Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zasada sterowania silnika krokowego.

18 Cze 2008 15:00 1032 1
  • Poziom 13  
    Witam
    Przeczytałem artykuł o silnikach krokowych Przepiórkowskiego i mam problem bo nie do końca wiem o co mu chodziło, a konkretnie chodzi mi o część sterowania unipolarnego i bipolarnego. Cytuje "Sterownik bipolarny silnika krokowego musi być zbudowany z dwóch 4-tranzystorowych mostków X, po jednym dla każdego uzwojenia. Jeżeli uzwojenia A i B będą wykonane w postaci dwóch połówek z odczepem pośrodku, to można dołączyć odczep do + zasilania i†sterować połówki uzwojeń z pojedynczych tranzystorów npn. Przepływ prądu na przemian przez jedną lub drugą połowę uzwojenia powoduje zmianę biegunowości pola magnetycznego - tak samo jak zmiana kierunku prądu przy sterowaniu bipolarnym."
    Nie jest dla mnie jasny pogrubiony tekst. Jeśli ktoś mógł by mi to wytłumaczyć na chłopski rozum... :)

    Dziękuje i pozdrawiam
  • Pomocny post
    Poziom 12  
    Każde uzwojenie jest zbudowane w taki sposób. W danej chwili wykorzystywana jest jedna połowa uzwojenia. Prąd płynie "w górę" albo "w dół" -> silnik obraca się w lewo, bądź w prawo. Dzięki temu wystarczają dwa tranzystory do wysterowania każdego uzwojenia, a nie cztery (do zamiany biegunów zasilania na uzwojeniu "pojedynczym").