Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

KLIMATYZACJA manualna volvo 850, co chwila się wyłącza.1995r

Sekit 06 Cze 2008 10:39 7053 14
  • #1 06 Cze 2008 10:39
    Sekit
    Poziom 12  

    Moi drodzy,
    potrzebuję pomocy w uruchomieniu klimy w moim kredensie.

    Ciśnienie w układzie jest ok (sprawdzili mi w serwisie).
    Jak uruchomię klimę, elektro-sprzęgło od kompresora załącza się i wyłącza w cyklach kilku sekundowych. Niezależnie od tego czy silnik jest zimny czy ciepły.

    Podłączyłem "na krótko" przewód prowadzący od elektro-sprzęgła do + akumulatora , sprzęgło załączyło się - i nie rozłącza się.

    Ze sprężarki wychodzą dwa kable, jeden prowadzi do elektro-sprzęgła, drugi do wiązki obok alternatora.

    Jak zrobić żeby sprężarka brała napięcie z akumulatora, ale przy tym była załączana i wyłączana z przycisku na konsoli.
    Bo jak dam napięcie z + akumulatora, to sprężarka będzie cały czas chodzić, a to mi nie potrzebne.
    Będę wdzięczny za porady.
    Przemek

    0 14
  • Pomocny post
    #2 06 Cze 2008 15:33
    bartek_j
    Poziom 35  

    A jaki tam masz układ klimatyzacji ? Bo są generalnie 2 rodzaje: Ze zmiennej wydajności sprężarką (np Harrison V5) wtedy sprężarka powinna pracować cały czas jak tylko klima jest włączona. Drugi rodzaj to z "cyklującą" sprężarką: zawór rozprężny reguluje w zależności od temp parownika, a skroplony gaz się magazynuje. Jak ciśnienie spadnie po stronie ssawnej spręzarki to wtedy sprężarka się wyłącza.

    Czy wydajność poprawna ? Jeżeli tak to OK..

    0
  • #3 06 Cze 2008 16:23
    Sekit
    Poziom 12  

    Wydajność sugeruje że jednak coś jest nie tak - przynajmniej tak było jak pojechałem w ostatnią trasę.

    Sprężarka to Zexel.
    Wydaje mi się że rozłączanie się sprzęgła to wina instalacji (może masa na przekaźniku wariuje?) - czy też uszkodzonego termika (ale nie wiem gdzie on jest).


    Dlatego rozważam rozwiązanie najprostsze - czyli zmianę zasilania na bezpośrednie z akumulatora, przy zachowaniu sterowania z przycisku w kabuinie (o ile to masa steruje).

    Tylko nie wiem jak się za to zabrać i czy w ogóle to właściwe rozumowanie.

    0
  • Pomocny post
    #4 06 Cze 2008 19:50
    milejow
    Poziom 42  

    Calkowicie zle rozumowanie,klima musi miec zabezpieczenie przed nadmiernym wzrostem cisnienia w ukladzie.Do tego sluzy presostat a ty chcesz go ominac,on decyduje,czy zalaczyc kompresor.Pojedz do warsztatu,gdzie maja stacje do serwisowania klimatyzacji,moze cisnienie jest niestabilne.Pewnie po wlaczeniu klimy wentylator na skraplaczu nie chodzi?

    0
  • #5 07 Cze 2008 10:43
    Sekit
    Poziom 12  

    Bardzo dziękuję za uwagi.
    milejow miałeś rację, coś jest nie tak z presostatem albo samym ciśnieniem.

    Zmostkowałem presostat i sprzęgło załączyło, na stałe.

    Pytanie jest takie - czy popsuł się presostat, czy ciśnienie na układzie rzeczywiście jest tak niestabilne? Nie chcę jeździc ze zmostkowanym presostatem, żeby nie narobic sobie szkody.

    W serwisie sprawdzali mi ciśnienie, okazało się że nie trzeba dobijac (ale wtedy sprzęgło w ogóle się nie załączyło).

    A jeśli ciśnienie zmienia się wraz z uruchomieniem sprzęgła, to dlaczego tak często rozłącza sprzęgło - skoro w stanie spoczynku cisnienie jest ok?

    0
  • Pomocny post
    #6 07 Cze 2008 11:30
    Blicek
    Poziom 26  

    Bo jak włączy sie kompresor, to cisnienie rosnie, a jak wzrosnie za bardzo, to presostat wyłączy kompresor. Cisnienie zaczyna spadac, presostat włącza spowrotem. I tak w kolko. Sprawdz czy wentylator chlodnicy chodzi tak jak ma i czy sama chlodnica nie jest zabrudzona. Taki efekt jest tez, jak jest nabite za duzo czynnika

    0
  • Pomocny post
    #7 07 Cze 2008 11:39
    Adamo8
    Poziom 15  

    Nie wolno jeździć ze zmostkowanym presostatem. Widzę że całkowicie nie rozumiesz zasady działania klimy.
    Klima ma dwa presostaty, jeden na niskie ciśnienie i nie pozwoli właczyć klimy jeśli gazu jest za mało lub ciśnienie za niskie. Drugo wysokiego ciśnienia i ten zabezpiecza układ przed rozerwaniem. Normalnie działa tak: Włacza się sprężarka i po jednej stronie rośnie ciśnienie do ok 15-30 bar, a po drugiej stronie ciśnienie spada do 1-3 bar. Jeśli ciśnienie wzrośnie nadmiernie, lub nadmiernie spadnie następuje rozłączenie sprężarki. W czasie pracy tak dzieje się cały czas (za wyjątkiem sprężarek z wewnętrzną regulacją ciśnień, np Harrison V5).
    Wystarczy złe działanie któregoś presostatu lub np brak włączenie wentylatora na skraplaczu i ciśnienie nadmiernie wzrośnie a sprężarka się wyłączy. Złe działanie zaworu rozprężnego spowoduje że czujnik zamrożenia parownika zadziała i również wyłączy układ.
    Tylko odczyt ciśnień na układzie coś może powiedzieć inaczej to wróżenie z fusów.
    Przy właściwych ciśnieniach sprężarka powinna się włączać i wyłączać co kilka/kilkanaście sekund.
    Można również zmierzyć temperaturę powietrza na wylocie (powinno być ok 6 stopni).
    Inny prosty sposób to sprawdzenie rurek klimy, jedna rurka ma być źimna a druga mocno ciepła. Nie zastąpi to zmierzenia ciśnień, ale coś zawsze powie.

    0
  • #8 07 Cze 2008 12:07
    Sekit
    Poziom 12  

    Ponownie wielkie dzięki Panowie za odpowiedzi.

    Adamo8, czyli generalnie jeśli sprężarka załącza się i wyłącza w częstych cyklach, tak ma byc.

    Mam jeszcze dwa pytania:
    - czy wentylator na skraplaczu i wentylator główny (na chłodnicy) to to samo?
    Jak działanie wentylatora wpływa na ciśnienie w układzie?
    - w jaki sposób wyczyścic można chłodnicę klimy (nie mam karchera) i jakie to właściwie ma znaczenie dla wyłączającej się klimy?

    Będę bardzo wdzięczny za pomoc,

    Pozdrawiam serdecznie,
    pilnie douczający się Przemek

    0
  • Pomocny post
    #9 07 Cze 2008 12:14
    lopr_pol
    Poziom 22  

    Chłodnica klimatyzacja (ta część gorąca :) ) ma być dobrze chłodzona wentylatorem, przepływem powietrza w czasie jazdy itd. Jak jest brudna lub wentylator niesprawny to wzrasta temperatura i ciśnienie czynnika, zadziała zabezpieczenie termiczne lub presostat itd.

    0
  • Pomocny post
    #10 07 Cze 2008 12:21
    Adamo8
    Poziom 15  

    Wentylator na skraplaczu i wentylator główny to często to samo. Są układy gdzie wentylator główny jest podłączony do układu klimy i są takie gdzie klima ma osobny wentylator. Działanie wentylatora to własciwie podstawa działania układu klimy. Wentylator schładza czynnik w skraplaczu i obniża przez to ciśnienie po stronie wysokiego ciśnienia.
    Nie czyśc karcherem chłodnic, zaklepiesz sobie przepływ powietrza. Pistolet na powietrze skierowany prostopadle do chłodnic wydmucha zanieczyszczenia. Lepszym sposobem jest wymntowanie, namoczenie i wydmuchanie chłodnic. Zaklepane listki chłodnic należy wyprostować specjalnym grzebieniem (lub zrobić sobie taki ze zwykłego grzebienia, albo prostować delikatnie wkrętakiem).

    0
  • #11 07 Cze 2008 12:33
    Sekit
    Poziom 12  

    Dzięki Panowie za kolejną porcję wiedzy.

    Idę do garażu, i będę czyścił chłodnicę.
    Zdam relację, czy pacjent przeżył.

    Z pozdrowieniami,
    Przemek

    0
  • #12 08 Cze 2008 10:39
    Sekit
    Poziom 12  

    Chłodnicę oczyściłem delikatną szczotką, potem pistoletem z kompresora przedmuchałem prostopadle.
    Wyprostowałem częśc listków na chłodnicy.

    Klima załącza się i wyłącza, ale chłodzi. Testowałem na razie na krótkich odcinkach.

    Możliwe że czynnika jest za dużo - więc pytanie:
    czy mogę poprzez zawór (w 850tce jest tylko jeden) "upuścic" trochę czynnika (i jak to zrobic)?

    Czy po prostu jeździc i się nie przejmowac, bo takie załączanie się i wyłączanie kompresora nie spowoduje żadnej szkody?
    Jak zwykle będę wdzięczny za porady.
    Z pozdrowieniami,
    P.

    0
  • #13 08 Cze 2008 11:50
    Adamo8
    Poziom 15  

    Czynnika nie będzie za dużo jeśli ktoś go nie dobijał. W normalnych warunkach z klimy uchodzi czynnik w granicach do 20% na rok. Dlatego zalecana jest konserwacja klimy raz na rok/dwa. W zasadzie co dwa lata powinno się wymieniać filtr/osuszacz klimy, ale w praktyce robi się to wtedy kiedy się zatyka.
    Warto co rok przebić klimę na nowo bo wtedy oprócz wyczyszczenia czynnika + uzupełnienia, możemy znaleźć ewentualne usterki. W przypadku klimy lepiej zapobiegać niż leczyć bo koszty mogą być ogromne.
    Nie wspominam o wymianie filtra kabinowego bo to chyba raczej standart. Tak samo odgrzybianie klimy, ale niektórzy lubią specyficzny smrodek.
    Ja mam komfort bo w firmie mamy stację do klimy i koszty obsługi mnie nie dotyczą, ale nie są one tak duże aby dla siebie nie zrobić obsługi klimy raz do roku.
    Jeśli idzie o warsztaty klimatyzacji to lepiej zasięgnąć języka i wybrać nawet droższy ale pewny. Większość to zwykli "nabijacze" którzy mimo właściwych urządzeń nie potrafią nawet zinterpretować wskazań urządzenia. Nawet nie znając właściwej pojemności klimy można to ustalić na podstawie wskazań manometrów i temperatur.
    Spuszczanie czynnika do atmosfery jest nieekonomiczne i nielogiczne. Oprócz czynika wypuścimy sobie też i trochę oleju niezbędnego do prawidłowego działania układu.

    0
  • #14 10 Cze 2008 08:36
    Sekit
    Poziom 12  

    Jak zwykle dzięki za kolejne bardzo cenne informacje.

    Doszły nowe obserwacje - po uruchomieniu silnika (zimny), klima uruchamia się i znowu zaczyna się wyłączac.
    Tylko wentylator od chłodnicy w ogóle się nie załącza.

    Zrobiłem tak: zmostkowałem na chwilę presostat, sprzęgło przestało się wyłączać - potem wyłączyłem klimę.
    Przez cały czas, jak klima pracowała na zmostkowanym presostacie, wentylator chłodnicy nie chodził. Sprawdziłem od razu temperaturę chłodnicy klimy - w okolicach miejsca gdzie dochodzi rurka od klimy chłodnica była dośc gorąca.

    Czyli prawdopodobnie przyczyną wyłączającego się sprzęgła (poprzez presostat) jest za bardzo nagrzewająca się chłodnica klimy - z braku chłodzenia przez wentylator.
    Wentylator potrafi się załączyć, ale prawdopodobnie coś jest nie tak z jego sterowaniem (czujniki? termostat?).

    Teraz pytanie - co steruje pracą wentylatora?
    Czy wentylator od chłodnicy powinien od razu się załączać razem z klimą?

    Panowie, pomocy.
    Pzdrawiam
    P.

    0
  • #15 23 Cze 2008 11:41
    Sekit
    Poziom 12  

    Ok,
    okazuje się że to nie presostat, czy też chłodnica klimy.
    Przyczyną najprawdopodobniej jest szczelina elektrosprzęgła (za duża), lub samo napięcie na elktrosprzęgle.
    Ostatnio podczas jazdy rozłączyło się i nie chciało się załączyć - zatrzymałem się, wysiadłem, silnik pracował, klima włączona, stuknąłem wkrętakiem w sprzęgiełko i się załączyło.

    Na krótko - przy napięciu z akumulatora nie rozłącza się. Może napięcie standardowo jest niestabilne i rozłącza, a ponownie nie może załączyć bo szczelina jest za duża.

    Ma ktoś pomysł, jak wykorzystać napięcie z akumulatora - albo poprawić napięcie idące standardowo z wiązki (wzmocnić).

    Czy w ogóle większe napięcie na elektroprzęgle spowoduje że magnes będzie lepiej trzymał i działał z większą sprawnością?

    0