Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Naprawa/regeneracja głośnika.

Adam Rz. 01 Feb 2004 00:56 86711 166
Renex
  • #1
    Adam Rz.
    Level 15  
    Witam! Wiem że istnieje już na tym forum wiele tematów o tym, ale myślę że istnieje potrzeba napisania jakiegoś porządnego kompendium na ten temat. Takiego które wyczerpało by w stopniu zaspokajającym temat naprawy przetworników, gdyż ja osobiście przeszukiwałem śieć i nie znalazłem żadnej konkretnej odpowiedzi na ten temat. Miło by było gdyby taki temat został przyklejony. Równierz mile widziane byłyby fotografię, gdyż temat ten jest dość trudny do opisania, chciałbym więć, abyście podzielili się swoimi doświadczeniami, sposobami, zaleceniami itp. na ten temat. Sam zamierzam niedługo zabrać się za naprawę 3 głośników (GDN25/60/1), mam zamiar zakupić 3 kompletne membrany (od STX'a), gdyż zawieszenia membran uległy skruszeniu się. Proszę więc o to abyście napisali jak demontować stare membrany, jak zdemontować resor dolny, jak to wszystko wycentrować, jak wymienić kompletną membranę z cewką itp.

    Ja osobiście posiadam książkę pt. "Przetworniki Elektroakustyczne" z 1966r. w której jest napisane, że do klejenia używa się kleju kolodionowego, a do centrowania w trakcie klejenia zaleca się umieszczenie w szczelinie pasków preszpanu lub błony fotograficznej. Czy z dzisiejszego punktu widzenia istnieją jakieś inne sposoby, kleje, preparaty i inne materiały do tego? A temat napewno jest na czasie bo dziś mało kogo stać na zakup porządny nowych głośników, a naprawa jest dużo tańsza. Mam nadzieję, że temat się rozwinie. Pozdrawiam wszystkich!!

    P.S Sorry za chaotyczną treść posta ale ja już mam taki styl :-)
  • Renex
  • #3
    Opornik
    Level 21  
    Adam Rz. - Witam , piekny post , niby był już omawiany ale nic z tego nie wyszło pozytywnego , Więc trzeba się zabrać za niego . Moim zdaniem jesli skruszył się tylko resor to nie potrzebna jest wymiana membrany czy tez demontowanie resora dolnego lub cewki .
    Po pierwsze : Musisz sprawdzić czy cewka jest cała
    - na początku całość cewki w sensie przewodzenia , najlepiej przy pomocy woltomierza sprawdzić przepływ pradu , małej wartości napięcia ( 1,5 V )
    - następnie należy sprawdzić całośc cewki w sensie fizycznej , niektóre cewki osuwają się z karkasu i ocierają o nabiegunniki , sprawdzić można ustawiając membrane w miejscu neutralnym tak aby przy wcisnięciu membrany cewka wchodziła bez oporu .
    W głośnikach Tonsil głównie resor górny ulega skruszeniu , ze starości , cewka powinna być nie uszkodzona.
    Po dokonaniu tych czynności i jeśli cewka jest w całości sprawna można pomysleć nad zawieszeniem górnym .
    Przy wymianie zawieszenia należy najpierw usunąć pozostałości starego , nie uszkadzając przy tym membrany . Teraz mamy dwa wybory kupić zawieszenie sprawdzone i dopasowane do głośnika czy też zakupić zwyczajną gąbke - bardzo dobra do zawieszenia . Gąbke można zakupić w sklepie z płytami MDF , gąbka ta ma grubośc około 10mm szerokość 100mm i długość 150mm jesli byś dostał 2 mm grubość to nawet lepiej . Oczywiście jest dużo bawienia się z tą gąbką , centrowaniem membrany (cewki) ale jest to dość prosta sprawa . Do klejenia zazwyczaj używanym klejem jest butapren , wikol lub PU-1 .
    Przy wklejaniu zawieszenia najwazniejszym punktem jest dobrze wycenrowana cewka , nieocierająca , należy tez pamiętać o wypukłym (półokrągłym) kształcie zawieszenia tak aby zawieszenie górne nie przeszkadzało w wybiciu membrany (nie było za sztywne) . Jesli jednak zdecydujesz się na zakup membrany , wystarczy ją osadzić tak aby po wcisknięciu środka membrany ( kopułki chroniącej przed pyłem , kurzem ) cewka była w stanie neutralnym .
    Może ten post ci pomoże .
    Powodzenia :]
  • #4
    Adam Rz.
    Level 15  
    Witam. Dziękuję za odpowiedź. Wiem że nie muszę wymieniać całej cewki z membraną - zresztą nie mam takiego zamiaru, chciałem tylko aby temat był kompletny. Cewki sprawdzałem już dawno i są nie uszkodzone, resory dolne w 2 przypadkach z 3 dobrze trzymają cewkę, a membranę chcę wymienić całkowicie ponieważ te stare były - bo już je zdemontowałem - powgniatane. Najbardziej kłopotliwe dla mnie będzie zamontowanie membrany w głośniku z odklejonym resorem dolnym, gdyż najpierw trzeba będzie przykleić resor dolny po wycentrowaniu cewki, - i tu jest problem - jaki jest dobry sposób na jej wycentrowanie resorem dolnym? Zaznaczam że w moim przypadku resor dolny puścił tylko przy cewce, natomiast do kosza przyklejony jest solidnie.

    Jeszcze raz bardzo dziękuję za odpowiedź.
  • Renex
  • #5
    Opornik
    Level 21  
    Witam ponownie Adam - Proponuje na sam początek odczepić osłonke na membranie tą która chroni przed dostawaniem się kurzu do środka "głośnika roboczego" napewno to ci dużo pomoże gdyż teraz możesz przy podklejeniu odpowiednio cewki do resora dolnego wycentrowac go , jesli będziesz miał problemy masz do dyspozycji jeszcze resor górny , tu chyba nie powinno być problemów .
    Powodzenia .
  • #6
    Kwaczor

    VIP Meritorious for electroda.pl
    Cewkę należy unieruchomić w szczelinie. Ja na czas całego klejenia unieruchamiam cewke paskami papieru o odpowiedniej grubości włożonymi w szczelinę między cewką, a tym środkowym ustrojstwem :) i zostaje unieruchomiona do samego konca. dopiero kiedy wszystkie kleje wyschną, wyjmuje te papierki ii wklejam oczko. jak dotąd nie miałem żadnego "pudła". sposób udało mi się podpatrzeć u gościa, który x-lat naprawia głośniki. do klejenia używam butaprenu (kosz-zawieszenie, kosz-resor, resor cewka) oraz wikolu (membrana-cewka, oczko) Niestety przy rozbieraniu głośnika często ulega zniszczeniu resor dolny przy probie oderwania go od kosza. cewki najczęsciej nie ulegaja zniszczeniu w starych tonsilach. tam najczęsciej kruszy się gąbka.
  • #7
    Ptolek
    Level 36  
    :arrow: simmy&kaczor
    Quote:
    wyjmuje te papierki ii wklejam oczko

    Co to jest oczko ? Czy mógłbyś opisać metodę dokładniej ? :)

    Też mnie interesuje ten temat. Leży mi w szufladzie kosz i magnes od GDN 16/15. Znalazło by się więcej głośników do zrobienia. Dobrze się je regeneruje ? Bo jednego już zrobiłem, efekt kiepski... Być może błędem było to, że najpierw przykleiłem karkas do membrany. Jaka powinna być kolejność ?
    Problemem jest to, że w nowych głośnikach, gdy nacisnę membranę z boku, to przy w miarę lekkim przyciskaniu (2 mm) nic nie trze i membrana jest prowadzona w miarę prosto. A w tym, który posklejałem, wystarczy nacisnąć z boku leciutko i już cewka trze. Sprawa jednak nie jest prosta... ponadto zawieszenie górne jest piankowe i trochę szeleszcze, może to się dotrze... następnym razem kupię gumowe bo na takie same parametry głośnika i tak nie ma co liczyć.
    Innym problemem jest czyszczenie szczeliny. Była już wielokrotnie mowa o tym, i myślę, że lepiej zapobiegać niż czyścić :D Bo i tak się raczej nie da do końca wyczyścić. Ja próbowałem taśmą izolacyjną (taką z klejem oczywiście).
  • #8
    micho a
    Level 35  
    regeneracja gł bardzo trudna sprawa jeśli chodzi szczególnie o wymiane cewki najlepiej jest kupić nową a nie samemu nawijać o czym sie sam przekonałem :( potem wycentrowanie rónież długa i żmudna praca dla początkującego(oczywiście jeśli ma sie wprawe tak jak np opornik czy simmy&kaczor to jest dużo łatwiej ) dużo prostszą sprawą jest wymiana górnego zawieszenia ja to robie tak na przykładzi gdn25\40:
    1.odryam krążek ochronny
    2. obcinam membrame w miare równo przy cewce (kiedyś zostawiałem mały kawałek membramy koło cewki i do niego przyklejałem nową ale tego sposobu nie polecam bo jak słabo złapie to bedzie hałasować
    3. przyklejam wikolem nową membrame
    4. przyklejam super glue bądż butaprenem (ten2 lepszy do tego celu) górne zawieszenie do kosza
    5. przyklejam super glue krązek ochronny
    na razie naprawiłem tym sposobem 7 gł 4 25cm i 3 20cm i 6 gra świetnie w jednym coś słabo mi wikol złapał i czasem wydobywają sie z niego dziwne dzwięki
    ja kupuje membramy po 20cm-7zł 25cm-10żl 30cm-14zł na gumie
  • #9
    Ptolek
    Level 36  
    W nawijanie cewki nie mam zamiaru się bawić i jestem szczęśliwy, że da się takie cewki kupić... ale dlaczego takie drogie :cry: Musze poszukać na giełdzie tańszych :) Bo kupiłem do GDN 16/15 cewkę za 7 zł na metalowym karkasie - to bardzo drogo ?
    A w jednym zmieniłem samo zawieszenie, ale nie ciąłem membrany, tylko sam resor wkleiłem (stary oderwałem palcami :) ). Niestety musiałem go przeciąć, żeby założyć od spodu.
    Że trudna sprawa to wiadome ale mi się opłaca próbować bo mi te kosze i magnesy zajmowały (i jeden dalej zajmuje) miejsce w szufladzie. Myślę, że jak na pierwszy raz, to uzyskałem dobry wynik. Chce ktoś kupić GDN 16/15 ? :lol: :lol: :D :D (żartuję, nie będę nikomu syfu wciskał)
  • #10
    aqustic
    Level 13  
    w glosniku tylko moze cewka pasc, najlepiej go rozkleic rozpuszczalnikiem :aceton" wytoczyc walek o srednicy cewki glosnika ,potem nawinac na walek drut o grubosci takiej samej jak grubosc drutu cewki uszkodzonej i musi byc tyle samo zwi co cewka uszkodzona, brzegi nalezy posmarowac budaprenem ,wycentrowac glosnik i cewke i poczekac , az wyschnie. no i odpalic go i grac ile wlezie. pozdrawiam!
  • #12
    icewind44
    Level 12  
    W sumie to zero problemów z wymianą gurnego zawieszenia jak sie zastosuje powyższe wskazowki. Sam wymienilem tego sporo w starych Tonsilach.
    Mam jednak teraz problem bo trzeba wymnienić cewke. Czy ktoś wogule orętuje sie jaką średnice drutu nawinąć i ile zwojów by większyć wytrzymałość cewki. Czy można sobie to wyliczyć ( jak?). W moim przypadku to głośnik 25/40 tonsila.
    Jak ktoś coś wie to posta prosze !
  • #13
    mrbeat
    Level 12  
    a co zrobic jesli padla podwujna cewka, da sie to naprawic po przyzwoitych kosztach?(glosnik 15" JL audio 15W5)
    Zna ktos moze adresy firm, kture sie tym zajmuja w mazowieckim? bo mam dwa glosniki 15" 1 z podwujna cewka. obydwa maja uszkodzone cewki, a sam tego nie zrobie... przynajmneij nie ta podwujna.
  • #14
    Maślakmj
    Level 13  
    Witam!

    Jest taka jedna fajna stronka www.akustyka.tk po prawej stronie są temaciki jednym z nich jest właśnie naprawa głośników ze zdjęciami wszystko fajnie opisane i wyjaśnione
    A części to najlepsza (bo chyba jedyna) strona to www.umifon.pl

    I tylko zostaje skupywać stare popalone głośniki i naprawiać

    Pozdro Maślakmj
  • #15
    DJCHUCKY
    Level 19  
    :arrow: mrbeat
    Przewijam głośniki od 4 lat.
    Ostatnio przewijałem niemieckie głośniki Pax-158. 15 " 200 W Rms, cewka pojedyńcza czterowarstwowa z drutu ośrednicy 0.35 mm, szerokość szczeliny w magnesie 2.6 mm. Opór cewki 7 ohm.
    Przy naprawie zsstosowałem dwie cewki połączone równolegle o oporze 7 ohm, i teraz głośnik ma 4 ohmy. Drut ma średnicę 0,28 mm i masa cewki jest mniejsza od seryjnej o 5.5 grama, wię c efektywnośc głośnika wzrosła.

    Jak masz jakieś głośniki do naprawy do nie ma sprawy. Nie ma dla mnie głośnika którego bym nie naprawił.
  • #16
    UnLoved
    Level 12  
    panowie poweidzcie w końcu co jest najlepsze na ten cholerny klej co trzyma wszystko w głośnikach czym go najlepiej rozpuscic?
    dodam jeszcze ze mam do zregeneowania 2 glosniki GDN 20/40/14 40W 8om tylko chcailbym wszystko porozklejac bez masakrowania wszystkiego wiec bardzo prosze o podpowiedz na temat jak to rozkleic :)
  • #17
    DJCHUCKY
    Level 19  
    Dopóki sprzedawali rozpuszczalnik TOLUEN to rozklejałem nim głośniki.
    Ale jeżeli chodzi o głośniki z zawieszeniem piankowym to toluen trochę je rozmiękczał i odkształcał lecz po wyschnięciu wracało do p[oprzedniego stanu. Jeżeli pianka jest już stara to lepiej nie kombinować rozpuszczalnikami bo się porwie jak szmata.
    Teraz toluenu nie sprzedają bo sanepid zakazał ale znalazłem podobny rozpuszczalnik z dużą zaw toluenu o nazwie BIROL i on zachowuje się bodobnie jak TOLUEN.
    Rozklejenie profesjonalnego głośnika PA zajmuje kilkanaście minut.
    Ale rozklejenie głośnika to najmniejszy problem z całej jego naprawy :D
  • #18
    Opornik
    Level 21  
    Czasem jest prościej odkleić zawieszenie górne od membrany , na to samo wychodzi .
  • #19
    DJCHUCKY
    Level 19  
    Nie polecam. Resor górny jest przyklejony do membrany bardzo precyzyjnie. Bardzo trudno edzie go póżniej tak przykleić jak fabryka. Przy klejeniu membrany z resorem do kosza jest możliwość regulacji nawet spora w niektórych basach, a jak nawet nie ma to resor można trochę objechać po obwodzie.
  • #20
    UnLoved
    Level 12  
    hmmm birol z toluenem powiadasz :D muszę spróbować. a nie puści to alkocholem beznzyną czy czymś takim? jest taki rozpuszczalnik KSYLEN ale nie chce zniszczyc pianki i nie wiem czy on rozpuszcza ten klej
  • #21
    UnLoved
    Level 12  
    probowalem spirytusem ale nic z tego w wodzie tylko troche puszcza ale jak najpierw sie to troche ręcznie odklei a to bez sensu bo mozna wszystko podrzec. a co myslicie o zmywaczu do paznokci?
  • #22
    DJCHUCKY
    Level 19  
    Najlepiej będzie jak przetestujesz na mało widocznym kawałku pianki.
    Przy piankach jest tak, że jak nasiąknie np. toluenem to zaczyna się rozszerzać (puchnąć) ,ale to nic strasznego, ponieważ po odparowaniu rozpuszczalnika pianka powraca do porzedniego stanu pierwotnego.
    Ale tak jak mówiłem wcześniej, lepiej najpierw przetestować, bo są różne pianki.
  • #23
    _JaSiU_
    Level 11  
    Do Kwaczora:
    Naprawialem juz kilka glosnikow i mi to wychodzilo lecz najwiekszym problemem bylo ustawinie tak cewki by nie obcierala.Zajmowalo to duzzzzzo czasu. Z tym papierkiem to ciekawy pomysl. Jakiej grubosci papier bys polecal??
  • #24
    UnLoved
    Level 12  
    birolem probowalem i nie chce puscic ksylenem, nitro, roznymi rozcienczalnikami, acetonem no dosłownie wszystkim co było pod ręką oprócz tego "tri" - już sam nie wiem co mam z tym zrobić a nie chce zniszczyć membrany - no kurde czym to rozkleic?
    a propo birolu dosc dlugo czekalem i nic tak żę ja już nie wiem jak wy to robicie
  • #25
    DJCHUCKY
    Level 19  
    No niewien, niewiem, musiał bym sam spróbować. Kiedyś nawet udało mi się rozkleić Beymę CM15T, ale to było toluenem, tri jest lepszy od toluenu .
  • #26
    UnLoved
    Level 12  
    no niczym to nie puszcza jutro musze sobie kupić "tri" a co do tego kleju to rozmięka trochę pod wpływem wody ale rozpuszczalniki nic mu nie robią i to jest najdziwniejsze
  • #27
    draker
    Level 11  
    Witam mam takie pytanie posiadam Tonsil`a GDS 30/30 30W 4ohm wczesniej chodzil normalnie a teraz jak go podlanczam i chce poglosnic to bardzo slabo slychac prawie wogokle co moze byc z nim nie tak ?? i jak to naprawic ?? z gory thx
  • #28
    UnLoved
    Level 12  
    DJCHUCKY wrote:
    No niewien, niewiem, musiał bym sam spróbować. Kiedyś nawet udało mi się rozkleić Beymę CM15T, ale to było toluenem, tri jest lepszy od toluenu .

    ale panie tam nie ma co probować to jest taki sam tonsilowski głośnik jak wszystkie inne i sklejony tym samym klejem co inne tylko ze niczym go nie moge rozkleic
    (GDN 20/30/4 8ohm 30 wat)
  • #29
    DJCHUCKY
    Level 19  
    :arrow: draker

    Miałem taki przypadek z gwizdkiem Tonsila. Przyczyną tego, że gra bardzo cicho jest przegrzana cewka. Zwoje, straciły izolację w wyniku tego opór cewki radykalnie się zmienił. Sprawdź opór tego głośnika.
    Naprawa jest prosta, przynajmniej dla mnie. Trzeba przewinąć cewkę i będzie OK, ale musiał bym go sam potestować , bo może to jest coś nowego z czym się nigdy jeszcze nie spotkałem.
    Cewka w tym głosniku ma średnicę 1.5 cala i jest nawineta drutem o średnicy około 0.15 mm. Sam teraz osobiście nawijam cewki do driverów też 1,5 cala, ale ja stosuje drut 0.11 mm z racji pasma przenoszenia czyli śrennio wysokiego. Wysokość cewki ma 2,6 mm czyli po 24 zwoje na warstwę. Magnesy mam dwa od GDS 30/30 jeszcze produkcji Unitry, a Horn i przejściówkę z obudową drivera od Oryginalnego głośnika piezoelektrycznego Alphard TE-515, a sam Horn czyli tuba pochodzi także od firmy Alphard modelu HHT 03. Muszę tylko jeszcze popracować nad zmontowaniem tego wszystkiego w całość. Niedługo przedstrawie ten wynalazek na forum.

    Co do twojego głośnika to tak jak pisałem, najprawdopodobniej będziesz musiał przewinąć cewkę. Jeżeli nie masz o tym pojęcia to lepiej się za to nie bierz, bo łatwo jest coś uszkodzić. Najlepiej zleć to fachowcowi np. Mnie.

    Pozdrawiam
  • #30
    DJCHUCKY
    Level 19  
    :arrow: UnLoved

    GDS 30/30 ma górny resor który jest cześcią membrany z papieru i jest zaimpregnowany gumą, no starsze wersje miały sam papier. Taką wersję resoru łatwiej rozkleić. Taki sam resor górny jest w głośniku Tonsil GDN 38/200. Też kiedyś taki przewijałem. Teraz Tonsil daje do tego głośnika resory wykonane z tkaniny impregnowanej gumą. Kilka lat temu kumpel zakupił dwa głosniki GDS 30/50 nowe wersje. Jeden się mu uszkodził, bo dawał na niego za całe pasmo, dokładnie karkas cewki wyrwał siez membrany. Pomyślał, że sobie go rozbierze. Jego operacja polegała na tym, że zamiast go delikatnie i precyzyjnie rozkleić to wziął nóż i objechał nim resor górny do okoła. Nasepnie zwrócił się do mnie, wcześniej jeszcze tak super nie naprawiałem głośników jak teraz, ale miałem całą membranę z wersji GDS 30/30 produkcji Unitry i mu to wszystko skompletowałem i głośnik grał jak nowy. Ale miał pewne zastrzeżenia, że gra inaczej niż ten sprawny, a to chyba normalne, że głośnik na innych komponentach będzie miał inne parametry. Dokłasnie to wysokość cewki GDS 30/50 jest wyższa od wersji 30/30, więć masa układu drgającego jest inna.
    A tak wogóle to gdzie ty kupisz Tri? Jak kupisz to daj znać. Z tego co wiem to Tri jest jeszcze bardziej zakazany niż ostatio wycofany, że sprzedaży Toluen.

    Pozdrawiam