Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pulsujące światło hamowania

JIIIS 13 Cze 2008 20:27 13830 24
  • Pulsujące światło hamowania

    Kilka lat temu jeden z producentów z branży motoryzacyjnej zaprojektował migające światło hamulcowe. Pozwalało to na lepsze dostrzeżenie zatrzymanego pojazdu. Projekt został jednak wycofany ze względu na uciążliwość, jaką te światła powodowały. Chodziło dokładnie o rozpraszanie uwagi i możliwość powodowania „choroby stroboskopowej” osób kierujących innymi pojazdami, a znajdujących się za pojazdem posiadającym takie oświetlenie. Poniższe rozwiązanie jest jakby nawiązaniem do tamtego projektu. W odróżnieniu od niego wprowadzone jest inne rozwiązanie. A mianowicie światło hamulcowe będzie migać tylko przez określony czas od momentu zatrzymania.

    Pulsujące światło hamowania Pulsujące światło hamowania

    Źródło: http://www.uoguelph.ca/~antoon/circ/motflash.html


    Fajne! Ranking DIY
  • #2 13 Cze 2008 22:23
    einstal
    Poziom 12  

    Witam,
    Można dodac zamiast potencjometru częstotliwości pulsów wstawic oporowy czujnik ciśnienia w układzie hamulcowym. Efekt będzie taki że przy silnym naciśnięciu hamulca światło będzie pulsowac szybko, natomiast przy łagodnym hamowaniu - wolno.

    Pozdrawiam

  • #3 14 Cze 2008 11:38
    Bigfoot
    Poziom 25  

    A ile kosztuje mandat za wprowadzenie takiego "ulepszenia"?

    BF

  • #4 14 Cze 2008 16:38
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Ni już mamy amatora, chcącego to przerobić na 6V. Czyli post nie w temacie...
    A żeby było śmieszniej, to nie piszecie nic odkrywczego. Już w latach 70 były projekty, by wprowadzenia pulsującego światła stop, którego częstotliwość będzie zależna od siły hamowania. Niestety, czy "stety " pomysł nie doczekał się masowej produkcji. Kilka powodów podano wyżej. I bardzo rozsądne wydaje się tu pytanie kolegi Bigfoota, bo taka przeróbka jest NIELEGALNA. Nawet migające tylne światełka rowerowe są w myśl Kodeksu Ruchu Drogowego nielegalne, gdyż powinno to być światło stałe. Tu akurat policja nie karze za to, ale podejrzewam, ze pulsujący samochodowy stop nie spotka się z taką wyrozumiałością.

  • #5 14 Cze 2008 17:32
    Snikers
    Poziom 24  

    Migajace swiatlo czerwone czy nawet biale w rowerze nie jest karane/niezgodne z prawem czytalem niedawno kodeks pod katem rowerzystow bo interesowalo mnie pare spraw nie zwiazanych z tym tematem. Dodam tylko ze rowerzysci maja bardzo malo praw na drodze.
    ---
    Przepraszam pomylka, przepisy dopuszczaja migajace TYLNE oswietlenie roweru

    koniec OT

  • #6 14 Cze 2008 17:39
    yuji
    Poziom 12  

    Błażej napisał:
    Nawet migające tylne światełka rowerowe są w myśl Kodeksu Ruchu Drogowego nielegalne, gdyż powinno to być światło stałe.


    Rowerowe migające są legalne.
    Cytat:

    § 53.1. Rower powinien być wyposażony:
    (..)
    2) z tyłu - w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz jedno światło pozycyjne barwy czerwonej, które może być migające;


    Źródło: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

  • #7 17 Cze 2008 23:51
    Aquer
    Poziom 14  

    witam
    dodam swoje trzy grosze, myślę że dobrym rozwiązaniem było by wyposażenie pojazdu w system ostrzegania przez światła awaryjne (przy ostrym naciśnięciu na pedał hamulca załączały by się światła awaryjne). Myślę ze dobrym rozwiązaniem było by zaadoptować czujnik zderzeniowy z airbagów choć musiała by być nieco podkręcona czułość. Jest to chyba lepsze rozwiązanie, choć nie wiem jak się imają tego przepisy o ruchu drogowym.
    Co do migających stopów odradzam, sam fakt że ktoś stoi przed nami na światłach i ma naciśnięty stop denerwuje, zwłaszcza jeśli ktoś ma bardzo ostrą czerwień.
    Pozdrawiam

  • #8 21 Cze 2008 11:53
    Trabi
    Poziom 36  

    Projekt mi się podoba, sam nad czymś takim yślałem, tylko że miało działać inaczej: zaczynamy hamować i światło stopu miga dwa razy po czym zapala się na stałe. Chodziło mi o zwrócenie uwagi tego z tyłu, że "coś" się dzieje. Nie od dziś wiadomo, że migane zwraca uwagę bardziej niż stałe (co widać po zachowaniu się kierowców na autostradach jak dojeżdżają do korków - włączaja awaryjne).

  • #9 21 Cze 2008 12:42
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Panowie! Cały czas zapominacie, że te rozwiązanie, skądinąd ciekawe i może słuszne, są nielegalne. Stoją w sprzeczności z wyznaczonymi z kodeksami i przepisami regułami dotyczącymi oświetlenia i mogą się spotkać i raczej się spotkają z nieprzychylnym przyjęciem przez stróżów prawa i diagnostów.

  • #10 21 Cze 2008 12:53
    vvaldek
    Poziom 28  

    o ile mnie pamiec nie myli to Nowy Fiat 500 ma funkcje sygnalizowanie naglego hamowania poprzez kierunkowskazy

  • #11 21 Cze 2008 12:55
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    I nowe citroeny i cala masa nowych pojazdów także.

  • #12 21 Cze 2008 21:27
    romoo
    Użytkownik obserwowany

    Ludzie co jest nielegalne, są samochody z systemem ostrzegania i właśnie jak szybko wytracasz prędkośc to ci awaryjne mrygaja a które takie rzeczy maja to wujek google ci powie.

  • #13 23 Cze 2008 17:39
    ryborz
    Poziom 23  

    BMW ma system zmieniający intensywność "stopów" przy mocnym hamowaniu.

    Link

  • #14 23 Cze 2008 19:09
    JOLLY
    Poziom 15  

    Z tego co widziałem, to w BMW, przynajmniej w nowej serii 5 są dodatkowe lampy, które załączają się tylko przy gwałtownym hamowaniu.

  • #15 23 Cze 2008 19:40
    einstal
    Poziom 12  

    Legalne? Bezpieczne? ...

    Odnośnie przepisów to mój kolega kilka lat temu dostał mandat za dodatkowe światło STOP! bo nie jest to oryginalne wyposażenie samochodu Polonez -paranoja. Według mnie zabrakło "władzy" logiki.

  • #16 23 Cze 2008 20:26
    mczapski
    Poziom 38  

    Panowie dyskutujecie nie do końca na temat zadany. Pulsowanie światła hamowania to nie to co włączanie świateł ostrzegawczych. Sam mam w swoim Citroenie to co nazywa się światłem nagłego hamowania i już dwukrotnie zadziałało. Tyle, że są to światła popularnie zwane awaryjnymi i jako ciekawostka wyłączą się samoczynnie po ruszeniu z miejsca. A pomysł jest niewłaściwy przy aktualnym stanie prawa. Zamiast zadyskutowywać się tutaj należałoby złożyć wniosek do twórcy prawa o ruchu drogowym, czyli Ministerstwa Infrastruktury o dokonanie zmian. Jeśli jakiś masowy producent uzna za stosowne wytwarzanie takiego pojazdu, to przeprowadzi homologację i będzie legalne (dla tego pojazdu).

  • #17 23 Cze 2008 20:31
    Freddy
    Poziom 43  

    einstal napisał:
    Legalne? Bezpieczne? ...

    Odnośnie przepisów to mój kolega kilka lat temu dostał mandat za dodatkowe światło STOP! bo nie jest to oryginalne wyposażenie samochodu Polonez -paranoja. Według mnie zabrakło "władzy" logiki.

    To nie było kilka, ale kilkanaście lat temu chyba.
    Dostał mandat, bo wtedy nie było to dozwolone kodeksem, a teraz jest.

  • #18 25 Cze 2008 00:16
    martin819
    Poziom 11  

    A ja mam w swojej starej corsie taki patent.
    Kiedyś zobaczyłem to w tv odnośnie chyba BMW i zacząłem kombinować.
    Zamontowałem sobie dodatkowy stop i zbudowałem układzik który ingeruje w działanie lampki tylko w przypadku wystąpienia "dużego" przeciążenia, które mogę sobie regulować. Przy normalnej jeździe lampka normalnie świeci podczas hamowania, dopiero podczas ostrego hamowania lampka miga przyciągając uwage jadących z tyłu. Po zatrzymaniu się (zmniejszeniu się przeciążenia) lampka znowu świeci normalnie.

  • #19 25 Cze 2008 00:31
    cmal
    Poziom 15  

    JOLLY napisał:
    Z tego co widziałem, to w BMW, przynajmniej w nowej serii 5 są dodatkowe lampy, które załączają się tylko przy gwałtownym hamowaniu.


    Z tego co gdzieś wyczytałem, to te dodatkowe załączały się tylko wtedy kiedy ABS zaczynał działać :D

  • #20 26 Lut 2009 19:06
    neoox
    Poziom 12  

    Troszkę odkopie temat, ale nie będe zakładał nowego. Mam pytanie jak przerobić ten układ aby działał tak:
    Naciskam hamulec, światło świeci przez regulowany czas, a po tym czasie zaczyna błyskać z regulowaną częstotliwością.

    Ten przedstawiony działa tak: Światło mruga z określoną częstotliwością, określoną ilość razy a potem świeci ciągle.

    Chcę uzyskać odwrotne działanie - takie jak podałem na początku.

    Od razu mówię, że wszelkie wywody na temat prawa mnie nie interesują.

  • #21 27 Lut 2009 14:00
    Trabi
    Poziom 36  

    Zmontowałem to urządzonko ze schematu w 1-szym poście i... nie działa. A konkretnie nie generuje impulsów w punkcie "C". "A" się zgadza (bo i jak miało by się nie zgadzać), w "B" jest skok w zależności od ustawienia R1, a na "C" cisza. Chyba że mi padł CD4093B.

    -- EDIT --
    Działa. walnięty był scalaczek :)

  • #22 24 Sty 2012 22:18
    brydzysta
    Poziom 2  

    tylko informacyjnie, kupiłem to cudo http://sklep.avt.pl/p/pl/485799/migajace+swiatlo+stop+-+zestaw+do+samodzielnego+montazu.html polutowałem, zamontowałem i jak hamuje to pulsuje szybko 5 razy i swieci ciągłym, jeśli w ciągu 7 sek. od poprzedniego hamowania ponownie wcisne pedal hamulca nie bedzie mrygac i swieci ciągłym. Policja kilkukrotnie za mna jechała ale jakoś mnie nie zatrzymała do kontroli. W każdym razie zawsze jest troche adrenaliny jak jada za mną a ja zaczynam hamować :)
    Wydaje mi sie ze od czasu zamontowania tego wynalazku kierowcy z tyłu oddalają się od tyłka mojego auta. Czy z uwagi na choinkę czy dlatego że widzą coś innego to tego już nie wiem. Zobaczymy co diagnosta powie podczas badań technicznych ale to dopiero za rok. Pewnie nie dopuści do ruchu, ale co tam, demontaż w 10 minut i bedzie po staremu.

  • #23 24 Sty 2012 22:33
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    W opisie tego kitu, wytłuszczonym drukiem napisano

    Cytat:
    UWAGA! Układ nie posiada polskiej homologacji i może być stosowany wyłącznie w pojazdach, które nie poruszają się po drogach publicznych!

    Napisz, czego nie zrozumiałeś i czego nie ogarniasz z tej uwagi.

  • #24 24 Sty 2012 23:40
    brydzysta
    Poziom 2  

    nie ogarniam "Układ nie posiada polskiej homologacji" z uwagi że poruszam się tylko po norweskich drogach. Natomiast zdecydowanie rozumiem, że pozostałe kraje takową homologacje wydały na w/w kit, tylko Polska jest durnym krajem nie dopuszczającym gadżetu zwiększającego bezpieczeństwa na drodze.

  • #25 25 Sty 2012 07:05
    mczapski
    Poziom 38  

    Kolega nieco słabo interpretuje informację o homologacji. Sprzedawca polski informuje, że na polskim rynku ale to nie znaczy, że tylko na polskim. Po drugie homologacji podlega pojazd i przeróbki (szczególnie mające znaczenie dla bezpieczeństwa) muszą być poddane ocenie diagnostycznej. Osobiście byłbym zdezorientowany, gdyby przede mną pojawiła się taka choinka. Sam piszesz, że inni oddalają się, czyli nie rozumieją stanu sygnalizacji.