Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

komputerek samochodowy - obwody wejściowe

AvrArm 14 Cze 2008 23:44 2420 10
  • #1 14 Cze 2008 23:44
    AvrArm
    Poziom 15  

    Witam wszystkich serdecznie. Jestem na etapie projektowania komputerka samochodowego (pomiar spalania, prędkości, itp.)...Wiem, temat przewijał się kilkakrotnie aczkolwiek dużo nic nie wnoszących spekulacji a mało gotowych rozwiązań. Mam już koncepcję budowy całego urządzenia, aczkolwiek spokoju nie dają mi obwody wejściowe pomiaru stałej WEG i czasu wtrysku.
    Czy mogę prosić Szanowne Grono o weryfikację poniżej zamieszczonego schematu ?

    komputerek samochodowy - obwody wejściowe

    0 10
  • #2 15 Cze 2008 10:51
    Bigfoot
    Poziom 25  

    Po co dwa invertery w szeregu - nie lepiej zastosowac pojedyncze bufory (jesli w ogole)? Po co te kondensatory 1n?

    BF

    0
  • #3 15 Cze 2008 20:47
    AvrArm
    Poziom 15  

    1n filtruje zakłócenia natomiast inwertery "formują" sygnał...w jednej kostce mam kilka inwerterów więc nie muszę oszczędzać ;)

    0
  • #4 15 Cze 2008 22:44
    dawid512
    Poziom 32  

    1nF to raczej za mało. Najlepsze do pozbywania się zakłóceń są kondensatory 100nF jak najbliżej scalaka.

    0
  • #5 16 Cze 2008 10:10
    Bigfoot
    Poziom 25  

    Nie musisz "formowac" sygnalu - wyjscie tranzystora z pull-upem mozesz spokojnie bezposrednio podlaczyc do pinu wejsciowego uC. Po co dodatkowy scalak? Odnosnie kondensatorow 1n: sygnal WEG z tego co wiem jest sygnalem cyfrowym - jest tam 0 lub 1 - co wiec filtrowac?

    BF

    0
  • #6 16 Cze 2008 20:50
    AvrArm
    Poziom 15  

    Kolego Bigfoot, mam pytanie - czy Kolega robił jakieś urządzenie mikroprocesorowe pracujące w samochodzie ?
    To czy sygnał WEG jest cyfrowy czy nie nie to sprawa drugorzędna...generalnie środowisko jest bardzo podatne na wszelkiego rodzaju "szpilki. Kondensatorek na wejściu to w tym przypadku (IMO) konieczność.

    0
  • #7 16 Cze 2008 22:25
    zagwizdow
    Poziom 17  

    Możesz przewidziec miejsce na rezystor podciagajacy pomiedzy bramkami, na wyjściu transoptora też można dorzucić kondensator .

    0
  • Pomocny post
    #8 16 Cze 2008 23:40
    Dr_DEAD
    Poziom 28  

    IMHO schemat wygląda OK. Jedyne nad czym bym się zastanowił to:
    1. Mostek - spowoduje wyprostowanie oscylacji które mogą powstać przy zamykaniu wtrysku, przez co trudniej będzie odróżnić moment rzeczywistego zamknięcia od puźniejszych drgań a przez to pomiar może być troszkę zafałszowany.
    2. R21 i C6 tworzą filtr, który raz że wydaje mi się niepotrzebny bo chyba żadne zakłucenie nie będzie aż tak silne żeby zapalić diodę transoptora. A po drugie też utrudni odróżnienie oscylacji od końca sygnału i dalej to już tak samo jak w punkcjie 1.

    Dodano po 1 [minuty]:

    To co napisałem jest tylko do przemyślenia bo nie analizowałem szczegółowo czasów otwarcia wtrysku, stałych RC filtrów, a może wcale nie będzie drgań (czysty sygnał napięcia na wtrysku)........

    Dodano po 46 [minuty]:

    Oczywiście przy rezygnacji z mostka prostowniczego trzeba bedzie dać równolegle do diody transoptora zwykłą diodę prostowniczą żeby zabezpieczyć transoptora przed uszkodzeniem.

    0
  • Pomocny post
    #9 17 Cze 2008 00:14
    Bigfoot
    Poziom 25  

    AvrArm - w Twojej opini trzeba uzyc kondensatora 1n, w mojej - nie. Ale tez w opinii autora kitu AVT-5133 (redaktora Elektroniki Praktycznej) "Samochodowy ogranicznik predkosci" taki kondensator koniecznoscia nie jest. A uklad i pracuje w samochodzie, i korzysta z sygnalu WEG, i amatorszczyzna nie jest...

    BF

    0
  • #10 19 Cze 2008 10:15
    AvrArm
    Poziom 15  

    Bigfoot - ok, ale generalnie chodzi o to że wolę przy projektowaniu
    uwzględnić na wszelki wypadek więcej elementów... łatwiej będzie później dać rezystor 0R lub nic nie montować (w miejscu zbędnego elementu) niż doklejać coś "na pajęczynę".
    Oczywiście serdeczne dzięki za wszelkie sugestie i porady...nawet te "niewygodne" ( z mojego punktu widzenia ) !

    0
  • #11 08 Lip 2008 18:37
    AvrArm
    Poziom 15  

    Prototyp skleciłem tylko zastanawiam się pod który wtryskiwacz się podpiąć - benzynowy czy gazowy.
    Z tego co przeglądam wątki, większość podpina się pod benzynowy który nawet po przełączeniu na gaz dostaje impulsy proporcjonalne do zużycia.
    Ale czy nie lepiej podłączyć się bezpośrednio pod wtryskiwacz gazowy ?
    Odpadnie wtedy zagwozdka z rozpoznaniem momentu przełączenia żeby zacząć liczyć tylko spalanie gazu...

    Dodano po 4 [godziny] 52 [minuty]:

    Mam dziwny objaw...
    Podłączony jestem do wtrysku gazowego i po odpaleniu zapłonu, kiedy samochód jest jeszcze "na benzynie" sumaryczny czas otwarcia wtryskiwacza w 1 sekundzie wynosi ok 35ms. Po przełączeniu się na gaz czas wtrysku maleje o ok. połowę czyli jakieś 16ms otwarcia w ciągu sekundy.
    Teraz jestem ciekawy czy tak ma być czy może ta różnica spowodowana jest tym iż na benzynie wtryskiwacz benzynowy pracuje i śmieci mi w pomiarach, a po przełączeniu mam czysty sygnał sterowania (wtryskiwacz nie ma 12V więc nie pracuje) i to jest dopiero prawidłowy czas wtrysku ?

    0