Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Komputer nie włącza się po czyszczeniu, dmuchaniu z kurzu?

mar_1981 02 Jun 2008 08:59 7197 24
GoodRam konkurs
  • #1
    mar_1981
    Level 11  
    Witam!
    Mam od soboty problem z kompem.
    Kupiłem nową kość pamięci i chciałem ją założyć bo staremu dziadkowi pomóc trzeba trochę (o konfiguracji niżej).
    Po rozkręceniu komputera stwierdziłem że jest tak brudny i zakurzony że trzeba go wyczyścić z kurzu.
    Nie używałem żadnych sposobów mechanicznych tylko powietrze (z płuc - więc chyba nic nie zdmuchnąłem.
    Po złożeniu komputer odmówił posłuszeństwa, a dokładnie włącza się robiąc tylko test cd-romów.
    Monitor nie włącza się wogóle, tzn nie zapala się zielona dioda w nim. Klawiatura przy starcie mrygnie diodami i też później bez odzewu. Odpinałem wszystko sprawdzając co jest zepsute, ale po odpięciu grafiki i pamięci komputer nie wydał żadnego odgłosu.
    Wyciągnąlem też baterię by sformatować BIOS i to też nic nie dało.
    Jest wątek o tym na forum i kolega płytę i procesor zmieniał.
    Czy ja też muszę wziąść pod uwagę taką możliwość.
    Aha zasilacza nie mam skąd wziąść innego bo zmieniłem miejsce zamieszkania do innego miasta i za bardzo nie mam tu znajomych jeszcze.
    Można zasilacz jakoś sprawdzić miernikiem?
    Mam nadzieje że za bardzo nie namieszałem w tym co opisałem.
    Dostęp do internetu obecnie mam tylko w pracy do godziny 14 więc proszę o wyrozumiałość w częstotliwości odpowiadania na ewentualne posty.
    Moja konfiguracja komputera.
    Quote:
    Plyta: MSI K7 KT4AV
    Grafika: GF FX5200
    RAM: 256 BLITZ (jak dobrze pamietam)
    Procesor: Sempron 2500+
    Dysk twardy: 80GB - WD
    Napędy (wszystkie LG): CD-ROM; CD-RW; DVD


    Z góry dziękuje za podpowiedzi.
  • GoodRam konkurs
  • #2
    tzok
    Moderator of Cars
    Przy wkładaniu pamięci często płyta się dość mocno wygina - sprawdź jeszcze raz czy drugi moduł siedzi dobrze, ew. próbuj bez nowego modułu.
  • #3
    mar_1981
    Level 11  
    Z pamieciami już żonglowałem i...dupa :cry: Właśnie sprawdzam wszystko czy dobrze podpięte.
  • Helpful post
    #4
    User removed account
    User removed account  
  • #5
    mar_1981
    Level 11  
    Komputer jest w tej konfiguracji w której działał czyli bez nowej kości pamięci.
    Co do BIOSU to wyjmowałem baterię na chwilę (ile trzeba czekać ?), a co do zworki to zabij...nie wiem czy coś takiego jest bo nigdy nie robiłem czegoś takiego.
  • #6
    User removed account
    User removed account  
  • GoodRam konkurs
  • #7
    mar_1981
    Level 11  
    I nic...:| Coraz bardziej chyba do mnie dociera że płyta albo procek zrobił kaput. Dziwne jest dla mnie tylko że po odpięciu grafiki i pamięci komputer nie wydaje żadnych odglosów. A chyba powinien.
  • #8
    Krzysztof1969
    Level 15  
    Z tym zwarciem styków to po powoli.
    Jest do tego specjalna zwora na płycie w okolicach bateri przeważnie.
    Lub znajdziesz ją w książce od płyty głównej.
    Tak jak napisano wyżej CMOS 1-2 normal 2-3 clear.
    Ale pewnie nie w tym problem.
    Mówiąc szczerze trudno wyczaić, ale musiałeś cos ruszyć, albo robiłeś te lub inne operacje podczas pracy komputera.
    Albo coś się wypieło, a ty włożyłeś, ale odwrotnie no nie wiem coś musiałeś zrobić.
    Szukaj.
  • #9
    mar_1981
    Level 11  
    Tak sie zastanawiam czy podczas czyszczenia nie wypadła jakaś zworka jak kręciłem nim we wszystkie strony.
    Może to być problemem?
    I czy znajdę gdzieś zdjęcie gdzie powinny się znajdować wszystkie zworki?
  • #10
    apsw
    Level 13  
    Witam wyciągnij wszystkie pamięci , jeżeli płyta jest sprawna powinien odezwać się głośnik systemowy ,sprawdź czy nie wysunęła się karta grafiki
  • #11
    Merki
    Level 11  
    Więc tak...
    Przypadłość z jaką się spotkałeś jest wg. mnie dość powszechna w komputerach.
    Mogę Ci powiedzieć, że na 90% padł zasilacz/płyta główna.
    Nie wiem czym to może być związane, zapewne chodzi tu o trwałość elementów z jakich wykonana jest płyta (powszechnie wiadomo, że np. współczesne napędy mają dużo krótszą żywotność niż takie dajmy na to z około połowy lat 90).
    Możliwe więc, że wkładając nową kość mogło się coś uszkodzić w miejscach styku z pamięcią, ale tego nie wiem.

    Jeśli nie masz dostępu do innego zasilacza to możesz sprawdzić czy podaje on wszystkie prawidłowe napięcia.
    Potrzebujesz tylko miernik uniwersalny (byleby mierzył napięcia do +12V napięcia stałego) oraz jeden drucik.
    Odłącz kabel zasilający od zasilacza!
    Drucik ten z jednej strony we wtyczce od zasilania płyty (tej szerokiej takiej) wpinasz do zielonego pinu (najlepiej od strony tych metalowych końcówek), a drugi koniec wpinasz do końcówki czarnej w tej samej wtyczce.
    Teraz możesz podłączyć kabel zasilający, cały zasilacz jest już uruchomiony (powinien zacząć się kręcić wiatrak w nim).
    Następnie biezresz do ręki zwykłą wtyczkę molex zasilającą i mierzysz czy są podawane napięcia (są 4 kable-czerwony +5V, żółty +12 V, czarne to masa).
    We wtyczce zasilającej płytę możesz jeszcze zmierzyć napięcie + 3,3 V (pomarańczowy) względem masy.
    Jeżeli wszytskie te napięcia będą się pojawiały na mierniku (z niewielkimi odchyłami +-5%) to znaczy, że masz dobry zasilacz na 99,999%.
    Wtedy zostaje Ci już raczej tylko płyta do wymiany.
    A tak przy okazji nie wypinałeś przypadkiem wtyczki od zasilacza takiej 4-pinowej podłączonej też do płyty?
    To jest zasilanie procesora, bez niego nie włączy się wogóle system.
    Tak tylko mówię, bo ja sam kiedyś głupio szukałem przyczyny niemożności uruchomienia komputera i taki szczegół umknął mej uwadze :)
  • #12
    mar_1981
    Level 11  
    Co do tej wtyczki to nie wiem ale nie widze jej nigdzie na plycie...:| Jest przy zasilaczu ale wyglada że nie byla podpieta bo mam ja zwinieta razem z innymi przewodami. Chyba plyta sie wykopyrsknęła :cry:

    Dodano po 1 [godziny] 21 [minuty]:

    Małe pytanie niekoniecznie związane z tematem ale nie chce nowego zakladać. Jakby była uwalona płyta to jaką byście polecili na Socket A Sempron 2500+ żebym nie musiał wszystkiego wymieniać. Tak do 150 zł. I jeszcze jedno gdyby to był zasilacz to jak go dobrać żeby nie był za mały. Przypominam że mam 3 napędy optyczne + flopa + dysk twardy + modem :D Jaki wziąść w rozsądnej cenie żebym nie musiał za pół roku znowu myśleć o nim.
  • #13
    Lzep
    Level 39  
    @Merki napisał :
    Quote:
    A tak przy okazji....nie wypinałeś przypadkiem wtyczki od zasilacza takiej 4-pinowej podłączonej też do płyty? To jest zasilanie procesora, bez niego nie włączy się wogóle system...tak tylko mówię, bo ja sam kiedyś głupio szukałem przyczyny niemożności uruchomienia kompa i taki szczegół umknął mej uwadze
    Na tej płycie nie ma takiego złącza, wypadało by sprawdzić, zanim się udziela takich "rad".

    Quote:
    Tak sie zastanawiam czy podczas czyszczenia nie wypadła jakaś zworka jak kręciłem nim we wszystkie strony. Może to być problemem?? I czy znajdę gdzieś zdjęcie gdzie powinny się znajdować wszystkie zworki??
    Zworka jest tylko jedna, właśnie do kasowania CMOS, obok baterii. Może coś innego Ci się odpięło - np. wtyk wentylatora CPU ?
    :D
  • #14
    Merki
    Level 11  
    Jeśli byś chciał kupić płyte to polecam legendę OC czyli Epox EP-8rda3
    link do Allegro usunąłem
    [jankolo]

    chyba najlepsza płyta dla Socket A a napewno mająca najlepszy chipset dla tych procesorów. A zasilacz to możesz kupić np. Tagan 380W lub innej znanej marki (Chieftec) o podobnej mocy. Bedziesz mial przy tym zapas mocy
  • Helpful post
    #15
    xzeus
    Level 13  
    Zanim zaczniesz kupować nowe płyty, procesory i zasilacze, wykonaj jeszcze jedną czynność (chyba że już to zrobiłeś, bo w opisie nic na ten temat nie widzę): zdemontuj radiator z procesora (delikatnie aby nie ukruszyć rdzenia), przy okazji będziesz miał okazję do ponownego użycia płuc w celu usunięcia brudu spomiędzy żeberek radiatora, usuń resztki starej pasty termoprzewodzacej, wyciągnij procesor z gniazda, sprawdź stan i kompletność nóżek oraz stan powierzchni styku z radiatorem, ponownie użyj płuc lub nawet pędzelka i oczyść z brudu gniazdo procesora, po czym umieść procesor w gnieździe, kilkakrotnie poruszaj dźwigienką zatrzasku, następnie nowa pasta i ostrożnie załóż radiator. Po zmontowaniu spróbuj uruchomić samą płytę, odepnij wszystkie napędy, kartę graficzną i pamięci. Jeśli usłyszysz sygnały dźwiękowe (oznaczające błędy RAMu i VGA) to znaczy że komputer żyje (o ile oczywiście masz podłączony głośniczek) i możesz podłączać resztę urządzeń.

    pozdrawiam
  • #16
    mar_1981
    Level 11  
    Co do czyszczenia procesora to już to wczoraj wieczorem zrobiłem. I nic nawet jak podpinalem wszystko po kolei. PC speaker podpięty mam i nie wydaje żadnego dźwięku.
  • #17
    jankolo
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    Zanim kupisz nową płytę, to wymontuj płytę z obudowy i uruchom ją na stole. Wykluczysz w ten sposób przypadkowe zwarcia które mogły powstać przy poruszeniu płyty.
  • #18
    Lzep
    Level 39  
    Jeszcze jedno - masz D-Bracket ? Mam taką samą płytę i może mógłbym pomóc, ale brak konkretnych informacji. Diody na D-Bracket sygnalizują przejście kolejnych testów w czasie startu systemu - to kiedy zatrzymuje się selftest mogło by wiele wyjaśnić. U mnie ten "śledź" był w standardowym wyposażeniu płyty.
  • #19
    mar_1981
    Level 11  
    Mam D-Bracket ale nie wiem jak on sygnalizuje i co?
    Cala dokumentacja została w moim rodzinnym domu a ja już od jakiegoś czasu mieszkam 400 km od niego i troche nie mam jak wziąść tej instrukcji.
    Co do odpowiedzi to naprawdę proszę o wyrozumiałość bo tylko do 14.30 mam neta w pracy.
    W tej chwili mam na 5 minut więc odpisuje bo znajomy z laptopem u mnie jest.
    Dziekuje za wszystkie podpowiedzi.
    A kolega Lzep mógłby mi trochę przybliżyć opis "swojej myśli", a jutro to odczytam i sprawdzę.
  • #20
    Lzep
    Level 39  
    Quote:
    A kolega Lzep mógłby mi trochę przybliżyć opis "swojej myśli", a jutro to odczytam i sprawdzę.
    No to "przybliżam" - polecam wątek -> https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic784978.html - jest tam link z opisem sygnalizacji LED na D-Bracket ( mój post z 29 Cze 2007 19:38 ). Po za tym jest w tym linku sporo innych ciekawych opcji do wykorzystania przy analizie usterek w działaniu PC - polecam !
  • #21
    Phantom69
    Level 17  
    Ja natomiast polecam stary dobry "beznarzędziowy" sposób serwisancki, a mianowicie:
    1. wypnij wszystko pozostawiając i/lub poprawiając to co niezbędne czyli: zostawiasz golutką płytę główną, demontujesz procesor i odkurzaczem odkurzasz za pomocą pędzelka całą płytę, a w szczególności socket A oraz wszystkie złączki ( możesz zostawić podpięte przewody od obudowy typu power, pc speaker, reset, power on, diodę hdd i zasilania.
    Wypinasz wszystkie karty rozszerzeń takie jak grafika muzyka sieciówka itp., wyjmujesz wszystkie kable od HDD/CD/DVD/napędu dyskietek ).
    Jedyne co ma zostać to tylko procesor z radiatorem ( oczywiście przeczyszczone zakładasz spowrotem, z pastą termoprzewodzącą na rdzeniu ) podłączasz zasilacz do złącza atx, włączasz PC.
    Powinieneś usłyszeć piski lub ciągły, czasem modulowany może być sygnał informujący o braku pamięci RAM:
    - Jeśli go nie ma to oznacza że coś nie tak z którymś z Trio: zasilacz płyta procesor.
    Jeśli napęd CD/DVD działa normalnie to z dużym prawdopodobieństwem zasilacz też jest ok i pozostaje płyta lub procesor - do sprawdzenia tylko u kolegi.
    Natomiast jest sposób by sprawdzić płytę bez procesora - daje chcociaż szansę na to że może być sprawna - otóż przytrzymanie przycisku power powinno włączyć lub wyłączyć komputer nawet bez procesora.
    - Jeśli jest sygnał to wyłączasz kompa i dokładasz następną część - tą o której braku informuje Cię bios czyli teraz RAM:
    - Jeśli nie ma sygnału to winna jest pamięć ale nie zawsze bo może być wyrobione złącze na RAM, lub padnięty kontroler pamięci na płycie - trzeba sprawdzić pamięć wtedy w innym kompie
    - Jeśli pojawi się sygnał - z reguły 3 piknięcia to oznacza że wszystko żyje i dokładamy następny moduł i tak w kółko, aż wszystkie zadziałają (lub nie - wtedy wyjmujemy ten który sprawia problemy)
    - Następnie wkładamy grafikę:
    -Jeśli nie odpala to oznacza śmierć karty
    -Jeśli odpala to zakładamy następną kartę ( i oczywiście jak coś powoduje "śmierć kompa" to to usuwamy i już nie instalujemy), na końcu podłączamy kabelki do dysków i stacji dyskietek - zdażyło mi się kilka razy że źle wpięta wtyczka w hdd też powodowała takie problemy...

    Mam nadzieje że to w czymś Ci pomoże...
    Powodzenia!
  • #22
    mar_1981
    Level 11  
    Co do dźwięków i kontrolek w D-bracket'cie to cisza. Ani pikania ani mrygania. Wczoraj zrobiłem pająka i podpinałem wszystko po kolei ale nie dało nic. Znalazłem w poście
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic784978.html
    wzmiankę o wyjęciu zworki. Zastanawiam się tylko czy nie popaprałem nowej pamięci którą kupiłem :| A na marginesie mogło się coś przestawić tak mocno po włożeniu nowej pamięci że teraz jest tak "śmiesznie". Dodam że testuje cały czas na starej pamięci która działała.
  • Helpful post
    #23
    Phantom69
    Level 17  
    Raczej nie mogło - jedynie co czasem się zdarza przy tanich płytach to reset biosu - ale wtedy tym bardziej powinno wstać...
  • #24
    mar_1981
    Level 11  
    Mała podmiana i już wiem!!! :D Ale nie ma z czego sie cieszyć procesor uwalony :cry: Dziękuje za podpowiedzi wszystkim. Można zamknąc temat.
  • #25
    Lzep
    Level 39  
    Quote:
    Co do dźwięków i kontrolek w D-bracket'cie to cisza. Ani pikania ani mrygania
    Czyli na D-Bracket nie świeci się żadna dioda ? - bardzo dziwne. A podłączyłeś go do złącza JLED1 (pomiędzy 5 i 6 slotem PCI) ?
    Quote:
    Znalazłem w poście ..... wzmiankę o wyjęciu zworki
    Nie o wyjęciu tylko o przestawieniu ! Pisałem przecież o zworce do kasowania CMOS - jest tylko jedna na płycie -> JBAT1. Normalnie jest w pozycji 1-2, do kasowania przestawiamy na 2-3 ( tylko przy całkowitym wyłączeniu napięć, najlepiej przy odpiętym kablu od zasilacza ). Zwykle wystarcza 20 sek, ale miałem przypadki, że trzeba było poczekać kilka godzin :D - najprościej zostawić tak na noc.
    Coś mam wrażenie, że niewiele wiesz o swojej płycie ? Jak nie masz instrukcji, to ściągnij sobie manuala ze strony MSI -> http://global.msi.com.tw/index.php?func=downloaddetail&type=manual&maincat_no=1&prod_no=552 , plik E6712v1.5.zip. W środku jest instrukcja w pdf-ie.