Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Usterki i modyfikacje motorowerów, simson, jawa itp.

goldwinger 22 Cze 2008 13:49 100501 259
  • #1 22 Cze 2008 13:49
    goldwinger
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Opisy tuningu i niektórych usterek Simsona:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.ph...t=simson&sid=227712ecc0cb8cf75d6a781e0b53b889

    Proszę nie poruszać tematów w stylu: "jak ustawić zapłon" czy "jaki cylinder i części do tuningu" problemy te zostały omówione w powyższym temacie.

    Nie zakładać na forum nowych tematów związanych z elektryką w Simsonie, używać z wyszukiwarki i tego tematu:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.ph...t=simson&sid=227712ecc0cb8cf75d6a781e0b53b889

    0 29
  • Relpol
  • #2 01 Lip 2008 21:04
    krzysiek50
    Poziom 10  

    Witam.
    Mam wielki problem z modułem zapłonowym w simsonie. Ostatnio jechałem na motorku i nagle zgasł. Stracił iskrę. Okazało się że padł moduł zapłonowy. Wymieniłem go na nowy i motorek pochodził około 5 minut i zgasł. Znowu spalił się moduł. Na giełdzie mówili że teraz robią takie chińskie dziadostwo i żeby kupić następny to może będzie dobry. Niestety ten następny też się spalił. Przepatrzyłem już całą elektrykę i wszystko jest w najlepszym porządku. Rozbierałem nawet te moduły ale jestem dopiero początkującym elektronikiem i nie mogę dać sobie z tym rady. Kupiłem jeszcze jeden moduł i na przewodzie zasilającym z cewki (czerwony) wstawiłem jakąś starą diodę (P600J 50µ) i rezystor 390Ω 1W i motorek chodził tylko ten rezystor się bardzo grzał i jak przygazowałem to się z niego kopciło. Później wstawiłem zamiast niego rezystor 3,2kΩ 2W ale grzał się jeszcze bardziej. Dodam jeszcze że napięcie wychodzące z cewki na moduł wynosiło przy wolnych obrotach około 600V

    Co może być przyczyną spalenia tych modułów? Może ktoś się na tym bardziej zna i dałby jakieś wskazówki jak je naprawić... Albo co mogę jeszcze wstawić przed tym modułem żeby się nie spalił???

    Bardzo proszę o pomoc i z góry dziękuję. Pozdrawiam

    0
  • #3 01 Lip 2008 23:16
    goldwinger
    VIP Zasłużony dla elektroda

    W poprzednich tematach nikt nie był chętny opisać co pada w module a mnie się akurat nie trafiają.
    3,2kΩ za duży ten opór - jeżeli chodził na 390 to daj większej mocy

    1
  • #4 02 Lip 2008 17:08
    krzysiek50
    Poziom 10  

    Dziś spaliłem następny moduł zapłonowy chociaż zakładałem przed nim różne rezystory;/ W jaki sposób można go naprawić?? Co w nim najczęściej pada?? Czy mógłby mi ktoś podać namiary na dobrego mechanika w okolicach Krakowa??

    0
  • Relpol
  • #5 04 Lip 2008 08:51
    Michaelo4Ever
    Poziom 10  

    Witam
    W moim simsonie s51 elektryku 12V, po remoncie silnika, nie mam iskry.
    wymieniałem stacyjke, moduł, i cewke i nadal nie chodzi
    najprawdopodobniej to ten iskrownik, lecz sprawdzałem voltomierzem i jak mocniej kopnąłem było nawet 220V na napięciu zmiennym oczywiście.
    Istnieje również możliwość że źle po podłańczałem przewidy w stacyjce goldwinger napisał w innym temacie lecz połowa moich kabli jest innego koloru

    Na tym module wyżej opisanym masz potencjometr i masz tam regulowany opór od jak się niemyle 32-64 omów

    Krzysiek to może być wina iskrownika zobacz jaką masz iskrę po wymianie modułu, jak jest czerwona to nie odpalaj go musi być taka sama iskra jak w np. zapalniczce

    1
  • #6 04 Lip 2008 11:54
    pol032
    Poziom 24  

    Witam
    Mam pytanie w sprawie Simsona S51/1 , 12 Volt instalacja + mostek Gretza
    Simson spalił mi ELBE
    Teraz jeżdżę bez ELBY i bez akumulatora ze względu że za mostkiem prostowniczym na wolnych obrotach jest napięcie około 20 Volt a na wysokich obrotach dochodzi do 130 Volt . Boje się podłączyć ELBĘ żeby jej nie spalić bo nie wiem czy elektronika w elbie wytrzyma tak wysokie napięcie ładowania.
    Pozdrowienia pol032

    0
  • #7 04 Lip 2008 20:39
    goldwinger
    VIP Zasłużony dla elektroda

    ELBA jest po to aby to napięcie ograniczyć, z resztą pod obciążeniem napięcie spadnie

    0
  • #8 04 Lip 2008 21:35
    krzysiek50
    Poziom 10  

    Iskrownik w tamtym roku kupiłem cały nowy więc na pewno jest sprawny a po założeniu nowego modułu iskra jest duża niebieska. Wydaje mi się że ten iskrownik daje za duże napięcie co do chińskiego modułu bo około 600V na wolnych obrotach przy jeszcze działającym module... Jak można by to napięcie ograniczyć?? Ma ktoś może na sprzedaż oryginalny moduł DDR??

    0
  • #9 04 Lip 2008 22:46
    Michaelo4Ever
    Poziom 10  

    Bawiłem sie dzisiaj i czy jak podepne do tego modułu na odwrót czerwony z niebieskim to czy sie moduł spali ??

    0
  • #10 04 Lip 2008 23:37
    BANANvanDYK
    Poziom 38  

    1. Nowe moduły niestety tak padają. Później przekłada się wszystko na to, że każdy mówi że elektronik to g*
    2. Ktoś ze mną pisał że miał uszkodzony nowy moduł, założył nową diodę przed wejściem zasilania modułu i zaczął dobrze działać.
    3. Można ograniczyc napięcie zasilania modułu przyłączając do cewki zasilającej diodę która zwiera ujemną połówkę napięcia czyli anoda na masę, katoda do zacisku 14. Takie połączenie jest stosowane w modułach CDI do skuterów. Przeróbka ta ograniczy napięcie przy wysokich obrotach, więc niestety może stanowić małą blokadę energi iskry.
    Inny sposób na ograniczenie napięcia jest zastosowanie kondensatora o większej pojemności w module - efekt j.w. ale nie można go zastosować.
    4. Po założeniu nowego koła magnesowego (magneta) napięcie na wszystkich cewkach znacząco wzrasta - to jest efekt mocniejszego namagnesowania magneta. Często palą się żarówki, zamiast 6V trzeba zastosować 12V żarówki.

    ELBA:
    1. Nie wolno używać układu bez akumulatora lub ze zasiarczonym akumulatorem
    2. Nie wolno wyłączać pracy silnika przy wysokich obrotach, wówczas odcina się dopływ prądu do akumulatora, a układ ELBA nadal się "podtrzymuje". Gdy zacznie pracować niewłaściwie, poda sobie na układ napięcie ponad 35V i spali układ scalony (LM393 lub TAA761 - DDR) i kondensator.
    3. Należy zadbać o dobre podłączenie akumulatora i stacyjki.
    4. Można wyłączać pracę silnika z wciśniętym hamulcem - żarówka znacznie ogranicza napięcie ładowania i uszkodzenie układu ELBA nie jest możliwe.

    1
  • #11 05 Lip 2008 15:37
    krzysiek50
    Poziom 10  

    Dziś zrobiłem sobie nowy moduł zapłonowy według schematu https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=700850. Iskra była piękna ale jak zapaliłem motor to znowu pochodził chwilkę i zgasł;/ Jak patrzyłem miernikiem do czerwonego przewodu (bez modułu) to przy lekkim kopie wskazywał około 100V. Na giełdzie mówili że moduły się palą bo dostają za duże napięcie i żeby z cewki odwinąć kilka zwojów to może się poprawi...Wie ktoś coś na ten temat?? Narazie szukam co mogło się spalić w tym moim robionym module:)

    0
  • #12 06 Lip 2008 00:42
    krzysiek50
    Poziom 10  

    Odkryłem że w moim module pali się dioda 1N5408 czyli ta na wejściu (za czerwonym przewodem) ale jak ją wymienię to następna też się pali. Próbowałem ten sposób z przyłączaniem diody który opisał BANANvanDYK (anoda na masę katoda do zacisku 14) ale niestety dalej pali się ta dioda. Podłączyłem jeszcze między katodę a zacisk 14 rezystor 400 ohm 2W i nawet się nie grzał ale ta dioda na wejściu nadal się pali;/ Co mogę jeszcze zrobić w tym module???? Ludzie pomóżcie

    1
  • #13 06 Lip 2008 16:34
    Michaelo4Ever
    Poziom 10  

    Czy jak mam nowe magneto to jest większa iskra ??
    a co myślicie o tym zamiaruje se kupić mam nadzieje że sie nie spali http://

    -1
  • #14 06 Lip 2008 16:55
    BANANvanDYK
    Poziom 38  

    Ten "wzmacniany tuningowy moduł zapłonowy Simson" robi mój kolega z innego forum. Wszyscy polecają ten moduł, nikomu się nie spalił. PS. "tuningowy" to on oczywiście nie jest :P
    Krzysiek, spróbuj znaleść lepsze diody lub te co używałeś połącz dwie szeregowo.

    1
  • #15 06 Lip 2008 17:40
    goldwinger
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Od razu uszkadza diodę?
    Albo pada ze zbyt dużego prądu albo napięcia - sprawdzić (dioda bodajże 3A 1000V)

    0
  • #16 07 Lip 2008 23:55
    krzysiek50
    Poziom 10  

    Tak goldwinger ta moja dioda jest 3A 1000V. Nie pali się od razu tylko motorek pochodzi z 30 sekund i gaśnie.
    DO BANANvanDYK: Spróbuję jeszcze podłączyć te diody szeregowo tak jak mówisz. Może coś z tego będzie. Tylko nie wiem czy wtedy coś dalej się nie spali.

    0
  • #17 09 Lip 2008 18:21
    gajos3
    Poziom 12  

    Witajcie
    Mam problem ze swoim modułem. Problem tkwi w tym że po chwili po odpaleniu silnika ulega uszkodzeniu dioda na wejściu modułu. Na początku miałem 1N5408 - po dłuższej jeździe ulegała uszkodzeniu jakby anoda zamieniła się z katodą a katoda z anodą. Potem wstawiłem BY255 i problem był taki sam jak poprzednio. Oba modele diód mocno się nagrzewały. Potem wstawiłem 10A10 i wogóle nie było iskry. W końcu wykorzystałem tyrystor Bt151/650r jako diodę (podłączyłem jego bramkę przez diodę BA159 pod anodę tyrystora) Ten zestaw również mocno się nagrzewał. Podłączyłem przed tym "tyrystorem jako dioda'' stabilizator z dwóch diod zenera 150V i rezystora drutowego o oporze 500ohm. Niby wszystko jest OK ale jak dłuższy kawałek przejadę to ''tyrystor jako dioda'' znów uszkadza się. Tyrystor ten wyzwalający też się dziwnie zachowuje bo jak sprawdzam go baterią i żarówką to jak dłużej podam prąd na bazę to się tyrystor trochę nagrzewa żarówka lekko przygasa. Nie wiem już co z tym jest. Zaznaczam że reszta instalacji zapłonowej jest sprawna, wszystkie rezystancje są prawidłowe. Pomóżcie mi bo nie wiem już sam co mam robić. Z góry dzięki.

    0
  • #18 10 Lip 2008 16:29
    djblack_28
    Poziom 9  

    czy przy przerabianiu instalacji rometa na 12V musze wymienic caly iskrownik czy też wystarczy przewinąć cewkę zaplonową i cewkę świateł ??

    Przeniosłem z "Inne" [dzimi]

    0
  • #19 10 Lip 2008 22:39
    wojtek2812
    Poziom 22  

    Nie musisz wymieniać cewki zapłonowej. Obwód instalacji zapłonowej jest niezależny od oświetleniowej. Nie wiem co na celu miałaby mieć wymiana iskrownika. Nie było 12V w rometach z silnikiem Dezamet 023, nie wiem jak w Chartach.
    Musisz przewinąć cewki świetlne odpowiednim drutem nawojowym

    0
  • #20 11 Lip 2008 00:07
    patryk-84a
    Poziom 28  

    Ta dioda na wejściu z cewki z magneta musi być na prąd większy niż prąd zwarciowy cewki z magneta, ponieważ przy załączonym tyrystorze cały prąd zwarciowy cewki płynie właśnie przez tą diodę. Nie wiem ile na maxa wyciągnie cewka ale na pewno więcej niż 3A.

    0
  • #21 11 Lip 2008 08:47
    djblack_28
    Poziom 9  

    Czyli kolego Wojtek(...) , mozna powiedzieć ze iskra bedzie na 6V ( tak jak byla) , a oswietlenie na 12V ??

    0
  • #22 17 Lip 2008 22:28
    krzysiek50
    Poziom 10  

    Wielkie dzięki BANABvanDYK!
    Próbowałem to podłączenie do modułu z dwoma diodami szeregowo. Trochę to przerobiłem bo jak podłączałem je zamiast tej jednej na wejściu to moduł pochodził chwilę i znowu paliły się te diody. W końcu zrobiłem tak że oprócz tej jednej diody na wejściu podłączyłem jeszcze 2 diody szeregowo (też 1N5408) przed modułem na czerwonym przewodzie i wszystko gra! Motorek na razie chodzi jak burza. Oby tak dalej. Dzięki bardzo.

    0
  • #23 27 Sie 2008 18:40
    lukwyr00422
    Poziom 13  

    Witam....
    Wiem, że to tematy dla samochodów , ale mam pytanie mam motorek Ogara 900 mam za słabe ładowanie ładować ładuje że słabo wymieniłem regulator napięcia było ok przez 2 dni więc szukałem już na różnych forach i nic nie znalazłem moja ostatnia deska ratunku czy koło mogło się rozmagnesować mam tak od nowości z tym ładowaniem.Proszę o jakieś odpowiedzi związane z tym tematem.

    0
  • #24 01 Wrz 2008 19:29
    Salf
    Poziom 10  

    Witam.

    Przerobiłem zapłon w WSK 125 ze stykowego na elektroniczny wykorzystując moduł zapłonowy i cewkę od simsona. Moduł zasilany jest z cewki zapłonowej wskowskiej a czujnikiem jest cewka z przekaźnika od malucha a fajka na świecy nie ma rezystora. Problem polega na tym, że na niskich obrotach (do około 2000 obr/min) jest iskra i silnik działa idealnie natomiast przy wyższych obrotach niknie. Przy 2000 obr/min cewka zasilająca dostarcza napięcie około 300VAC a czujnik 1,4VAC. Zauważyłem, że po odłączeniu czujnika i rozpędzeniu magneta powyżej 2500 obr/min powstaje iskra na świecy.

    Co należałoby zrobić, aby ten układ działał poprawnie :?:
    Będę wielce wdzięczny za jakiekolwiek sugestie :D

    0
  • #25 01 Wrz 2008 19:51
    transoptor
    Poziom 15  

    Podłącz warystor aby ograniczyć napięcie na cawce w impulsie bez względu na obroty będziesz miał jednakowe warunki pracy.

    0
  • #26 01 Wrz 2008 20:03
    goldwinger
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Wyregulować moduł potencjometrem można

    0
  • #27 01 Wrz 2008 22:10
    Salf
    Poziom 10  

    Jaki warystor podłączyć i czy pomiędzy cewką zasilającą i modułem , czy modułem i cewką ? Mój moduł niestety nie posiada potencjometru.

    0
  • #28 04 Wrz 2008 20:54
    tomekgtx
    Poziom 9  

    witam
    a o to problem
    opisze jak było od początku
    pewnego dnia pojechałem do sklepu jakieś 1km i w ten czas simson zgasł
    pchnołem go na jedynce ile sił w nogach i po pewnym odcinku załapał tak stało sie 2 razy i gasł na wolnych obrotach
    przyjechałem do domu odkręciłem świece (kolor był idealny)i sie przekonałem ze jak jest ciepły to nie chce palić wiec wymieniłem świecę (silnik był ciepły)
    odpaliłem go a on zaczął sapać dusić się włogule nie chciał wejść w obroty
    na drugi dzień kupiłem kondensator włożyłem go i iskra była odpalił jak zawsze jak był zimny przejechałem sie simek się zagrzał i znowu to samo gasł!! i później żeby go odpalić to trzeba było go pchać nawet na zimnym
    wiec postanowiłem kupić cewkę zapłonową (ta co jest w kole) wymieniłem ja i dalej iskrę ledwie było widać a to dopiero wtedy jak sie mocno kopnąłem nowa cewka nie jest org. i simek wciąż nie pali wiec jedyne co pozostało to cewka butelkowa nie miałem jej a mieszkam na wsi wiec nie ma jej gdzie kopić
    wiec zwiłem ja od cezet 350 12V włożyłem ją, iskra była cacy
    odpalił od pierwszego kopa
    przejechałem nim 2 km a on zaczął przerywać
    sprawdziłem dobrzeto cewke od cz i sie okazało ze to 6V a ja mam 12V ;/ założyłem starą cewkę to iskry nie było pożyczyłem od mz tez nie a na ej 6V iskra była
    a jak próbowałem to kabel ten co idzie do ceki zmasował mi o cylinder ;/ az iskry poszły i od tamtej pory na żadnej z cewek nie było iskry wiec kupiłem kondensator i nowa cewkę butelkowa wymieniłem a iskry jak nie było tak nie ma nawet jak założyłem cewke zapłonowa ddr tylko na patynkach iskrzy ale za bardzo bo czasami dobrze a czasami to jest taka duza biała iskra i to tak co 5 obrotów
    założyłem cewke butelkowa od cz ta 6v i iskra jest ale palić nie chce wiec założyłem te nowe części i skończyłem na dzisiaj bo juz nie wiem co mam robic

    wiem ze duzo jest takich tematów stosowałem się do nich ale nic stego nie wychodzi wiec napisałem nowy

    proszę przeczytajcie ten chaotycznie napisany teks i jak możecie to mi pomóżcie bo ja juz jestem na załamaniu nerwicowym

    Ważne też abyś sprawdził jaką masz cewkę ładującą w swoim iskrowniku, czy posiada masę czy też nie, sprzedawca w sklepie motoryzacyjnym wmówi Ci, że jest tylko jedna, ale są dwa rodziaje, sprawdzić to możesz na oko, bo jeśli cewka ma ślad lutowania na swojej obudowie to ma masę, ale dokładniejszy sposób to zbadać ją miernikiem. a czy to jest prawda ?? jeśli tak to tą nowąc ewką mam z masa a stara nie czy to cos zmienia i jak sie to odlutuje to bedzie noramlnie juz działaó ?

    0
  • #29 04 Wrz 2008 21:08
    Macias871
    Poziom 12  

    A napiecie na aku masz dobre? Wymien platynki, sprawdz kabel wysokiego napiecia i fajke! Ale to ze gasnie jak jest cieply moze byc spowodowane zbyt malym stanem na plywaku w gazniku!

    0
  • #30 04 Wrz 2008 21:26
    tomekgtx
    Poziom 9  

    teraz nawet nie ma iskry na cewce butelkowej 12V a na 6V jest

    możne to jest spowodowane cewka zapłonowa ze jest ta śruba przylutowana a w oryginale nie była

    a stan paliwa jest dobry i gaźnik nie jest zatkany

    cała wina polega na iskrze

    1