Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zasilanie silniczka wycieraczki zasilaczem ATX

20 Cze 2008 23:05 3582 14
  • Poziom 14  
    Witam.
    Staram się podłączyć silniczek wycieraczki do zasialacza ATX ale już nie mam pomysłu co jest nie tak.
    Syknąłem zasilacz "na sucho" (13 i 14pin) i wtedy zasilacz jeszcze się nie uruchamia, dopiero jak podepnę pod 5V jakieś urządzonko (przy podłączeniu do 12V zasilacz nadal nie rusza).
    Więc już jak podpiąłem coś pod 5V to staram się podłączyć pod 12V silniczek wycieraczki. Po podłączeniu silniczek rusza (ułamek sekundy) i w tym momencie zasilacz się wyłącza.
    Próbowałem tak kilka razy ale za każdym razem dzieje się to samo.
    Czy ktoś orientuje się co jest nie tak?
    Pozdrawiam.
  • Poziom 26  
    To nie zadziała. Dlatego że w chwili podłanczania silnika od wycieraczek powstaje na chwilę zbyt duże obciążenie zasilacza i po prostu uznaje to jako zwarcie. Ten pomysł pójdzie raczej jedynie na zasilaczu z transformatorem lub innym typowo zasilaczu. Nie na komputerowym.
  • Poziom 14  
    Ale silniczek ma 4A a zasilacz na 12V ma maksymalnie 10A
    Więc teoretycznie powinno działać.
  • Poziom 17  
    Witam
    Ale, przy rozruchu silnika prąd jest sporo większy.
  • Poziom 14  
    W takim razie jesteście w stanie polecić coś taniego a żeby się nadawało pod to przedsięwzięcie?
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 21  
    taki kondensator na pewno wyłączy zasilacz...

    Dodano po 7 [minuty]:

    pozostaje przeróbka zasilacza by miękko sie załąnczał dodaj opornik 10K szeregowo do wyjścia napięcia odniesienia i kondensator 100uF za opornikiem do masy tl494 może sie uda
  • Poziom 21  
    Siemanko.A może najprościej skorzystać z prostownika do ładowanie aku.Standardowy prąd ,,zwykłych''silników do wycieraczek waha sie w granicach 1-2 A.
  • Poziom 14  
    Zrobiłem takie połączenie na przewodzie 12V - masa i niestety to samo.

    jatzek j napisał:
    Siemanko.A może najprościej skorzystać z prostownika do ładowanie aku.Standardowy prąd ,,zwykłych''silników do wycieraczek waha sie w granicach 1-2 A.

    W tym problem że nie mam takiego zwykłego prostownika do samochodu.
    Posiadam jedynie coś takiego:
    Zasilanie silniczka wycieraczki zasilaczem ATXZasilanie silniczka wycieraczki zasilaczem ATX

    I nie wiem czy to się w ogóle będzie do tego nadawać.
    Chciałbym jak na razie zrobić zasilanie jak najmniejszym kosztem.
  • Poziom 20  
    Spróbuj zastosować jakiś warystor dla miękkiego startu tego silniczka
  • Moderator
    Witam.
    :arrow: Coś mi tu nie pasuje. :D
    Oczywiście powracam do zasilacza ATX swego czasu podłączałem do zasilacza silnik od wycieraczek do dużego Fiata i nie było żadnego problemu nawet zrobiłem to podłączenie na zwykłym sześciu stykowym przełączniku uzyskując na nim przełączanie obrotów prawo/lewo.
    Owszem już nie pamiętam ile pobierał ów silnik podczas rozruchu, ale nie stanowiło to żadnego problemu, a nie przypominam sobie, abym robił jakieś modernizacje w samym zasilaczu.
    Więc, albo zasilacz jest nie sprawny w 100% lub też jego zabezpieczenia na to nie pozwalają więc spróbuj na innej firmy zasilaczu to samo podłączenie.
    Sprawdź również podłączając mniejsze obciążenie do linii +12V czy będzie się zasilacz zachowywał tak samo jak podczas podłączenia do silnika.
  • Poziom 14  
    Podłączałem już pod to 12V wiatrak na 12V i pracował dobrze. Na wyjściu jest 11.8V czyli też dobrze.

    Zasilacz jest stary - 250W z jakiegoś starego komputera. Byćmoże tu jest pies pogrzebany. A wiadomo że oznaczenia z zasilacza mają się nijak do prawdziwych parametrów...
  • Moderator
    Obciążenie zasilacza wiatraczkiem to za mało a uszkodzenie możesz mieć na linii -12V (to samo uzwojenie), ale mniejsze obciążenie tej linii (opis na naklejce).
    Większość zasilaczy z tamtego okresu było robionych prawidłowo i z zapasem na dobrych elementach...
  • Poziom 23  
    prawdopodobnie w momencie startu napięcie 5V podnosi się zbyt wysoko i to blokuje zasilacz. mój zasilacz, po niewielkich przeróbkach dawał do 16A przy 12V. obwody 5V usunąłem, wymagana również była przeróbka kontroli napięcia - wymiana rezystorów w obwodzie wejść. tl494.
  • Poziom 31  
    Jest kilka niuansów.

    1. To co pisze TONI_2003 i janto, 5 V trzeba troche więcej obciążyć zasilacz, bądź przerobić na stablizacje +12. Zasilacze mają stabilizowane głównie +5V, stąd niedomagania linii +12 bez dobrego obciążenia +5. Jest cała masa tutaj na forum o tym i o przeróbkach

    2. Spróbuj uruchamiać wszystko po podpięciu. Tzn. podpinasz, i załączasz zasilacz zwierając styki.

    3. Jakiś układ startowy:
    A. nie testowałem na silnikach, ale może zwykły termistor 1-2om NTC dałby rade. Termistor nie może być zbyt dużej rezystancji bo wskazane jest aby sie nie nagrzewał mocno podczas pracy i zapewnił jakąś rezystancje podczas następnych startów, i nie zbyt duży aby nie ograniczał prądu zbyt mocno. Ewentualnie jakiś opornik 1om, ale potrzeba wtedy aż 4W przy 4A. Przy 12V da nam ograniczenie do 12A. Ale jak silnik nie ruszy to cały prąd może spalić rezystor.

    B. Układ miękkiego startu zrobiony na kluczującym tranzystorze.