Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Kompleksowa instalacja AUDIO od podstaw w BMW E36

motyl-kwiat 06 Jun 2008 23:17 6428 23
Tespol
  • #1
    motyl-kwiat
    Level 11  
    Witam wszystkich

    Chciałbym skompletowac audio do bmw e36 coupe.

    Z podzespolow jakie juz posiadam to :

    :arrow: CLARION DXZ 379 RMP
    Kompleksowa instalacja AUDIO od podstaw w BMW E36

    dane techniczne


    :arrow: GŁOSNIKI GROUND ZERO 16cm 120 W RMS
    Kompleksowa instalacja AUDIO od podstaw w BMW E36
    dane techniczne


    Beda zamontowane w drzwiach w takich dokladnie panelach
    Kompleksowa instalacja AUDIO od podstaw w BMW E36

    :arrow: Jako zabudowe bagaznika zastanawiam sie nad taka opcja, wyglada to ladnie i praktycznie.

    Kompleksowa instalacja AUDIO od podstaw w BMW E36

    Kompleksowa instalacja AUDIO od podstaw w BMW E36

    I teraz moje pytania.

    :?: Co myslicie o glosniku JL AUDIO 12W3v2 do tej zabudowy bagarznika, da rade przebic sie przez dobrze wygluszona kanape jak to jest we wszystkich BMW ?

    :?: Zastosowac kondensator do tej instalacji?

    :?: Jakiej firmy i przekroju zastosowac przewody ?

    :?: Jakie wzmacniacze polecicie do napędzania tego zestawu ?

    :arrow: Myslałem nad przodem

    GROUND ZERO GZTA 2250 MKII 2x165 WAT
    Kompleksowa instalacja AUDIO od podstaw w BMW E36

    Dane techniczne:

    tryby pracy (kanały): 2/1
    moc RMS, 4 Ω: 2 x 165 W
    moc RMS, 2 Ω: 2 x 260 W
    moc RMS, 4 Ω: 1 x 500 W
    THD: 0,04%
    stosunek sygnał/szum: > 60 dB
    pasmo przenoszenia(subwoofer): 10Hz - 30 kHz
    czułość wejściowa: 200 mV - 6 V
    zwrotnica : HP/LP/FLAT
    bezpiecznik: 2x30A
    wymiary: 359 x 263 x 55 mm


    :arrow: A na tył monoblok

    GROUND ZERO GZTA 2500TX MONOBLOK 1x300 WAT
    Kompleksowa instalacja AUDIO od podstaw w BMW E36

    Dane techniczne:

    tryby pracy (kanały): 1
    moc RMS, 4 Ω: 1 x 325 W
    moc RMS, 2 Ω: 1 x 550 W
    THD: 0,04%
    stosunek sygnał/szum: > 62 dB
    pasmo przenoszenia(subwoofer): 5Hz - 30 kHz
    czułość wejściowa: 200 mV - 6 V
    zwrotnica : HP/LP/FLAT
    bezpiecznik: 2x25A
    wymiary: 355 x 240 x 54 mm
    Poza słowem zastepczym "pomoc" w temacie i zakazanymi linkami do Allegro (sa krótkotrwałe) podoba mi sie Twoja koncepcja . Widac , że dążysz do dobrych celów , w koncu jakiś odmienny post z "rzadszą" firmą
    Kable zastosuj 16mm^ daj rozdzielacze a 10mm^na oba wzmacniacze , mozesz dołożyc kondensator 1F (pomoże monoblokowi).
    Kamery 3D Time of Flight - zastosowania w przemyśle. Darmowe szkolenie 16.12.2021r. g. 10.00 Zarejestruj się
  • Tespol
  • Helpful post
    #2
    powalla
    Moderator of CarAudio
    Czy sie przebije .............ktoś te skrzynki robi i chyba nie robi ich "bo to fajnie wygląda w bagażniku" .........pytałeś "u źródła" ,czyli w tej firmie . Co do sprzętu > mono na suba OK ,radio OK ,a co do głośników ..........nie wypowiadam sie ,bo GZ jakoś nie odsłuchiwałem .
  • Tespol
  • #3
    motyl-kwiat
    Level 11  
    Skrzynke zrobil dla siebie znajomy pracujacy w firmie CA w Bydgoszczy, skrzynia zrobiona na wlasne potrzeby nie do masowej sprzedazy. Ale dogadalem sie z nim i wykona mi taka samą. Litraz nie ejst dokladnie wyliczony pod glosnik bo wiadomo bylo robione tak aby pasowao pod auto ladnie w boczek.

    Kable dam 20 mm dla pewnosci jest ich sporo

    :?: Takie klemy to dobre rozwiazanie ?
    Kompleksowa instalacja AUDIO od podstaw w BMW E36

    CO do glosnikow na przod ground zero polecili mi je ludzie co mieli do czynienia z tym modelem potrafia podobno mocno zagrac i czysto, glosniki juz sa wiec zobaczymy w praniu :)

    Tylko zastanawiam sie JAKI GLOSNIK DO TEJ SKRZYNKI W BAGAZNIKU ?? TEN JL bedzie dobra opcja ? Slucham raczej TRANCE TECHNO troszeczke HH i radio.
  • #4
    powalla
    Moderator of CarAudio
    Litraż ............. niby od d....y strony ale czasami można się za to zabrać ,tym bardziej ,że kasa i wzmacniacz do napędu nie będzie ograniczał pola wyboru .
  • Helpful post
    #5
    wasylwek
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Zamknięte obudowy (prócz wybitnie pozytywnych aspektów brzmienia ... szybkość , "sprężystość" basu i ogólnie biorąc "ciepłe" brzmienie ) mają jeszcze jedną cenną zaletę... średnica głośnika w znakomitej większości pokrywa się z litrażem skrzyni tak więc mając do dyspozycji pojemność takiego "pudła" możesz wstępnie dobrać głośnik, niestety wadą "clozeta" jest często wieksze zapotrzebowanie na "napęd"(wzmacniacz) :D . Tak więc dla skrzyni 20 l dajemy 20 cm głosnik dla 25 litrowej 25 cm itd. :D .
    Dalsze udoskonalenia takich układów to juz "dobieranie" tłumienie i .... ogólnie rzecz biorąc szukanie "dźwięku" .
    P.S. JL audio polecam z pewnością ambitny grajek .
  • #6
    motyl-kwiat
    Level 11  
    No i glosnik musial by byc do CLOSED bo przy tej skrzynce nie ma za bardzo opcji aby zrobic gdzies BR.

    Musze sie zorientowac czy da sie wyciac ta blache z kanapy tylnej z oparcia i jak to rozebrac zeby wszystko poskladac do kupy.

    ZAstanawiam sie jeszcze czy nie wsadzic czegos bardziej rasowego z tzw ŁUPACZY ze wzgledu na odizolowany bagaznik, z tylnej polki wywale glosniki i zostawie kratki zeby dzwiek dodatkowo nimi sie przedostawal do srodka auta.
  • Helpful post
    #7
    mukade
    Level 31  
    Niestety nie słyszałem głośników ground zero ani wzmaniaczy z tej serii. Mimo to, chyba bym zaryzykował na Twoim miejscu, bo firma szczyci się dobrymi opiniami. Subwoofer słyszałem w golfie mk4 pod wzmacniaczem audio system z lekkim nadmiarem mocy. Grało to bardzo głośno, więc być może i w BMW "da radę"... Ogólnie zestaw, który rozważasz jest wg mnie ok. Kable zasialjące radzę dać minimum 20mm^2.
  • Helpful post
    #8
    qscgu
    Level 34  
    Zazwyczaj nie odpowiadam jak mi ktoś PW wysyła w takich tematach.

    Więc po pierwsze co odemnie chciałeś?

    Jeśli odpowiedzi na pytania to:

    Da radę się przebić Ta skrzynia jest wbudowana w bagażnik który sam z siebie tworzy dodatkową komorę a jej słabym-najsłabszym punktem będzie właśnie kanapa.

    Kable?
    300W to 21A
    a tyle nie jest w stanie spocić kabla 8mm2.
    Jak się uprzesz to dasz tam nawet 8mm2 i będzie działać.
    Takie moje wypowiedzi mimo że prawdziwe to wywoływały "burze oburzenia". Dlatego dla świętego spokoju mówię 16mm2. Tylko że sprawa jest prosta.
    To ile głośnik wydzieli mocy zależy od muzyki chyba że słuchasz sinusa 50Hz. Szacuje że mając filtr subsoniczny na przednich głośnikach nie przyjmą one nawet 100W na stereo. Sub może pobrać pełne 300 jak go wy/przesterujesz. Całość przypuszczam że w maksymalnych porywach weźmie 400-450W.
    Taka rzeczywistość. Nie wykorzystasz całej mocy wzmacniacza na zestaw przedni. U siebie miałem 300Watowego [mierzona moc, producent podaje 500W] boschmanna i kabelek 6mm2 o długości 6metrów. Katowałem go oczywiście przez 2 godzinki i nawet się letni nie robił.

    Firma kabli nie ma znaczenia. Alphard może być nawet pod warunkiem że przekrój będzie taki jaki chcesz. Może się OFC przydać. No i w samochodzie koniecznie bezpiecznik przy akumulatorze.

    Wzmacniacz na przód wystarczy jakiś 2x100w. W sumie to i tak będzie duży zapas. Skoro słuchasz mało wymagającej muzyki to wątpię żebyś wychwycił niuanse pomiędzy firmami tych wzmacniaczy. Pomijając te badziewne.
    Ostatnio sobie 100W mosfeta robię i skoro GŁOŚNIK GITAROWY [odporny na przester itp itd] nie wytrzymał to nie ma szans żeby taka samochodowa pierdziawka wytrzymała 100W realnej mocy.

    W zasadzie to co podałeś może być.
  • Helpful post
    #9
    Vitu
    Level 20  
    Hmmmm ostatnio miałem przyjemność odsłuchu JBL GTO 1264 w BMW i powiem ze warto by było pokombinować z ta blacha przy tylnej kanapie.
    Sprzęt w środku to JBL GTO 1264 + JBL GTO1201.1 do tego kondensator , bass bardzo dobry ale tylko na zewnątrz , w odległości 2 m od samochodu czuć bass "na sercu" ale w środku nie było już tak cukierkowo strasznie tłumi dźwięk ta kanapa.
  • Helpful post
    #10
    kalasz20
    Level 26  
    Pokrótce zgadzam się z qscgu. O ile się orientuję w E36 nie masz rozkładanego podłokietnika , za którym można byłoby wyciąć tunel. Bez przeróbek na osiągi dB nie ma co liczyć , ale jak widzę nie o to chodzi w tym przypadku. Do słuchania muzyki bas z JL będzie wystarczający , Qts ma na pograniczu BR/Closed choć dla BR będzie spora buda , wybierając ten wzmacniacz masz oczywiście wersję 2 x 4ohmy. Co do zasilenia przodu również uważam że wybrałeś za mocny wzmacniacz , spokojnie można byłoby zasilić nim spory kick panel , wystarczy słabszy model 2150. Zaoszczędzone na nim pieniądze jeśli bardzo chcesz możesz wydać na kondensator , choć prawdę mówiąc nie jest tutaj potrzebny. Kable 16mm^2 będą dobrane z sporym zapasem , mam spawarkę (inwerter , moja praca mgr) i kable do niej ( w sumie 8m) 25mm^2 i przy ciągłym prądzie ( nie impulsowym jaki pobierany jest przez wzmacniacz) 150A po paru minutach spawania są ledwo letnie , więc :D.
    Pozdr
  • #11
    mukade
    Level 31  
    qscqu, chciałbym jeszcze przez chwilę poroztrząsać temat poboru prądu. Napisałeś:
    "Szacuje że mając filtr subsoniczny na przednich głośnikach nie przyjmą one nawet 100W na stereo. Sub może pobrać pełne 300 jak go wy/przesterujesz. Całość przypuszczam że w maksymalnych porywach weźmie 400-450W."
    I teraz moje pytanie: Jaka może być sprawność takich samochodowych piecy? 60, 70%? W sumie nigdy tego nie mierzyłem, ale tak podpowiada teoria. Nie wiem tylko w jakiej klasie pracuje ten monoblock, ale może wynika to z innych parametrów? No czyli zakładając sprawność układu na poziomie 65% i pobór mocy przez głośniki = 400W otrzymujemy 615W ciągłego poboru mocy (Zakładamy, że użytkownik jest głuchy a do tego szalony (proszę tego nie brać do siebie motyl-kwiat), to będzie tak słuchał kilka godzin.)
    Nasze 615W podzielone w dość optymistycznym wariancie przez 13V daje pobór ~47A. No to dla kabla 16m^2 mamy spadek napięcia 0,31 V a grzał się będzie z mocą 15W. Hmm, no dobra miałeś rację - grubszy nie potrzebny :|
  • #12
    motyl-kwiat
    Level 11  
    kalasz20 zgadza sie nie ma rozkladanego podlokietnika bo to coupe.

    A co do tego wzmacniacza na przod to ma on 2x165 wat przy 4 a glosniki 120 wat kazdy przy 4 Ohm

    Słabyszy model ma 2x75 wat wiec duzo mniej niz glosniki a z tego co czytalem POWINNO SIE DAWAC MOCNIEJSZY WZMACNIACZ NIZ GLOSNIKI zeby miec nad nimi lepsza kontrole i przesterow nie bylo, albo zle zrozumielem albo niewiem ale przyznam ze troszke zglupialem.

    A co do 2 wzmaka ma on
    1x325 WAT przy 4 Ohm i 1x550 przy 2Ohm Z tego co sie orientuje glosnik JL AUDIO 12w3v2 ma 300 WAT RMS wiec wydaje mi sie ze bedzie zapas mocy wytarczajacy w zapasie 25 wWAT i tu tez wychodzi ze wzmacniacz bedzie mocniejszy od zasilanego glosnika

    Poprosil bym o rozwianie moich watpliwosci :)

    Roznica cenow apomiedzy jednym a 2 modelem na przod jest na tyle niewielka ze nie patrze na to czy dalo by sie na nim zaoszczedzic....
  • #13
    mukade
    Level 31  
    Wg. mnie moce są dobrane odpowiednio. Może ten przedni wzmacniacz trochę na wyrost, ale jak finanse pozwalają na ten, to po co brać słabszy. Zapotrzebowania na prąd też to wielce nie zmniejszy.
  • #14
    motyl-kwiat
    Level 11  
    JL audio 12w3v2 wystaepuje w roznych typach.... d4 d2 itp z tego co zdazylem sie zorientowac.... To zalezy czy sa 2 czy 4 omowe tak??? Glosniki te maja 2 pary wyjsc jak to potem podlaczyc do tego monobloka 1x325 WAT przy 4 Ohm i 1x550 przy 2Ohm Podlaczyc przewody jednoczesnie do wszytskich 4 wyprowadzen w glosniku i to nam da 4 omy? a jak podlacze tylko do dwu wyprowadzen to beda 2 Ohm ?

    I jaki glosnikz tej serii najlepiej szykac pod ten konkretny wzmacniacz zeby duzo wycisnac z tego glosnika ?
  • #15
    kalasz20
    Level 26  
    Co do sprawności wzmacniaczy klasy AB to : przetwornica 0,9 , wzmacniacz 0,6 co daje w sumie sprawność 0,5=50%. Nawet jeśli to GZ to wątpię że by ta 16'tka wytrzymała 120W RMS , jest to naprawdę sporo , choc wiadomo że nie będzie nigdy takiej sytuacji aby moc ta była na tym głośniku ciagle , zresztą jeśli głośnik ma dobrą skuteczność to i przy 50W bedzie naprawdę głośno na przedzie. Możesz kupić ten mocniejszy , będzie wiecej mocy na przyszłość. Co do doboru mocowego dobrze myślisz , ale nie ma co przesadzać. Jesli chcesz tego Gz do JL to musisz kupić wersje 2 x 4ohm i spiąć cewki równolegle w 2 ohmy , wtedy masz te 500W z wzmaka , jak to podłączyć , znajdziesz na forum.
    Pozdr
  • #16
    motyl-kwiat
    Level 11  
    Oo to teraz rozumiem kolego :)

    W takim razie szukam JL 2 cewkowego 2x4 OHM i spinam cewki roznolegle i dostaje 500 RMS ze wzmaka

    Czytalem wiele dobrego o tym glosniku JL AUDIO 12W3V3-4 ma on 300 W przy 4 omach czyli pasowalo by idealnie do tego ground zero

    Kompleksowa instalacja AUDIO od podstaw w BMW E36
    12W3v3-4 jednocewkowy subwoofer z serii W3v3. Głośniki z tej serii oferują zawsze wspaniałe odtwarzanie dźwięku w systemach średniej mocy. Idealnie nadają się do zamkniętych skrzyń o niewielkich rozmiarach. W nowej generacji W3v3 wykorzystano wiele oryginalnych rozwiązań z flagowego modelu W7.

    DANE TECHNICZNE:

    moc nominalna: 300W
    impedancja: 4Ω
    średnica: 300mm
    max. wychylenie: 13mm
    skrzynia zamknięta: 31,8 litra
    skrzynia bass-reflex: 49,6 litra
  • #17
    qscgu
    Level 34  
    Wcale nie potrzeba dawać żadnych za dużych mocy skoro i tak ucinasz częstotliwości najniższe czyli te nad którymi warto mieć kontrolę... swoją drogą nie zauważysz różnicy pomiędzy 75W a 125W...

    Zresztą mówiłem że głośnik gitarowy w odpowiedniej obudowie nie wytrzymał 100W to twój nie ma nawet cienia szansy na wytrzymanie tylu.

    ALE skoro nie szkoda ci pieniędzy to OK, nie widzę przeciwwskazań.

    Co do głośników to ci nie poradzę bo ja celuje w te szybkie do rocka, popu, metalu i speedmetalu. A te to przy pierwszym pociągnięciu struną by się pogubiły.
  • #18
    motyl-kwiat
    Level 11  
    Wzmacniacz wole wziasc tez mocniejszy ze wzgledu na to ze kiedys moze sie przydac do innego zestawu :)

    Moze wiecie kto ma ten glosnik lub ktos mial z nim do czynienia ?

    KOlejna sprawa jest wygluszenie auta, czy przy tych glosnikach na przodie i jl w bagazniku jest sens wygluszac cale auto??? Dodam ze podsufitke bede i tak sciagal to samo prawdopodobnie z wykladzina podlogi (chce pod nia poklasc wszystkie przewody)

    Maty Dynamat sa drogie, jest jakis kompromis miedzy DYNAMATEM a APP i BOLL ?
  • Helpful post
    #19
    cooler !
    Level 17  
    wszystko z glowa pomyslane tyle ze przedni wzmak mysle bedzie troche za mocny co nie oznacza zly

    ale ten slabszy spoko by starczyl tym bardziej ze obcinasz przeciez przod

    a sama firma GZ uwazam robi dobry sprzet i na mocach raczej nie naciaga
  • #20
    motyl-kwiat
    Level 11  
    Po glowie chodzi mi zmiana wzmacniaczy :)

    Ogolnie z oferty JL AUDIO moge caly spzret sobie wybrac tylko jakie wzmacniacze najlepiej jakich unikac a co jest chwalone jakie serie i modele hm


    JL AUDIO bedzie raczej lepszy od GROUND ZERO :P
  • #21
    qscgu
    Level 34  
    weź sobie jakiegoś signata na przód. A tył bierz co mocne.
  • #22
    powalla
    Moderator of CarAudio
    "JL AUDIO bedzie raczej lepszy od GROUND ZERO "

    to tak jak stwierdzenie ,że BMW lepszy od Merca ..........porównać trzeba konkretne modele ,a nie "firmy"



    PS: qscgu witamy po przerwie :-)
  • #23
    motyl-kwiat
    Level 11  
    Zgadza sie ale ground zero malo znane JL CENOWO DROZSZE i kazdy chwali JL ...
  • #24
    qscgu
    Level 34  
    przeskoczyłem teraz bardziej na Home Audio i Guitar.
    Ogólnie brak czasu i pieniędzy ale powoli audio wraca do łask bo wakacje no i zestaw audio do samochodu się przyda.

    Ostatnio jestem też bardzo pro-gitarowo nastawiony więc nasłuchuje co się do tego może nadawać.