Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

zasilacz laboratoryjny 0...30V/ 1A

12 Cze 2008 13:03 2321 3
  • Poziom 12  
    Witam.

Złożyłem ten kit http://www.nikomp.com.pl/opisy/ZEKJ0/ZEKJ0310.htm
    i mam pewien problem. Mój transformator daje 1,7A a to jest zasilacz o wydajności 1A. No ale nic, podłączyłem z ciekawości i z braku pieniędzy na nowy transformator ten układ pod ten, który mam i czekam na reakcję.... po chwili nic nie wybuchło więc pomyślałem sobie że będzie działać. Przystąpiłem do mierzenia napięcia. Napięcie nie przekraczało 28V czyli wszystko dobrze. I Już miałem zabrać się za pomiar prądu gdy nagle spostrzegłem unoszący się dymek z tranzystora T2 (u mnie BD243C). Odłączyłem układ od sieci i pomacałem dość spory radiator przymocowany do T2 i był gorący.
    Sądzę, że tranzystorek mógł natężenia nie wytrzymać, ale jestem początkującym elektronikiem, więc wolałbym zasięgnąć rady fachowców. Czy rzeczywiście za duży prąd mógł być przyczyną spalenia T2? Słyszałem, że jak wymienię T2 na mocniejszy to będę mógł bez żadnej przeróbki płytki wydusić z tego zasilacza nawet 3A (no i jak kupię inny transformator, bo przy obecnym góra 1,7A). Jaki tranzystor powinienem kupić?
    []
  • Pomocny post
    Poziom 35  
    W twoim przypadku istotny jest nie tyle amperaż co napięcie wyjściowe na transformatorze. Tranzystor T2 wypromieniowuje w postaci ciepła nadwyżkę mocy. Ile tego jest zależy właśnie od różnicy napięć we/wy i prądu, który daje zasilacz. Można to sobie prosto policzyć: załóżmy, na wejściu masz 40V, na wyjściu 30 czyli różnica 10. Przy prądzie 1A tranzystor musi wysłać "w kosmos" 10W mocy.
  • Poziom 12  
    Cóż...mój transformator to TS 20/007.
    Dane:
    U wtórne pod obciążeniem: 12V (z tym, że po połączeniu dwóch uzwojeń wtórnych w szereg wychodzi 24V)