Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zmiana prędkości obrotowej silnika jednofazowego.

pientacho 13 Cze 2008 17:06 37422 30
  • #1 13 Cze 2008 17:06
    pientacho
    Poziom 9  

    Witam.
    Na wstępie zaznaczam, że jestem zielony z elektryki i elektroniki.
    Moje pytanie brzmi: jak w łatwy i tani sposób zrobić regulację prędkość obrotów silnika na 220V o mocy 1.1KW 1400 obrotów na minutę. Najlepiej jakby była to płynna regulacja np od 700 do 1400 obrotów. Co kupić i jak podłączyć ? Pozdrawiam.

    2 29
  • #2 13 Cze 2008 17:37
    daduszeryf
    Poziom 28  

    Cześć.Nie napisałeś jaki to silnik trzy fazowy jedno fazowy indykcyjny czy jedno fazowy komutatorowy.Do komutatorowego regulację łatwo można zrobić na układzie U2008B do pozostałych to trzeba falownik.

    1
  • #3 13 Cze 2008 18:18
    pientacho
    Poziom 9  

    Wydaje mi się, że jest to 1 fazowy ponieważ zasilam go na 220V (o ile dobrze kombinuje ? ) Co do reszty to nie mam pojęcia. Może zdjęcie rozwieje wątpliwości (mój silnik jest prawie identyczny )
    Zmiana prędkości obrotowej silnika jednofazowego.

    3
  • #4 13 Cze 2008 18:37
    MARCIN.SLASK
    Specjalista AGD

    To 1 fazowy silnik. Bez falownika się nie obejdzie.

    2
  • #5 13 Cze 2008 20:51
    pientacho
    Poziom 9  

    Falownik odpada. A jak ta sprawa wygląda w wiertarkach ? Dałoby rade pokombinować z włącznikiem od wiertarki zasilanej na 220V ?

    0
  • #6 13 Cze 2008 20:57
    daduszeryf
    Poziom 28  

    Silnik od wiertarki jest silnikiem komutatorowym to znaczy ma szczotki.A TY masz silnik klatkowy indukcyjny i tym typie silnika trzeba regulować jednocześnie częstotliwość i napięcie a to daje falownik.Regulator taki jak w wiertarce reguluje tylko napięcie i nie nadaje się do silników klatkowych takich jaki Ty posiadasz.

    2
  • #7 13 Cze 2008 20:59
    zdzicho44
    Poziom 22  

    W wiertarkach stosuje się silniki komutatorowe. Można je regulować przez zianę napiecia zasilającego . Ty masz silnik indukcyjny klatkowy.Obroty reguluje sie w nim falownikiem przez zmiane prędkości pola wirującego.

    0
  • #9 16 Cze 2008 11:41
    MARCIN.SLASK
    Specjalista AGD

    Jak nie chcesz falownika, to motoreduktor. lub zrobisz sobie coś takiego jak w wiertarkach stołowych (ale by zmienić obroty, będziesz musiał przełożyć pas).

    0
  • #10 18 Cze 2008 09:56
    jacek_kan
    Poziom 10  

    Witam

    Jeżeli jest to silnik z kondensatorem, i pracuje przy nie wielkich obciążeniach można zastosować steroweanie poprzez triaka. Takie układy oderują rózne firmy, miedzy innymi ta:
    http://www.lumel.com.pl/pl/oferta/aparatura_p...na/sterowniki_mocy_przekazniki_pol/art88.html

    Można też zrobic samemu układ regulacji na triaku. Wadą takiego rozwiązania (triak lub łacznik tyrystorowy dwukierunkowy) jest brak płynnej regulacji od zera. Poza tym takie rozwiązanie nadaje sie do układów o małych obciążeniach jak wentylatory, dmuchawy, wyciągi powietrza, itp.

    2
  • #11 18 Cze 2008 21:56
    weld
    Poziom 9  

    daduszeryf napisał:
    A TY masz silnik klatkowy indukcyjny i tym typie silnika trzeba regulować jednocześnie częstotliwość i napięcie a to daje falownik.

    napięcie ?

    2
  • #12 16 Sty 2009 11:54
    life27
    Poziom 15  

    Witam
    Nie chce zakładać nowe go wątku więc podepnę się pod istniejący.

    Mam silnik 1-fazowy indukcyjny 0,25kW (2800 obr/min) z kondensatorem w frezarce do szkła. Niestety nie ma on regulacji prędkości obrotowej. Dowiedziałem się ostatnio że w 1-fazowych nie da się regulować obrotów falownikiem, a w 3-fazowych tak (prawda czy fałsz?)

    Jaki falownik polecacie? i czy zda to egzamin w silniku jednofazowym indukcyjnym... wiem że falowniki to grubszy wydatek ale ok 300zł jestem w stanie dać

    dzięki za odpowiedzi, pozdrawiam

    1
  • #13 16 Sty 2009 15:13
    daduszeryf
    Poziom 28  

    Cześć.Fałsz falownikiem można regulować zarówno silniki jedno jak i trzy fazowe.A nawet zasilać silniki trzy fazowe z jednej fazy i regulować obroty.

    0
  • #14 17 Sty 2009 13:09
    life27
    Poziom 15  

    ok z tym że falownikiem można zasilać silniki 3~ z jednej fazy to wiedziałem, ale nie wiedziałem czy jednofazowy nie będzie za słaby po regulacji obrotów czy charakterystyka momentu obrotowego nie spadnie drastycznie...

    Jaki falownik polecacie?

    1
  • #15 17 Sty 2009 21:15
    A-Mail
    Poziom 22  

    ZA 300 do 500 zł kupisz, na allegro falownik przystosowany do tych mocy

    0
  • #16 07 Maj 2009 14:17
    panbosman
    Poziom 11  

    Panowie a jakby tak wyciąć co drugą sinusoidę?
    Czy obroty zmniejszą się i połowę, skoro zmniejszy się częstotliwość?
    Jak będzie reagował silnik?

    przed:
    Zmiana prędkości obrotowej silnika jednofazowego.
    po:
    Zmiana prędkości obrotowej silnika jednofazowego.

    0
  • #17 11 Maj 2009 22:30
    cooltygrysek
    Warunkowo odblokowany

    Heh ale pomysł obciąć sinusoidę ??? A swoją drogą to jak regulowali obroty silników jedno i trój fazowych w czasach kiedy nie było falowników i nikt nie słyszał nawet jeszcze o tranzystorze??? Ciekawe czy ktoś słyszał o transformatorach regulowanych (autotransformator) patent stary jak świat i niezawodny. :)

    0
  • #19 24 Sie 2009 01:16
    wielgus
    Poziom 10  

    Witam wszystkich, mam pytanie czy można zastosować regulator solankowy
    ponieważ kiedyś widziałem taki w wesołym miasteczku do regulacji prędkości karuzeli.
    Facet miał pojemnik z plastiku 3 komorowy, a od góry też z tworzywa pokrywe
    z której wystawały po 2 blachy do komory. Gdy podnosił pokrywę blachy odkrywały
    się z wody i karuzela zwalniała a gdy opuszczał to przyspieszała.W zależności
    jak głęboko były zanurzone tak się kręciło.

    1
  • #20 24 Sie 2009 01:49
    A-Mail
    Poziom 22  

    wielgus napisał:
    Witam wszystkich, mam pytanie czy można zastosować regulator solankowy
    ponieważ kiedyś widziałem taki w wesołym miasteczku do regulacji prędkości karuzeli.
    Facet miał pojemnik z plastiku 3 komorowy, a od góry też z tworzywa pokrywe
    z której wystawały po 2 blachy do komory. Gdy podnosił pokrywę blachy odkrywały
    się z wody i karuzela zwalniała a gdy opuszczał to przyspieszała.W zależności
    jak głęboko były zanurzone tak się kręciło.

    Taki regulator współpracuje z silnikiem pierścieniowym!!! Zupełnie inna budowa wirnika.
    Nic nie zrobisz z z tym opornikiem dla silnika klatkowego niestety.

    0
  • #21 16 Paź 2009 22:40
    doktore
    Poziom 2  

    witam,
    jak tak bo też jestem poszukujący w kwestii silników 1-fazowych z kondensatorem pracy

    wątpliwość 1
    tych silników jest trochę i jak zauważyłem różnice w budowie i połączeniach też są - chodzi mi o silnik 1-fazowy z kondensatorem AC-power

    1. artykuł opisujący 3 podstawowe sposoby regulacji
    http://systemyogrzewania.pl/technologie/technologie.asp?id_artykulu=718

    strona dobrego regulatora
    http://www.dasko.pl/index.php?a=24&b=112&c=1&e=

    2. są też już wspomniane falowniki do 1-fazy
    http://www.invertek.co.uk/product_optidrive_e21_products.aspx


    ale...
    zawsze jest jakieś ale

    1. co lepsze i tańsze no jeszcze bardziej niezawodne i najlepiej EMC=0

    2. jaką spr.. ma silnik 1-fazowy? avr=55%?
    + regulacja = 35% ~
    -> chyba ,że ten falownik nie zmniejsza sprawności....

    no to przy silniku o mocy 1 kW nowy silnik 3-fazowy + falownik i montaż zwraca sie po 8 miesiącach jak mówimy np. o wentylacji / S1 praca/ ???

    PS
    ciekawa dyskusja była w tym temacie
    http://www.elektroda.net/uzytkowa/plmiscelektr/05_2000_2/05_2000_2169.htm
    nie umiem go znaleźć na forum, nie ma to jak power of google....

    0
  • #22 18 Paź 2009 01:52
    Joahim_Skywalker
    Poziom 12  

    Ja bym zastosował sterowanie za pomocą triaka jak już wspomniano, a Tym bardziej, że silnik nie będzie obciążony dużym momentem. Poniżej przedstawiam prosty sterownik mocy 2,5[kW], który można kupić do samodzielnego montażu:

    http://www.sklep.avt.com.pl/p/pl/40017/regulator+obrotow+silnika+elektrycznego.html

    Prawdopodobnie KIT który przedstawiłem będzie miał ograniczenie ze względu na wąskie ścieżki więc należało by Triak połączy bezpośrednio grubszym przewodem.

    Tańszym rozwiązaniem było by zbudowanie samodzielne sterownika mocy na podstawie układu U2008 cena 4,6zł jednakże trzeba by samemu zaprojektować płytkę co raczej nie sprawi wielkich trudności ze względu na niewielką liczbę elementów, dokumentacja poniżej:

    http://laro.com.pl/pdf/u2008b.pdf
    http://laro.com.pl/index.php5/szukaj

    Pozdrawiam
    Joahim_Skywalker

    Dodano po 5 [minuty]:

    Dodatkowo polecam zastosowanie czujnika temperatury który będzie połączony z cewką przekaźnika, a przekaźnik z kolei będzie połączony w szereg z triakiem (oczywiście musi być dobrana odpowiednia wytrzymałość prądowa styków roboczych), co pozwoli uchronić silnik przed przegrzaniem przy niskich obrotach.

    0
  • #23 19 Paź 2009 22:25
    cooltygrysek
    Warunkowo odblokowany

    Kolega Joahim_Skywalker ten regulator nie zda egzaminu do silnika asynchronicznego lub synchronicznego... nadaje się jedynie do wszystkich silników szczotkowych takich jak wiertarki ręczne miksery czy odkurzacze ....

    Dodano po 8 [minuty]:

    Koledze by wystarczył 1 fazowy falownik wektorowy ... Zapewnia on duży moment obrotowy w całym zakresie regulacji, istotna cecha jest tak zwana funkcja soft satartu czuli powolnego rozpędzania się silnika do zadanej prędkości obrotowej, można ją regulować z panelu falownika albo za pomocą potencjometru dołączonego do falownika po uprzednim zaprogramowaniu opcji reg potencjometrem...

    0
  • #24 20 Paź 2009 11:41
    zwora
    Poziom 18  

    A co z kondensatorem w takiej sytuacji? Przecież przy zmienionej częstotliwości zmieni się jego reaktancja, a więc zmienią się kąty pomiędzy wektorami napięcia w fazach rozruchowej i pracy. Jeśli silnik miałby na stałe lub przez dłuższy czas pracować przy zmniejszonej częstotliwości i autorowi postu zależy na sprawności, należałoby rozważyć dokonanie doboru nowego kondensatora.
    Co do triaków i innych tego typu rozwiązań to w silnikach indukcyjnych w ogóle nie mają one zastosowań do zmiany prędkości (można by nimi conajwyżej regulować (obniżać) moment obrotowy). Tutaj może pomóc tylko falownik lub jakieś rozwiązania mechaniczne (przekładnie).
    A z tym wycięciem sinusoidy, które miałoby rzekomo zmniejszyć częstotliwość to niezłe jaja. :)

    0
  • #25 20 Paź 2009 12:34
    krzychol66
    Poziom 24  

    zwora napisał:
    A co z kondensatorem w takiej sytuacji? Przecież przy zmienionej częstotliwości zmieni się jego reaktancja, a więc zmienią się kąty pomiędzy wektorami napięcia w fazach rozruchowej i pracy.

    Słuszne spostrzeżenie. Dlatego zamiast falownika do silnika 1 fazowego http://www.directautomation.eu/view,50,122,614,17.html
    warto rozważyć zakup falownika do silnika 3 fazowego
    http://www.directautomation.eu/view,26,54,37,1.html
    i nowego silnika 3 fazowego ;)
    http://www.directautomation.eu/view,11,18,14,7.html
    Tym "prostym" posunięciem pozbywamy się kłopotów z kondensatorem (zmiany reaktancji, wrażliwość na wyższe harmoniczne) i kłopotów z rozruchem (znana bolączka silników 1 fazowych klatkowych), zyskujemy silnik 1 fazowy do innych zastosowań, a finansowo wychodzimy mniej więcej na 0...

    a swoją drogą niezłe jazdy...
    opornica wodna...
    autotransformator...
    tyrystorowy regulator napięcia...
    ludzie już zapomnieli o tym, że dawniej do regulacji prędkości o więcej, niż kilka %, używano silników prądu stałego, bądź pierścieniowych, a nie klatkowych. I nie było to wszystko proste. Proponuję poszukanie np. w wikipedii hasła "układ Leonarda" :D
    (te uwagi oczywiście do kolektywu, a nie kol. zwory)

    0
  • #26 20 Paź 2009 18:19
    cooltygrysek
    Warunkowo odblokowany

    Układ leonarda to zupełnie coś innego stosuje się je tylko i wyłącznie w maszynach wyciągowych w kopalniach i w lokomotywach diezlowskich do silników prądu stałego wielkiej mocy.

    0
  • #27 20 Paź 2009 18:34
    cirrostrato
    Poziom 36  

    cooltygrysek napisał:
    Ciekawe czy ktoś słyszał o transformatorach regulowanych (autotransformator) patent stary jak świat i niezawodny. :)
    Słyszał ale ty w ogóle nie wiesz ,że gadasz nie na temat, autotrafem się nie da.

    0
  • #28 12 Mar 2015 22:11
    Evaluator
    Poziom 2  

    Mam urządzenie wyposażone w trzy silniki 1-fazowe. Zależy mi na regulacji prędkości obrotowej dwóch z nich. Z jednym już się uporałem, podłączając go do 1-fazowego urządzenia Inverteka. Te przemienniki częstotliwości Invertek są świetne, bo można nimi sterować za pomocą protokołu MODBUS.

    Z drugim silnikiem 1-fazowym mam pewien problem. W odróżnieniu od pierwszego, jest to silnik z dwoma kondensatorami i z uzwojeniem rozruchowym. Do silnika przyłączone są jakieś układy sterujące... Czy do takich bardziej złożonych układów można zastosować także falownik Inverteka?

    0
  • #29 12 Mar 2015 22:55
    cooltygrysek
    Warunkowo odblokowany

    Autotransformatorem się da tylko w niewielkich granicach.

    1
  • #30 12 Mar 2015 22:59
    Evaluator
    Poziom 2  

    Ale potrzebuję dużych granic :).

    0