Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
MetalWork
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Usterki i modyfikacje motorowerów, simson, jawa itp.

goldwinger 16 Mar 2010 17:11 102244 259
  • #211
    Pawcio933
    Poziom 9  
    Witam.
    Mam problem z Simsonem.
    Po odpaleniu po ok 10 sekundach chodzenia wchodzi na bardzo wysokie obroty.
    Mogę je zmniejszyć tylko za pomocą ssania ale tylko są mniejsze, gdy trzymam ssanie.
    Po puszczeniu natychmiast znowu wchodzi na wysokie.
    Myślałem, że to wina gaźnika.
    Pożyczyłem od kolegi ale okazało się, że to nic nie dało.
    Proszę o propozycie.
  • MetalWork
  • #212
    mulek
    Poziom 26  
    Witam, prawdopodobnie bierze "lewe" powietrze, do sprawdzenia uszczelki pod cylindrem, gaźnikiem oraz simmeringi na wale. A może tylko zacina się linka od gazu?
  • #213
    Pawcio933
    Poziom 9  
    Linka niby się niezacina simeringi dopiero założyłem nowe. A uszczelek nigdzie niema wszystko jest na slikon
  • #214
    mulek
    Poziom 26  
    I tu jest chyba problem, silikon nie bardzo lubi kontakt z benzyną i dany jako uszczelka np. pod cylindrem nie trzyma tak jak powinien.
  • #215
    Pawcio933
    Poziom 9  
    Ale czy to dlatego ma takie wysokie obroty z przyczyny złej szczelności?
    oczywiście sprawdze
  • #216
    mulek
    Poziom 26  
    Jeżeli będzie pobierał powietrze z pominięciem gaźnika to właśnie tak będzie się działo. Pod cylinder i przy gaźniku nie dawaj silikonu, zastosuj normalne papierowe uszczelki.
  • #217
    KobuchxD
    Poziom 2  
    Kolego sprawdz jeszcze swiece bo moj kolega w simku miał podobnie wysokie obroty i ciezko palił.
  • MetalWork
  • #218
    Audia42
    Poziom 9  
    wczoraj miałem identyczny problem. Łapał lewe powietrze na łączeni gaźnik-cylinder. Sprawdź też linkę gazu.
  • #219
    krol12345
    Poziom 9  
    Witam! Mam simka s51 elektronik z 12V instalacją. Po umyciu, na drugi dzień nie chciał odpalać, ale w końcu odpalił. Potem ujechałem kawałek i zablokowała się iglica. Ale to naprawiłem i jechałem dalej w końcu go zmuliło i zgasł. Ani na popych ani innym sposobem nie odpali. Wymieniłem cewkę zapłonową, gaźnik wyczyściłem, a ten nie pali. Moduł mi sprawdzał w sklepie i niby jest napięcie. Ale on nie pali. Świeca jest nowa ale iskra wydaje mi się słaba. Proszę o pomoc i z góry dziękuję za odpowiedź.
  • #220
    jack63
    Poziom 42  
    Napisz co ze swojej strony zrobiłeś w tym temacie poza napisaniem posta?
    Ile postów na temat Simsona przeczytałeś?
    Jakieś czynności diagnostyczne/regulacje?
    Co to znaczy słaba iskra?
    Czy masz miernik - multimetr?
  • #221
    sebasuper
    Poziom 17  
    Witam.
    Zamierzam zrobić ładowanie akumulatora troche inaczej niż wszyscy to robią. W romecie cewki są podłączone równolegle, jeden biegun cewek jest podłączony do masy, drugi zaś do kabla, tak połączone cewki dają 6V, ja to trochę przerobiłem, odłączyłem cewki od masy i połączyłem je szeregowo, napięcie wynosi 12V. A więc mam te 12V, do kabli podłącze mostek prostowniczy i kondensator 10000uF, wiec napięcie będzie wynosić 16.8V, przy tym że 12V jest produkowane przy średnich obrotach. Myślę że maksymalne napięcie po wyprostowaniu powinno wynosić 20V.
    Do konda podłączył bym l7815, a do niego akumulator. Maksymalne natężenie l7815 to 2A, czyli w moim przypadku 2/10 C akumulatora, co jest dopuszczalne przy ładowaniu. Światło przednie było by zasilane z akumulatora, dzięki czemu nawet na niskich obrotach świeciło by z pełną mocą. A moje pytanie brzmi, czy to będzie działać? I czy w moim rozumowaniu są jakieś błędy?, jeśli tak proszę mnie poprawić.
  • #222
    gwarych
    Poziom 21  
    Zasadniczo powinno działać :D zwłaszcza jak lubisz sobie "pogazować" :D Jednak musisz pamiętać, że nie tylko zwiększyłeś sobie napięcie, ale też zmniejszyłeś wydajność prądową, więc dobrze było by to wszystko przetestować i pomierzyć w praktyce...
  • #223
    sebasuper
    Poziom 17  
    Wydajność prądową zmniejszyłem, ale ilość W się nie zmieniła. Niestety nie mogę pomierzyć, nie mam masy w cewkach, i po podłączeniu miernika do kabli wariuje on. Ma ktoś jakiś sposób żeby to zmierzyć? Jak podłączyłem elektrolita, po wyłączeniu zapłonu miernik wskazywał 30V, lecz gdy podłącze 12V żarówkę nie spala się ona. Ciekawe jest jakim cudem pokazało mi 30V jak kondensator ma max 25V :)
  • #224
    wow
    Poziom 27  
    Mój miernik również wariował.
    Po prostu magneto wytwarzało jakieś pole i miernik głupiał.
    Do mierzenia napięcia najlepiej wepnij analogowy :P
  • Pomocny post
    #225
    gwarych
    Poziom 21  
    HI hi - spokojnie, spokojnie. Nie dzieje się nic niezwykłego ;)

    Ilość watów w przybliżeniu się nie zmieniła, ale ilość którą może wytworzyć to "dynamko". Różnica jest niewielka - ale troszkę więcej tych watów od razu zamienia się w ciepło :D zwłaszcza jeśli zastosujesz zwykły stabilizator liniowy.
    Znacznie lepszy bilans mocy uzyskasz jeśli zastosujesz stabilizator impulsowy - taka mini przetwornica z jednym scalakiem dławikiem i szybką diodą (np. LM2576 - w załączonym pliku jest wszystko co trzeba łącznie z rysunkiem płytki - do pobrania także z jakiejkolwiek strony z notami aplikacyjnymi np. z digchip.com)
    Oczywiście przed konwersją wypadało by uzyskać napięcie stałe wygładzone kondensatorem albo i dwoma.

    Ponadto w połączeniu szeregowym mamy czterokrotnie większą impedancję niż w połączeniu równoległym ;)

    Skąd te 30 V i dlaczego żarówka 12 V to wytrzymuje? Ot zwyczajnie producent wiedział, że musi nawinąć nieco więcej zwojów by uzyskać w prosty sposób zapas napięcia i odpowiednią charakterystykę źródła prądu, tak aby jakoś to świeciło.

    Ponieważ jak stwierdził niejaki Pan Georg Simon Ohm - występuje spadek napięcia na rezystancji (także na impedancji źródła na skutek poboru prądu przez żarówkę) :D z przymrużeniem oka można powiedzieć, że żarówka z tym źródłem energii tworzy niejako układ samoczynnej stabilizacji napięcia zasilającego odbiornik heh - ale to tak z takim grubym przybliżeniem ;)

    Jeżeli chodzi o wariowanie miernika, to jest to spowodowane nietypowym kształtem generowanego napięcia, harmonicznymi, zmianami częstotliwości itp. ponieważ zwykły miernik przystosowany jest do pomiaru przy częstotliwości w okolicach tych 50 HZ i to względnej sinusoidy :D jeżeli mówimy o napięciu przemiennym.
    Zwłaszcza tańsze mierniki elektroniczne będą szalały, ponieważ ich przetworniki nie są w stanie poprawnie zinterpretować nietypowych wartości występujących na wejściu. Analogi mogą dawać niedokładne wskazania ale nie powinny specjalnie "szaleć", chyba że słabszy ustrój "podrasowany" będzie elektroniką :D

    P.S.

    A tak jeśli nie dbać zbytnio o straty, to może proste rozwiązanie zdało by w tym przypadku egzamin... tyle, że jeśli nie będzie poboru energii przez instalację, to spora część mocy będzie się rozpraszać w postaci ciepła na tranzystorach ograniczających.
    Schemat maksymalnie uproszczony, na szybko bez liczenia prądów, do ewentualnego dopracowania poprzez wstawienie rezystorów, ale i w takiej postaci powinien raczej zadziałać :D


    Usterki i modyfikacje motorowerów, simson, jawa itp.
    Załączniki:
  • #226
    jack63
    Poziom 42  
    Widzę kolejne podejście do stworzenia perpetum mobile lub nalewania z próżnego. Tego ostatniego nawet Salomon nie potrafił.
    sebasuper co tak na prawdę chcesz osiągnąć? Jeżeli tylko uzyskać instalację 12V, to no problem. Gorzej będzie z żarówką reflektora, bo takich samochodowych na 5W nie produkują... No może trochę przesadziłem..
    Zasada jest taka, od mieszania herbata nie staje się słodsza, 20 watowa prądnica ze starymi słabymi magnesami nie wyda z siebie ni krzty więcej mocy w użytkowym zakresie RPM.
    Poczytaj trochę postów z elektrody, a nie będziesz kolejnym błędnym rycerzem.
    Zrób sobie najpierw "inwentaryzację" prądnicy w "twoim" układzie. Trzeba mierzyć napięcia i prądy przemienne najlepiej miernikiem TrueRMS przy różnych obciążeniach i RPM. Fajnym obciążeniem są żarówki łączone w różnych konfiguracjach.
    Ciekawym eksperymentem będzie zmierzenie napięcia szczytowego dla dużych RPM. Jak zmierzysz to będziesz wiedział dlaczego twój pomysł z LM7812 jest niemożliwy do realizacji.
    gwarych Gratuluję podejścia do tematu. Zamieszczony schemat jest jednym z niewielu rozsądnych pomysłów w tym temacie. Choć do tej szeregowej diody i 15V zenera bym się czepiał. Proponuję tylko policzyć a najlepiej zasymulować jakimś SPICE'm twój układ. Straty na diodach mostka i rodzaju obciążenia - pojemnościowe - zniweczą całą konstrukcję. Sorry, ale zasad fizyki nie da się przeskoczyć! Nie na darmo w fabrycznych konstrukcjach dominują układy prostowania jednopołówkowego i tyrystory, a światła są zasilane napięciem przemiennym.
  • Pomocny post
    #227
    gwarych
    Poziom 21  
    Racja stanu :D tej szeregowej diodki na wyjściu nie musiało by być. Przy tak "słabym" źródle każdy spadek-strata się liczy na minus. Wrysowałem raczej z rozpędu tak na wszelki wypadek w razie gdyby coś nie tak zmontowano z tą "podrasowaną" diodą Zenera i zapięto akumulator.

    Co do 15V to jakoś tak mi wyszło, 15 bo max co może zdzierżyć akumulator w ładowaniu - niby nieco mniej się zakłada (14,7V) ale 15 też ujdzie - plus progowe złącza tranzystora UBE niech da te 15,7 przed diodką szeregową minus progowe na diodzie da coś koło 15 na akumulatorek niecałe jeśli odliczyć troszkę spadku oprócz progowego...

    Jak zaznaczyłem we wcześniejszym poście - "można próbować z takim układem o ile nie martwimy się zbytnio o straty"

    Jeśli zrezygnować z diody w szeregu, to "zenerkę" można by ustawić niżej tak coś koło 14,7 ale trzeba by obadać czy to nie będzie za mało...


    Prawda, że na mostku będą większe straty niż na pojedynczym prostowniku, można by kombinować z jakimiś "schottkami", ale to chyba w ramach doświadczeń i poszerzania horyzontów...

    W praktyce w produktach fabrycznych ZAZWYCZAJ stosowane są najsensowniejsze (ekonomicznie/funkcjonalnie) rozwiązania...

    Co do programów symulacyjnych, to są bardzo przydatne, ale trzeba je mieć to raz, trochę czasu poświęcić na konfigurowanie symulacji i ustawiania parametrów a i to symulacja nie zawsze dokładnie odwzoruje warunki rzeczywiste, zwłaszcza w układach gdzie mogą się pojawiać zakłócenia i przebiegi odbiegające od "normy".

    I tak jak pisze przedmówca zgadzam się, że są to wariacje na temat i co by nie mówić przerost formy nad treścią :D

    ...ale jako, że pamiętam swą ciekawość z młodych lat i frajdę jaką sprawiało mi eksperymentowanie, nie zniechęcam do eksperymentów bo sporo uczą :D

    - tylko UWAGA! ROZSĄDEK I BEZPIECZEŃSTWO PRZEDE WSZYSTKIM!!!

    :D ...bo nagrody Darwina są może i śmieszne w sieci, ale z pewnością nie dla laureatów i ich bliskich...
  • #228
    sebasuper
    Poziom 17  
    A jak by tak zamiast żarówki założyć diodę led 5w albo te magiczne h4 z smd? Lm wytwarzają one 2 razy więcej niż 15w żarówka tylko cena trochę wysoka. W tylnej lampie 10 diod led na postojówki, i dodatkowe 20 na stop. Takie rozwiązanie przy dobrej filtracji być może by było ok, ale potrzebuje jeszcze zasilić kierunki, żarówki 21w, więc akumulator jest niezbędny. Co do połączenia cewek, na każdej jest 220 zwojów drutu o przekroju 0,8mm, jak by tak przewinąć cewke drutem 0,4mm i nawinąć 440 zwojów, co prawda moc by się nie zmieniła ale było by 12 v przy połączeniu równoległym.
  • #229
    maras52
    Poziom 14  
    Cytat:
    A jak by tak zamiast żarówki założyć diodę led 5w albo te magiczne h4 z smd?


    Stwierdzam fakt iż dowód rejestracyjny jest ci niepotrzebny, lub go w ogóle nie masz.

    Co do łączenia szeregowego cewek to nie da rady. będziesz miał co prawda 12V ale tylko ~10W gdyż z tego co mi wiadomo i tak mnie uczono cewka łączona równolegle (seryjnie Romet) daje napięcie xV i yW, ale już łączona szeregowo daje x*2V i y/2W.

    Jedyny wyjściem tutaj wg mnie będzie przewinięcie cewek.
  • #230
    gwarych
    Poziom 21  
    Na tył kilka więcej jasnych czerwonych, na kierunki żółtych, to nie musi być drogo. :D
    Reflektor z białymi będzie potrzebował trochę tych lumenów, ale i tak w sumie obyło by się takie rozwiązanie bez kombinacji z cewkami. Nawet może wystarczył by jakiś większy kondensatorek lub dwa zamiast akumulatora.

    Pamiętam jak dziś - lata temu miałem zamontowany prostownik i baterię kondensatorów do dynama rowerowego :D hi hi i spokojnie wystarczało to na zasilanie światełek (i to z żaróweczkami) podczas krótkiego postoju na rozejrzenie się przed skrzyżowaniem.
  • #231
    sebasuper
    Poziom 17  
    maras52 napisał:

    Stwierdzam fakt iż dowód rejestracyjny jest ci niepotrzebny, lub go w ogóle nie masz.

    Co do łączenia szeregowego cewek to nie da rady. będziesz miał co prawda 12V ale tylko ~10W gdyż z tego co mi wiadomo i tak mnie uczono cewka łączona równolegle (seryjnie Romet) daje napięcie xV i yW, ale już łączona szeregowo daje x*2V i y/2W. Jedyny wyjściem tutaj wg mnie będzie przewinięcie cewek.


    Dowód rejestracyjny mam, ale chce się zapytać, dlaczego twierdzisz że za diode zamiast żarówki mi go zabiorą?
    Cewki wydają na pewno 20w, nie widać różnicy między szeregowym a równoległym na żarówce 12v.
  • #232
    gwarych
    Poziom 21  
    Reflektory i oświetlenie pojazdu zasadniczo powinno mieć homologację :D


    ***
    Co do łączenia źródeł równolegle U[V] i I[A] (czyli napięcia i prądu), zaś szeregowo 2U[V] i I/2[A]

    Zatem teoretycznie - nie biorąc pod uwagę strat i rozpraszania => P[W] pozostaje bez zmian - zależy głównie od geometrii obwodu magnetycznego (przekrój stali, szczelina, parametry magnesów) i związanego z tym strumienia oraz częstotliwości zmian (obrotów) - co pozostaje jak było...

    Przecież P[W]=U[V]*I[A] :D
  • #233
    sebasuper
    Poziom 17  
    Te żarówki smd z dealextreme chyba mają, 2 kosztują 3 dolary, na 12v, a każda ma 220lm. Nie wiem czy się opłaca to kupować, jak myślisz?
  • #234
    gwarych
    Poziom 21  
    Wszystko zależy od tego jaki efekt chcesz osiągnąć, na jakie kompromisy się godzisz i ile na tą zabawę przeznaczysz środków... Sam musisz zdecydować czego chcesz :D

    Poza tym niekoniecznie musisz się trzymać tych 12V :D skoro już się bawisz w regulację czy konwersję napięcia.
  • #235
    maras52
    Poziom 14  
    Cytat:
    dlaczego twierdzisz że za diode zamiast żarówki mi go zabiorą?


    Czytaj kolego forum szerszym "polem widzenia", a nie tylko po łepkach i to co dadzą na złotej tacy temat odnośnie tego jak byk przyklejony w dziale samochodowym :

    Przed przerabianiem oświetlenia pojazdu na ksenony, LEDy...

    Chyba że czegoś nie wiem i w Twoim sklepie (czy gdzie tam to masz zamiar kupić) posiadają takie żarówki lub diody z homologacją drogową przewidzianą na Europę środkową, jeśli tak (w co wątpię) to zwracam honor. Tylko nie myśl że jeśli coś jest w sklepie to ma to homologacje na Europę, przykład ostatnio kupiłem w sklepie u mnie w mieście żarówkę H4 na szeroki kołnierz firmy Narva z pięknym napisem na kołnierzu "Not for use in Europe".


    Co do żarówki wylicz sobie jaki prąd bierze żarówka np 12V 21W i 6V 21W, przeanalizuj swój wynik i wyciągnij wnioski. Gdyby to co piszesz że uzyskujesz te 20W było prawdą świat byłby piękny i kolorowy.

    Właśnie gwarych nie biorąc pod uwagę strat które niestety są... Tak moc cewki w dużej mierze zależy od wielkości rdzenia im większy tym większa możliwa moc do uzyskania.


    Gdyby to było takie proste to każdy by popierdywał na 12V instalce.
  • #236
    gwarych
    Poziom 21  
    Kolego maras52 więcej optymizmu mniej zacietrzewienia :D wbrew pozorom świat jest całkiem piękny i kolorowy. :D Jak to sam napisałeś obie te żarówki pobierają tą samą moc 21W - zmienia się jedynie napięcie i prąd. Napięcie rośnie to prąd maleje - moc pozostaje bez zmian :D

    A i straty zmieniają się nieznacznie, o tym czy w instalacji stosuje się takie czy inne rozwiązanie technologiczne/konstrukcyjne decydują zgoła inne przyczyny, przy czym straty (np. na przewodach, elementach przełączających) są mniejsze w instalacjach 12V lub lepiej 24V. Dlatego im instalacja bardziej rozbudowana i obciążona, tym wyższe napięcie stosowane :D

    A nie każdy popierduje na 12V instalacji, bo prostsza i tańsza jest 6V i spełnia swoją rolę w założonym zakresie :D
  • #237
    maras52
    Poziom 14  
    Dokładnie mi chodziło o to 6 post stąd też kolega zaobserwował (a właściwie nie zaobserwował) różnicy w jakości "światła" :

    http://www.forum.skutery-motocykle.pl/printvi...&start=0&sid=ff01b3d6b4c7c1bbb2bc9212451d41c2

    Co do ceny instalacji 6V hmmm może jest tańsza w wytworzeniu, ale nie w eksploatacji ;)


    Poszukaj, poczytaj i znajdziesz że nikt kto miał styczność z tym reliktem PRL'u jakim jest silnik 023 nie robi instalacji 12V w wyżej zaprezentowany sposób, zawsze przewijają cewki. To już samo chyba nieco wpływa na psychikę i pobudza do myślenia czemu tak, a nie siak. Jeszcze lepszym planem by było przewijanie iskrownika z silnika 027 (pasuje plug & play) co daje nam dodatkowo elektroniczny zapłon.


    Autor zrobi jak woli ja przedstawiłem swój projekt rozwiązania problemu.
  • #238
    DrJoint8
    Poziom 1  
    Odkręć od cewki butelkowej 2 kable [ cewka butelkowa pod bakiem ] od masy i iskrownika sprawdź czy z nich wychodzi prąd jeśli wychodzi ale jest słaby to sprawdź czy kable w iskrowniku nie mają luzu czy są dobrze przylutowane do iskrownika. Jeśli z iskrownikiem i kablami na iskrowniku wszystko ok to cewka butelkowa do wymiany , lub masz coś z powietrzem simson dostaje lewe powietrze sprawdź wszystkie uszczelki i simeringi , bo jak przepuszcza ten ze skrzyni to za chiny nie odpalisz ,nawet gdy będzie iskra
  • #239
    sonikx
    Poziom 2  
    Witam wszystkich
    Mam problem z moim simsonem , a mianowicie gdy juz go odpalę ( a jak jest zimny to idzie dosc ciezko) to nie moze on utrzymac jednakowych , wolnych obrotów , wogole puszczam manetke gazu , a on zwieksza i zmniejsza obroty , nie mam na to wplywu jedynie jak wcisne sprzeglo to obroty troszke slabną , Simson jest tez słabszy niz przedtem ( tzn przed zepsuciem i wymianą gaznika na nowy ). Zapłon mam ustawiony dobrze poniewaz mam mocną ,fioletową iskrę , pierścienie i tlok rowniez są w porzadku , niedawno je obejrzalem jak rozwiercalem karter pod nową , grubszą szpilkę .Jesli ktos mialby jakis pomysl to bardzo prose o pomoc :)

    Z góry dziekuje i Pozdrawiam
  • #240
    BILGO
    Poziom 38  
    sonikx napisał:
    i wymianą gaznika na nowy

    A wyregulowałeś gaźnik????