Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Moment obrotowy w obrotnicy

Myrtny Miś 17 Cze 2008 22:26 1565 2
  • #1 17 Cze 2008 22:26
    Myrtny Miś
    Poziom 1  

    Witam wszystkich na forum!
    Postanowiłem tu zajrzeć bo sam chyba problemu nie rozgryzę, a tu tylu speców :D
    Chcę wykonać obrotnicę na której będzie można ustawić dwie lokomotywy w przeciwległych końcach. No i pojawia się problem? Jak policzyć moment obciążenia sprowadzony do wału napędowego jeśli mam jeden pojazd na obrotnicy, blisko zewnętrznej krawędzi obrotnicy? Policzyłem to tak:
    masa wagonika/ciuchci m=0,5 kg
    promien obrotnicy r= 0,2 m
    No to moment: Mo=5N*0,2m =1Nm

    Czy może powinienem założyć jakieś przyspieszenie kątowe i czas pozycjonowania aby wyliczyć realną wartość siły potrzebnej do obrotu podstawy, a potem pomnożyc to przez r? No i jeszcze jakies reakcje w łożyskach bedzie tżeba policzyc pewnie. Prędkość obrotowa nie bedzie przekraczac 3obr/min. wiec raczej wolno.
    Wszystko będzie śmigać ma silniku prądu stałego i przekładni ślimakowej.
    Ktoś mi powie czy dobrze myślę?:|

    0 2
  • #2 18 Cze 2008 07:38
    sanwa
    Poziom 13  

    Witam
    To co policzyłeś to moment potrzebny do utrzymania w spoczynku (tudzież utrzymania stałej prędkości :) ) lokomotywy zawieszonej na "sznurku" nawijanym na bęben o promieniu r (obrotnica pionowa :) ).
    W twoim układzie siła, która generuje moment pokonywany przez napęd będzie wynikała z innych zjawisk. W początkowej fazie będzie wynikała z przyspieszenia (musisz "ruszyć" układ o danym momencie bezwładności ze stanu spoczynku) i z oporów, a w dalszej to już tylko opory (dominujące prawdopodobnie od użytego łożyskowania).
    Rada ogólna. Jeżeli możesz sklecić "na szybko" model całości i spróbować, to chyba łatwiejsza droga niż próby szacowania łożyskowania i to dodatkowo statycznie i kinetycznie.
    Pozdrawiam
    Sanwa

    0
  • #3 21 Cze 2008 08:52
    junior-AGH
    Poziom 2  

    wg mnie możesz to policzyć trochę inaczej: Moment obrotowy musi zrównoważyć moment od sił bezwładność równy I*ε.
    I dla lokomotywy to będzie m*r^2, dla obrotnicy nie wiem (ale możesz przyjąć chyba jak dla zwykłej tarczy: (0.5*m*r^2), natomiast ε musisz sobie jakoś założyć (jego wartość maksymalną, bo w całym ruchu on się będzie zmieniać). Oczywiście musisz jeszcze uwzględnić siły tarcia w łożyskach - najprościej przyjąć je jako kilka (kilkanaście) procent od momentu napędzającego.

    0