Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Texa Poland
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Instrument do pomiaru geometrii torowiska

track-and-train 19 Cze 2008 22:46 2636 4
  • #1 19 Cze 2008 22:46
    track-and-train
    Poziom 2  

Witam wszystkich.

Jestem tu nowy i nie jestem elektronikiem ani mechanikiem więc proszę wybaczyć ewentualne potknięcia. Działam jako wolontariusz na kolejkach wąskotorowych i ostatnio zrodził się pomysł zbudowania pojazdu który byłby w stanie zmierzyć podstawowe parametry torowiska. Takie pomiary są na ogół wykonywane ręcznie przy pomocy specjalnej 'linijki' - ich gęstość nie przekracza z reguły 1 pomiaru na metr (długości torowiska) zaś wyniki są zapisywane ręcznie w kajeciku. Oczywiście na PKP są wszystkie niezbędne przyrządy ale niestety nie dotyczy to wąskotorówek oraz szlaków normalnotorowych przekazanych w dzierżawę np. wolontariuszom na cele kolei drezynowej...
    Pojazd miałby więc na celu pomiar torowiska w sposób ciągły a zmierzone parametry byłyby zapisywane bezpośrednio w formie cyfrowej. Cel budowy to przede wszystkim ułatwienie wykonywania pomiarów - wózek wleczony za drezyną byłby w stanie pomierzyć kilkadziesiąt kilometrów torowiska dziennie zastępując kilkanaście wielogodzinnych obchodów 'na piechote'.

Podstawowe parametry do pomiaru to:
    1. szerokość toru (jest to odległość między wewnętrznymi powierzchniami szyn mierzona 14 mm poniżej ich powierzchni tocznej (10 mm dla prześwitów <= 900 mm))
    2. przechył poprzeczny (rożnica w wysokości szyny lewej i prawej) czyli 'przechyłka'
    3. przechył podłużny (wznoszenie i opadanie szyn) czyli 'dołki'