Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Interpretacja tabliczki znamionowej silnika, dobór łącznika

04 Cze 2008 09:19 3259 5
  • Poziom 11  
    Witam Specjalistów!

    Znajomi po skończonej budowie odsprzedawali sprzęt budowlany za grosze. Odkupiłem od nich m.in. wyciągarkę: silnik+motoreduktor. Łącznik L-P był popękany - postanowiłem go rozkręcić żeby zobaczyć czy nie jest jakoś mechanicznie uszkodzony i jeśli nie - to posklejać obudowę. Okazało się, że w środku było czarno a styki były delikatnie mówiąc "zwęglone". Muszę dokupić nowy łącznik i tu rodzą się moje pytania:

    1) Czy stosownym jest zastosowanie zwykłego łącznika krzywkowego? Jeśli tak to na jaki przepływ prądu ma być przewidziany? Odpowiedź - niby prosta - "no trochę większy niż silnik pobiera", ale czy w tym przypadku można pominąć te kilkakrotnie większe prądy rozruchowe?

    2) Skoro już mówimy o prądach to spójrzcie na tabliczkę znamionową:

    Interpretacja tabliczki znamionowej silnika, dobór łącznika

    Silnik w puszce połączeniowej nie ma przewodu neutralnego, więc domyślam się, że jest trwale przygotowany do pracy w konfiguracji "TRÓJKĄTA".
    2a) Po co zatem wybite są dwie wartości prądu: 9.6/5.55A?
    2b) 63rpm to jasne (bo rozumiem, że to prędkość obrotowa wału wyciągarki po redukcji) ale co oznaczają: wartości 54 i 110?

    Proszę pomóżcie. Nie jestem elektrykiem. :-(
  • Poziom 11  
    Silnik ma być połączony w gwiazdę, do zasilania nie używa się przewodu neutralnego.Chodzi pewnie koledze o przewód ochronny podłączany do metalowej obudowy silnika.Pobór prądu przez ten silnik to 5,55A, druga wartość dotyczy pracy w trójkąt przy napięciu międzyfazowym 220V a więc nie u nas.Przełącznik P-L 25A powinien wystarczyć.
  • Poziom 11  
    No tak.. Dziękuję za odpowiedź, proszę jeszcze o potwierdzenie poprawności mojego rozumowania "na przyszłość":

    Przy połączeniu w gwiazdę:
    - Napięcie jest √3 razy mniejsze (bo 230V zamiast 400V)
    - Zatem i prąd pobierany jest mniejszy (z tabliczki wynika że też o √3, ale z teorią to mi się wcale nie zgadza - przecież impedancja się zmienia, hmm?)

    Pisząc wcześniej 'neutralny' (N) miałem na myśli faktycznie ten przewód (nie zastanowiłem się), ale skoro przykręca się go zwykle do obudowy to wypadałoby żeby to był raczej ochronny (PE). W praktyce jednak skończy się na dawnym 2w1 czyli (PEN). Bo zasilanie doprowadzam kablem cztero-żyłowym. Przypomnę raz jeszcze: jakiś niezły majster nie zadbał o podłączenie tego przewodu do obudowy. Że też nikomu nic się nie stało..

    Co do mojego silnika, to proszę spojrzeć na zdjęcie z puszki łączeniowej:

    Interpretacja tabliczki znamionowej silnika, dobór łącznika

    Tu nie mam właściwie możliwości wyboru trójkąta/gwiazdy. Przewody fazowe muszę podłączyć na wspólnych śrubach. Skoro brakuje drugiej trójki przewodów, to oznacza, że ktoś zrobił jakąś modyfikację wewnątrz silnika i narzucił GWIAZDĘ?
  • Poziom 11  
    Co do prądów i napięć to w pierwszej lepszej książce z maszyn elektr. jest to wyjaśnione.
    Odnośnie silnika to wygląda na przezwajany a w takich wypadkach często nie wyprowadzają wszystkich końców uzwojeń na zewnątrz lecz łączą je w gwiazdę wewnątrz silnika.
  • Poziom 11  
    Ok. Zdobędę takową literaturę, bo bardzo mnie to interesuje.

    Czy mógłbym ponowić prośbę o wyjaśnienie tych wartości z tabliczki znamionowej (pierwsze zdjęcie - fioletowa ramka)?
  • Poziom 11  
    IP 54 to stopień ochrony urządzenia - w tym wypadku to zdaje się obudowa strugoszczelna czy coś koło tego.110 tu nic nie przychodzi mi do głowy.Jeszcze jedna uwaga, proszę jeszcze raz przeczytać co wcześniej napisałem, bo myli kolega połączenia w gwiazdę (380V/5,55A) i trójkąt (220V/9,6A).