Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Obrotomierz ms12-122/1,2 + jak przerobić na 2 cylindry

gtfan 06 Cze 2008 18:19 5586 20
  • #1 06 Cze 2008 18:19
    gtfan
    Poziom 10  

    Witam.
    Posiadam obrotomierz od poloneza ms12-122/1,2 i chciałbym go zaadaptować do Cinquecento 700. W obecnej chwili pokazuje 2 razy za niskie obroty. Wie ktoś jak go przerobić?

    0 20
  • #2 07 Cze 2008 12:01
    M.B.
    Poziom 15  

    Witam.
    Wstaw jakieś zdjęcia tego obrotomierza, może coś zaradzimy :D

    0
  • #3 08 Cze 2008 16:33
    gtfan
    Poziom 10  

    Problem już rozwiązany. Obrotomierz był na układzie cs8190 i po ściagnięciu noty katalogowej tegoż układu okazało się, że wystarczy dolutować drugi kondensator 4,7nF do kondensatora C5. Zdjęcia wstawię gdzieś na tygodniu, jak będę miał aparat.


    Obrotomierz ms12-122/1,2 + jak przerobić na 2 cylindry Obrotomierz ms12-122/1,2 + jak przerobić na 2 cylindry Obrotomierz ms12-122/1,2 + jak przerobić na 2 cylindry Obrotomierz ms12-122/1,2 + jak przerobić na 2 cylindry

    0
  • #4 13 Mar 2009 17:17
    kucho
    Poziom 2  

    Witam!

    Elektronik ze mnie kiepski, dopiero zaczynam swoją przygodę:

    Zrobiłem wszystko tak jak opisaleś, dolutowałem kondensator, dobrałem się do cewki, pociągnąłem przewody no i konsternacja :P nie wiem co do czego podłączyć - GND to masa a ING i TACHO? domyslam sie tylko ze TACHO idzie do cewki a ING to po prostu zasilanie 12v - moze glupie pytanie ale nie chce niczego zepsuc od razu :P

    0
  • #5 13 Mar 2009 17:36
    emeryt2
    Poziom 42  

    Tak , bardzo dobrze się domyślasz; GND - masa , Tacho - impulsy z cewki zalonowej , ING - 12 V po kluczyku.

    0
  • #6 13 Mar 2009 21:14
    ociz
    Moderator Samochody

    A nie powinno być przypadkiem IGN (ignition)? Po za tym wszystko się zgadza.

    0
  • #7 14 Mar 2009 08:53
    emeryt2
    Poziom 42  

    Ociz - jak zwykle masz rację , jak kiedyś , kiedyś moja nauczycielka z j.polskiego.

    0
  • #8 14 Mar 2009 15:00
    kucho
    Poziom 2  

    A to ciekawe bo na płytce napisano ING. Widać to dokładnie na drugim zdjęciu

    0
  • #9 14 Mar 2009 21:09
    erni11
    Poziom 11  

    Witam. Może ktoś pomoże jak przerobić taki obrotomierz jak na zdjeciu wyżej tylko jest od poloneza z silnikiem rovera ma inna elektronike.Obrotomierz ms12-122/1,2 + jak przerobić na 2 cylindry

    0
  • #11 06 Maj 2010 13:31
    deskjet6
    Poziom 10  

    Witam, pozwolę sobie odkopać.
    Również chciałbym przerobić obrotomierz z poloneza na 2 cylindry, również jest on na układzie cs8190, tylko z tą różnicą, że u mnie c5 ma 1n i wpięcie 2 równolegle nic nie dało. Przerabiał może ktoś już taki? Za wszelką pomoc będę bardzo wdzięczny.
    Obrotomierz ms12-122/1,2 + jak przerobić na 2 cylindry

    0
  • #12 06 Maj 2010 17:38
    M.B.
    Poziom 15  

    Witam,
    To w takim razie wy lutuj ten kondensator i wstaw dwa równolegle 4,7nF.
    I wtedy daj znać.

    0
  • #13 07 Maj 2010 15:06
    deskjet6
    Poziom 10  

    wlutowałem 2x4,7n i obrotomierz zaczął pokazywać w końcu coś, ale obroty są zbyt duże, na niskich jest ok, ale im wyższe obroty tym za dużo pokazuje, przy 5 tysiacach wg starego obrotomierza pokazuje 7000, chyba będe musiał coś jeszcze z tymi kondensatorami pokombinować.

    0
  • #15 07 Maj 2010 15:47
    deskjet6
    Poziom 10  

    Maluszek, wymienię jeszcze c3, bo u mnie jest 1uf, wlutuję tam 47n, bo tym zdaje się też różni mój obrotomierz od obrotka autora tematu

    0
  • #16 07 Maj 2010 16:53
    M.B.
    Poziom 15  

    Z tego co ja widzę to c4 to 47n, a c3 to 1µ.

    mam w domu taką płytkę i pomierzyłem ci wszystkie wartości posprawdzaj sobie czy masz takie same.
    Obrotomierz ms12-122/1,2 + jak przerobić na 2 cylindry

    ps. a skąd wiesz że poprzedni obrotomierz nie kłamał :?: a jeszcze spróbuj za pomocą potencjometr-a może uda ci się ustawić takie same jak na wcześniejszym.
    najlepiej podłącz stary i nowy i kręć perki-em aż będą tak samo pokazywać.

    0
  • #17 07 Maj 2010 21:40
    deskjet6
    Poziom 10  

    Bardzo dziekuję za zdjęcie, R2 ma u mnie 1,3k a R7 220k, jutro będę musiał znów do sklepu uderzyć.
    Poprzedni obrotomierz pochodził z fiata 125p, był analogowy, w nim można było ustawić za pomocą potencjometru wychylenie wskazówki.
    Nie kłamał, bo ustawiałem go wg tego schematu
    Obrotomierz ms12-122/1,2 + jak przerobić na 2 cylindry
    Jednak był mało dokładny przy niskich obrotach i np ustawić gaźnik wg niego miałem ciężko. Ten polonezowy powinien być dokładniejszy.
    Wydaje mi się, że potencjometr w nim służy, do jakiegoś zestrojenia sygnału, bo kręcąc nim, wskazówka zaczyna szaleć, i idzie np całkowicie do końca skali.
    Tutaj zamieszczam notę cs8190
    http://www.datasheetcatalog.org/datasheet2/2/04esl39ylzhhqglqedzptpxc9oky.pdf

    0
  • #18 09 Maj 2010 14:07
    M.B.
    Poziom 15  

    Sorka za pomyłkę u mnie R7 ma 180K, mierzyłem miernikiem i wychodziło 66K(mierzyłem go bez wy lutowania z płytki dlatego takie przekłamanie), ale teraz sprawdziłem za pomocą kodu kreskowego i wyszło 180K i to jego prawdziwa wartość.
    Poprawiłem wartość na zdjęciu

    0
  • #19 12 Maj 2010 21:41
    deskjet6
    Poziom 10  

    No i dziś mi się udało, już pokazuje dobrze.
    R7 dałem 180k
    C6 miał 100nF, wymieniłem na 470nF
    R2 miał 1,4k wymieniłem na 1k
    C5 miał 1nF wymieniłem go na 4,7nF i co mnie dziwi pokazuje dobrze bez drugiego wlutowanego równolegle.
    Obrotomierz sprawdzony w samochodzie, i działa bez problemu.
    Podejrzewam, że jest to obrotomierz z Poloneza z wtryskiem, i dostaje on sygnał prosto od komputera, a nie z wejścia cewki, dlatego tak się różni od tego zwykłego.
    Dziękuję bardzo za pomoc M.B. gdyby nie to zdjęcie to bym poległ.
    Pozdrawiam

    0
  • #21 12 Gru 2011 15:36
    DaBuzz92
    Poziom 13  

    Witam. Pozwolę sobie troszkę odświeżyć temat. Jaka jest szansa ze moduł obrotomierza z poloneza (CS8190) będzie działał ze wskaźnikiem powietrznym sin/cos (z cinquecento 1.1) w którym rezystancja cewek wynosi 270Ω ? Nie zdążyłem zmierzyć jaka jest rezystancja tych cewek we wskaźniku z poloneza. Dodatkowo układ przerobiłem tak żeby pokazywał dobrze z inną tarczą (kąt roboczy wskazówki 0°÷292° max częstotliwość jaka mnie interesuje to 133Hz (dla 292°)) Wymieniłem kondensator C5 i podkówkę. Ustawiłem wartości które mi wyszły ze wzoru z noty. Pozdrawiam :)

    0