Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
TestoTesto
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Sprawdzenie silnika. Czy ten silnik jest sprawny?

10 Jun 2008 22:30 5222 17
  • Level 20  
    Witam.
    Posiadam silnik 3kW 1400obr/min,
    uzwojenia połączne w gwiazdę, a rezystancja mieędzy wyprowadzonymi końcówkami wynosi" U-V=4,6om V-W =4,6 U-W= 3,7om .
    Czy ten silnik jest sprawny??
  • TestoTesto
  • Level 43  
    Sprawdź, czy czasem nie ma przejścia między obudową a tymi uzwojeniami. Jak nie ma to ok. Rezystancje uzwojeń powinny być takie same ale pomiar pewnie jest z lekka niedokładny.
  • TestoTesto
  • Level 14  
    Sprawdź rezystancję izolacji uzwojeń powinna być bardzo duża (5 MΩ)
  • Level 30  
    A czy nie prościej by było zamiast robić pomiary podłączyć go normalnie do sieci aby sprawdzić czy działa ?
  • Level 43  
    Pewnie że prościej - tylko że lepiej mieć pewność, że nie zrobisz sobie czegoś jak sie okaże że izolacja jest do bani albo poleci zasilanie od uszkodzonego uzwojenia.
  • Level 20  
    modlinp wrote:
    Sprawdź rezystancję izolacji uzwojeń powinna być bardzo duża (5 MΩ)


    Właśnie o to chodzi że nie posiadam megaomomierza


    bruns wrote:
    A czy nie prościej by było zamiast robić pomiary podłączyć go normalnie do sieci aby sprawdzić czy działa ?


    Tak podłączyłem, na jednej fazie prąd większy o 0,5A na biegu jałowym.
    Tylk ciekawe co z nim się będzie działo jak dostanie obciążenie?
    Montaż w miejsce przeznaczenia zajmie mi chwilę czasu ,a nie chciałbym za chwilę go deinstalować spowrotem.

    fuutro wrote:
    Rezystancje uzwojeń powinny być takie same ale pomiar pewnie jest z lekka niedokładny.


    Między U-V i V-W zaciskami pokazuje 4,6om, a między U-W 3,7om.
    Co może być przyczyną takiej niedokładności pomiaru? Jeśli to niedokładność.
    Przecież to prawie 1/4 różnicy rezystancji?
    Dokonuję pomiaru drugim miernikiem cęgowym prąd na poszczególnych fazach i różnica to 0,5A.
    Na obydwu pomiarach widać różnicę,czyli to chyba nie pomyłka w pomiarze?
  • Level 19  
    Ja bym powiedział że jest źle.
    Dopuszczalna różnica oporności nie powinna przekroczyć praktycznie 5 %.
    Ale musisz zrobić kilka pomiarów aby wyniki były średnie.
    Prądy na biegu jałowym też mogą się różnić ale ja też zakładam do 10 %.
    No i prąd biegu jałowego wynosi do 35% prądu nominalnego silnika.
    Jak możesz zmierzyć impedancję uzwojeń to będzie lepiej tam też dopuszczam do 10 %.Oczywiście są to praktyczne spostrzeżenia ale silnik musi być fabrycznie nawijany.
  • User removed account  
  • Level 10  
    Technics6 ma racje. Silnik ma zwarcie międzyzwojowe. Prędzej czy później i tak się spali a mogą jeszcze polecieć łożyska. Lepiej od razu przewinąć cały silnik i wtedy masz pewność że jeśli go nie będziesz przeciążał to trochę pochodzi. Rozumiem że jest zabezpieczony zabezpieczeniem termicznym o wartości jego prądu nominalnego?
  • Level 12  
    Mam pytanie czy znacie jakiś sposób aby sprawdzić silnik na ile jest volt?
    A może ktoś we na ile są te modele: (pisze wszystko co jest napisane na silniczku)
    21651 3C013114
    MDN3BC3DSN 01AUG02 CA5
    PPN7KB46B 2938PB
    DJ904Y N9Z28A
  • Level 20  
    Silnik był zdemontowany ze suszarni,teraz lezał na warsztacie i nie pamiętałem czy był przewinięty,sprawdziłem rezystancję,myślę sobie spalony na 100% i oddałem do przewinięcia.
    Na drugi dzień silnik wrócił tłumaczyli mi że silnik był sprawny,lecz mnie się wydaje że jest niedopuszczalna taka różnica w rezystancji, a nie wspominając o róznicy między prądami na poszczególnych fazach na biegu jałowym.
    To jaka różnica w prądach będzie gdy silnik dostanie się do suszarni i będzie musiał pracować pod obciążeniem(wentylator) w temperaturze około 60-70stopni Celsjusza?
  • User removed account  
  • Level 42  
    Witkacy8 Podłącz go na kilka godzin, niech chodzi na jalowym. Jeśli się będzie grzał to zwarcie międzyzwojowe.
    Aby wykluczyć błąd pomiaru zmierz impedancję uzwojeń a nie ich rezystancję.
    Impedancję pomierzysz łącząc szeregowo trafo bezpieczeństwa 24V, niewielki rezystor - poniżej kilooma i badane uzwojenie. Za pomocą woltomierza AC mierzysz spadek napięcia na rezystorze, za pomocą kilku prostych obliczeń oszacujesz impedancję uzwojenia...
    W zasadzie interesuje nas spadek napięcia na rezystorze, uzwojenie ze zwartymi zwojami możesz potraktować jako transformator ze zwartym wtórnym, pobiera sporo większy prąd więc i spadek napięcia na naszym rezystorze "pomiarowym" bedzie większy.
  • Level 13  
    W takich przypadkach ja podłączam silnik do autotransformatora i nastawiam jakieś napięcie żeby płynął prąd w uzwojeniu ale nie większy od nominalnego i przekładając na kolejne fazy porównujesz jak jest zwarcie różnica wyjdzie na pewno znaczna
  • Level 25  
    Witam .
    Drobne różnice w oporności pasm fazowych są sprawą normalną . Jednak jak wspomniał któryś z kolegów wystarczy kolejno do każdego uzwojenia fazowego podłączyć napięcie z uzwojenia wtórnego transformatura bezpieczeństwa (24V AC) i i porównać płynące prądy w poszczególnych uzwojeniach fazowych . Różnica w tym przypadku nie powinna przekraczać 10% .
    Pozdrawiam

    Przepraszam , ale dopiero teraz przeczytałem w miarę dokładnie poprzednie posty . Jeśli silnik pracuje prawidłowo , a pobór prądu na poszczególnych fazach różni się tylko o 0,5A to napweno jest w !100% sprawny , a różnica w oporności poszczególnych faz wynika ze sposobu wykonania uzwojeń .
    Podane przez kolegę oporności pasm fazowych przy zasilaniu 3x 400V wskazują na to , że uzwojenie musi być skojarzone w trójkąt .
  • Level 20  
    karol3 wrote:
    Witam .

    Podane przez kolegę oporności pasm fazowych przy zasilaniu 3x 400V wskazują na to , że uzwojenie musi być skojarzone w trójkąt .


    gwiazda
  • Level 25  
    Witam .
    Czy może kol. podać wynik pomiaru poboru prądu przez silnik i jeśli to możliwe fotkę silnika ? . Przy podanej oporności uzwojeń silnika w przypadku skojarzenia w gwiazdę silnik ma moc nie większą niż 1,5kW . W przeszłości bywały silniki prod. NRD i Rumuni , których oporność pasma fazowego była zbliżona do podanej przez kol. i w przypadku mocy 3kW , po połączeniu w gwiazdę osiągały moc 3kW(teoretycznie) . W poście kolegi jest zbyt wiele niedomówień . Tabliczka znamionowa powinna zawierać nieco inne dane .
    Pozdrawiam
  • Level 20  
    Jest to silnik jeśli dobrze pamiętam produkcji włoskiej.
    Zdjęcie,jak i wszystkie dane z tabliczki prześlę w poniedziałek.