Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sprawdzenie silnika. Czy ten silnik jest sprawny?

10 Cze 2008 22:30 4862 17
  • Poziom 20  
    Witam.
    Posiadam silnik 3kW 1400obr/min,
    uzwojenia połączne w gwiazdę, a rezystancja mieędzy wyprowadzonymi końcówkami wynosi" U-V=4,6om V-W =4,6 U-W= 3,7om .
    Czy ten silnik jest sprawny??
  • Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
  • Poziom 43  
    Sprawdź, czy czasem nie ma przejścia między obudową a tymi uzwojeniami. Jak nie ma to ok. Rezystancje uzwojeń powinny być takie same ale pomiar pewnie jest z lekka niedokładny.
  • Poziom 14  
    Sprawdź rezystancję izolacji uzwojeń powinna być bardzo duża (5 MΩ)
  • Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
  • Poziom 30  
    A czy nie prościej by było zamiast robić pomiary podłączyć go normalnie do sieci aby sprawdzić czy działa ?
  • Poziom 43  
    Pewnie że prościej - tylko że lepiej mieć pewność, że nie zrobisz sobie czegoś jak sie okaże że izolacja jest do bani albo poleci zasilanie od uszkodzonego uzwojenia.
  • Poziom 20  
    modlinp napisał:
    Sprawdź rezystancję izolacji uzwojeń powinna być bardzo duża (5 MΩ)


    Właśnie o to chodzi że nie posiadam megaomomierza


    bruns napisał:
    A czy nie prościej by było zamiast robić pomiary podłączyć go normalnie do sieci aby sprawdzić czy działa ?


    Tak podłączyłem, na jednej fazie prąd większy o 0,5A na biegu jałowym.
    Tylk ciekawe co z nim się będzie działo jak dostanie obciążenie?
    Montaż w miejsce przeznaczenia zajmie mi chwilę czasu ,a nie chciałbym za chwilę go deinstalować spowrotem.

    fuutro napisał:
    Rezystancje uzwojeń powinny być takie same ale pomiar pewnie jest z lekka niedokładny.


    Między U-V i V-W zaciskami pokazuje 4,6om, a między U-W 3,7om.
    Co może być przyczyną takiej niedokładności pomiaru? Jeśli to niedokładność.
    Przecież to prawie 1/4 różnicy rezystancji?
    Dokonuję pomiaru drugim miernikiem cęgowym prąd na poszczególnych fazach i różnica to 0,5A.
    Na obydwu pomiarach widać różnicę,czyli to chyba nie pomyłka w pomiarze?
  • Poziom 19  
    Ja bym powiedział że jest źle.
    Dopuszczalna różnica oporności nie powinna przekroczyć praktycznie 5 %.
    Ale musisz zrobić kilka pomiarów aby wyniki były średnie.
    Prądy na biegu jałowym też mogą się różnić ale ja też zakładam do 10 %.
    No i prąd biegu jałowego wynosi do 35% prądu nominalnego silnika.
    Jak możesz zmierzyć impedancję uzwojeń to będzie lepiej tam też dopuszczam do 10 %.Oczywiście są to praktyczne spostrzeżenia ale silnik musi być fabrycznie nawijany.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 10  
    Technics6 ma racje. Silnik ma zwarcie międzyzwojowe. Prędzej czy później i tak się spali a mogą jeszcze polecieć łożyska. Lepiej od razu przewinąć cały silnik i wtedy masz pewność że jeśli go nie będziesz przeciążał to trochę pochodzi. Rozumiem że jest zabezpieczony zabezpieczeniem termicznym o wartości jego prądu nominalnego?
  • Poziom 12  
    Mam pytanie czy znacie jakiś sposób aby sprawdzić silnik na ile jest volt?
    A może ktoś we na ile są te modele: (pisze wszystko co jest napisane na silniczku)
    21651 3C013114
    MDN3BC3DSN 01AUG02 CA5
    PPN7KB46B 2938PB
    DJ904Y N9Z28A
  • Poziom 20  
    Silnik był zdemontowany ze suszarni,teraz lezał na warsztacie i nie pamiętałem czy był przewinięty,sprawdziłem rezystancję,myślę sobie spalony na 100% i oddałem do przewinięcia.
    Na drugi dzień silnik wrócił tłumaczyli mi że silnik był sprawny,lecz mnie się wydaje że jest niedopuszczalna taka różnica w rezystancji, a nie wspominając o róznicy między prądami na poszczególnych fazach na biegu jałowym.
    To jaka różnica w prądach będzie gdy silnik dostanie się do suszarni i będzie musiał pracować pod obciążeniem(wentylator) w temperaturze około 60-70stopni Celsjusza?
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 42  
    Witkacy8 Podłącz go na kilka godzin, niech chodzi na jalowym. Jeśli się będzie grzał to zwarcie międzyzwojowe.
    Aby wykluczyć błąd pomiaru zmierz impedancję uzwojeń a nie ich rezystancję.
    Impedancję pomierzysz łącząc szeregowo trafo bezpieczeństwa 24V, niewielki rezystor - poniżej kilooma i badane uzwojenie. Za pomocą woltomierza AC mierzysz spadek napięcia na rezystorze, za pomocą kilku prostych obliczeń oszacujesz impedancję uzwojenia...
    W zasadzie interesuje nas spadek napięcia na rezystorze, uzwojenie ze zwartymi zwojami możesz potraktować jako transformator ze zwartym wtórnym, pobiera sporo większy prąd więc i spadek napięcia na naszym rezystorze "pomiarowym" bedzie większy.
  • Poziom 13  
    W takich przypadkach ja podłączam silnik do autotransformatora i nastawiam jakieś napięcie żeby płynął prąd w uzwojeniu ale nie większy od nominalnego i przekładając na kolejne fazy porównujesz jak jest zwarcie różnica wyjdzie na pewno znaczna
  • Poziom 25  
    Witam .
    Drobne różnice w oporności pasm fazowych są sprawą normalną . Jednak jak wspomniał któryś z kolegów wystarczy kolejno do każdego uzwojenia fazowego podłączyć napięcie z uzwojenia wtórnego transformatura bezpieczeństwa (24V AC) i i porównać płynące prądy w poszczególnych uzwojeniach fazowych . Różnica w tym przypadku nie powinna przekraczać 10% .
    Pozdrawiam

    Przepraszam , ale dopiero teraz przeczytałem w miarę dokładnie poprzednie posty . Jeśli silnik pracuje prawidłowo , a pobór prądu na poszczególnych fazach różni się tylko o 0,5A to napweno jest w !100% sprawny , a różnica w oporności poszczególnych faz wynika ze sposobu wykonania uzwojeń .
    Podane przez kolegę oporności pasm fazowych przy zasilaniu 3x 400V wskazują na to , że uzwojenie musi być skojarzone w trójkąt .
  • Poziom 20  
    karol3 napisał:
    Witam .

    Podane przez kolegę oporności pasm fazowych przy zasilaniu 3x 400V wskazują na to , że uzwojenie musi być skojarzone w trójkąt .


    gwiazda
  • Poziom 25  
    Witam .
    Czy może kol. podać wynik pomiaru poboru prądu przez silnik i jeśli to możliwe fotkę silnika ? . Przy podanej oporności uzwojeń silnika w przypadku skojarzenia w gwiazdę silnik ma moc nie większą niż 1,5kW . W przeszłości bywały silniki prod. NRD i Rumuni , których oporność pasma fazowego była zbliżona do podanej przez kol. i w przypadku mocy 3kW , po połączeniu w gwiazdę osiągały moc 3kW(teoretycznie) . W poście kolegi jest zbyt wiele niedomówień . Tabliczka znamionowa powinna zawierać nieco inne dane .
    Pozdrawiam
  • Poziom 20  
    Jest to silnik jeśli dobrze pamiętam produkcji włoskiej.
    Zdjęcie,jak i wszystkie dane z tabliczki prześlę w poniedziałek.