Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Czujnik ABS, jak to działa

03 Cze 2008 22:48 17653 3
  • Poziom 42  
    Witam, mam następujący problem, auto ISUZU DMAX RODEO vel CHEVROLET COLORADO, rocznik 2005. Samochód miał różne przekładki blacharskie więc był rozkręcany do ostatniej śrubki. Podobno wszystko zmontowali tak samo i podobno ABSy kiedyś działały.
    Pytanie mam o budowę czujnika ABS. Podejrzewam uszkodzenie czujnika lub uszkodzenie kabelka (albo ktoś coś źle poskładał, lub przeciął kabel), jednak nie mam odniesienia w postaci drugiego samochodu. Czujniki są 4, wszystkie zachowują się podobnie, każdy ma 2 końcówki i metalowy kołnierz, jednak wedle skrawków dokumentacji skręcone parami kable idą od kół do sterownika ABS. Wszystkie 4 czujniki mają rezystancja między kablami rzędu kilku megaom, przy zbliżaniu metalu lub magnesu się nie zmienia. Przy zbliżaniu metalu albo magnesu nie jest generowane napięcie przemienne. Przypadkowo odkryłem jednak że czujniki w jednym kierunku połączenia zachowują się jak dioda o spadku napięcia około 2V, jednak wartość tego napięcia nie ma się nijak do obecności metalu w okolicy czujnika. Próbowałem je zasilać (między obudowę, kable, w szereg z rezystorem i bez) od 3V do 12V i jakoś to nie wpłynęło na żadne działanie. Proszę o jakieś sugestie jak przetestować te czujniki na stole.
  • Pomocny post
    Specjalista grupy V.A.G.
    NIe wiem czy na chwilę obecną masz sprawne te czujniki.
    Ale:
    Czujniki ABS w tej chwili dzielimy na pasywne i aktywne.
    Zasadę działania pasywnych znasz i nie sa one raczej u ciebie, bo nie generowały napięcia.

    Aktywne czujniki to po prostu czujniki Halla najczęściej. Masa brana jest z obudowy, jeden kabel to zasilanie, a drugi to sygnał.
    Teraz już chyba wiesz jak sprawdzić prawidłowość działania tych czujników.
    Nota bene, jeśli ten samochód posiada łożyska nowszego typu, gdzie nie ma metalowej koronki, ale jest pierścień magnetyczny, to młotek też może skutecznie zepsuć ABS, poprzez uszkodzenie łożyska.
  • Poziom 42  
    szogun0 napisał:
    Aktywne czujniki to po prostu czujniki Halla najczęściej. Masa brana jest z obudowy, jeden kabel to zasilanie, a drugi to sygnał.
    Teraz już chyba wiesz jak sprawdzić prawidłowość działania tych czujników.
    To tyle co się spodziewałem, wedle dokumentacji technicznej mają tam być czujniki "cyfrowe" ale na schematach jest narysowane coś co wygląda jak cewka i nie ma adnotacji że konieczne jest podłączenie do masy. Być może rysownik pomylił czujnik pasywny z aktywnym. Nie mam w tej chwili dostępu do samochodu, jakie tam może być napięcie zasilające czujniki 5V? 12V?

    szogun0 napisał:
    Nota bene, jeśli ten samochód posiada łożyska nowszego typu, gdzie nie ma metalowej koronki, ale jest pierścień magnetyczny, to młotek też może skutecznie zepsuć ABS, poprzez uszkodzenie łożyska.
    Wieczór był, a jeden czujnik się udało zdemontować bez okręcania koła, rozumiem że można uszkodzić sam pierścień, a czujnik będzie reagować przez jakiś inny magnes.

    PS nie wiem czy coś zmienia, ale sama końcówka czujnika jest namagnesowana.
  • Poziom 31  
    Witam.
    Jeśli dysponujesz oscyloskopem to bez problemu sprawdzisz je jakiegokolwiek typu by były.