Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Trabant 601 zapłon EBZA regeneracja

jacol1 11 Cze 2008 18:52 5493 4
  • #1 11 Cze 2008 18:52
    jacol1
    Poziom 2  

    Witam.
    Zabieram się za regenerację wspomnianego aparatu zapłonowego i natkałem poważny problem. Jest tam pewien układ hybrydowy (największy element na schemacie, oznaczenie D1). Pytanie brzmi: co to jest i gdzie można to kupić, ewentualnie czym zasąpić?

    Trabant 601 zapłon EBZA regeneracja

    0 4
  • Pomocny post
    #2 12 Cze 2008 18:04
    artbi
    Poziom 19  

    witam , kiedyś miałem naprawiałem taki wynalazek a raczej czujnik halotronowy :D działanie całego układu jest takie że :( na podstawie załączonego przez kolegę schematu ) czujnik B [halotron]jest pod wpływem pola magnetycznego z zainstalowanego magnesu na wale korbowym , tajemniczy układ to wzmacniacz prądowo -- napięciowy czujnika położenia wału z prawdopodobnie wbudowanym układem czasowym wyłączającym sterowanie tranzystorów kluczujących cewki W.N. w przypadku braku obrotów silnika .. tak ze na wyjściu czujnika B powinny pojawiać sie stan (H-L) logiczne w zależności od biegunów magnesu , co z kolei powinno dawać zmianę wysterowania tranzystorów V1,V3 i V2,V4 tak ze układ nie jest skomplikowany , mają być przemiennie nasycane rdzenie cewek , wiec zrobienie daje bardzo wiele opcji do realizacji w przypadku zamiany/zastąpienia/ układu hybrydowy ..pozdrawiam

    0
  • #3 12 Cze 2008 23:05
    jacol1
    Poziom 2  

    Powiem tak. O co w tym całym układzie chodzi i jak działa to wiem, zawiesiłem się tylko na tej hybrydzie, ale dzięki za uświadomienie do czego to służy - dużo pomogło. Jednak nie rozwiązuje problemu ponieważ nie za bardzo mam pomysł czym to badziewie zastąpić (dla całej reszty znalazłem kompatybilne podzespoły). Wzmacniacz fazowy z timerem? Znalazłem dodatkowo informacje jakie powinny być napięcia na poszczególnych nóżkach. Oto one:
    (1) 0,6V
    (2)10,6V
    (3)11,2V
    (4)11,0 / 0,1V
    (5)0,15 / 0,75V
    (6)0V
    (7)3,9 / 10,1V
    ( 8 )3,9 / 10,1V
    (9)0,75 / 0,15V
    (10)0V
    (11)1 / 0,15V
    (12)0,15 / 1V

    0
  • #4 01 Lut 2009 15:34
    Szwakr
    Poziom 1  

    Witam Panowie.
    Potrzebuję pomocy odnośnie tego modułu "Ebza do Trabanta" chodzi mi o zasadę jego działania. Mianowicie chcę go podłączyć do motocykla CZ 350, a właściwie już podłączyłem i wszystko było by ok gdyby nie to iż jeden cylinder ma za wcześnie albo za późno iskrę, jeszcze nie wiem czym to jest spowodowane. Podłączyłem go do standardowego aparatu zapłonowego czyli do platynek - sytuacja jest taka, że właściwie mogę mieć podłączony tylko jeden kabelek do jednej platynki a iskra jest na dwóch cylindrach. Teraz moje pytanie czy on działa na takiej zasadzie, że wystarczy tylko jeden przerywacz a drugą iskierkę dopasowuje sobie jakoś samoczynnie? Czy raczej nie?
    pozdrawiam

    0
  • #5 08 Sie 2009 08:39
    galant
    Poziom 10  

    Witam!

    Układ hybrydowy działa tak:
    - zbocze narastające z czujnika wysterowuje jedną cewkę
    - zbocze opadające wysterowuje drugą.

    Przy czym uwaga nie ma układu czasowego!

    Przez 180 st obrotu wału jedna cewka jest zasilana, po zmianie stanu zasilana jest druga cewka przez 180 st.

    Co gorsza przy nie obracającym się wale jedna z cewek jest zasilana i grozi uszkodzeniem oporników w module.

    Podsumowując:

    Jest to przerzutnik sterowany zboczami.

    Co do naprawy to większość wystarczy wymienić tranzystory sterujace , tranzystory mocy i rezystory dużej mocy.

    Sprawdzenie :

    Podłączamy żarówki (10W 12V) zamiast cewek i kręcimy magnesem.

    180 st świeci jedna, 180 st świeci druga.

    Nic więcej ten układ nie robi.

    Pozdrawiam

    0