Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Model laboratoryjnego komparatora napięć

Soohy_tm 18 Cze 2008 15:42 1635 5
  • #1 18 Cze 2008 15:42
    Soohy_tm
    Poziom 15  

Witam wszystkich! Na zaliczenie przedmiotu dostałem zadanie zaprojektować komparator napięć. Chciałbym żeby był tak zbudowany żeby można było badać komparatory w różnych układach. Pomyślałem o czymś takim jak na schemacie:
    W miejscach gdzie są konektory byłyby goldpiny aby w razie potrzeby zewrzeć rezystory. Nie znam się na tym za bardzo ale wyczytałem w internecie że komparatory mogą pracować jako detektory przejścia przez zero, dyskryminatory progowe i dyskryminatory okienkowe. Wydaje mi się że taki układ, odpowiednio "pozwierany" mógłby służyć jako "all-in-one" :) Proszę jeszcze o pomoc w doborze rezystorów. Na schemacie jest LM393, ale może lepszy byłby LM358? Proszę... pamiętajcie że to ma być model do badań komparatorów dla studentów. Z góry dzięki za pomoc!

0 5
  • #2 18 Cze 2008 16:18
    Paweł Es.
    Pomocny dla użytkowników

Złote szpilki mogą być zbyt mało trwałe jeżeli to ma być model laboratoryjny, lepiej użyć wtyków i gniazdek radiotechnicznych albo takich listwy z zaciskami śrubowymi.

R3 i R4 (te w sprzężeniach) powinny mieć dodatkowe zwory pozwalające na ich zupełne odłączenie od komparatorów (jeżeli chce się badać układ bez histerezy.

Poza tym R4 powinien iść od nóżki 5 LM393 (wejście nieodwracające), bo ma dawać dodatnie a nie ujemne sprzężenie zwrotne, które w układzie komparatora nie ma sensu.

Poza tym LM393 wymagają rezystorów podciągających wyjście (wyjścia są typu otwartu kolektor) do zadanego napięcia roboczego następnego za nim układu (np. +5V)

http://www.onsemi.com/pub_link/Collateral/LM393-D.PDF

Zamiast zwierać rezystory lepiej pozostawić np. gniazdka radiotechniczne i w nie włączać rezystory z dołączonego zestawu.