Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pulsujące światło hamowania

JIIIS 13 Cze 2008 20:27 14781 24
  • Pulsujące światło hamowania

    Kilka lat temu jeden z producentów z branży motoryzacyjnej zaprojektował migające światło hamulcowe. Pozwalało to na lepsze dostrzeżenie zatrzymanego pojazdu. Projekt został jednak wycofany ze względu na uciążliwość, jaką te światła powodowały. Chodziło dokładnie o rozpraszanie uwagi i możliwość powodowania „choroby stroboskopowej” osób kierujących innymi pojazdami, a znajdujących się za pojazdem posiadającym takie oświetlenie. Poniższe rozwiązanie jest jakby nawiązaniem do tamtego projektu. W odróżnieniu od niego wprowadzone jest inne rozwiązanie. A mianowicie światło hamulcowe będzie migać tylko przez określony czas od momentu zatrzymania.

    Pulsujące światło hamowania Pulsujące światło hamowania

    Źródło: http://www.uoguelph.ca/~antoon/circ/motflash.html

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    JIIIS
    Poziom 17  
    Offline 
    JIIIS napisał 246 postów o ocenie 16, pomógł 28 razy. Mieszka w mieście Kraków. Jest z nami od 2008 roku.
  • #2
    einstal
    Poziom 12  
    Witam,
    Można dodac zamiast potencjometru częstotliwości pulsów wstawic oporowy czujnik ciśnienia w układzie hamulcowym. Efekt będzie taki że przy silnym naciśnięciu hamulca światło będzie pulsowac szybko, natomiast przy łagodnym hamowaniu - wolno.

    Pozdrawiam
  • #3
    Bigfoot
    Poziom 25  
    A ile kosztuje mandat za wprowadzenie takiego "ulepszenia"?

    BF
  • #4
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Ni już mamy amatora, chcącego to przerobić na 6V. Czyli post nie w temacie...
    A żeby było śmieszniej, to nie piszecie nic odkrywczego. Już w latach 70 były projekty, by wprowadzenia pulsującego światła stop, którego częstotliwość będzie zależna od siły hamowania. Niestety, czy "stety " pomysł nie doczekał się masowej produkcji. Kilka powodów podano wyżej. I bardzo rozsądne wydaje się tu pytanie kolegi Bigfoota, bo taka przeróbka jest NIELEGALNA. Nawet migające tylne światełka rowerowe są w myśl Kodeksu Ruchu Drogowego nielegalne, gdyż powinno to być światło stałe. Tu akurat policja nie karze za to, ale podejrzewam, ze pulsujący samochodowy stop nie spotka się z taką wyrozumiałością.
  • #5
    Snikers
    Poziom 24  
    Migajace swiatlo czerwone czy nawet biale w rowerze nie jest karane/niezgodne z prawem czytalem niedawno kodeks pod katem rowerzystow bo interesowalo mnie pare spraw nie zwiazanych z tym tematem. Dodam tylko ze rowerzysci maja bardzo malo praw na drodze.
    ---
    Przepraszam pomylka, przepisy dopuszczaja migajace TYLNE oswietlenie roweru

    koniec OT
  • #6
    yuji
    Poziom 12  
    Błażej napisał:
    Nawet migające tylne światełka rowerowe są w myśl Kodeksu Ruchu Drogowego nielegalne, gdyż powinno to być światło stałe.


    Rowerowe migające są legalne.
    Cytat:

    § 53.1. Rower powinien być wyposażony:
    (..)
    2) z tyłu - w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz jedno światło pozycyjne barwy czerwonej, które może być migające;


    Źródło: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.
  • #7
    Aquer
    Poziom 14  
    witam
    dodam swoje trzy grosze, myślę że dobrym rozwiązaniem było by wyposażenie pojazdu w system ostrzegania przez światła awaryjne (przy ostrym naciśnięciu na pedał hamulca załączały by się światła awaryjne). Myślę ze dobrym rozwiązaniem było by zaadoptować czujnik zderzeniowy z airbagów choć musiała by być nieco podkręcona czułość. Jest to chyba lepsze rozwiązanie, choć nie wiem jak się imają tego przepisy o ruchu drogowym.
    Co do migających stopów odradzam, sam fakt że ktoś stoi przed nami na światłach i ma naciśnięty stop denerwuje, zwłaszcza jeśli ktoś ma bardzo ostrą czerwień.
    Pozdrawiam
  • #8
    Trabi
    Poziom 36  
    Projekt mi się podoba, sam nad czymś takim yślałem, tylko że miało działać inaczej: zaczynamy hamować i światło stopu miga dwa razy po czym zapala się na stałe. Chodziło mi o zwrócenie uwagi tego z tyłu, że "coś" się dzieje. Nie od dziś wiadomo, że migane zwraca uwagę bardziej niż stałe (co widać po zachowaniu się kierowców na autostradach jak dojeżdżają do korków - włączaja awaryjne).
  • #9
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Panowie! Cały czas zapominacie, że te rozwiązanie, skądinąd ciekawe i może słuszne, są nielegalne. Stoją w sprzeczności z wyznaczonymi z kodeksami i przepisami regułami dotyczącymi oświetlenia i mogą się spotkać i raczej się spotkają z nieprzychylnym przyjęciem przez stróżów prawa i diagnostów.
  • #10
    vvaldek
    Poziom 28  
    o ile mnie pamiec nie myli to Nowy Fiat 500 ma funkcje sygnalizowanie naglego hamowania poprzez kierunkowskazy
  • #11
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda
    I nowe citroeny i cala masa nowych pojazdów także.
  • #12
    romoo
    Użytkownik obserwowany
    Ludzie co jest nielegalne, są samochody z systemem ostrzegania i właśnie jak szybko wytracasz prędkośc to ci awaryjne mrygaja a które takie rzeczy maja to wujek google ci powie.
  • #13
    ryborz
    Poziom 23  
    BMW ma system zmieniający intensywność "stopów" przy mocnym hamowaniu.

    Link
  • #14
    JOLLY
    Poziom 15  
    Z tego co widziałem, to w BMW, przynajmniej w nowej serii 5 są dodatkowe lampy, które załączają się tylko przy gwałtownym hamowaniu.
  • #15
    einstal
    Poziom 12  
    Legalne? Bezpieczne? ...

    Odnośnie przepisów to mój kolega kilka lat temu dostał mandat za dodatkowe światło STOP! bo nie jest to oryginalne wyposażenie samochodu Polonez -paranoja. Według mnie zabrakło "władzy" logiki.
  • #16
    mczapski
    Poziom 39  
    Panowie dyskutujecie nie do końca na temat zadany. Pulsowanie światła hamowania to nie to co włączanie świateł ostrzegawczych. Sam mam w swoim Citroenie to co nazywa się światłem nagłego hamowania i już dwukrotnie zadziałało. Tyle, że są to światła popularnie zwane awaryjnymi i jako ciekawostka wyłączą się samoczynnie po ruszeniu z miejsca. A pomysł jest niewłaściwy przy aktualnym stanie prawa. Zamiast zadyskutowywać się tutaj należałoby złożyć wniosek do twórcy prawa o ruchu drogowym, czyli Ministerstwa Infrastruktury o dokonanie zmian. Jeśli jakiś masowy producent uzna za stosowne wytwarzanie takiego pojazdu, to przeprowadzi homologację i będzie legalne (dla tego pojazdu).
  • #17
    Freddy
    Poziom 43  
    einstal napisał:
    Legalne? Bezpieczne? ...

    Odnośnie przepisów to mój kolega kilka lat temu dostał mandat za dodatkowe światło STOP! bo nie jest to oryginalne wyposażenie samochodu Polonez -paranoja. Według mnie zabrakło "władzy" logiki.

    To nie było kilka, ale kilkanaście lat temu chyba.
    Dostał mandat, bo wtedy nie było to dozwolone kodeksem, a teraz jest.
  • #18
    martin819
    Poziom 11  
    A ja mam w swojej starej corsie taki patent.
    Kiedyś zobaczyłem to w tv odnośnie chyba BMW i zacząłem kombinować.
    Zamontowałem sobie dodatkowy stop i zbudowałem układzik który ingeruje w działanie lampki tylko w przypadku wystąpienia "dużego" przeciążenia, które mogę sobie regulować. Przy normalnej jeździe lampka normalnie świeci podczas hamowania, dopiero podczas ostrego hamowania lampka miga przyciągając uwage jadących z tyłu. Po zatrzymaniu się (zmniejszeniu się przeciążenia) lampka znowu świeci normalnie.
  • #19
    cmal
    Poziom 15  
    JOLLY napisał:
    Z tego co widziałem, to w BMW, przynajmniej w nowej serii 5 są dodatkowe lampy, które załączają się tylko przy gwałtownym hamowaniu.


    Z tego co gdzieś wyczytałem, to te dodatkowe załączały się tylko wtedy kiedy ABS zaczynał działać :D
  • #20
    neoox
    Poziom 12  
    Troszkę odkopie temat, ale nie będe zakładał nowego. Mam pytanie jak przerobić ten układ aby działał tak:
    Naciskam hamulec, światło świeci przez regulowany czas, a po tym czasie zaczyna błyskać z regulowaną częstotliwością.

    Ten przedstawiony działa tak: Światło mruga z określoną częstotliwością, określoną ilość razy a potem świeci ciągle.

    Chcę uzyskać odwrotne działanie - takie jak podałem na początku.

    Od razu mówię, że wszelkie wywody na temat prawa mnie nie interesują.
  • #21
    Trabi
    Poziom 36  
    Zmontowałem to urządzonko ze schematu w 1-szym poście i... nie działa. A konkretnie nie generuje impulsów w punkcie "C". "A" się zgadza (bo i jak miało by się nie zgadzać), w "B" jest skok w zależności od ustawienia R1, a na "C" cisza. Chyba że mi padł CD4093B.

    -- EDIT --
    Działa. walnięty był scalaczek :)
  • #22
    brydzysta
    Poziom 2  
    tylko informacyjnie, kupiłem to cudo http://sklep.avt.pl/p/pl/485799/migajace+swiatlo+stop+-+zestaw+do+samodzielnego+montazu.html polutowałem, zamontowałem i jak hamuje to pulsuje szybko 5 razy i swieci ciągłym, jeśli w ciągu 7 sek. od poprzedniego hamowania ponownie wcisne pedal hamulca nie bedzie mrygac i swieci ciągłym. Policja kilkukrotnie za mna jechała ale jakoś mnie nie zatrzymała do kontroli. W każdym razie zawsze jest troche adrenaliny jak jada za mną a ja zaczynam hamować :)
    Wydaje mi sie ze od czasu zamontowania tego wynalazku kierowcy z tyłu oddalają się od tyłka mojego auta. Czy z uwagi na choinkę czy dlatego że widzą coś innego to tego już nie wiem. Zobaczymy co diagnosta powie podczas badań technicznych ale to dopiero za rok. Pewnie nie dopuści do ruchu, ale co tam, demontaż w 10 minut i bedzie po staremu.
  • #23
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda
    W opisie tego kitu, wytłuszczonym drukiem napisano
    Cytat:
    UWAGA! Układ nie posiada polskiej homologacji i może być stosowany wyłącznie w pojazdach, które nie poruszają się po drogach publicznych!

    Napisz, czego nie zrozumiałeś i czego nie ogarniasz z tej uwagi.
  • #24
    brydzysta
    Poziom 2  
    nie ogarniam "Układ nie posiada polskiej homologacji" z uwagi że poruszam się tylko po norweskich drogach. Natomiast zdecydowanie rozumiem, że pozostałe kraje takową homologacje wydały na w/w kit, tylko Polska jest durnym krajem nie dopuszczającym gadżetu zwiększającego bezpieczeństwa na drodze.
  • #25
    mczapski
    Poziom 39  
    Kolega nieco słabo interpretuje informację o homologacji. Sprzedawca polski informuje, że na polskim rynku ale to nie znaczy, że tylko na polskim. Po drugie homologacji podlega pojazd i przeróbki (szczególnie mające znaczenie dla bezpieczeństwa) muszą być poddane ocenie diagnostycznej. Osobiście byłbym zdezorientowany, gdyby przede mną pojawiła się taka choinka. Sam piszesz, że inni oddalają się, czyli nie rozumieją stanu sygnalizacji.