Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Obrotomierz uniwersalny LED

Kiermasz 20 Cze 2008 15:07 32206 76
  • #31
    Chyllus
    Poziom 17  
    No z tym że czasem "wzorki" są celowe to się w 100% zgodzę :D Tylko że jak widać w tym projekcie "wzorki" są raczej zbędne ;)
  • IGE-XAO
  • #32
    Kiermasz
    Poziom 19  
    Witam.
    Ale się koledzy uczepili tych wzorków :P
    Oczywistą oczywistością jest, że tam, gdzie są większe częstotliwości to już trzeba myśleć.
    Tak samo jak nie powinno się robić wyjścia sygnału ze wzmacniacza akustycznego zaraz przy wejściu.
    Inaczej będzie sie wzbudzało.

    A co do wzorków w tym projekcie, to raczej wyszło samo z siebie^^ Za bardzo chciałem to dopieścić :D
    W sumie większych częstotliwości to nie ma w tym projekcie.
    Dodam, że to moja pierwsza płytka w eaglu zrobiona :D

    Pozdrawiam
  • #33
    BANANvanDYK
    Poziom 39  
    Bardzo spodobało mi się rozmieszczenie diod LED - dość dokładne wykonanie oraz kształt. Bardzo ciekawie to wygląda w liczniku "sporting".
    Osobiście uważam że przydałoby się dorobić:
    - naklejkę z oznaczeniem ilości RPM
    - wykonać białą tarczę na licznik ze zmienionymi cyrami oraz kreskami (jakby co, mogę przesłać obraz, rozdzielczość 300DPI)
    - wykonać z drugiej strony dodatkowy wskaźnik - tak dla poprawy efektu wizualnego
    - włożyć płytkę w obudowę.

    Pozdrawiam i życzę przyjemnej jazdy tym "sportingiem"
  • #34
    gniadziu
    Poziom 11  
    nie no elegancko :) jednak ja bym wolal obrotek na voltomierzu tylko jak go wyskalowac ?
  • #35
    Kiermasz
    Poziom 19  
    Witam!
    BANANvanDYK możesz podesłać tę tarczkę :) Może coś wykombinuję sensownego ;)

    gniadziu jak chcesz wyskalować to podpowiem ci, że 100Hz to 6000rpm a 50Hz to 3000rpm itd.
    Tak więc bierzesz miernik częstotliwości i oznaczaj^^
  • #36
    BANANvanDYK
    Poziom 39  
    Proszę bardzo.
    W załączniku dwie wersje - jedna w normalnym stylu oraz druga - po zmianie czcionki oraz kresek, dodatkowy napis (można go usunąć). Nie mam tarczy na wskaźnik paliwa, ale bez tego tarcza bardzo pięknie wygląda.
  • IGE-XAO
  • #37
    Longer1989
    Poziom 24  
    Projekt bardzo fajny. Byłby ktoś w stanie zamieścić schematy
    w *.jpg
  • #38
    Ździół
    Poziom 11  
    Czy mógłbyś wrzucić wzór płytki w takim formacie aby można było go otworzyć w paincie, albo wordzie? Jeżeli to możliwe to poprosze.
  • #39
    Kiermasz
    Poziom 19  
    Witam.

    marcin9qw8 - schemat jest w linku w pierwszym poście - format gif (ten nawet paintem sobie zmienisz na jpg.)

    Ździół - PCB to w pliku jpg dorzucam.
    P.S Masz fajny avatar :)

    Pozdrawiam Kiermasz
  • #41
    Longer1989
    Poziom 24  
    A ja mam pytanie jakie są wartości elementów R9 oraz C10
  • #42
    Kiermasz
    Poziom 19  
    Witam. Wartość R9 (znany też pod P1) to rezystor nastawny i jego wartość polecam około 1MΩ. A C10 to 100uF na obu schematach.

    Pozdrawiam Kiermasz
  • #43
    padalec007
    Poziom 11  
    Witam, co się reguluje w tym układzie rezystorem nastawnym? Jaki zakres ma obrotomierz (ile obr/min to jedna dioda?)
  • #44
    Longer1989
    Poziom 24  
    Po raz kolejny mam pytanie jedno dotyczy tego co się pytał padalec007. a drugie pytanie to jak to podłączyć w samochodzie????
  • #45
    padalec007
    Poziom 11  
    Jeśli chodzi o rezystor nastawny to znalazłem odpwiedź ale gdzie to nie pamiętam bo po tym przerzuciłem kilka nowych schematów aż kupiłem na AVT zestaw do montażu o rozdzielczości 250 obr. Więc ustala sie nim przy jakich obrotach diody mają migać. Myślę że w takim układzie diody w równym odstępie odmierzają częstotliwośc az do ustalonej jako max - miganie diód. Jednak nie znam się na elektronice wiec nie wiem czy tak jest ale brzmi sensownie. Natomiast jak podłączyć do samochodu to banalnie prosto - zasilanie najlepiej za stacyjką pod + oczywiscie + 12V i pod - masa, natomiast do opornika R1 (1M) sygnał z cewki nawiniętej na przewód zapłonowy. Tak mi się wydaje, moge się mylić.
  • #46
    Kiermasz
    Poziom 19  
    Witam.
    Zgadzam się z Padalec007.
    Jednak rozdzielczość tutaj zależy od samego LM3914 i chyba od pojemności 2 kondensatorów między 3 nogą NE555 i P1.

    Miganie diód jest uzależnione od zapalenia się ostatniej diody. A to od ustawienia P1.
    Reguluje on napięcie na 5 nodze (wejście) LM3914.

    Co do cewki to opisałem ją w pierwszym poście.

    Pozdrawiam
  • #47
    Longer1989
    Poziom 24  
    Głupie pytanie ale nie znam sie na mechanice samochodu jak wygląda ten przewód zapłonowy ??? A ta cewka to jest już owinięta na zdjęciu??? i z jakiego drutu ma być nawinięta??? Z góry dzięki
  • #48
    padalec007
    Poziom 11  
    Przewód zapłonowy - kabel wysokiego napięcia - łączy uzwojenie wtórne cewki zapłonowej ze świecami zapłonowymi, to takie grube przewody, przy świecach najczęściej z kołnierzykami... cewka może być z dowolnego drutu, tylko bez przesady nie jakiś grubości włosa ani palca, mysle że miedzy 0,4 a 1mm będzie akurat, oczywiscie miedziany najfajniejszy, zgodnie z opisem Kiermasza z pierwszego postu jeden koniec odłaczony, ilośc zwoi około 30, ale pewnie trzeba to dobrac doświadczalnie, cewka spełnia rolę anteny... albo troche inną ale o to chodzi by przekazywała impuls. Więc mysle że to sprawa odpowiedniego doboru ilosci zwoi aby była wystarczająco czuła...
  • #49
    Longer1989
    Poziom 24  
    Acha i trzeba najnormalniej w świecie "oplątać" ten przewód gdzieś blisko cewki. Dziękas
  • #50
    Kiermasz
    Poziom 19  
    Witam.

    Jest tak jak mówi padalec007 cewka robi tu za antene ;)
    Co do ilości zwoi to trzeba dobierać.
    Zależy to też od tego tranzystora czy ma wzmocnienie B czy C.
    Ja dałem B i mi wyszlo 30 zwoi :)

    marcin9qw8
    Nom już mam cewke nawiniętą na zdjęciu i taśmą izolacyjną zabezpieczone przed odwijaniem się :D U siebie nawinąć mogłem odrazu na 2 kablach bo na 2 świece idzie impuls w tym samym czasie, ale jak z tym u ciebie to nie wiem.
    Na wszelki wypadek nawiń na jednym kablu co leci od cewki do świecy i będzie dobrze ;)

    Powinieneś to bez kłopotu znaleźć. Te kable są zwykle koloru żółtego, ale z tym bywa różnie.

    Pozdrawiam
  • #51
    bysior
    Poziom 9  
    Troche to nie na temat tutaj ale widze ze znacie sie na elektronice i samochodach wiec pozwalam sobie przedstawic moje pytanie/problem. Otoz zalozylem sobie obrotomierz (wskazowkowy) przeznaczony do silnika 4 suwowego, 4 cylindrowego do samochodu ktory ma motor 2-suwowy i oddzielny uklad zaplonowy na kazdy cylinder. Gdy podlaczylem go do cewki to pokazywal tylko polowe obrotow rzeczywistych - to jest OK – tak ma byc. Wiec zeby pokazywal mi obroty rzeczywiste to wymyslilem ze polacze go do dwu cewek. Zrobilem to poprzez diody zeby sygnaly z dwu cewek szly do obrotomierza i zeby jednoczesnie uklady tych cylindrow byly oddzielone od siebie. I tu zaczyna sie moj problem. Moja instalacja dziala swietnie – obrotomierz pokazuje co trzeba - ale tylko wtedy gdy ja dotykam palcem do przewodu dajacego sygnal do obrotomierza. Gdy puszczam palec to przestaje dzialac. Pomyslalem ze moze dotykajac wprowadzam pojemnosc wiec podczepilem kondensator (rozne wartosci) i nadal nie dziala. Probujac rozne polaczenia zauwazylem ze gdy biore sygnal tylko z jednej cewki do obrotomierza ale przez diode (chociaz dioda wtedy nie jest potrzebna) to tez mam dokladnie te same problemy.
    Moje pytanie jest – co zrobic zeby dzialalo bez dotykania palcem – bo wtedy musze kierowac jedna reka i troche mnie kopie prad :D Co ja zmieniam dotykajac? Pojemnosc? Opor?
    (jak dotykam to czuje kopniecia bo to tam jest wiecej niz 12V)
    Prosze pomozcie dobrzy ludzie!
  • #52
    Kiermasz
    Poziom 19  
    Witam

    No to może być trochę różnych powodów.
    Mnie się wydaje, że ta dioda coś ucina z sygnału i\lub go tłumi za mocno.
    Spróbuj może odwrócić diodę.
    Możesz też spróbować włączyć równolegle do diody jakiś rezystor rzędu MΩ (Zakładam, że źródło impulsów przerywa masę) a jak tak nie zadziała to podepnij opornik między masą a wejściem obrotka.
    Nie powinno to zakłócić pracy układu zapłonowego.
    Bo sam tez jesteś rezystorem i pewnie robisz jako rezystor do masy :D
    Czy pomoże zobaczymy :)

    Pozdrawiam Kiermasz
  • #53
    bysior
    Poziom 9  
    Dzięki Kiermasz za rady.
    Czy jak odwrócę diodę to nie odetnę całkiem sygnału z cewki do obrotomierza? przecież ona puszcza tylko w jedną stronę.
    Co ta dioda może robić z sygnałem? Wydaje mi się że normalnie sygnał wygląda tak: przez większość czasu -jakieś 80% okresu - jest 12V a pozostałe ok. 20% jest 0V. Tylko podczas przejścia z 12 na 0 na bardzo krótko napięcie skacze do kilkuset V i może wtedy występują jakieś oscylacje. Co ta dioda tutaj zmienia co jest potrzebne do pracy obrotka?
    Myślisz że ja mogę działać jako opornik? - podczas prób specjalnie zwracałem uwagę żeby nie dotykać nigdzie do masy (siedzenia są szmaciane, podłoga gumowa) a i tak jak dotykałem palcem kabla to działało OK i jak puszczałem to było źle.
  • #54
    Kiermasz
    Poziom 19  
    Witam.
    Jak odwrócisz diodę to pozwolisz prądowi płynąć z obrotka.
    Widocznie do pracy tego obrotka potrzebne jest te 0, które obcina skutecznie dioda.
    Prąd pewnie musi płynąć w dwie strony do obrotka i z obrotka, albo wystarcza mu właśnie te 0 (czyli prąd płynie z obrotka) co się pojawia w momencie zaraz po zapłonie (czyli odwrócić diodę).

    Nie znam budowy tego obrotka to mogę tylko zgadywać.

    Ty jako opornik działasz na pewno, skoro piszesz, że Cię kopie prąd jak trzymasz kabel to przez Ciebie płynie ten prąd do masy i wtedy działa.
    Stąd domyślam się, że wystarczy dać jakiś rezystor z około 3MΩ do masy.

    A może zamiast tych kombinacji spróbować dać sam opornik z 1M od każdego przerywacza?
    Wtedy nie powinno na siebie za bardzo wpływać i pełen sygnał by szedł do obrotka z przerywaczy.

    Pozdrawiam
  • #55
    bysior
    Poziom 9  
    dzięki - będę kombinował z oporami (za kilka dni)
  • #56
    narasta
    Poziom 21  
    HEH, układ obrotomierza droższy od całego auta...
    Gdzie tu sens? :)
  • #57
    kicha150
    Poziom 18  
    Witam mam kilka pytań

    1. Czy ten układ będzie działał na instalacji 6v w Simsonie sr50 i gdzie mam podłączyć kabel sygnału do kabla wychodzącego z silnika czy tego grubego kabla wychodzącego z kondensatora :?::?:
    2. Czytałem tu że trzeba zmieniać rezystor nastawny z 100k na 1mΩ :?::?:
    3. I trzeba kupić kable ekranowe dla polepszenia pracy układu :?::?:

    Schematu używam tego jak by co

    Obrotomierz uniwersalny LED
  • #58
    Kiermasz
    Poziom 19  
    Witam.
    No to po kolei:

    1. Co zrobić żeby działało na instalacji 6V jest już kilkanaście postów wcześniej.
    Eeeee... nie bardzo wiem co chcesz podpinać. Nawija się tylko cewkę na tym kablu co leci od cewki zapłonowej do świecy.
    Cewkę opisywałem już.

    2. Z moich doświadczeń z tym układem to na 100k nie chciał dać mi się dobrze wyregulować. Zmiana nie jest obowiązkowa.

    3. Nie koniecznie. Ja ten dałem bo mi się walał po kanciapie i z profilaktyki, bo przez całą długość malca go ciągnąłem.
    Jak bym nie miał to najpierw bym na zwykłym kablu odpalał :)

    Pozdrawiam
  • #59
    kicha150
    Poziom 18  
    Witam żeby działało to na 6v instalacji to nie muszę dawać stabilizatora? bo chyba ruszy z 6v choć ten schemat potrzebuje 8v

    Dodano po 52 [minuty]:

    a do jakich obrotów pokazuje ten układ pokaże z 9ty obrotów czy trzeba regulować tym potencjometrem
  • #60
    Kiermasz
    Poziom 19  
    Witam.
    Stabilizator dobrze by było dać, ale bez niego też powinno śmigać przy 6V. Ja bym najpierw wsadzał LM7805 dopiero jak by były jakieś niespodzianki to bez stabilizatora.

    Ten układ powinien ruszyć już od 4.5V.
    8V to tylko taka średnia wartość.

    Myślę, że powinien pokazać te 9000rpm. Oczywiście bez regulacji tym rezystorkiem nastawnym się nie obejdzie.

    Pozdrawiam