Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Sterownik, KT205, HBF3205, B154S. Czym zastąpić?

marceli5555 10 Jun 2008 13:54 3423 20
  • #1
    marceli5555
    Level 12  
    Witam
    potrzebuje pomocy w rozszyfrowaniu pewnej części elekronicznej pochodzącej ze sterownika(regulator obrotów DC 24V) do skuterka dla dzieci , część ta wygląda jak triak KT205 a oznaczenie ma HBF3205 i drugi taki sam układzik B154S co to jest ? czym mogę to zastąpić ? .Układem scalonym sterującym tymi częściami jest LM339N .
  • #2
    Tomasz.W
    Level 35  
    Witam.
    HBF3205 :arrow: HRF3205 :arrow: IRF3205 (100A , 55V , 0,008Ω )
    Natomiast ten B154S to nie wiadomo. Nie pomyliłeś przypadkiem oznaczenia ?
  • #5
    marceli5555
    Level 12  
    Domyślam się że jest to tyrystor ten HBF3205 ,co zaś do pomyłki w oznaczeniu tego drugiego elementu B154S mogłem pomylić owszem ale tylko ostatnią literke być może zamiast S jest 5 mnie to jednak i tak nic nie mówi i tak nie wiem co to jest ?
  • #7
    marceli5555
    Level 12  
    No i wszystko stało sie jasne HBF to mosfet ,tranzystor a ten drugi element odczytany przezemnie jakoB154S w rzeczywistości jest B1545 jest to również tranzystor .Serdecznie dziękuje wszystkim za okazaną pomoc ,temat uważam za zamknięty.
  • #8
    marceli5555
    Level 12  
    No i wszystko było by super gdyby nie fakt że ów magiczny element który był HBF 3205 został przezemnie zastąpiony (mosfet IRF 3205) grzeje sie niemiłosiernie,podczas jazdy bez obciążenia po 20 sekundach można ów element wyjąć z płytki bez użycia lutownicy po prostu luty puszczaja żaden radiator tego nie wychłodzi co może być przyczyną takiej temperatury?
  • #9
    dste5
    Level 17  
    Być może uszkodzona jest dioda zwrotna, albo występują zwarcia w uzwojeniu twornika.
  • #10
    marceli5555
    Level 12  
    sprawdze diode ,co do twornika to wykluczone bo podłączyłem inny silnik o wiele słabszy i efekt cieplny tranzystora był taki sam .
  • #11
    marceli5555
    Level 12  
    Diode dla pewnosci wymieniłem , jednak niewiele to pomogło , nawet do tranzystora zastosowałem osobny radiator i zdawało to egzamin ale bez obciążenia ,a jak smerfy zaczełygo testować to po pięciu minutach był lament odlutowały sie przewody od tranzystoraIRF 3205 o oczywiście padł, tak się zastanawiam czy można by zastosować dwa takie same tranzystory połączone może ktoś ma taką wiedze czy to zda egzamin?
    albo coś innego zastosować? będę wdzęczny za pomoc
  • #12
    WS
    Level 16  
    Sprawdź sterowanie tego tranzystora, prawdopodobnie jest zbyt wolno sterowany(oscyloskop i zobacz jak wyglądają zbocza sygnałów sterujących).
  • #13
    PIXOSTAT
    Level 24  
    A ten B1545(S) to jest włączony jako driver do tego IRF-a czy jakoś inaczej?

    Z tego co opisujesz wynika wg mnie, że układ sterujący nie nadąża całkowicie otworzyć mosfeta a już następuje jego wyłączanie - jednym słowem driver ma za małą wydajność prądową w stosunku do obciążającej go bramki mosfeta.

    Owszem, w takich układam można łączyć mosfety równolegle bez większych problemów, ale pod warunkiem, że układ sterujący ma właściwą wydajność prądową - jeżeli nie potrafi całkowicie otworzyć jednego, to przy podłączeniu kilku równolegle, sumaryczna pojemność bramek, którą musi przeładowywać driver wzrasta, co dodatkowo obciążą i tak wyglądający na za słaby driver... tak więc grzać się mogą wtedy wszystkie...

    Ćwiczyłem takie eksperymenty kiedyś z BUZ-ami dopóki nie zrobiłem porządnego drivera - potem było już OK.

    Obawiam się, że podmiana na IRF-a może być niedokładnym zamiennikiem (w parametrach bramki) - albo coś padło w driverze (być może ten B1545(S) ) - co zamiast niego wstawiłeś?

    Dobrze by było, jak już ktoś wcześniej wspomniał, obejrzeć oscylogram na bramce i w obwodzie obciążenia - wyjaśniło by się wszystko...
  • #14
    marceli5555
    Level 12  
    O tak, życie z pewnością stało by się łatwiejsze gdybym jeszcze był z zawodu elektronik i do tego miał takie coś jak oscyloskop ale tak nie jest:| no może nie do końca bo oscyloskop mam chyba z początku lat szesdziesiątych (lampowy jeszcze)ale ja nawet nie wiem jak go podłaczyć żeby cokolwiek na nim zobaczyć .Tutaj znalazłem schemat prawie identyczny z moim regulatorem(niektóre opory mają inną wartość no i zamast IRF było HBF a MBR było zastąpione przez B1545 . https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic174876.html
    Czy bez użycia oscyloskopu( tak jak pisałem jestem zielony w tej dziedzinie)można poprawić sterowanie mosfetem ?co musze zmienić ?
  • #15
    PIXOSTAT
    Level 24  
    Koledzy już wcześniej pisali o konieczności sprawdzenia/zastosowania odpowiedniej diody zwrotnej (jeśli Twoja motorynka jest według tego schematu - to właśnie owe "B1245(S)" czyli tak jak piszesz MBR - sprawdziłeś jest dobra? A jeśli wymieniałeś to na jaki typ?

    Gdybyś chciał się bawić oscyloskopem to na bramce powinieneś zobaczyć coś około górnego przebiegu powtarzającego się raz za razem, szerokość tych impulsów powinna zmieniać się w ramach regulacji prędkości ("gaz") - im szybciej tym szersze impulsy - wolniej węższe. I teraz sedno sprawy im przebieg bardziej "prostokątny" (tak jak górny lub nawet bardziej tym lepiej, im przebieg bardziej "rozjechany" (jak dolny lub bardziej) tym gorzej.

    UWAGA dla znających temat: - upraszczam na użytek kolegi i mam nadzieję że wiem co robię :wink: .

    Górna część przebiegu prostokątna (płaska), może świadczyć (w 90% przypadków) o całkowitym otwarciu MOSFET-a (górny przebieg lub jeszcze bardziej) natomiast powolne narastanie sygnału od lewej strony świadczy o słabym driverze przy otwieraniu MOSFET-a - gdy całkowicie brak górnej poziomej (płaskiej) części sygnału jest wielce prawdopodobnym że MOSFET nie otwiera się całkowicie, czyli zachowuje jak rezystor (grzałka). Jeżeli natomiast prawa strona impulsu jest rozjechana, świadczy to o problemie z rozładowywaniem pojemności bramki, czyli wyłączeniem MOSFET-a - w efekcie też grzanie MOSFET-a ale też i silnika.

    Jeżeli są problemy z driverem, to:
    Gdy jest problem ze zboczem lewym - badać górny tranzystor czyli Q1, jeżeli z prawym badać dolny, czyli Q2.

    Sterownik, KT205, HBF3205, B154S. Czym zastąpić?
    Zdjęcie pożyczone z Link

    Acha - oscyloskop (nawet lampowy) o ile tylko jest sprawny należy najpierw odpowiednio ustawić, czyli:
    - zewrzeć wejście oscyloskopu - grot z masą sondy
    - ustawić sprzężenie na DC/=
    - dzielnik na 2 do 5V/dz (na bramce można się spodziewać nawet sygnału prostokątnego od 0÷24V DC)
    - pokrętłem regulacji pionowej plamki (strzałka pionowa) ustawić linię na najniższą linię podziałki ekranu
    - rozewrzeć wejście
    - przewód masowy sondy przyłączyć do masy układu (GND) a część "gorącą" - grot do bramki MOSFET-a
    - podstawę czasu eksperymentalnie ustawić po podaniu sygnału wejściowego, tak aby uzyskać jeden lub dwa impulsy na ekranie
    - obserwować przebieg i wyciągać wnioski
    :idea: - sugeruj.ę najpierw pobawić się pokrętłami oscyloskopu, aby zobaczyć jaka jest reakcja urządzenia na regulacje - na wejście podać sygnał choćby z wyjścia słuchawkowego walkmana...

    Ale gdybyś nie chciał korzystać z oscyloskopu to:
    1. sprawdź D1
    2. jeśli OK, sprawdź Q1 i Q2
    3. jeśli OK, sprawdź: R7,R1, R8,R18,R19 - zazwyczaj rezystory nie powinny różnić się więcej niż w ramach tej samej dekady - czyli tam gdzie 10-tki omów powinny być 10-tki, gdzie k$$\Omega$$ tam k$$\Omega$$ itd
    4. jeśli OK, sprawdź R? - 1mOm - "drotova prepojka"
    4. jeśli OK, czy na pewno dobrze dobrałeś zamiennik Q?
  • #16
    marceli5555
    Level 12  
    No ,super opis użycia oscyloskopu aż popróbuje odpalić tego mojego zabytka ,za niedługi czas dam znać czy coś z tych pomiarów wyszło,a co do diody ,orginalnie była wstawiona B1545 w obudowie TO220 a ja wstawiłem teraz MBR20/100CT też w tej samej obudowie
  • #17
    PIXOSTAT
    Level 24  
    Z porównania kart katalogowych obu diod wygląda raczej, że powinieneś polepszyć sytuację niż pogorszyć - z tego powodu nie szukałbym już chyba wokół tej diody a pomyszkował w pozostałych elementach wg poprzedniego postu.

    A dla tych co chcieliby wnieść coś do dyskusji lub uważali że nie mam racji:
    B1545 to MBR1545CT Motoroli - tu jest pdf
    A tu jest pdf do MBR20/100CT.
  • #18
    marceli5555
    Level 12  
    Dzieki tak szczegółowej instrukcji kolegi pixostat wreszcie uruchomiłem to chińskie badziewie (skuterek) no i smerfy (dzieci) mają wreszcie troche radości,a powód moich kłopotów banalnie prosty otóż, gdy pierwszy raz uszkodził się mosfet HBF 3205 zwęglił się również rezystor R7 to też wymieniłem go na 33omowy(a przynjmniej tyle powinien mieć wedle kodu paskowego) błędem moim było to że nie zmierzyłem go przed wlutowaniem , faktycznie opór ten mimo pasków pomarańcz ,pomarańcz ,czarny i złoty ma 7.5 kilo zmierzone miernikiem i to było powodem strasznego grzania sie mosfeta mój błąd kosztował mnie 3 spalone tranzystorki i kilka godzin ślęczenia nad taką małą płytką .Owy feralny rezystor posiadam (mam ich więcej) ze starych zapasów kupiony gdzieś na giełdzie elektronicznej w połowie lat 80-siątych,jakies wybraki albo co ,bo sprawdzałem też inne które mam i niestety kod paskowy nie odpowiada rzeczywistości. Gdyby nie szczeółowa instrukcja na co zwracać szczegółną uwage to przypuszczam że nie sprawdzałbym tych oporów ponownie,a raczej sugerowałbym sie tym że to chińska tandeta,która przejechała pare metrów i szlag ją trafił więc byłbym skłonny wymienić cały sterownik . W tej chwili nawet przy włączonym hamulcu i dodaniu gazu po około 10 sekundach tranzystorek zaczyna być lekko ciepły ma około 50 stopni a więc chyba jest idealnie. Mój wcześniej wspomniany stary (lampowy)oscyloskop okazał sie być niestety oscylografem tak więc przebiegów nie sprawdzałem . Dziękuje wszystkim za pomoc a szczególnie koledze PIXOSTAT.
  • #19
    ciekawy2011
    Level 2  
    Witam wszystkich. Jestem nowym użytkownikiem elektrody i proszeo pomoc. Mam identyczny problem z takim samym sterownikiem do takiego samego chińskiego coś.Dostałem taki skuterek uszkodzony i zacząłem go naprawiać. Ponieważ wyrwany był przewód od rączki sterownika który jak juz się zdążyłem zorientować działa na zasadzie halotronu, czujnik jeden magnes półkolisty lub tak jak w nowej rączne dwa magnesy oddalone od siebie i to ma podobno regulowac prędkością tego skuterka.
    Po założeniu nowej rączki wszystko działało,światła,sygnał, kierunki i stop a nie było żadnej regulacji obrotów.Powłączeniu chodził na maksymalnych obrotach i ni w ząb regulacji. Z początku podłaczałem potencjometry bo myślałem , że struje tym coś w rodzaju potencjometru. Potem udałem się do elektronika który stwierdził , że uszkodzony jest terystor B1545i dioda zenera 1N4733A 5,1V. Podejżewa że one odpowiadają za powstały problem ale podobno jest problem z dostaniem takiego terystora. Teraz moje pytanie. Z wcześniejszych opisów zrozumiałem , że układ ten mogę zastaąpićtym od motorolii MBR1545CT, czy tak. A może ktoś ma w ofercie orginały B1545. chętnie się z nim skontaktuję. A co do diody to jeszcze nie sprawdzałem czy taka dostanę. Z góry dzięki za pomoc

    Dodano po 2 [minuty]:

    Jeszcze raz ja. Jutro postaram się wstawić zdjęcia tego sterownikamoże to w czymś pomoże.
  • #21
    ciekawy2011
    Level 2  
    Witam ponownie. Zamontowałem prowizorycznie tę podwójną diodę shotkego MBR1545CT zamiast B1545 tylko nie miałem diody 1N4733 podobno5,1V a w sklepie polecili mi jako zastępczą BZX 85B 5V1 w takiej samej obudowie. Teraz opisywany przeze mnie problem z napędem wygląda mniej więcej tak. Halotronowy regulator prędkości nie reaguje, natomiast po zwarciu końcówek na wtyczce uzyskujemy prędkość maksymalną a po podłączeniu potencjometru 47kohmA, możliwa jest regulacja prędkości lecz nie w pełnym zakresie. Ale potencjometr to chyba nie rozwiązanie problemu, no bo jak jadąc można w ten sposób regulować prędkość. CHOĆ NIE MA RZECZY NIEMOŻLIWYCH. jeśli można prosić o jakąś podpowiedź jaką diode zastosować zamiennie.
    Chcę jeszcze odpowiedzieć na poprzednie pytanie.
    Ustawiłem miernik na 200k wartość pomiędzy 1 i 2 stopką ( biegun dodatni na środkową czyli 2 stopkę)156,5. Po odwróceniu biegunów 15,2
    Wartość pomiędzy 2 i 3 stopką (dodatni na stopkę 2) 158,6 po odwróceniu biegunów 15,2 Wartość pomiędzy 1 i 3 stopką 157,9 i sukcesywnie spadała a biegun dodatni na stopce 1 i po odwróceniu biegunów 154,5 i spadała. Natomiast dioda zenera 1N4733 niezależnie od biegunowości pokazywała "0" Przepraszam za taki opis ale w sprawach elektroniki jestem zupełnym laikiem a ponieważ jestem uparty i jak nikt nie może mi czegoś zreperować to próbuje sam, wychodząc z zasady jak chcesz mieć coś dobrze zrobione to zrób to sam. Z góry dziękuję za pomoc. i pozdrawiam. Miałem dorzucić zdjęcia ale pewne problemy z kompem oderwały mnie od naprawy co postaram się nadrobić w najbliższym czasie.