Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

zasilanie garażu w energię elektryczną.

darek1958 19 Cze 2008 09:47 6595 31
  • #1 19 Cze 2008 09:47
    darek1958
    Poziom 15  

    Witam. Chcę podłączyć garaż do energi elektrycznej, taz kablem ziemnym długość od rozdielni ok. 25 mb. Jakiej grubości kabel powinienem wykorzystać aby można było wykorzystać i móc podłączyć podstawowe narzędzi jak np. spawarka itp. Chodzi o zasilanie 1 fazowe.

    0 29
  • Sklep HeluKabel
  • #2 19 Cze 2008 10:06
    msgow
    Poziom 27  

    Witam
    Jednofazowe to kiepsko lepiej 3 fazowe.
    przekrój kabla zależy od zabezpieczenia jakie będzie w rozdzielni z której zasilany będzie garaż.
    Może YKY5x4 lub YKY 5x6mm2
    Bo rozumiem że w garazu będzie mała rozdzielenka.
    Pozdrawiam

    0
  • #3 19 Cze 2008 10:39
    darek1958
    Poziom 15  

    Mogę tylko mieć zasilanie 1 fazowe gdyż w takie jest zasilana dzaiłka, Od skrzynki głównej jest tak jak pisałem odległość ok 25 mb. W skrzynce mam zamontowana różnicówkę i bezpiecznik 25A a główne zabezpieczenie to 32 A . Elektryk sugeruje mi 3x6 , ale wydaje mi się że to za grube. Może wystarczy 3x4 . Najmocniejszym użądzeniem jakie posiadam jest spawarka na 220v którą używam bardzo rzadko.

    Dodano po 2 [minuty]:

    I jeszce jedno pytanie? Czy w samym garażu też mam coś oprócz ułożenia kabli montować? Tam chciałem zainstalować 2 gniazdka i oświetlenie .

    0
  • Pomocny post
    #4 19 Cze 2008 11:34
    msgow
    Poziom 27  

    Przy zabezpieczeniu gG 25A może być 3x4mm2 ale przy obciążeniu 6kW spadek przekroczy 2%.
    Zakładam ze kabel idzie w ziemi
    Co do garażu to bym tam zrobił małą rozdzielenkę wstawił wyłącznik C16 na gniazda i B6 na oświetlenie. Ponieważ RCD jest w tej głównej to tam nie dajemy ale w razie zadziałania lecimy do rozdzielni gł.
    Najlepiej zrobić tak wpiąć sie w RG przed RCD ale za zabezpieczeniem gG25A i w garażu zamontować sobie RCD.
    Nie znam warunków zwarciowych więc przy tak dobranych wartościach zabezpieczeń może nie być selektywności zadziałania.
    Przy prądzie zwarcia do 550A selektywność by była zachowana
    Sprawa do przemyślenia
    Pozdrawiam

    -1
  • Sklep HeluKabel
  • #5 19 Cze 2008 12:49
    darek1958
    Poziom 15  

    A czy w garażu muszę jeszcze montować jakieś zabezpieczenia ?

    0
  • #6 19 Cze 2008 13:42
    msgow
    Poziom 27  

    W poprzednim poście przecież napisałem:
    Co do garażu to bym tam zrobił małą rozdzielenkę wstawił wyłącznik C16 na gniazda i B6 na oświetlenie.

    To jest moja propozycja aby tak to zrobić
    Wystarczy3x4 bo wszystkie warunki są spełnione jak będzie C16 to max obciążenie to ponad 4kW i wtedy ze spadkiem będzie OK
    Pozdrawiam.

    0
  • #7 19 Cze 2008 14:37
    darek1958
    Poziom 15  

    Tak zgadza się poprost nie doczytałem. Myślę że te 3x4 mm2 wystarczy skoro cała działka ma zasilanie 7 kW. Dziękuje za pomoc.

    0
  • #8 19 Cze 2008 16:09
    JK60
    Poziom 13  

    Witam
    Radziłbym zrobić osobne gniazdo z którego będziesz zasilał spawarkę i zabezpieczyć je S301D 20A - 16A na spawarkę 1f to może być trochę za mało (nie piszesz jaka to spawarka).
    Jednak nawet przy połączeniu proponowanym przez msgow te 32A na zasilaniu nie gwarantuje selektywności (przy Wt gG 35A wsp.0,8- nie mówiąc już o S).

    0
  • #9 18 Sie 2008 22:49
    darek1958
    Poziom 15  

    Witam . Mam pytanie? czy w oinstalacji elektrycznej w garażu tzn. gniazdka i oświetlenie mogę położyć kable tzw linki czy musi to być drut .Gniazdka mam zamiar zrobić przewodem 3x2.5 a oświetleni 2x 1.0 czy to wystarczy. Oświetlenie to 1 lampa jarzeniówka i dwie lampki po 60W. mOŻE MI KTOŚ PODPOWIEDZIEĆ CZY TAK MOŻNA ZROBIĆ. I EWENTUALNIE SUMBOL KABLI JEŚLI MOŻNA. DZIĘKI ZA ODPOWIEDŻ.

    0
  • #10 18 Sie 2008 22:57
    marcin1984
    Poziom 11  

    Witam radziłbym położenie do gniazdek kabla 3×2,5 i do oświetlenia 3×1,5 w drucie linka nie jest najlepszym rozwiązaniem

    0
  • #11 18 Sie 2008 23:05
    darek1958
    Poziom 15  

    Mam jeszce jedno pytanie. Chciałem sobie założyć w garażu małarozdzielnie tzn zabezpieczenie na gniazdka 20 A i na oświetlenie 10 A . Jaką powinienem założyć różnicówkę tzn na ile amper . Główne zabezpieczenie to 32 A.

    0
  • #12 18 Sie 2008 23:39
    msgow
    Poziom 27  

    Witam
    Wykonanie instalacji na stałe przewodem o przekroju 1mm2 jest niezgodne z normą PN IEC 60364-5-52 minimalny przekrój instalacji oswietleniowej to 1,5mm2
    A czy będzie to wykonane linką czy drutem to kwestia estetyki i ceny przewodów i sposobu ułożenia przewodów
    różnicówka wystarczy na 25A a na oświetlenie wystarczy B6A
    Pozdrawiam.

    0
  • #13 19 Sie 2008 10:19
    darek1958
    Poziom 15  

    Dziękuje bardzo za podpowiedż.

    0
  • #14 19 Sie 2008 16:49
    michcio
    Specjalista elektryk

    darek1958 napisał:
    Mam jeszce jedno pytanie. Chciałem sobie założyć w garażu małarozdzielnie tzn zabezpieczenie na gniazdka 20 A i na oświetlenie 10 A . Jaką powinienem założyć różnicówkę tzn na ile amper . Główne zabezpieczenie to 32 A.


    Jak na gniazdka aż 20 A to przewód już 3x4 mm2. Z resztą gniazda i wtyczki są odporne na max. 16 A, przy większym obciążeniu po prostu się stopią.
    Także raczej polecam zabezpieczenie 16A (daje do 3.6 kW) i przewód 3x2.5.

    0
  • #15 21 Sie 2008 21:53
    darek1958
    Poziom 15  

    Mam jeszce jedno pytanie. Chciałem z garażu przeciągnąć energię do altany ale na powietrzną . mAM TAM JEDNĄ ŻARÓWKĘ I GNIAZDKO. Jaki powinienem przewodem to zrobić chodi mi o typ przewodu i przekrój .Muślłem coś w rodzju linka bo jest bardziej mięki.

    0
  • #16 22 Sie 2008 00:58
    Łukasz-O
    Admin Elektroenergetyka

    darek1958 napisał:
    Mam jeszce jedno pytanie. Chciałem z garażu przeciągnąć energię do altany ale na powietrzną . mAM TAM JEDNĄ ŻARÓWKĘ I GNIAZDKO. Jaki powinienem przewodem to zrobić chodi mi o typ przewodu i przekrój .Muślłem coś w rodzju linka bo jest bardziej mięki.



    Odpowiadając na szybko - wystarczy linka stalowa a do niej przymocowany przewód 3x2,5mm2 na paski zaciskowe - ważna ażeby paski nie były za mało albo za dużo naciągnięte. Nie ma co przesadzać z przekrojem w końcu w altance nie będziesz miał warsztatu i niewiadomo jakich obciążeń. Oczywiście można zastosować profesjonalne uchwyty typu linka stalowa / przewód - wygląda profesjonalnie ale nic poza tym :D

    0
  • #17 24 Sie 2008 10:32
    darek1958
    Poziom 15  

    Mam takie pytanie? Czy w obiekcie który jest zasilony przwodem 2x2.5 można zamontować różnicówkę , czy konieczne do jej zamontowania potrzebny jest przewód 3x......

    0
  • #19 24 Sie 2008 12:41
    marian_em
    Poziom 25  

    Wystarczy zrobic rozdzial przed roznicowka i moze byc, tyle ze 2,5mm do zasilania "obiektu" to "troche" malo, chyba ze mowisz o swojej altance ;)

    0
  • #20 08 Wrz 2008 13:17
    darek1958
    Poziom 15  

    Czy może mi ktoś powiedzieć na czym polega różnica między wyłącznikiem naprądowym np. C25A , a B25A . Polecają mi na zabezpieczenia oświetlenia B6 a na gniazda C16 a czemu nie np. B16 ?

    0
  • #21 08 Wrz 2008 15:30
    michcio
    Specjalista elektryk

    Na gniazda to B16 a nie C16, chyba, że będziesz w pokojach spawał albo odpalał maszyny w ciężkim rozruchem.

    Różnica jest taka, że B wyłącza od razu przy prądzie równym 3-5 krotności znamionowego, a C 5-10-krotnym, czyli dobry do urządzeń, które przy rozruchu pobierają bardzo duży prąd.

    0
  • #22 11 Wrz 2008 11:09
    darek1958
    Poziom 15  

    Mam prośbę. zamontowałem kabel ziemny do garażu 3x4 i zrobiłem małą rozdzielnę tzn różnicówka 1 fazowa i dwa bezpieczniki na oświetlenie B 6 i gniazda C20 - uzywam małej spawarki dlatego postanowiłem zabezpieczyć gniazda C20A . Czy mógły ktoś z Kolegów podesłać mi jakiś rysunek jak to podłaczyć tzn różnicówka i bezpieczniki ?

    0
  • #23 11 Wrz 2008 18:52
    michcio
    Specjalista elektryk

    Jaki jest przekrój przewodów do gniazdek? Jeśli to 2.5 mm2 to zabezpieczenie za duże - musi być 16 A.

    Podłączenie proste:
    -przewód L i N z domu podłącz przez różnicówkę, a przewód PE puść obok. Na przewodach fazowych za różnicówką zabezpieczenia na obwody, przewody neutralne podłączone do N za różnicówką. Tak samo Pe.

    0
  • #24 15 Wrz 2008 12:56
    darek1958
    Poziom 15  

    Przepraszam że truje ale elektrykiem nie jestem z tąd takie pytania . Ale do rzeczy..... nabyłem różnicówkę która ma oznaczenia u góry 1 - N i na dole 2 -N . Chcę założyć dwa wyłączniki powiedzmy B6 na oświetlenie i jakiś 16A tak mi sugerują rozmuwcy z elektrody. Używam spawarki 3.6 kW 16 A . MAM TAKIE PYTANIE .... 1. JAK TO PODŁĄCZYĆ i czy ten bezpiecznik na gniazda to musi być B16 czy C16 A . Proszę o odpowiedż i Dzięki za cierpliwość. Prąd 1 faza kabel ziemny 3x4 .

    0
  • #25 15 Wrz 2008 14:22
    Androl
    Poziom 14  

    Witam,

    Do spawarki C16A zwłoczny. 1-N wejście przewodu neutralnego N 2-N wyjście przewodu N. Muszą być jeszcze zaciski w różnicówce na podłączenie przewodów fazowych.

    Pozdrawiam

    0
  • #26 15 Wrz 2008 14:47
    michcio
    Specjalista elektryk

    Androl napisał:
    Witam,
    Muszą być jeszcze zaciski w różnicówce na podłączenie przewodów fazowych.

    Pozdrawiam


    Napisał przecież, 1-N, 2-N.
    Od góry do 1 faza z zasilania, do N N z zasilania.
    Od 2 faza na bezpieczniki, od N na szynę N z urządzeń.

    0
  • #27 15 Wrz 2008 14:51
    darek1958
    Poziom 15  

    Tak zgadza się , są 2 wejscia u góry i 2 na dole pierwsze jest oznaczine jao 1 a drugie jako N i na dole pierwsze jako 2 a drugie jako N. W obudowie na bezpieczniki mam dwie szyny tzn na jedną mam przykrecić wszystkie brązowe kable i połaczyć ją z N na wyjsciu z różnicówki a na drugą szynę przykręcić wszystkie zółto -zielone tzn ten przewód który jest z zasilenia i te instalcji garazu ... dobrze rozumiem.
    I jeszce jedno jak podłączę zabezpieczenia to wszysko jedno czy faza z różnicówki będzie podłączona od góry czy dołu..... Dzieki za podpowiedż.

    0
  • #28 15 Wrz 2008 15:30
    michcio
    Specjalista elektryk

    Źle mówisz.

    Masz dwie szyny.

    Do jednej szyny przykręcasz przewód ż-zielony z zasilania, oraz wszystkie przewody ż-zielone z instalacji.

    Do drugiej szyny przykręcasz przewód N (niebieski) wychodzący z różnicówki oraz wszystkie przewody niebieskie z instalacji.

    Przewody brązowe/czarne nie przykręca się do szyn, tylko do poszczególnych zabezpieczeń.

    0
  • #29 15 Wrz 2008 17:36
    darek1958
    Poziom 15  

    Dzięki masz racje , przewody fazowe są czarne lub brązowe , A NIEBIESKI ZAWSZE NEUTRALNY. Do zabezpieczenia to nie ma różnicy gdzie podłacze faze tzn góra czy dół?

    0
  • #30 15 Wrz 2008 20:03
    marian_em
    Poziom 25  

    darek1958 napisał:
    Do zabezpieczenia to nie ma różnicy gdzie podłacze faze tzn góra czy dół?
    nie ma roznicy

    0