Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pomiar napięcia sinusoidalnego + pasmo + multimetr cyfrowy

soulbrother 08 Cze 2008 14:02 3087 6
  • #1 08 Cze 2008 14:02
    soulbrother
    Poziom 9  

    Witam!

    Mam problem z napisaniem sensownych wniosków. Mierzyliśmy napięcie sinusoidalne, a następnie wyznaczaliśmy pasmo przenoszenia. Problem w tym, że otrzymane wyniki znacząco się różnią od zakresu pasma podanego przez producenta. Producent podaje pasmo 50Hz-500kHz. Pomiaru dokonywałem w zakresie 30Hz-15kHz. Górna granica pasma wyniosła 6,5kHz natomiast dolnej granicy nie jestem w stanie wyznaczyć gdyż nie widać narastającego zbocza (ze względu na przyjęty zakres pomiarowy).

    Skąd mogą wynikać takie rozbieżności i dlaczego producent zafałszowuje aż tak dane techniczne? No, bo gdzie 500kHz a gdzie 6,5 kHz natomiast dolna granica podana przez producenta tez wydaje się nieprawdziwa skoro 30 Hz mieści się w zakresie pasma na otrzymanym wykresie.

    Układ pomiarowy był prosty tzn. generator sinusoidalny podłączony równolegle do oscylatora i multimetru.

    Za wszelką pomoc bardzo dziękuje!

    0 6
  • #2 08 Cze 2008 22:55
    1988maciejt
    Poziom 13  

    Zwracam uwagę, że 500kHz to bardzo wysoka "poprzeczka" dl typowych multimetrów, sprawdź czy nie powinno być 50Hz - 500Hz...
    Jeżeli jednak miernik mierzy prawdziwą wartość skuteczną, wówczas podana granica (500kHz) może być prawdziwa - wówczas należy upewnić się, jaki sposób wyznaczamy pasmo - przypominam, że:
    1. granice pasma ustala się tam, gdzie poziom przenoszenia (wzmocnienia) spada poniżej 3dB.
    2. Dla multimetrów mierzących prawdziwą wartość skuteczną pomiar ma sens tylko powyżej podanego przez producenta napięcia, zwykle powyżej 10% zakresu; w innym przypadku multimetr mierzy szumy wytwarzane przez rezystory dzielnika wejściowego.
    3. Multimetr może nie spełniać tolerancji podanych przez producenta , co nie jest niczym niezwykłym.
    4, Jeśli nie jest to mimiernik z "T-rms" to górna granica (500kHz) jest znacznie zawyżona!

    PS. Mam nadzieję, ż Przedmówca przejęzyczył się - piszac "oscylator" miał na myśli "oscyloskop".

    Pozdrawiam!

    0
  • #3 09 Cze 2008 00:36
    soulbrother
    Poziom 9  

    Oczywiście pomyliłem oscyloskop z oscylatorem. Mój błąd.

    Sądze, że pasmo wyznaczyłem prawidłowo ale znalazłem konkretny model którym wykonywałem pomiary. Jest to multimetr cyfrowy marki SANWA RD-700 jak przeczytałem w poniższym linku bez true-RMSa. Na tej stronie:

    http://www.bhumika.ca/instrumentations/dmm/rd700_rd701.htm

    jest także podane inne pasmo od tego którym dysponowałem wcześniej.
    Tylko nie wiem o które pasmo chodzi spośród podanych: 45Hz - 1kHz czy 1kHz-20kHz (poniżej 500V).

    Nadal jednak nie rozumiem skąd wynikają rozbieżności i czy można we wnioskach po prostu napisać o błędnych danych podanych przez producenta.

    0
  • #4 09 Cze 2008 01:01
    1988maciejt
    Poziom 13  

    Ja bym zrobił tak: zaznaczyłbym, że prawdziwe dane są innne niż podane przez (przez kogo? nauczyciela, czy wziete wprost z instrukcji?). Wówczas wychodzi na to, że zmierzone pasmo wykracza poza zakres podany przez producenta, a więc: pasmo rzeczywiste mieści się w podanych przez producenta granicach.
    Nawiasem dodam, że szanujący się producent zawęza graniczne parametry i "pogarsza" błąd pomiaru po to, aby żaden klient nie mógł zarzucić mu, że którykoliek z jego wyrobów nie mieści sie w tolerancji. A jeżeli wykonywaliście pomiar przy napięciu powyżej 500V, to oznacza, że podana przez producenta wartość f granicznej górnej (20kHz) jest zawyżona np. na skutek niedokładności wykonania muktunetru, lub granicznej pracy układu przetwornika A/C multimetru. Nie jest to wysokiej klasy przyrząd, więc nie ma co się dziwić...

    0
  • #6 09 Cze 2008 14:00
    1988maciejt
    Poziom 13  

    Hahha, "wysokiej klasy miernik".. błąd pomiaru dla U AC wynosi 4%, a mój Unit ma 0,8% i jest certyfikowany.
    Dane podane w artykule są bardziej wiarygodne dla mnie - pasmo 50 do 500Hz jest sensowne, i to najprawdopobniej są poprawne dane!

    0
  • #7 11 Cze 2008 23:37
    soulbrother
    Poziom 9  

    Załóżmy że zakres podany przez producenta to 50 Hz- 500Hz.

    "Wówczas wychodzi na to, że zmierzone pasmo wykracza poza zakres podany przez producenta, a więc: pasmo rzeczywiste mieści się w podanych przez producenta granicach."

    Nie rozumiem tego zdania.W jaki sposób tak sie dzieje i o co chodzi?

    Dzieki za dotychczasowe posty!

    0