Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Budowa małej szafeczki sterowania ;)

ceicam 11 Cze 2008 21:40 10782 17
  • #1 11 Cze 2008 21:40
    ceicam
    Poziom 11  

    Witam
    Dla własnych celów chcę zrobić szafkę sterowniczą do silnika 400V 1,6A 0,55kW.
    Szafka w obudowie metalowej, hermetycznej. Na drzwiczkach szafki:
    1. Przycisk sterowniczy Spamel ST22-2KL-11-230-LED-Z/C
    2. Wyłącznik główny
    W szafie:
    1. Wyłącznik silnikowy 1-1.6A
    2. Czujnik zaniku fazy
    i teraz pytanie - co jeszcze???
    Nadmieniam iż jakieś pojęcie o prądzie i jego niebezpieczeństwie mam, chcę to zrobić samemu, ale finalny produkt na pewno podrzucę komuś, kto będzie miał za zadanie skontrolować to.
    Mile widziane podpowiedzi, w końcu całe życie człowiek się uczy.
    Moje pierwsze pytanie jak podłączyć to ustrojstwo - przycisk sterowniczy... ;/ Wiadomo - tam gdzie kontrolka to jedna z faz, a pozostałe 4 zaciski?

    Dodano po 52 [minuty]:

    Chyba mi się zapomniało o różnicówce na wejściu... :(

    0 17
  • #2 11 Cze 2008 22:01
    danielkk
    Poziom 31  

    A do czego portrzebujesz użyć ten silnik??? czy chcesz mieć możliwość zmiany kierunku obrotów silnika?? jeśli zastosujesz wyłącznik silnikowy to będzie można zrezygnować z czujnika Kontroli faz. myśle, że jeśli chcesz mieć to użądzene całkowicie bezpieczne i chcesz chronic optymalnie silnik to różnicówka jest wskazana oraz zabezpieczenie przeciwzwarciowe.
    Jeśli chcesz miec możliwość zmiany kierunku pracy silnika to bedziesz potrzebował jeszcze przekażnik nawrotny.

    0
  • #3 11 Cze 2008 22:09
    Witkacy8
    Poziom 20  

    Ja na toim miejscu zrezygnowałbymn z czujnika zaniku fazy,(jesli nie będzie jednej fazy to wyrzuci również wyłącznik silnikowy.
    Przy tak małych silnikach czujnik taki jest zbędny,przynajmniej według mnie.
    Napewno potrzebny będzie jeszcze stycznik, wyłącznik silnikowy dobrze gdyby miał wpięty styk pomocniczy,który podczas zadziałania wyłączy stycznik i poinformuje nas o tym dodając diodę "ZABEZPIECZENIE TERMICZNE".
    Mozemy także dać trzy diody led ,na każdą fazę,dzięki temu będziemy wiedzieć że brakuje nam zasilania.
    Do tego dwa przyciski start,stop,wyłącznik główny i to chyba byłoby na tyle. :D

    Dodano po 3 [minuty]:

    danielkk napisał:
    chcesz chronic optymalnie silnik to różnicówka jest wskazana oraz zabezpieczenie przeciwzwarciowe.


    Wyłącznik silnikowy GZ chroni również przeciw zwarciowo.
    Różnicówka raczej zbytnio nie ochroni twojego silnika, ale napewno Ciebie przed porażeniem.

    0
  • #4 11 Cze 2008 22:15
    danielkk
    Poziom 31  

    prymitywny i nie dopracowany schemat :) potrzeba stycznika nawrotnego z cewką 230V. w szereg z stykami stycznika mozna wpiąc termiczny z silnika jesli oczywiscie jest.

    0
  • #5 11 Cze 2008 22:58
    ceicam
    Poziom 11  

    OK w takim układzie rezygnuję z czujniku zaniku fazy. Co do silnika to jest to silniczek, który wykorzystam potem do uruchomienia mieszadla chemicznego. I tu właśnie z konstrukcji wirnika mieszadła wynika mi, że nie moge mieć obrotów lewych/prawych na silniku, a więc będą one ściśle określone.
    Dzięki za wszelkie wskazówki, najbardziej interesuje mnei jak rozwiązać załączanie, wyłączanie silnika za pomocą takiego przycisku sterowniczego jak napisałem powyżej?

    EDIT
    Na szybko namalowałem orientacyjnie ten przycisk. Interesuje mnie jak go w ogóle podłączyć aby to działało? Przespałem się z tą myślą, ale nic prawidłowego do głowy mi nie przyszło, bo nie bardzo wiem jak to się ma z 3 fazami.
    A drugie pytanko - odnośnie stycznika - w którym miejscu układu do podłączyć?

    0
  • #6 12 Cze 2008 10:43
    allberciq
    Poziom 12  

    Potrzebujesz jeszcze stycznik ze stykami pomocniczymi NO (normalnie otwarte), oraz dla własnego bezpieczeństwa różnicówkę
    Na wejściu montujesz różnicówkę. Wszystkie trzy fazy z wyjścia różnicówki podłączasz do wejścia stycznika, silnik podłączasz do wyjścia stycznika.
    Cewkę stycznika podłączasz szeregowo z czerwonym wyłącznikiem (tak żeby naciśnięcie jego wyłączało stycznik)oraz szeregowo ze stykiem pomocniczym stycznika(NO). Zielony wyłącznik podłączasz równolegle do styków pomocniczych. Cewkę zasilasz z jednej z faz przed stycznikiem(230V).
    Naciśnięcie zielonego przycisku spowoduje przepływ prądu przez wyłącznik (czerwony NZ) i zasilenie cewki stycznika, co z kolei spowoduje złączenie styków głównych oraz pomocniczych i samo podtrzymanie stycznika. Gdy naciśniesz czerwony przycisk odetniesz zasilanie od cewki stycznika i jego rozłączenie.
    Na wyjściu stycznika możesz zamontować termikę i odpowiednio zapiąć ją żeby wyłączała stycznik.
    Możesz też zamontować diody sygnalizujące obecność napięcia na poszczególnych fazch.
    Pamiętaj o odpowiednim prowadzeniu i podłączeniu przewodów PE oraz N
    Pozdrawiam
    Rafal

    0
  • #7 12 Cze 2008 15:45
    ceicam
    Poziom 11  

    No i stała się jasność :) Nic tylko łączyć, nareszcie jakoś sensownie dochodzę do celu :)
    Wielkie dzięki za pomoc, może zrodzą się kolejne pytanka jak będę w trakcie budowania układu, ale póki co materiały, wizja i chęci już są :)

    0
  • #8 12 Cze 2008 15:56
    patryk-84a
    Poziom 28  

    danielkk napisał:
    prymitywny i nie dopracowany schemat :) potrzeba stycznika nawrotnego z cewką 230V. w szereg z stykami stycznika mozna wpiąc termiczny z silnika jesli oczywiscie jest.


    Nie wiem o co chodzi w tym schemacie, ale jest on niebezpieczny dla życia oraz dla elementów w nim zastosowanych? Jakie PE? Jak podłączone przyciski? Już dawno schemat powinien być usunięty, istne nabijanie punktów przez laika!

    0
  • #9 12 Cze 2008 15:57
    danielkk
    Poziom 31  

    Więc tak: Musisz sie sprecyzowac, jeden użytkownik pisze o potrzebie umieszczenia różnicówki drugi pisze ze nie trzeba. Musisz kupic na pewno Zabezpieczenie silnikowe o odpowiednim zakresie w tym przypadku do 1,6A zabezpieczenie zwarciowe 10A do tego jakis stycznik o cewce 230V. Wg mnie pakowanie do tego silnika róznicówki to strata kasy.

    0
  • #10 12 Cze 2008 17:48
    Rafik4
    Poziom 26  

    Podłącz tak jak narysowałem i będzie dobrze, nie zapomnij też o podłączeniu przewodu PE do obudowy szafki.

    Budowa małej szafeczki sterowania ;)

    0
  • #11 12 Cze 2008 19:00
    danielkk
    Poziom 31  

    patryk-84a napisał:
    danielkk napisał:
    prymitywny i nie dopracowany schemat :) potrzeba stycznika nawrotnego z cewką 230V. w szereg z stykami stycznika mozna wpiąc termiczny z silnika jesli oczywiscie jest.


    Nie wiem o co chodzi w tym schemacie, ale jest on niebezpieczny dla życia oraz dla elementów w nim zastosowanych? Jakie PE? Jak podłączone przyciski? Już dawno schemat powinien być usunięty, istne nabijanie punktów przez laika!


    Schemat był rysowany póżno w nocy w celu ogolnego pokazania co i jak ma wyglądać. Jeśli chodzi o laika to musze Cie zdziwić kolego patryk-84a od 2 lat pracuje w zawodzie Elektryk i z takimi prymitywnymi sterowaniami spotykam sie na codzień. Jeśli uważasz że jesteś lepszy ode mnie to pewnie tak jest ale zachowaj takie uwagi dla siebie.

    0
  • #12 12 Cze 2008 19:14
    patryk-84a
    Poziom 28  

    Nie ważne o której rysowany, ale chodzi o sam fakt umieszczania takich schematów, zresztą ciężko nazwać to schematem. Nie chodzi mi o wygląd itp. tylko o sam schemat połączeń? Jak kolega chciał przedstawić zainteresowanemu budowę sterowania na podstawie takiego schematu? Bez obrazy, ale proszę...

    0
  • #13 12 Cze 2008 20:40
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #14 12 Cze 2008 21:37
    danielkk
    Poziom 31  

    W firmie w której pracuje wykonywane są urządzenia sterujące do suwnic i żurawi itp. Z tego co sie orientuje zabezpieczenie silnikowe chroni przed przeciązeniem oraz zanikiem fazy. Zawsze w takich przypadkach stosujemy zabezpieczenia przeciwzwarciowe. Jeśli chodzi o podłączenie A2 do PE to sugerowałem sie schematami firmowymi, tylko ze u nas stosuje sie trafa i styczniki na 48V ewentualnie na 24V, wtedy każde A2 styczników jest połączone z przewodem ochronnym oraz z jednym z uzwojeń wtórnych trafa!

    0
  • #15 12 Cze 2008 21:44
    ceicam
    Poziom 11  

    Zabezpieczenie silnika mam właśnie 1 - 1.6A. Pytanie tylko o różnicówkę - jaka wartość A, bo w moim "magazynie" znalazłem tylko gigantyczną Legranda na 40A.

    0
  • #16 13 Cze 2008 10:36
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #17 13 Cze 2008 10:41
    danielkk
    Poziom 31  

    W następnym tyg wezme schemat takiego sterowania z pracy wszystko zobaczysz i wtedy powiesz co o tym myslisz kolego geguś.

    0