ja z tej dziedziny niestety noga jestem ...
    Pozdrawiam

    0
  • #17 08 Lut 2009 11:49
    Quarz
    Poziom 43  

    dydol77 napisał:
    Podłączę się do tego tematu, bo nie chcę zakładać nowego.
    Użytkownicy forum już kilka razy mi pomogli, więc liczę że i teraz będzie podobnie :)
    Otóż córka musi zrobić podobną grę, z tym zastrzeżeniem, że ma być matryca 6x6, 1 bateria płaska i jedna żarówka. Prawidłowa odpowiedź ma być sygnalizowana zapaleniem lampki, przy nieprawidłowej lampka po prostu nie ma się świecić.
    Czy ktoś mógłby mi rozrysować schemacik połączeń elektrycznych, bo ja z tej dziedziny niestety noga jestem ...
    Pozdrawiam
    Ależ tu nie ma co rysować,
    szkoda na to kartki psować.
    Weź dwa pola stykowe 6 na 6 tak jak leci
    i podłącz ich styki wedle uznania Twej sieci.
    Potem do tego podorabiaj w polach odpowiednich
    pytania i odpowiedzi - na planszy - dla umysłów średnich.
    I już zabawka planszowa prawie jest cała wykonana,
    tylko jeszcze sygnalizatorka prawdy musi być dodana ... :idea: :D

    0
  • #18 08 Lut 2009 11:56
    dydol77
    Poziom 10  

    To proszę o podpowiedź z tą sygnalizatorką prawdy, przepraszam, ale na serio noga jestem w tych tematach- jak będę wiedzieć jak mam to zrobić to już kabelki podłączę :)

    0
  • #19 08 Lut 2009 12:15
    Quarz
    Poziom 43  

    dydol77 napisał:
    To proszę o podpowiedź z tą sygnalizatorką prawdy, przepraszam, ale na serio noga jestem w tych tematach- jak będę wiedzieć jak mam to zrobić to już kabelki podłączę :)

    Sygnalizotorka Prawdy toć machina nieskomplikowana
    łatwa do wykonania i prawie już zmontowana,
    weź bateryjką płaską i stosowną doń żaróweczkę,
    oraz pomyśl przy tym troszeczkę.
    Lecz skoro jesteś facet z Bydzi
    to niech Giełdę na Chemiku odwiedzi,
    tam może dla siebie znajdzie pierwowzór tej machiny
    prawie doskonały i będzie miał suwenir od jakiego Chiny ... :!: :idea: :D

    0
  • #20 05 Gru 2010 20:20
    mati382
    Poziom 2  

    Mam pytanie, czy w schemacie który wstawił paweł Es. można wstwić żarówki zamiast diod czerwonej i zielonej.

    -2
  • #21 05 Gru 2010 20:55
    Wieki
    Poziom 11  

    Można, ale będziesz je malował dla rozróżnienia czy kupisz kolorowe? Myślę, że taniej jest kupić diody, a po drugie, w zależności na napięcia na jakie będą żarówki, może występować podżarzanie tej drugiej żarówki, która ma nie świecić. Dioda ma granicę napięcia przewodzenia.
    Taniej będzie też z racji poboru energii.

    -2