Troszkę o wozach transmisyjnych.
Wymiary wozu są maksymalnymi dopuszczalnymi do ruchu drogowego w Polsce czyli:12 m długości 2,55 m szerokości i 4 m wysokości. Sercem wozu transmisyjnego HD są urządzenia firmy Sony. Najważniejsze z nich to tory kamerowe z kamerami HDC-1500, połączone światłowodami z ich jednostkami kontrolnymi HDCU. Jest to najnowocześniejsze rozwiązanie transmisji sygnału z kamery do wozu, zapewniające bardzo dobre parametry jakościowe oraz ponadprzeciętny zasięg maksymalny kabla kamerowego (aż do niespotykanej dotychczas odległości 3 km). Ponadto na maksymalną swobodę pracy operatorów kamer pozwalają dwa systemy do transmisji bezprzewodowej filmy Link, instalowane bezpośrednio na kamerach, pracujące wymiennie z dwoma kamerami przewodowymi. Pomocniczą funkcję kamer efektowych pełnią dwie najmniejsze na świecie kamery z przetwornikiem o pełnej rozdzielczości HD firmy Iconix oraz dwie kamery na głowicach zdalnie sterowanych również o jakości HD, Sony BRC-H700.
Wideo
Mikser wizyjny Sony MVS-8000 jest wyposażony w 3,5 ME; oznacza to trzy pełne i jedno uproszczone piętro mikserskie, każde z czterema kluczami, cztery wbudowane kanały trójwymiarowych efektów specjalnych - DVE oraz dwa pulpity sterujące, umożliwiające wygodną i w pełni elastyczną pracę realizacyjną przy programach. Umożliwia to także prowadzenie jednocześnie złożonych produkcji z wykorzystaniem dwóch niezależnych wyjść programowych wozu transmisyjnego. Rozwiązanie takie jest konieczne między innymi podczas realizacji międzynarodowych transmisji sportowych (produkcja sygnału międzynarodowego dla odbiorców zagranicznych i równoległa produkcja polskiej wersji transmisji np. dla kanału tematycznego). Centralna krosownica Sony IXS-6700 z matrycą o rozmiarze 128 x 136 pól umożliwia przełączanie niezbędnych sygnałów wizyjnych z zaembedowanym dźwiękiem. Konfiguracja wozu umożliwia łatwe łączenie go z kolejnymi wozami transmisyjnymi HD. Daje to możliwość stworzenia podczas produkcji wielkich transmisji niejako "super wozu", składającego się z dwu, a nawet trzech wozów pracujących dla jednej realizacji. Stworzy to zupełnie nowe w Polsce możliwości realizacji wielkich widowisk, z użyciem nawet 24 - 30 kamer i przestrzennym dźwiękiem. Kamery wyposażone są w całą gamę japońskich obiektywów firmy Fujinon z systemem stabilizacji obrazu i systemem automatycznego ustawiania ostrości. Są wśród nich obiektywy typu box o 101-krotności ogniskowej oraz obiektywy szerokokątne o najkrótszej dostępnej obecnie na rynku ogniskowej 4,5 mm.
Pamięć
System dyskowej rejestracji obrazu stanowią dwa sześciokanałowe rejestratory XT-2 firmy EVS z trzema pulpitami sterującymi, z dodatkowymi opcjami graficznej prezentacji i analizy powtórek sportowych. Jako urządzenia peryferyjne systemu powtórkowego zamontowano system X-File umożliwiający przenoszenie materiałów pomiędzy wozami do stanowisk postprodukcyjnych oraz IP-Director - stanowisko obróbki materiałów zarejestrowanych na serwerach. Do rejestracji taśmowej wybrano magnetowidy Sony pracujące w systemie HDCAM: HDW-M2000P zapisujące sygnał HD, ale także umożliwiające odczyt materiałów SD z konwersją do HD.
Grafika ekranowa
Orad, producent systemów grafiki, z którym Polsat współpracuje od lat, dostarczył system graficzny, który wraz z dodatkowym osprzętem i oprogramowaniem WTVision Sport Stats umożliwi generowanie grafiki dla potrzeb sportu i innych programów. Całość urządzeń łączących poszczególne systemy to ramy z kartami przetwarzającymi holenderskiej firmy Axon pracującymi w standardzie HD-SDI, embeded audio. Konfiguracja wozu umożliwia jednoczesne produkowanie w standardzie HD oraz wysyłkę sygnałów programowych i pomocniczych w dotychczas stosowanej, standardowej rozdzielczości. Główna ściana monitorowa, jak i większość pozostałych monitorów podglądowych, pracować będzie w powszechnie zaakceptowanym systemie podziału obrazu. Najnowsze monitory LCD 24" Sony LMD-2450 będą wyświetlać sygnał z wykorzystaniem podzielników obrazu Zandar w pełnej rozdzielczości 1920x1080. Pomimo stałego polepszania jakości monitorów LCD do referencyjnego podglądu wybrano monitory z kineskopem, które w połączeniu z najwyższej klasy aparaturą pomiarową Tektronix będą świadczyć o jakości produkowanego obrazu telewizyjnego.
Audio
Obróbka dźwięku odbywa się na konsolecie Studer Vista 8 dającej możliwości produkcji dźwięku zarówno stereofonicznego, jak i przestrzennego, z użyciem zaawansowanych możliwości technologii Virtual Surround Panning. Wyposażeniem zewnętrznym konsolety są dwa zestawy wejść scenicznych. Dla potrzeb produkcyjnych i transmisji dźwięku przestrzennego przez satelitę wybrano kodery Dolby E wraz z niezbędnymi urządzeniami pomocniczymi do realizacji dźwięku z uwzględnieniem parametrów transmisyjnych kodowania Dolby Digital lub Dolby Prologic. Dodatkową obróbkę dźwięku wykonać można przy pomocy TC-Electronic System 6000 Lexicon 960LD oraz procesorów efektowych i linii opóźniających. Park mikrofonowy na potrzeby wszelakich realizacji został skompletowany z najwyższej klasy mikrofonów bezprzewodowych Sennheiser seria 5000 i Evolution oraz mikrofonów przewodowych Sennheiser, Shure, Neuman.










Wymiary wozu są maksymalnymi dopuszczalnymi do ruchu drogowego w Polsce czyli:12 m długości 2,55 m szerokości i 4 m wysokości. Sercem wozu transmisyjnego HD są urządzenia firmy Sony. Najważniejsze z nich to tory kamerowe z kamerami HDC-1500, połączone światłowodami z ich jednostkami kontrolnymi HDCU. Jest to najnowocześniejsze rozwiązanie transmisji sygnału z kamery do wozu, zapewniające bardzo dobre parametry jakościowe oraz ponadprzeciętny zasięg maksymalny kabla kamerowego (aż do niespotykanej dotychczas odległości 3 km). Ponadto na maksymalną swobodę pracy operatorów kamer pozwalają dwa systemy do transmisji bezprzewodowej filmy Link, instalowane bezpośrednio na kamerach, pracujące wymiennie z dwoma kamerami przewodowymi. Pomocniczą funkcję kamer efektowych pełnią dwie najmniejsze na świecie kamery z przetwornikiem o pełnej rozdzielczości HD firmy Iconix oraz dwie kamery na głowicach zdalnie sterowanych również o jakości HD, Sony BRC-H700.
Wideo
Mikser wizyjny Sony MVS-8000 jest wyposażony w 3,5 ME; oznacza to trzy pełne i jedno uproszczone piętro mikserskie, każde z czterema kluczami, cztery wbudowane kanały trójwymiarowych efektów specjalnych - DVE oraz dwa pulpity sterujące, umożliwiające wygodną i w pełni elastyczną pracę realizacyjną przy programach. Umożliwia to także prowadzenie jednocześnie złożonych produkcji z wykorzystaniem dwóch niezależnych wyjść programowych wozu transmisyjnego. Rozwiązanie takie jest konieczne między innymi podczas realizacji międzynarodowych transmisji sportowych (produkcja sygnału międzynarodowego dla odbiorców zagranicznych i równoległa produkcja polskiej wersji transmisji np. dla kanału tematycznego). Centralna krosownica Sony IXS-6700 z matrycą o rozmiarze 128 x 136 pól umożliwia przełączanie niezbędnych sygnałów wizyjnych z zaembedowanym dźwiękiem. Konfiguracja wozu umożliwia łatwe łączenie go z kolejnymi wozami transmisyjnymi HD. Daje to możliwość stworzenia podczas produkcji wielkich transmisji niejako "super wozu", składającego się z dwu, a nawet trzech wozów pracujących dla jednej realizacji. Stworzy to zupełnie nowe w Polsce możliwości realizacji wielkich widowisk, z użyciem nawet 24 - 30 kamer i przestrzennym dźwiękiem. Kamery wyposażone są w całą gamę japońskich obiektywów firmy Fujinon z systemem stabilizacji obrazu i systemem automatycznego ustawiania ostrości. Są wśród nich obiektywy typu box o 101-krotności ogniskowej oraz obiektywy szerokokątne o najkrótszej dostępnej obecnie na rynku ogniskowej 4,5 mm.
Pamięć
System dyskowej rejestracji obrazu stanowią dwa sześciokanałowe rejestratory XT-2 firmy EVS z trzema pulpitami sterującymi, z dodatkowymi opcjami graficznej prezentacji i analizy powtórek sportowych. Jako urządzenia peryferyjne systemu powtórkowego zamontowano system X-File umożliwiający przenoszenie materiałów pomiędzy wozami do stanowisk postprodukcyjnych oraz IP-Director - stanowisko obróbki materiałów zarejestrowanych na serwerach. Do rejestracji taśmowej wybrano magnetowidy Sony pracujące w systemie HDCAM: HDW-M2000P zapisujące sygnał HD, ale także umożliwiające odczyt materiałów SD z konwersją do HD.
Grafika ekranowa
Orad, producent systemów grafiki, z którym Polsat współpracuje od lat, dostarczył system graficzny, który wraz z dodatkowym osprzętem i oprogramowaniem WTVision Sport Stats umożliwi generowanie grafiki dla potrzeb sportu i innych programów. Całość urządzeń łączących poszczególne systemy to ramy z kartami przetwarzającymi holenderskiej firmy Axon pracującymi w standardzie HD-SDI, embeded audio. Konfiguracja wozu umożliwia jednoczesne produkowanie w standardzie HD oraz wysyłkę sygnałów programowych i pomocniczych w dotychczas stosowanej, standardowej rozdzielczości. Główna ściana monitorowa, jak i większość pozostałych monitorów podglądowych, pracować będzie w powszechnie zaakceptowanym systemie podziału obrazu. Najnowsze monitory LCD 24" Sony LMD-2450 będą wyświetlać sygnał z wykorzystaniem podzielników obrazu Zandar w pełnej rozdzielczości 1920x1080. Pomimo stałego polepszania jakości monitorów LCD do referencyjnego podglądu wybrano monitory z kineskopem, które w połączeniu z najwyższej klasy aparaturą pomiarową Tektronix będą świadczyć o jakości produkowanego obrazu telewizyjnego.
Audio
Obróbka dźwięku odbywa się na konsolecie Studer Vista 8 dającej możliwości produkcji dźwięku zarówno stereofonicznego, jak i przestrzennego, z użyciem zaawansowanych możliwości technologii Virtual Surround Panning. Wyposażeniem zewnętrznym konsolety są dwa zestawy wejść scenicznych. Dla potrzeb produkcyjnych i transmisji dźwięku przestrzennego przez satelitę wybrano kodery Dolby E wraz z niezbędnymi urządzeniami pomocniczymi do realizacji dźwięku z uwzględnieniem parametrów transmisyjnych kodowania Dolby Digital lub Dolby Prologic. Dodatkową obróbkę dźwięku wykonać można przy pomocy TC-Electronic System 6000 Lexicon 960LD oraz procesorów efektowych i linii opóźniających. Park mikrofonowy na potrzeby wszelakich realizacji został skompletowany z najwyższej klasy mikrofonów bezprzewodowych Sennheiser seria 5000 i Evolution oraz mikrofonów przewodowych Sennheiser, Shure, Neuman.











