Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
HelukabelHelukabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Komputer nie włącza się po czyszczeniu, dmuchaniu z kurzu?

02 Cze 2008 08:59 6768 24
  • Poziom 11  
    Witam!
    Mam od soboty problem z kompem.
    Kupiłem nową kość pamięci i chciałem ją założyć bo staremu dziadkowi pomóc trzeba trochę (o konfiguracji niżej).
    Po rozkręceniu komputera stwierdziłem że jest tak brudny i zakurzony że trzeba go wyczyścić z kurzu.
    Nie używałem żadnych sposobów mechanicznych tylko powietrze (z płuc - więc chyba nic nie zdmuchnąłem.
    Po złożeniu komputer odmówił posłuszeństwa, a dokładnie włącza się robiąc tylko test cd-romów.
    Monitor nie włącza się wogóle, tzn nie zapala się zielona dioda w nim. Klawiatura przy starcie mrygnie diodami i też później bez odzewu. Odpinałem wszystko sprawdzając co jest zepsute, ale po odpięciu grafiki i pamięci komputer nie wydał żadnego odgłosu.
    Wyciągnąlem też baterię by sformatować BIOS i to też nic nie dało.
    Jest wątek o tym na forum i kolega płytę i procesor zmieniał.
    Czy ja też muszę wziąść pod uwagę taką możliwość.
    Aha zasilacza nie mam skąd wziąść innego bo zmieniłem miejsce zamieszkania do innego miasta i za bardzo nie mam tu znajomych jeszcze.
    Można zasilacz jakoś sprawdzić miernikiem?
    Mam nadzieje że za bardzo nie namieszałem w tym co opisałem.
    Dostęp do internetu obecnie mam tylko w pracy do godziny 14 więc proszę o wyrozumiałość w częstotliwości odpowiadania na ewentualne posty.
    Moja konfiguracja komputera.
    Cytat:
    Plyta: MSI K7 KT4AV
    Grafika: GF FX5200
    RAM: 256 BLITZ (jak dobrze pamietam)
    Procesor: Sempron 2500+
    Dysk twardy: 80GB - WD
    Napędy (wszystkie LG): CD-ROM; CD-RW; DVD


    Z góry dziękuje za podpowiedzi.
  • HelukabelHelukabel
  • Moderator Samochody
    Przy wkładaniu pamięci często płyta się dość mocno wygina - sprawdź jeszcze raz czy drugi moduł siedzi dobrze, ew. próbuj bez nowego modułu.
  • Poziom 11  
    Z pamieciami już żonglowałem i...dupa :cry: Właśnie sprawdzam wszystko czy dobrze podpięte.
  • Pomocny post
    Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 11  
    Komputer jest w tej konfiguracji w której działał czyli bez nowej kości pamięci.
    Co do BIOSU to wyjmowałem baterię na chwilę (ile trzeba czekać ?), a co do zworki to zabij...nie wiem czy coś takiego jest bo nigdy nie robiłem czegoś takiego.
  • Użytkownik usunął konto  
  • HelukabelHelukabel
  • Poziom 11  
    I nic...:| Coraz bardziej chyba do mnie dociera że płyta albo procek zrobił kaput. Dziwne jest dla mnie tylko że po odpięciu grafiki i pamięci komputer nie wydaje żadnych odglosów. A chyba powinien.
  • Poziom 15  
    Z tym zwarciem styków to po powoli.
    Jest do tego specjalna zwora na płycie w okolicach bateri przeważnie.
    Lub znajdziesz ją w książce od płyty głównej.
    Tak jak napisano wyżej CMOS 1-2 normal 2-3 clear.
    Ale pewnie nie w tym problem.
    Mówiąc szczerze trudno wyczaić, ale musiałeś cos ruszyć, albo robiłeś te lub inne operacje podczas pracy komputera.
    Albo coś się wypieło, a ty włożyłeś, ale odwrotnie no nie wiem coś musiałeś zrobić.
    Szukaj.
  • Poziom 11  
    Tak sie zastanawiam czy podczas czyszczenia nie wypadła jakaś zworka jak kręciłem nim we wszystkie strony.
    Może to być problemem?
    I czy znajdę gdzieś zdjęcie gdzie powinny się znajdować wszystkie zworki?
  • Poziom 12  
    Witam wyciągnij wszystkie pamięci , jeżeli płyta jest sprawna powinien odezwać się głośnik systemowy ,sprawdź czy nie wysunęła się karta grafiki
  • Poziom 11  
    Więc tak...
    Przypadłość z jaką się spotkałeś jest wg. mnie dość powszechna w komputerach.
    Mogę Ci powiedzieć, że na 90% padł zasilacz/płyta główna.
    Nie wiem czym to może być związane, zapewne chodzi tu o trwałość elementów z jakich wykonana jest płyta (powszechnie wiadomo, że np. współczesne napędy mają dużo krótszą żywotność niż takie dajmy na to z około połowy lat 90).
    Możliwe więc, że wkładając nową kość mogło się coś uszkodzić w miejscach styku z pamięcią, ale tego nie wiem.

    Jeśli nie masz dostępu do innego zasilacza to możesz sprawdzić czy podaje on wszystkie prawidłowe napięcia.
    Potrzebujesz tylko miernik uniwersalny (byleby mierzył napięcia do +12V napięcia stałego) oraz jeden drucik.
    Odłącz kabel zasilający od zasilacza!
    Drucik ten z jednej strony we wtyczce od zasilania płyty (tej szerokiej takiej) wpinasz do zielonego pinu (najlepiej od strony tych metalowych końcówek), a drugi koniec wpinasz do końcówki czarnej w tej samej wtyczce.
    Teraz możesz podłączyć kabel zasilający, cały zasilacz jest już uruchomiony (powinien zacząć się kręcić wiatrak w nim).
    Następnie biezresz do ręki zwykłą wtyczkę molex zasilającą i mierzysz czy są podawane napięcia (są 4 kable-czerwony +5V, żółty +12 V, czarne to masa).
    We wtyczce zasilającej płytę możesz jeszcze zmierzyć napięcie + 3,3 V (pomarańczowy) względem masy.
    Jeżeli wszytskie te napięcia będą się pojawiały na mierniku (z niewielkimi odchyłami +-5%) to znaczy, że masz dobry zasilacz na 99,999%.
    Wtedy zostaje Ci już raczej tylko płyta do wymiany.
    A tak przy okazji nie wypinałeś przypadkiem wtyczki od zasilacza takiej 4-pinowej podłączonej też do płyty?
    To jest zasilanie procesora, bez niego nie włączy się wogóle system.
    Tak tylko mówię, bo ja sam kiedyś głupio szukałem przyczyny niemożności uruchomienia komputera i taki szczegół umknął mej uwadze :)
  • Poziom 11  
    Co do tej wtyczki to nie wiem ale nie widze jej nigdzie na plycie...:| Jest przy zasilaczu ale wyglada że nie byla podpieta bo mam ja zwinieta razem z innymi przewodami. Chyba plyta sie wykopyrsknęła :cry:

    Dodano po 1 [godziny] 21 [minuty]:

    Małe pytanie niekoniecznie związane z tematem ale nie chce nowego zakladać. Jakby była uwalona płyta to jaką byście polecili na Socket A Sempron 2500+ żebym nie musiał wszystkiego wymieniać. Tak do 150 zł. I jeszcze jedno gdyby to był zasilacz to jak go dobrać żeby nie był za mały. Przypominam że mam 3 napędy optyczne + flopa + dysk twardy + modem :D Jaki wziąść w rozsądnej cenie żebym nie musiał za pół roku znowu myśleć o nim.
  • Poziom 39  
    @Merki napisał :
    Cytat:
    A tak przy okazji....nie wypinałeś przypadkiem wtyczki od zasilacza takiej 4-pinowej podłączonej też do płyty? To jest zasilanie procesora, bez niego nie włączy się wogóle system...tak tylko mówię, bo ja sam kiedyś głupio szukałem przyczyny niemożności uruchomienia kompa i taki szczegół umknął mej uwadze
    Na tej płycie nie ma takiego złącza, wypadało by sprawdzić, zanim się udziela takich "rad".

    Cytat:
    Tak sie zastanawiam czy podczas czyszczenia nie wypadła jakaś zworka jak kręciłem nim we wszystkie strony. Może to być problemem?? I czy znajdę gdzieś zdjęcie gdzie powinny się znajdować wszystkie zworki??
    Zworka jest tylko jedna, właśnie do kasowania CMOS, obok baterii. Może coś innego Ci się odpięło - np. wtyk wentylatora CPU ?
    :D
  • Poziom 11  
    Jeśli byś chciał kupić płyte to polecam legendę OC czyli Epox EP-8rda3
    link do Allegro usunąłem
    [jankolo]

    chyba najlepsza płyta dla Socket A a napewno mająca najlepszy chipset dla tych procesorów. A zasilacz to możesz kupić np. Tagan 380W lub innej znanej marki (Chieftec) o podobnej mocy. Bedziesz mial przy tym zapas mocy
  • Pomocny post
    Poziom 13  
    Zanim zaczniesz kupować nowe płyty, procesory i zasilacze, wykonaj jeszcze jedną czynność (chyba że już to zrobiłeś, bo w opisie nic na ten temat nie widzę): zdemontuj radiator z procesora (delikatnie aby nie ukruszyć rdzenia), przy okazji będziesz miał okazję do ponownego użycia płuc w celu usunięcia brudu spomiędzy żeberek radiatora, usuń resztki starej pasty termoprzewodzacej, wyciągnij procesor z gniazda, sprawdź stan i kompletność nóżek oraz stan powierzchni styku z radiatorem, ponownie użyj płuc lub nawet pędzelka i oczyść z brudu gniazdo procesora, po czym umieść procesor w gnieździe, kilkakrotnie poruszaj dźwigienką zatrzasku, następnie nowa pasta i ostrożnie załóż radiator. Po zmontowaniu spróbuj uruchomić samą płytę, odepnij wszystkie napędy, kartę graficzną i pamięci. Jeśli usłyszysz sygnały dźwiękowe (oznaczające błędy RAMu i VGA) to znaczy że komputer żyje (o ile oczywiście masz podłączony głośniczek) i możesz podłączać resztę urządzeń.

    pozdrawiam
  • Poziom 11  
    Co do czyszczenia procesora to już to wczoraj wieczorem zrobiłem. I nic nawet jak podpinalem wszystko po kolei. PC speaker podpięty mam i nie wydaje żadnego dźwięku.
  • R.I.P. Zasłużony dla elektroda
    Zanim kupisz nową płytę, to wymontuj płytę z obudowy i uruchom ją na stole. Wykluczysz w ten sposób przypadkowe zwarcia które mogły powstać przy poruszeniu płyty.
  • Poziom 39  
    Jeszcze jedno - masz D-Bracket ? Mam taką samą płytę i może mógłbym pomóc, ale brak konkretnych informacji. Diody na D-Bracket sygnalizują przejście kolejnych testów w czasie startu systemu - to kiedy zatrzymuje się selftest mogło by wiele wyjaśnić. U mnie ten "śledź" był w standardowym wyposażeniu płyty.
  • Poziom 11  
    Mam D-Bracket ale nie wiem jak on sygnalizuje i co?
    Cala dokumentacja została w moim rodzinnym domu a ja już od jakiegoś czasu mieszkam 400 km od niego i troche nie mam jak wziąść tej instrukcji.
    Co do odpowiedzi to naprawdę proszę o wyrozumiałość bo tylko do 14.30 mam neta w pracy.
    W tej chwili mam na 5 minut więc odpisuje bo znajomy z laptopem u mnie jest.
    Dziekuje za wszystkie podpowiedzi.
    A kolega Lzep mógłby mi trochę przybliżyć opis "swojej myśli", a jutro to odczytam i sprawdzę.
  • Poziom 39  
    Cytat:
    A kolega Lzep mógłby mi trochę przybliżyć opis "swojej myśli", a jutro to odczytam i sprawdzę.
    No to "przybliżam" - polecam wątek -> https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic784978.html - jest tam link z opisem sygnalizacji LED na D-Bracket ( mój post z 29 Cze 2007 19:38 ). Po za tym jest w tym linku sporo innych ciekawych opcji do wykorzystania przy analizie usterek w działaniu PC - polecam !
  • Poziom 16  
    Ja natomiast polecam stary dobry "beznarzędziowy" sposób serwisancki, a mianowicie:
    1. wypnij wszystko pozostawiając i/lub poprawiając to co niezbędne czyli: zostawiasz golutką płytę główną, demontujesz procesor i odkurzaczem odkurzasz za pomocą pędzelka całą płytę, a w szczególności socket A oraz wszystkie złączki ( możesz zostawić podpięte przewody od obudowy typu power, pc speaker, reset, power on, diodę hdd i zasilania.
    Wypinasz wszystkie karty rozszerzeń takie jak grafika muzyka sieciówka itp., wyjmujesz wszystkie kable od HDD/CD/DVD/napędu dyskietek ).
    Jedyne co ma zostać to tylko procesor z radiatorem ( oczywiście przeczyszczone zakładasz spowrotem, z pastą termoprzewodzącą na rdzeniu ) podłączasz zasilacz do złącza atx, włączasz PC.
    Powinieneś usłyszeć piski lub ciągły, czasem modulowany może być sygnał informujący o braku pamięci RAM:
    - Jeśli go nie ma to oznacza że coś nie tak z którymś z Trio: zasilacz płyta procesor.
    Jeśli napęd CD/DVD działa normalnie to z dużym prawdopodobieństwem zasilacz też jest ok i pozostaje płyta lub procesor - do sprawdzenia tylko u kolegi.
    Natomiast jest sposób by sprawdzić płytę bez procesora - daje chcociaż szansę na to że może być sprawna - otóż przytrzymanie przycisku power powinno włączyć lub wyłączyć komputer nawet bez procesora.
    - Jeśli jest sygnał to wyłączasz kompa i dokładasz następną część - tą o której braku informuje Cię bios czyli teraz RAM:
    - Jeśli nie ma sygnału to winna jest pamięć ale nie zawsze bo może być wyrobione złącze na RAM, lub padnięty kontroler pamięci na płycie - trzeba sprawdzić pamięć wtedy w innym kompie
    - Jeśli pojawi się sygnał - z reguły 3 piknięcia to oznacza że wszystko żyje i dokładamy następny moduł i tak w kółko, aż wszystkie zadziałają (lub nie - wtedy wyjmujemy ten który sprawia problemy)
    - Następnie wkładamy grafikę:
    -Jeśli nie odpala to oznacza śmierć karty
    -Jeśli odpala to zakładamy następną kartę ( i oczywiście jak coś powoduje "śmierć kompa" to to usuwamy i już nie instalujemy), na końcu podłączamy kabelki do dysków i stacji dyskietek - zdażyło mi się kilka razy że źle wpięta wtyczka w hdd też powodowała takie problemy...

    Mam nadzieje że to w czymś Ci pomoże...
    Powodzenia!
  • Poziom 11  
    Co do dźwięków i kontrolek w D-bracket'cie to cisza. Ani pikania ani mrygania. Wczoraj zrobiłem pająka i podpinałem wszystko po kolei ale nie dało nic. Znalazłem w poście
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic784978.html
    wzmiankę o wyjęciu zworki. Zastanawiam się tylko czy nie popaprałem nowej pamięci którą kupiłem :| A na marginesie mogło się coś przestawić tak mocno po włożeniu nowej pamięci że teraz jest tak "śmiesznie". Dodam że testuje cały czas na starej pamięci która działała.
  • Pomocny post
    Poziom 16  
    Raczej nie mogło - jedynie co czasem się zdarza przy tanich płytach to reset biosu - ale wtedy tym bardziej powinno wstać...
  • Poziom 11  
    Mała podmiana i już wiem!!! :D Ale nie ma z czego sie cieszyć procesor uwalony :cry: Dziękuje za podpowiedzi wszystkim. Można zamknąc temat.
  • Poziom 39  
    Cytat:
    Co do dźwięków i kontrolek w D-bracket'cie to cisza. Ani pikania ani mrygania
    Czyli na D-Bracket nie świeci się żadna dioda ? - bardzo dziwne. A podłączyłeś go do złącza JLED1 (pomiędzy 5 i 6 slotem PCI) ?
    Cytat:
    Znalazłem w poście ..... wzmiankę o wyjęciu zworki
    Nie o wyjęciu tylko o przestawieniu ! Pisałem przecież o zworce do kasowania CMOS - jest tylko jedna na płycie -> JBAT1. Normalnie jest w pozycji 1-2, do kasowania przestawiamy na 2-3 ( tylko przy całkowitym wyłączeniu napięć, najlepiej przy odpiętym kablu od zasilacza ). Zwykle wystarcza 20 sek, ale miałem przypadki, że trzeba było poczekać kilka godzin :D - najprościej zostawić tak na noc.
    Coś mam wrażenie, że niewiele wiesz o swojej płycie ? Jak nie masz instrukcji, to ściągnij sobie manuala ze strony MSI -> http://global.msi.com.tw/index.php?func=downloaddetail&type=manual&maincat_no=1&prod_no=552 , plik E6712v1.5.zip. W środku jest instrukcja w pdf-ie.