Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

3 wejścia na mikrofon do mixera na SSM2167

djpeterek 12 Cze 2008 17:55 3071 7
  • #1 12 Cze 2008 17:55
    djpeterek
    Poziom 23  

    Witam
    Otóż jestem w fazie budowy prostego schematu mixera 4 wejścia liniowe stereo oraz 3 wejścia na mikrofon. Ostatnio robiąc porządku w swoim warsztacie znalazłem 3 sztuki kostek SSM2167 zapakowanych fabrycznie. Mam zamiar to wykorzystać w tym prostym mixerze tylko nie wiem czy to jest dobry wybór. Chciałbym się poradzić szanownych kolegów co o tym sądzą?
    pozdrawiam

    0 7
  • Sklep HeluKabel
  • #2 13 Cze 2008 15:42
    Driver-
    Poziom 38  

    Bardzo dobry układ, ma wszystko co nowoczesny wzmacniacz mikrofonowy mieć powinien - regulowany kompresor i bramka szumowa, niskie szumy i niewielkie zniekształcenia. O wyciszaniu już nie wspomnę, do tego wszystko łatwo regulować skokowo lub płynnie. Ja bym się nie zastanawał i wykorzystał bym te układy.

    0
  • #3 13 Cze 2008 18:40
    djpeterek
    Poziom 23  

    A czy mógłby mi ktoś z szanownych kolegów rozrysować uczciwy i dobry schemat. Ponieważ zabawę z mikrofonami dopiero zaczynam. I chciałbym mieć coś sprawdzonego przez
    szanownych kolegów żebym nie składał z kilkoma próbami. Potrzebuje już jakiegoś sprawdzonego gotowca do tej kostki zastanawiam się czy nie wyciąć z tego schematu https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=573458.. Proszę o opinie kolegów bardzo przepraszam że chce gotowca ale nie zawsze człowiek na każdym układzie potrafi dobrze zaprojektować.
    pozdrawiam

    0
  • Sklep HeluKabel
  • #4 13 Cze 2008 23:38
    Driver-
    Poziom 38  

    Najlepsze gotowce to aplikacje producenta Low Voltage Microphone Preamplifier with Variable Compression and Noise Gating. Na stronie 8 masz schemat rys. 16. Zamiast oporników RCOMP i RGATE możesz zamontować na płycie czołowej potencjometry o wartości zbliżonej do wartości maksymalnych podanych w tablicach "Table 4. Setting Compression Ratio" i "Table 5. Setting Noise Gate Threshold". Będziesz mógł kompresje i bramke szumową ustawiać według uznania w zależnosci od warunków akustysznych panujących na sali. Możesz też wyprowadzić na płyte czołową przełączniki SHUTDOWN wyłaczajace mikrofony. Jak jeszcze dodasz do tego regulację barwy tonu dla każdego kanału miksera i wskaźniki poziomu to zacznie się robić profesjonalnie :D

    0
  • #5 14 Cze 2008 08:11
    djpeterek
    Poziom 23  

    Dziękuje serdecznie kolego Driver za cenne wskazówki jeszcze mam pytanie czy zasilanie 5V spokojnie starczy do standardowych mikrofonów?

    0
  • #6 14 Cze 2008 12:38
    Driver-
    Poziom 38  

    Nie wiem co rozumiesz pisząc standardowe mikrofony. Dla mnie standardowe mikrofony to mikrofony dynamiczne, które nie potrzebują zasilania i zwykle takie stosuje się jako estradowe. Natomiast jeśli miałeś na myśli zasilanie 5V dla SSM2167 to takie napięcie będzie jak najbardziej odpowiednie. SSM2167 można zasilać od 2,5-6V (6V max). Pamiętaj że SSM2167 jest mało odporny na ładunki statyczne, dlatego trzeba zachować szczególną ostrożność przy wyjmowaniu z opakowania i montażu na płytkę. Podczas lutowania grot lutownicy musi być połaczony z masą płytki i uziemiony, brak takich połączeń może się skończyć uszkodzeniem ukadu.

    0
  • #7 14 Cze 2008 14:59
    djpeterek
    Poziom 23  

    Co do standardowych mikrofonów miałem na myśli dynamiczne takie jak Shure C606N. W mixerach dosyć często
    widuje wejścia tzw "Phantom 48V". I zastanawiałem się czy mikrofon taki jak wcześniej wymieniłem Shure C606N będzie pracował przy napięciu 5V. Przepraszam za nie wiedzę ale zaczynam dopiero wchodzić w w dział mikrofonów. Ale jeszcze raz dziękuje koledze za bardzo cenne wskazówki.

    0
  • Pomocny post
    #8 15 Cze 2008 03:48
    Driver-
    Poziom 38  

    Mikrofon Shure C606N to mikrofon dynamiczny i nie zasila się go napieciem stałym. Wejście Phantom 48-V przez XLR służy głównie do zasilania mikrofonów pojemnościowych oraz dodatkowego wyposażenia takiego jak przedwzmacniacze, filtry itp. Jest ono tak wyprowadzone aby w przypadku podłączenia mikrofonu dynamicznego nie uległ on uszkodzeniu. Zwykle w P 48V mikrofony dynamiczne łączy się ekranowanym kablem symetrycznym na pinach 2 i 3 złącza XLR, jednocześnie do tych samych pinów podłącza się zasilanie fantomowe +48V natomiast do pinu 1 podłącza się GND (ekran) i -48V. Cała sztuka polega na tym że na obu pinach 2 i 3 złącza XLR jest identyczne napięcie dodatnie, zatem przez mikrofon dynamiczny prąd stały nie płynie. Natomiast mikrofon pojemnościowy, aby działał musi dostać zasilanie, dlatego on jest podłączany na pin 2 i 1. W trójpinowym XLR pin 2 powinien być zawsze tzw "gorący" pin 2 "zimny" a pin 1 to GND. Oczywiście do miksera napięcie fantomowe musi zostać zablokowane na obu przewodach z pinów 2 i 3. Można to wykonać dwoma sposobami przez kondensatory lub transformator liniowy. Dodatkowo po kondensatorach wejście miksera (wzmacniacza mikrofonowego) powinno posiadać zabezpieczenia na wypadek uszkodzenia kondensatorów blokujących napięcie +48V. Napięcie fantomowe nie ma nic wspólnego z mikrofonami dynamicznymi, które żadnego zasilania prądem stałym nie potrzebują, a podłączenie jakiegokolwiek napięcia zasilania może uniemożliwić ich poprawną pracę lub wręcz uszkodzić. Jeśli przewidujesz wykorzystanie mikrofonów pojemnościowych zamiennie z dynamicznymi z zastosowaniem P 48V powinieneś pamiętać aby w żadnym wypadku mikrofon dynamiczny nie był podłączany pomiedzy piny 2 i 1 złączy XLR. W mikserach czesto stosuje się odłaczanie napięcia zasilania P 48V na każdym z osobna lub na wszystkich naraz wejściach mikrofonowych właśnie po to aby w przypadku podłączenia mikrofonów dynamicznych mieć pewność że prad stały nie będzie płynąć przez cewki mikrofonów dynamicznych.

    0