Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zapalanie diod led za pomoca microswitchy

10 Lut 2004 15:22 3186 23
  • Poziom 15  
    Potrzebuje pomocy w narysowaniu schematu i doborze elementow dla takiego ukladu. Sa dwa mikroswicze ktore podaja po nacisnieciu impuls 12v. I beda dwie diody LED. Jeden switrzz po nacisnieciu ma zapalac na stale pierwsza diode a drugi po nacisnieciu ma zapalac 2 diode a pierwsza na gasnac i na odwrut. Z gory wielkie dzieki za pomoc. Sprawa jest dosc pilna.
  • Relpol
  • Poziom 32  
    pytanie kontrolne co to za mikroswitsze
    ze stykiem tylko zwiernym czy przelaczalnym chwilowe czy przelaczalne na stale czy jest to dowolne
  • Poziom 15  
    sa to mikroswicze ze stykiem zwiernym na chwile. Po puszczeniu od odskakuje. Nie sa przelaczane na stale.
  • Poziom 23  
    Hmm, nie będe winkał dlaczego 12V na stykach, ale moze przerzutnik z SET i CLR?

    1 guzik - reset 2 wyjścia i set 1
    2 guzik - clear 1 wyjścia i set 2...

    Co prawda na SET i RESET podaje sie najczesciej ok 5 V ale to chyba nie bedzie problem obniżyć napięcie ;)

    Jak będe miał chwile to podrzucę schemat tego czegoś...
    Kość 7474, przeżutnik typu D
  • Relpol
  • Poziom 17  
    Albo zrobić na CMOS-ie serii CD40xx i problem zasilania rozwiązany.
  • Poziom 15  
    12V bo musi chodzi w samochodzie i te same styki zasilaja przekaznik 12v, Ale przeciez mozna obnizyc napiecie chociazby dwoma stabilizatorami 78L05 za switchem????



    Bylbym baaaardzo wdzieczny za schemat.
  • Poziom 14  
    Najprostsze rozwiązanie: na dwóch bramkach NAND dwuwejściowych budowany jest przerzutkik RS. Robi to się następująco:
    wyjście jednej bramki na wejście drugiej bramki oraz wyjście drugiej brami na wejście pierwszej bramki (taki zapętlony układ). Na drugie wejścia obu bramek po jednym rezystorze do + zasilania i mikroswitchu do masy. Układ jest tak prosty, że nie ma konieczności rysowania schematu.
  • Poziom 15  
    calinka napisał:
    Najprostsze rozwiązanie: na dwóch bramkach NAND dwuwejściowych budowany jest przerzutkik RS. Robi to się następująco:
    wyjście jednej bramki na wejście drugiej bramki oraz wyjście drugiej brami na wejście pierwszej bramki (taki zapętlony układ). Na drugie wejścia obu bramek po jednym rezystorze do + zasilania i mikroswitchu do masy. Układ jest tak prosty, że nie ma konieczności rysowania schematu.

    Wnioskuje ze to ma byc cos takiego? Tylko jakie uklady uzyc? I nie rozumiem o co chodzi z tym rezystorem do + i switchem do masy?
  • Poziom 14  
    Dokładnie tak. Ponieważ ja w tej chwili wyjeżdzam, nie mam czasu na rozważania. Proszę skontaktować się z moim przyjacielem on z pewnością pomoże. Jego email: an177(malpa)poczta.fm
  • Poziom 15  
    chociaz wydaje mi sie ze na UCY 7474 bedzie to jeszcze prosciej zrobic
  • Poziom 34  
    Sebek, tam gdzieś widziałem Twój schemacik z przekaźnikiem bistabilnym, to pewnie ciąg dalszy...
    Tam są dwa przyciski podłączone do 12V...
    Jeśli dobrze rozumiem opis działania, to najprościej będzie chyba tak, jak pisze Calinka i tak, jak później narysowałeś.
    Z tym, że bramki NAND zamień na NOR. Wolne wejścia bramek połącz opornikami np. 10k do masy. Zastosuj CMOS, np. CD4001 i zasilaj go z 12V.
    Diody LED podłącz przez oporniki np. 0,5k odpowiednio do wyjść takiego przerzutnika.
    Zostaną dwie niewykorzystane bramki - ich wejścia połącz bezpośrednio np. z masą.
    W czasie gdy oba suicze będą wciśnięte, na obu wyjściach przerzutnika będzie poziom niski.
  • Poziom 15  
    Sklecilem taki uklad jak w zalaczniku i wyglada na to ze dziala
    poprawnie(fakt ze zasilany byl w domu a nie samochodzie i pradem 6V a nie
    12). Czy mozecie powiedziec co jeszcze trzeba by w nim dopracowac(i czy nie
    ma tam zadnych blednych polaczen? I czy taka stabilizacja napiecia wystarczy
    w samochodzie?????
    Aha po odlaczeniu tych rezystorow 10k tez dziala normalnie.
    Uklad na kturym zrobione zostalo toUCA6474
  • Poziom 34  
    drobna rada na przyszłość-> lepiej jest włączać diody między wyjście scalaka a zasilanie, policz moc w scalaku to dowiesz się dlaczego ;)
  • Poziom 15  
    Acula napisał:
    drobna rada na przyszłość-> lepiej jest włączać diody między wyjście scalaka a zasilanie, policz moc w scalaku to dowiesz się dlaczego ;)

    Racja. Ktos mi doradzal zeby nie zostawic wolnych wejs w przerzutniku bo nie bedzie dzialac. A bez tych rezystorow dziala tez poprawnie??????? Czemu???????
  • Poziom 15  
    czarutek napisał:
    Ja bym wyrzucił oporniki, a nóżki 2 i 3 połączył z masą. LEDy łączyłbym przez oporniki i nie z masą, tylko z VCC. Niewykorzystane WEjścia drugiego przerzutnika (10,11,12,13) połączyłbym z masą.
    Trzeba też sprawdzić, czy przy 14V (ładowanie) regulator się nie grzeje.

    Ale poco laczyc 2 i 3 z masa i drugi przezutnik z masa skoro dziala jak nalezy (nie mowie ze nie trzeba tylko dlaczego tak powinno byc???
    Tez sie boje tego ze bedzie sie grzal regulator wiec moze lepiej przerobic to na jakis uklad ktory chodzi na 12v? Drugie pytanie czemu laczyc ledy przez oporniki z vcc skoro przy 5v swieca normalnie?????????
  • Poziom 34  
    a) a słyszałeś o stanach nieustalonych itp?? akurat w tym przypadku niepodłączenie jest traktowane jako 1, wynika to z budowy tego układu scalonego
    b) 7805 nie będzie się grzał, policz moc
    c)łączy się przez rezystor co wynika z charakterystyk LED, akurat w tym przypadku siada źródło (scalak) ale podłącz taką diodę pod normalny zasilacz 5V i sprawdź szybko prąd, ułamek sekundy, to wystarczy żebyś zrozumiał że trzeba dawać rezystor zgodnie z prawem Ohma ;)
  • Poziom 15  
    a) a słyszałeś o stanach nieustalonych itp?? akurat w tym przypadku niepodłączenie jest traktowane jako 1, wynika to z budowy tego układu scalonego


    Slyszalem i tez sie dziwilem ze w tym przypadku dziala bez podlaczenia.




    b) 7805 nie będzie się grzał, policz moc.


    Mam nadzieje , a ze elektronikom zajmuje sie od swieta to nawet nie zabieram sie do liczena bo mi to zajmie dodziny-wieze na slowo


    c)łączy się przez rezystor co wynika z charakterystyk LED, akurat w tym przypadku siada źródło (scalak) ale podłącz taką diodę pod normalny zasilacz 5V i sprawdź szybko prąd, ułamek sekundy, to wystarczy żebyś zrozumiał że trzeba dawać rezystor zgodnie z prawem Ohma ;)



    Ok jaki rezystor dokladnie (rozumiem ze szeregowo przez rezystor do zasilania VCC??)
  • Poziom 34  
    a więc zacznijmy naukę, dzisiaj poznasz dwa wzory, które wbij sobie potężnym młotem
    R=U/I oraz P=IU
    zacznijmy od mocy stbilizatora:
    U we=12 Uwy=5V dwie diody pobierają ok max 40mA
    czyli moc P=(U-U)*I=7V*(40mA+prąd scalaka, do pominięcia)=0,28W graniczna dla tego typu reulatorów to kilka watów
    b) poprawnie pracująca LED pobiera od 5-20mA przy napięciu 1,8V (rózne wersje ale czerwona , zielona, żółta mają w pobliżu)
    napięcie diody zmienia się nieznacznie w porównaniu do zmian prądu i łatwo jest przekroczyć graniczną moc (prąd ) diody
    czyli pozostałe napięcie musi się gdzieś odłożyć (na rezystorze) U=5V-1,8=3,2V
    co przy prądzie 10mA daje wartość rezystora 3,2V/10mA=320 Ohmów
  • Poziom 15  
    wszystko OK. Tylko co za roznica czy podlacze diode do masy czy do Vcc ? Przeciez i tak bedzie pobierala ten sam prad? - To juz wyjasnione :):):)
    I dodalem poprawiony schemat - czy teraz jest juz dobry?
  • Poziom 34  
    a co ze scalakiem?? oglądałeś kiedyś charakterystyki prądowo- napięciowe??
    na podstawie tych charakterystyk prąd wyjściowy jest większy dla stanu niskiego na wyjściu, to wynika z budowy ukłądu i dla 74 np 800uA i 16mA, więc dlaczego?? ;)
    PS mA=1000uA ;)
  • Poziom 15  
    Acula napisał:
    a co ze scalakiem?? oglądałeś kiedyś charakterystyki prądowo- napięciowe??
    na podstawie tych charakterystyk prąd wyjściowy jest większy dla stanu niskiego na wyjściu, to wynika z budowy ukłądu i dla 74 np 800uA i 16mA, więc dlaczego?? ;)
    PS mA=1000uA ;)


    Szczerze mowiac nie ogladalem tych charakterystyk. Ale rzeczywiscie to wyjasnia sprawe :)
  • Poziom 21  
    sebek1111 napisał:
    wszystko OK. Tylko co za roznica czy podlacze diode do masy czy do Vcc ? Przeciez i tak bedzie pobierala ten sam prad? - To juz wyjasnione :):):)
    I dodalem poprawiony schemat - czy teraz jest juz dobry?


    Jak zrobic zeby taki układ działą poprawnie na tej zasadzie ze zamiast masy na Set i Reset podawał bym + zasilania. Chodzi włąsnie o to ze w moim przypadku chciałbym zeby to był +

    Prosze o dopowiedz
  • Specjalista elektronik
    Wykorzystaj bramki NOR np. 4001, lub zbuduj przerzutnik RS na tranzystorach NPN
  • Poziom 21  
    Czy to prawda ze w CD4001 napiecie podawane na wejscia nie moze przekroczyc 0,5V??!! tak doczytalem sie w nocie katalogowej. czy to prawda?