Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Fibaro Fibaro
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Usterka ABS w BMW E39 - prędkościomierz nie działa

W. 05 Cze 2008 00:00 104877 61
  • #1 05 Cze 2008 00:00
    W.
    Poziom 9  

    Dzien dobry,

    klasyczny problem w BMW 5, E39 z 2000r: wlaczona kontrolka ASC+ABS, nie dziala predkosciomierz, komputer pokazuje uszkodzony lewy tylny czujnik. usterka pojawia sie po 15 minutach jazdy.

    Na allegro widze ze goscie naprawiaja za 300 PLN te sterowniki=> sprawa jest prosta i polega zapewne na jakims typowym uszkodzeniu.

    Moze ktos z szanownych grupowiczow temat zna, przerabial i bylby gotow podzielic się wiedzą? Z gory serdecznie dziekuje i pozdrawiam.

    WP

    3 29
  • Fibaro
  • #3 17 Lip 2008 11:01
    W.
    Poziom 9  

    Sam sobie odpowiem: sterownik da sie naprawic.350 zeta i hula.

    0
  • Fibaro
  • #4 17 Lip 2008 11:14
    Usunięty
  • #5 17 Lip 2008 22:50
    W.
    Poziom 9  

    nic, 350 zeta i fachman zrobil.

    0
  • #6 06 Wrz 2008 21:54
    jarek555m
    Poziom 11  

    Witam!!
    NIKT NIE MUSI KUPOWAĆ NOWEGO STEROWNIKA!! Możesz dać do naprawy stary.. Wymiana sterownika z takim samym nr a z auta z innym silnikiem wiąże się z adaptacją sterownika w samochodzie..tak jak w przypadku nowego sterownika..Inaczej i profesjonalnie nazywa się to KODOWANIE WARIANTOWE..
    Bez adaptacji system ASC,DSC nie będzie dalej działał a tylko ABS.. Jest to spowodowane brakiem komunikacji sterownika ABS,ASC,DSC ze sterownikiem silnika.. A działa to tak że w przypadku poślizgu któregoś z kół zadziała system ASC,DSC i ABS przyhamowuje to koło jednocześnie podając sygnał do sterownika silnika który można powiedzieć "spuszcza z gazu" Very Happy. Więc jak nie ma tej komunikacji to system nie działa. Pali się kontrolka a przycisk nie reaguje tak na włączenie czy wyłączenie..

    Może komuś się przyda info co do ABS,ASC,DSC w e39.. Info jest do ABSu wersja 5.7 montowanego po wrześniu 1998..Zacznę od tego że w przypadku uszkodzonego któregokolwiek czujnika i zamontowaniu nie oryginalnego to można zapomnieć że ABS/ASC będzie działał (za wszystko odpowiedzialny jeden sterownik). W ABSie typu 5,7 i żadne podróbki czujników kupione np na allegro nie będą poprawnie działać. Po podłączeniu czujnika i włączeniu zapłonu kontrolki oczywiście pogasną ale po przejechaniu około kilku kilkunastu kilometrów zapalają się i ABS nie działa.. W tych typach absu często uszkodzeniu ulega też sterownik ABS który znajduje się pod maską samochodu i jest dokręcony do pompy ABS.. Uszkodzenie jest jednak takie (prawie zawsze) że na zimnym silniku wszystko jest ok a na ciepłym zapala się abs a po podpięciu pod komputer sygnalizuje usterkę któregoś z czujników..(w przypadku braku komunikacji ze sterownikiem na 99% jest uszkodzony). Dlatego nie ma sie co sugerować do końca tym co pokazuje nam komputer a należy jeszcze sprawdzić kilka rzeczy..
    Uszkodzenie polega na przerywaniu się drucików łączących płytkę elektroniki z pinami biegnącymi do gniazda obudowy.. PRZYCZYNA..WYSOKA TEMPERATURA POD MASKĄ SAMOCHODU..
    Usterka oczywiście do naprawienia ale nie jest prosta dla kogoś kto nie ma czym tego zrobić.. Nie obejdzie się bez rozcinania obudowy i specjalnego kleju ze srebra bo lutowanie odpada a przynajmniej ja tego nie uznaje bo sterownik może się nadawać tylko do wymiany....


    Ja sprawdzam przejścia i opór czujników ale od wtyczki ABSu
    Tu podaję rozpiskę i przypominam że jest ona do ABSu 5.7

    koło lewe przednie - 12 / 28
    koło prawe przednie - 13 / 29
    koło lewe tylne - 15 /16
    koło prawe tylne - 30 /31 ( czasem bywa że jest to 14 i 31) można to sprawdzić po kabelkach biegnących od wtyczki do czujników. jest po 2 kabelki biegnące do każdego z czujników i są one skręcone..

    Sygnał do prędkościomierza i ekonomizera brany jest z tylnego lewego koła (za kierowcą)

    Jeszcze proponuje sprawdzić na oczywiście wpiętej wtyczce i włączonym zapłonie jakie są napięcia biegnące do każdego z czujników a powinno ono wynosić około 9,5V. w Przypadku braku napięcia prawie na 100% jest uszkodzony sterownik a przy napięciach odbiegających jest prawie na 100% uszkodzony czujnik choć na pomiarach oporu tego nie wykazuje .. Jak wiadomo w środku jest elektronika..




    Po włączeniu zapłonu na odpiętej wtyczce absu autko zarejestruje na 100% usterkę w silniku "brak komunikacji z ABS/ASC" i należy to później wykasować.. :hyhy:

    Ja jeszcze dokonuje kilku pomiarów samego sterownika by ewentualnie wykluczyć jego uszkodzenie..
    Czujniki jednak jak już to tylko oryginał siemens a jak ktoś wymienia na nie oryginały to muszę powiedzieć że to katastrofa.. W tym przypadku taniej wychodzi drożej..
    Po podpięciu pod komputer sprawdzić który czujnik sterownik pokazuje jako uszkodzony, naprawdę rzadko zdarza się by były to 2..
    Po takim badaniu sprawdzamy wszystko jeszcze dokładnie..

    Zawsze, powtarzam zawsze wcześniej kasuje wszystkie błędy związane z ABSem bo jak wiadomo mogły one pozostać z wcześniejszych napraw lub nie zostały wykasowane np po odpięciu czujnika przy pracach jakich ktoś mógł dokonywać.. A najlepszym sposobem jest podpięcie komputera i przejechanie sie samochodem obserwując każdy z czujników ( jego prace i mierzoną prędkość w kilometrach.. Jakiekolwiek różnice wskazują niestety na to że czujnik nadaje sie do wymiany..

    I jeszcze jedna sprawa.. Nie ma co szukać winy w piaście.. w modelach z ABSem 5.7 nie ma żadnej koronki a jedynie jest łożysko z pierścieniem magnetycznym i naprawę rzadko zdarza sie by to była jego wina.. Ja osobiście takiego przypadku nie miałem ale jak jest w tanich piastach to nie wiem.. Miałem już jednak przypadek w którym łożysko było już tak uszkodzone że koło miało bicia góra dół ale abs działał jeszcze ok.. Wina zawsze w 90% to uszkodzony czujnik lub niewłaściwy czujnik (podróba za około 100zł)i niestety 10% to sterownik abs ale tak prawdę mówiąc jak sie wie co i jak zrobić to naprawa o wiele taniej wychodzi.. Jak sie robi samemu rzecz jasna :hyhy:
    Naprawa sterownika przez kogoś to koszt około 300zł a oryginalny czujnik w serwisie około 300 - 350zł

    I jeszcze info co do ABSu montowanego przed wrześniem 1998roku.. W przypadku nie działania systemu na 99% uległ uszkodzeniu czujnik.. Który to już wyjdzie po podpięciu pod kompa lub jak ktoś wie co i jak to sprawdzi to nawet miernikiem.. W tym typie absu nie spotkałem sie jeszcze z uszkodzonym sterownikiem..

    Dla zainteresowanych wymianą sterownika w absie typu 5.7
    wszyscy którzy mają jakieś problemy ze sterownikiem i nie wiedzą czy inny używany będzie działał poprawnie to odpowiedz brzmi że będzie działał.. Sterownik musi być tylko odpowiedni do pompy ale z jakiej wersji silnikowej to już nie ma znaczenia.. W każdym ze sterowników da sie dokonać adaptacji w aucie a dokładnie to kodowania wariantowego chodzi o komunikacje ze sterownikiem silnika.. Ja montowałem sterownik np z 520d do 520i po dokonaniu adaptacji wszystko działa ok a trwa to do 10min..Nie ma więc problemu jak sterownik jest odpowiedni do pompy..
    Dodam jednak że nawet nowy sterownik nie będzie działał bez adaptacji w aucie..
    Pozdrawiam i jak coś to oczywiście postaram się pomóc.. :D

    3
  • #7 06 Wrz 2008 22:29
    Usunięty
  • #8 07 Wrz 2008 13:52
    jarek555m
    Poziom 11  

    Wiem co pisze.. Zawsze połączenia przerywają się na płytce ceramicznej z elektroniką na samych zgięciach.. Jest to po części spowodowane tym z jakiego materiału są wykonane druciki..Są bardzo miękkie.. Nie jest to nic innego jak zmęczenie materiału spowodowane ciągłym nagrzewaniem się i studzeniem..Taka jest prawda a w nowszych sterownikach usterka została podobno poprawiona.. Sam naprawiam takie sterowniki i do tego sterowniki pomp wtryskowych.. Najlepsze jest to że zawsze są problemy ze sterownikami boscha..

    W e39 z ABSem 5.7 sytuacja jest wyjątkowa bo jak wiadomo sterownik znajduje się BARDZO blisko kolektora wydechowego..

    1
  • #9 07 Wrz 2008 14:57
    Usunięty
  • #10 14 Lut 2009 16:47
    rrs2
    Poziom 9  

    W razie uszkodzenia czujnika abs kupujcie tylko orginlne czujniki. Zakup podrubek np. na allegro wiąże się z problemami i wiecznym swieceniem się kontroli abs i asc!!!!!!

    0
  • Fibaro
  • #11 14 Lut 2009 21:37
    licho23
    Poziom 19  

    rrs2 napisał:
    W razie uszkodzenia czujnika abs kupujcie tylko orginlne czujniki. Zakup podrubek np. na allegro wiąże się z problemami i wiecznym swieceniem się kontroli abs i asc!!!!!!


    Potwierdzam, te podróby z alledrogo to ch....a. Lutować też można , tylko chemię trza zastosować.

    0
  • #12 31 Mar 2009 11:18
    Jacek530d
    Poziom 9  

    Licho23, o jakiej chemii mówisz?? chciałbym sam to zrobić, ale nie wiem jaki klej przewodzący polecacie, albo jaką chemię do lutowania?? dzieki za info, pozdrawiam J.

    0
  • #14 31 Mar 2009 12:42
    licho23
    Poziom 19  

    C2H5OH jeno z umiarem dawkować bo można uśmiercić sterownik na zawsze:D

    0
  • #15 01 Kwi 2009 10:20
    Jacek530d
    Poziom 9  

    Dzięki za info (dostosuję to do masy ciała:)), a rozcinaliście sterownik zaraz przy tym fabrycznym klejeniu czy w jakimś innym miejscu??

    0
  • #16 15 Sie 2009 17:12
    elektron123
    Poziom 2  

    Witam
    Jestem tu w sumie nowy ale próbowłem zrobic wszystkiego co tu polecacie sam i powiem jedno trzeba miec sokoli wzrok i ja miam dobry sprzet i polutownie tego było dla mnie problemem dla tego wybrałem tanszą opcje naprawy 165 zł na allegro i po problemie lepiej nie ryzykowac bo jesłi rozwalimy sterownik koszt naprawy do około 800 zł bo trzeba kupic nowy sterownik i pompe a są problemy z znalezieniem u mnie w miesci duzo znajomych ma tekie problemy i wiem co to za ból ...
    Pozdrawiam

    -1
  • #17 13 Wrz 2009 19:49
    dziubekx
    Poziom 1  

    Witam mam podobny problem ,ale z Bmw e46 2.0d 2000r.otóz po zapaleniu silnika wszystko jest ok ,ale jak troche pochodzi i przygazuje to zapalaja sie te kontrolki: abs/asc i hamulec reczny.Zgasze silnik ,odpale i znowu to samo na poczatku ich nie ma ,a po chwili badz po przejechaniu kilkuset metrow znowu sie zapalaja ,a jakby tego bylo malo to podczas jazdy raz po raz ,nie regularnie mruga mi czewrwona kontrolka akumulatora tak jakby nie bylo tymczasowo ladowania.Moze mam gdzies zwarcie albo luzne kable od alternatora ,ale co z tym by mialy wspulnego kontrolki abs/asc i hamulca recznego...mial ktos moze podobny problem?wiecie jak to rozwiazac?Prosze o pomoc ,porade... z góry dziekuje.

    4
  • #18 06 Lis 2009 22:52
    Dexter23pl
    Poziom 26  

    Dzięki koledze "jarek555m" udało mi się wczoraj naprawić właśnie taki sterownik :))
    Dobra stacja lutownicza z wymiennym grotami i mikroskop i 2 godziny zabawy :))

    1
  • #19 12 Lis 2009 20:18
    szymo_n
    Poziom 10  

    witam wszystkich.
    u mnie ciekawy objaw... po zapalenie silnika kontrolki nie świecą się, czyli jest niby wszystko ok, natomiast abs działa "od razu" czyli jak tylko dotknę hamulec, to odbija.
    po 2-3min abs się wyłącza i jest już ok.

    0
  • #21 30 Gru 2009 23:24
    Wodusek
    Poziom 10  

    Witam szukam kogoś kto lutuje powyższe sterowniki na Śląsku oddam do polutowania sam nie dam rady cyna się nie trzyma płytki
    proszę o odpowiedź na forum lub na maila stanwod(malpa)poczta.fm

    1
  • #22 01 Sty 2010 12:53
    mpx-fm
    Poziom 19  

    a dokladniej to jakie to okolice maja byc na tym slasku ? Czeladż może być ?

    0
  • #23 06 Sty 2010 14:33
    jedyk
    Poziom 1  

    witam mam pytanie gdy naprawia juz ten sterownik to kontrolki abs i asc przestana sie palic czy trzeba podpiac pod komputer i je zgasic bo czasami licznik mi dziala jak silnik jest zimny ale kontrolki dalej sie pala dziekuje za szybka odpowiedz i pozdrawiam

    0
  • #24 09 Sty 2010 18:28
    jarek555m
    Poziom 11  

    jarek555m napisał:
    Witam!!
    NIKT NIE MUSI KUPOWAĆ NOWEGO STEROWNIKA!! Możesz dać do naprawy stary.. Wymiana sterownika z takim samym nr a z auta z innym silnikiem wiąże się z adaptacją sterownika w samochodzie..tak jak w przypadku nowego sterownika..Inaczej i profesjonalnie nazywa się to KODOWANIE WARIANTOWE..
    Bez adaptacji system ASC,DSC nie będzie dalej działał a tylko ABS.. Jest to spowodowane brakiem komunikacji sterownika ABS,ASC,DSC ze sterownikiem silnika.. A działa to tak że w przypadku poślizgu któregoś z kół zadziała system ASC,DSC i ABS przyhamowuje to koło jednocześnie podając sygnał do sterownika silnika który można powiedzieć "spuszcza z gazu" Very Happy. Więc jak nie ma tej komunikacji to system nie działa. Pali się kontrolka a przycisk nie reaguje tak na włączenie czy wyłączenie..

    Może komuś się przyda info co do ABS,ASC,DSC w e39.. Info jest do ABSu wersja 5.7 montowanego po wrześniu 1998..Zacznę od tego że w przypadku uszkodzonego któregokolwiek czujnika i zamontowaniu nie oryginalnego to można zapomnieć że ABS/ASC będzie działał (za wszystko odpowiedzialny jeden sterownik). W ABSie typu 5,7 i żadne podróbki czujników kupione np na allegro nie będą poprawnie działać. Po podłączeniu czujnika i włączeniu zapłonu kontrolki oczywiście pogasną ale po przejechaniu około kilku kilkunastu kilometrów zapalają się i ABS nie działa.. W tych typach absu często uszkodzeniu ulega też sterownik ABS który znajduje się pod maską samochodu i jest dokręcony do pompy ABS.. Uszkodzenie jest jednak takie (prawie zawsze) że na zimnym silniku wszystko jest ok a na ciepłym zapala się abs a po podpięciu pod komputer sygnalizuje usterkę któregoś z czujników..(w przypadku braku komunikacji ze sterownikiem na 99% jest uszkodzony). Dlatego nie ma sie co sugerować do końca tym co pokazuje nam komputer a należy jeszcze sprawdzić kilka rzeczy..
    Uszkodzenie polega na przerywaniu się drucików łączących płytkę elektroniki z pinami biegnącymi do gniazda obudowy.. PRZYCZYNA..WYSOKA TEMPERATURA POD MASKĄ SAMOCHODU..
    Usterka oczywiście do naprawienia ale nie jest prosta dla kogoś kto nie ma czym tego zrobić.. Nie obejdzie się bez rozcinania obudowy i specjalnego kleju ze srebra bo lutowanie odpada a przynajmniej ja tego nie uznaje bo sterownik może się nadawać tylko do wymiany....


    Ja sprawdzam przejścia i opór czujników ale od wtyczki ABSu
    Tu podaję rozpiskę i przypominam że jest ona do ABSu 5.7

    koło lewe przednie - 12 / 28
    koło prawe przednie - 13 / 29
    koło lewe tylne - 15 /16
    koło prawe tylne - 30 /31 ( czasem bywa że jest to 14 i 31) można to sprawdzić po kabelkach biegnących od wtyczki do czujników. jest po 2 kabelki biegnące do każdego z czujników i są one skręcone..

    Sygnał do prędkościomierza i ekonomizera brany jest z tylnego lewego koła (za kierowcą)

    Jeszcze proponuje sprawdzić na oczywiście wpiętej wtyczce i włączonym zapłonie jakie są napięcia biegnące do każdego z czujników a powinno ono wynosić około 9,5V. w Przypadku braku napięcia prawie na 100% jest uszkodzony sterownik a przy napięciach odbiegających jest prawie na 100% uszkodzony czujnik choć na pomiarach oporu tego nie wykazuje .. Jak wiadomo w środku jest elektronika..
    Po włączeniu zapłonu na odpiętej wtyczce absu autko zarejestruje na 100% usterkę w silniku "brak komunikacji z ABS/ASC" i należy to później wykasować.. :hyhy:

    Ja jeszcze dokonuje kilku pomiarów samego sterownika by ewentualnie wykluczyć jego uszkodzenie..
    Czujniki jednak jak już to tylko oryginał siemens a jak ktoś wymienia na nie oryginały to muszę powiedzieć że to katastrofa.. W tym przypadku taniej wychodzi drożej..
    Po podpięciu pod komputer sprawdzić który czujnik sterownik pokazuje jako uszkodzony, naprawdę rzadko zdarza się by były to 2..
    Po takim badaniu sprawdzamy wszystko jeszcze dokładnie..

    Zawsze, powtarzam zawsze wcześniej kasuje wszystkie błędy związane z ABSem bo jak wiadomo mogły one pozostać z wcześniejszych napraw lub nie zostały wykasowane np po odpięciu czujnika przy pracach jakich ktoś mógł dokonywać.. A najlepszym sposobem jest podpięcie komputera i przejechanie sie samochodem obserwując każdy z czujników ( jego prace i mierzoną prędkość w kilometrach.. Jakiekolwiek różnice wskazują niestety na to że czujnik nadaje sie do wymiany..

    I jeszcze jedna sprawa.. Nie ma co szukać winy w piaście.. w modelach z ABSem 5.7 nie ma żadnej koronki a jedynie jest łożysko z pierścieniem magnetycznym i naprawę rzadko zdarza sie by to była jego wina.. Ja osobiście takiego przypadku nie miałem ale jak jest w tanich piastach to nie wiem.. Miałem już jednak przypadek w którym łożysko było już tak uszkodzone że koło miało bicia góra dół ale abs działał jeszcze ok.. Wina zawsze w 90% to uszkodzony czujnik lub niewłaściwy czujnik (podróba za około 100zł)i niestety 10% to sterownik abs ale tak prawdę mówiąc jak sie wie co i jak zrobić to naprawa o wiele taniej wychodzi.. Jak sie robi samemu rzecz jasna :hyhy:
    Naprawa sterownika przez kogoś to koszt około 300zł a oryginalny czujnik w serwisie około 300 - 350zł

    I jeszcze info co do ABSu montowanego przed wrześniem 1998roku.. W przypadku nie działania systemu na 99% uległ uszkodzeniu czujnik.. Który to już wyjdzie po podpięciu pod kompa lub jak ktoś wie co i jak to sprawdzi to nawet miernikiem.. W tym typie absu nie spotkałem sie jeszcze z uszkodzonym sterownikiem..

    Dla zainteresowanych wymianą sterownika w absie typu 5.7
    wszyscy którzy mają jakieś problemy ze sterownikiem i nie wiedzą czy inny używany będzie działał poprawnie to odpowiedz brzmi że będzie działał.. Sterownik musi być tylko odpowiedni do pompy ale z jakiej wersji silnikowej to już nie ma znaczenia.. W każdym ze sterowników da sie dokonać adaptacji w aucie a dokładnie to kodowania wariantowego chodzi o komunikacje ze sterownikiem silnika.. Ja montowałem sterownik np z 520d do 520i po dokonaniu adaptacji wszystko działa ok a trwa to do 10min..Nie ma więc problemu jak sterownik jest odpowiedni do pompy..
    Dodam jednak że nawet nowy sterownik nie będzie działał bez adaptacji w aucie..
    Pozdrawiam i jak coś to oczywiście postaram się pomóc.. :D



    Witam!!
    Dla tych co nie wiedza czym naprawić połączenie to mała podpowiedz..
    I nie proponuję lutowania bo to tak prawdę mówiąc już nie to co powinno być do tego typu ścieżek..

    Usterka ABS w BMW E39 - prędkościomierz nie działa

    Z praktycznie takiego samego kleju sa zrobione ścieżki w sterowniku..

    Jak został usunięty silikon to powinno się pokryć reperowane miejsce..
    A do tego można użyć "silikon zalewowy"

    1
  • #25 25 Sty 2010 18:45
    katia132
    Poziom 2  

    PANOWIE MAM DLA WAS STOSOWNE ROZWIĄZANIE 180ZŁ 1H NAPRAWA TEL 505-997-925

    0
  • #26 30 Sty 2010 04:48
    DZWILU88
    Poziom 13  

    Witam podepne sie dotematu czy ktoś wskazał by mi na tym foto które miejsca są do naprawy bo chce rozebrać swój dteroenik i wole wiedzieć gdzie szukać żeby nienarobić sobie niepotrzebnej roboty.

    0
  • #27 30 Sty 2010 16:57
    jarek555m
    Poziom 11  

    Witam!!
    Jeżeli wywala ci błąd któregoś z czujników a tak nie jest to uszkodzenie masz tu gdzie zostało to zaznaczone na czerwono..
    Są to połączenia właśnie od czujników z poszczególnych kół..

    Wykorzystane zdjęcie zostało pobrane od kolegi **mpx-fm**


    Usterka ABS w BMW E39 - prędkościomierz nie działa

    1
  • #28 04 Lut 2010 17:31
    -goose-
    Poziom 13  

    Witam szanowni koledzy....
    Pytanie może nie do końca na temat ale czym usuwacie tak ładnie tą starą warstwę tego silikonu ??
    Wanna ultradzwiękowa czy jakieś specjały chemiczne rozpuszczające ten silikon ?
    pozdrawiam
    Bartek

    0
  • #29 06 Lut 2010 19:02
    marpog
    Poziom 13  

    Witam kolegów,
    E38 740i, rok 97, abs starszy 5.0, nie działa abs, asc, prędkość, licznik km, spalanie chwilowe,
    czyjniki z szarymi wtyszkami dwupinowe, opór deko ponad 3 kilo,
    napięcie od sterownika na przewody 7,92V
    brak zwarc, wg mnie instalacja ok,
    komp pokazuje błąd lewy tył,
    pytanie: możliwe, ze sterownik fiksuje i odbija się to na czujniku??
    dwa atylne czujniki identyczne parametry,
    mogę zamienić miejscami ale czy to ma sens?
    ktoś może podpowiedzieć coś ciekawego??

    Marcin

    0
  • #30 07 Lut 2010 18:26
    piterFX
    Poziom 27  

    zamienic stronami mozesz nie ma to znaczenia tylko aby to byly tylne mialem ten sam problem tylko u mnie wywalilo dwa tylnie i musialem dwa wymienić a sterownik to prosta robota szkoda wysylać do naprawy jak masz pojęcieo lutowaniu sam se poradzisz

    0
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo