Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Telefon dla firmy? Analog czy ISDN

crash2k 24 Cze 2008 11:17 5959 41
  • #1 24 Cze 2008 11:17
    crash2k
    Poziom 12  

    Witam,
    jestem laikiem w tej materii i mam pytanie czy do firmy dla ok 30 pracowników lepiej zakładać linie cyfrowe isdn czy analogowe? Jest jakaś większa korzyść z ISDN niż 2 transmisje jednoczesne na jednej linii, czy obsługa 8 numerów bez centralki? Generalnie centralka i tak jakaś będzie bo potrzeba obsłużyć kilkadziesiąt numerów + sekretariat, CLIP będzie potrzebny ale to i na analogu chyba da rade zrobić?

    P.S. możecie polecić jakaś konkretną centralkę pod analoga lub ISDN?

    0 29
  • #2 24 Cze 2008 12:23
    22053
    Użytkownik usunął konto  
  • #3 24 Cze 2008 14:03
    jaro41
    Poziom 25  

    Moim zdaniem również ISDN. R-MIK już opisał pewne korzyści, dodam też MSN, czyli wielokrotny numer abonenta. Możesz mieć parę MSN ów i je rozdzielić i pokonfigurować odpowiednio, np 1 MSN główny ( sekretariat,później ewentualnie inni, różnie można to zrobić ), 2 MSN to np.Fax itp
    Przy takiej liczbie abonentów również optowałbym za centralką. Którą Ci polecić, to nie takie proste. Rozejrzyj się, które by Ci pasowały: Slican, Platan ( to rodzime ) i Panasonic, to są najpopularniejsze.
    Pozdro

    0
  • #4 24 Cze 2008 14:07
    22053
    Użytkownik usunął konto  
  • #5 24 Cze 2008 14:40
    M___
    Poziom 21  

    ISDN.
    Zalety trudno wyliczyć w stosunku do analoga, chociażby rozszerzalność ilości kanałów na wspólnej puli numerów DDI w zależności od potrzeb, przesyłanie CLIP, decydowanie przez osobę dzwoniącą czy ma się identyfikować własnym numerem, numerem głównym czy wcale itd, itp.
    ISDN pokazuje pazurki dopiero przy współpracy z dobrą centralą.

    Np. Panasonic KX-TDA (ma wiele funkcji których próżno szukać w Slicanie np. stabilność ) :D

    0
  • #6 24 Cze 2008 15:08
    adikbo
    Poziom 26  

    Panowie a może zrobić to jeszcze lepiej i przejść na telefonię ip ??
    Sprzęt nie jest obłednie drogi, centralki dostępne za darmo (asterisk) do tego można podpiąć zwykłą linię analogową jako backup.

    Oprócz tego o wiele tańsze rozmowy, praktycznie dowolna ilość numerów wewnętrznych i zewnętrznych z dowolnych stref numeracyjnych.

    Poza tym możliwość utworzenia na terenie firmy całkowicie bezprzewodowej telefonii (wifi ip-phone).

    Zalety można by wymieniać bez końca. Proponowałbym się nad tym poważnie zastanowić.

    0
  • #7 24 Cze 2008 15:32
    22053
    Użytkownik usunął konto  
  • #8 24 Cze 2008 15:51
    Jack14
    Poziom 37  

    To ja wrócę do postawionego pytania.
    Jeśli centralka ma obsługiwać około 30 abonentów to tylko z opcją ISDN i to nie jednym tylko kilkoma dostępami.
    Ilość dostępów ISDN musisz określić sam na podstawie ew. ruchu jaki będzie generowany przez użytkowników.
    Wiesz (bo sam pisałeś), że na jednym łączu ISDN mogą być prowadzone jednocześnie tylko 2 rozmowy i przy ilości 30 numerów wewnętrznych może być problem z połączeniami zewnętrznymi.
    Z praktyki dla zwykłej firmy o profilu np. burowym ja bym zaproponował min. 3 dostępy ISDN w konfiguracji DDI (z 30 numerami).
    Dlaczego centralka i DDI a nie MSN?
    Nie będę się rozpisywał ale jest to zdecydowanie najlepsze rozwiązanie.
    Jaki producent lub typ centralki?
    Wszystko zależy od profilu działalności firmy, możliwości finansowych, wymagań co do realizowanych usług w centrali, czy z DECT-em, telefonią IP itp.

    Pozdrawiam.

    0
  • #9 24 Cze 2008 23:41
    M___
    Poziom 21  

    Tak jak napisał Jack14. Nic dodać, nic ująć. :idea:

    R-MIK - nie używam Slicana :D, to opinia klienta ("Jak się zapali ta lampka ERROR to mam zresetować centralę, robię to kilka razy w tygodniu i mam już dosyć" - koniec cytatu)

    adikbo - a linie telefoniczne to gdzie podłączysz? Karty wyposażenia są drogie jak diabli (np. karta 2xBRI - 383 Euro), konfiguracja to sen schizofrenika, dokumentacji po polsku prantycznie nie ma, komputer obsługujący musi być mocną maszyną więc tani nie będzie. Aparaty SIP też tanie nie są, a jakość połączeń..... szkoda gadać.
    Wyjście z IP na telefonię stacjonarną też nie jest realizowane przez operatorów za darmo, czy może uważasz, że dzwonienie do osób które nie mają telefonów IP jest bez sensu?

    Telefonia IP to fajna rzecz ale na mocnych łączach z VPN i oparta na sensownej centrali IP a nie na zabawkach typu "asterisk" gdzie komunikacja między kartami wyposażenia odbywa się przez złącza PCI.

    0
  • #10 25 Cze 2008 05:39
    Tracer2
    Moderator - Telefony Stacjonarne

    M_________ ma jakąś traumę odnośnie Slicana.
    (Slican sukcesywnie zwiększa udział w rynku,a Panasonic zmniejsza )

    Jak sobie klient sam grzebie w centralce,
    a instalator się nie zna to każdą centrale można tak w sofcie ustawić ,że się cuda będą działy.
    CofigMan sprawdza poprawność konfiguracji, ale na siłę przyjmie
    konfig z błędami na życzenie konfigurujacego.

    Centrala oczywiście z ISDN , w zależności od rodzaju działalności kilka 2B+D , lub jeden 15B+D lub 30B+D.
    Jesli firma pracuje stricte na telefonach to 15 będzie OK bo ma 15 kolejnych numerw i pule 100 DDI po koleji.
    Można to zgrać z numerami pomieszczeń itp...:)
    Aparaty po stronie abonenta nie musza być ISDNowe,
    mogą być cyfrowe lub analogowe z CLIPem lub nie,
    wszystko zależy od zasobności portfela ....;)
    Może też byc Slican MAC-6400... serwer telekomunikacyjny :)

    Co do telefonii IP to aparaty są drogie ( te działające), a łącze musi byc stabilne i z dużą przepustowiścią.
    Np net Neti sie nie nadaje :/ bo ma losowe krótkie zaniki.. na przeglądarce tego nie widać a w VoIPie słychać :(
    Jeszcze kwestia zaniku napięcia i parę innych ...:(

    0
  • #11 25 Cze 2008 08:02
    irekr
    Moderator

    Z mozliwościami central ISDN-owych i linii ISDN-owych bym nie przesadzal. Mozna na nich zrobic wiele pod jednym wszak warunkiem: uzytkownik potrafi z nich korzystać.
    Ogólny poziom inteligencji technicznej naszego społeczeństwa jest taki jaki jest i nie ma co tłumaczyc panience rozszerzonych funkcji ISDN-a w sytuacji kiedy usiłuje wysłac fax wkładając pismo spiete zszywaczami do koperty, naklejając znaczek i całość usiłuje włozyc do faksu. A jak cos zacznie zgrzytać to sie dziwi że nie działa......

    Najprostsze urządzenia ale odpowiedniej jakosci. Głupotoodporne, nie moga zawierac wodotrysków z których nikt nie korzysta. paranoja jest poczta głosowa w centrali wewnetrznej, nie widziełem by to ktokolwiek wykorzystywał zgodnie z przeznaczeniem.
    Jeżlei mamy 30tu abonentów to realnie widze koniecznośc uzycia trzech ISDN-ów i jednego analoga z DSL-em lub neostradą. Jak znam zycie to jeden ISDN bedzie zawekslowany dla szefostwa a cała reszta podziała na dwóch isdn-ach. Nie powinni sie pozabijac, najcześciej i tak uzywa sie telefonów komórkowych.
    Generalne zasady:
    1. Proste i tanie urządzenie.
    2. Sterowane i programowane tak z komputera jak i aparatu systemowego.
    3. Daruj sobie taryfikacje polączen i analize kosztów. Koszt obsługi jest wyższy od rachunku za połączenia. Dla świętego spokoju wystarczy prosta drukarka podpieta do centrali drukujaca rekord z z bufora.
    4. W naszych polskich warunkach nie łącz technologii VoIP z telefonia drutową w warstwie telekomutacyjnej. Internet jest jeszcze za "ciasny" do takich rozwiązań. Do komunikacji wewnetrznej się nadaje ale interesu bym na tym nie opierał. Przynajmniej narazie.
    5. Obsługa wyłacznie własna. Wszelkie firmy serwisujące zedra z Ciebie ostatnie pasy. Srednio rozgarniety informatyk da sobie z tym radę.
    6. Żadnych specjalizowanych systemów, nie wspołpracujacych z innymi urządzeniami. szczególnie takich które wspołpracuja tylko z aparatami systemowymi jedego producenta za koszmarne pieniądze. W telekomunikacji najdroższa jest infrastruktura a nie centrala. Producenci central celowo kalkuluja niskie koszty central by zarobic na aparatach systemowych.

    Odnośnie producentów: nie wazne czy jest to Siemens, Platan, Panasłoik czy ATT - i tak pochodzi z Tajwanu....
    Jeżlei jest cos produkowane u nas to jest to tylko montownia.

    0
  • #12 25 Cze 2008 09:02
    22053
    Użytkownik usunął konto  
  • #13 25 Cze 2008 09:20
    adikbo
    Poziom 26  

    Nie rozumiem waszych uprzedzeń w stosunku do telefonii IP. Moja firma (300+ pracowników) jest w całości oparta na telefonii IP w oparciu o Asterisk i telefony Polycom. Wyjście na świat - 6MB łącze symetryczne (Frame-Relay).
    Niestety macie rację co do konfiguracji - jest dość trudna i wymaga wiedzy. Absolutnie się z tym zgadzam. Jeżeli próbuje się zainstalować telefonię ip bez QoS to niestety jakość jest marna.
    Oczywiście, że wszystko można spieprzyć koncertowo - implementację VoIP też. Tak samo jak konfigurację PBX-a czy zwykłego telefonu. Ludzie są zdolni.

    W naszym dziwnym kraju nadal pokutuje myślenie, że należy kupić jak najtańszy sprzęt a konfigurację jakoś się zrobi - najczęściej spapda to na barki informatyka w firmie.

    Podsumowując - PBX - tak jeśli nie wymagasz cudów i dostępu do telefonu z lokalizacji mobilnych (dom, podróż, plac budowy etc)
    VoIP - tak jeśli chcesz to czego PBX nie potrafi.

    Łącze - tylko ISDN. Ew. analog jako zapasowe.

    0
  • #14 25 Cze 2008 09:49
    22053
    Użytkownik usunął konto  
  • #15 25 Cze 2008 12:05
    Tracer2
    Moderator - Telefony Stacjonarne

    adikbo napisał:
    Wyjście na świat - 6MB łącze symetryczne (Frame-Relay).

    Podsumowując - PBX - tak jeśli nie wymagasz cudów i dostępu do telefonu z lokalizacji mobilnych (dom, podróż, plac budowy etc)
    VoIP - tak jeśli chcesz to czego PBX nie potrafi.


    Widzisz Kolego są jeszcze w PL takie miejsca ,gdzie o takim internecie mozna pomarzyć ;)

    A rozilczałeś na ten przykład darmowe minuty w tym Asterisku, a po ich wykorzystaniu przełaczął na innego operatora tak z marszu bez rzezbienia :)

    0
  • #16 25 Cze 2008 12:42
    22053
    Użytkownik usunął konto  
  • #17 25 Cze 2008 16:54
    Jack14
    Poziom 37  

    Mam tylko nadzieję, że nikt "zdalnie" sobie włosów nie powyrywa bo jak widzę to już kolejny wałkowany temat zwolenników i przeciwników różnych rozwiązań telekomunikacyjnych różnych producentów, typów z których nic specjalnie nie wynika (przynajmniej dla pytającego).
    Wybór dobrej centrali nie jest taki prosty jak i zależny jest od wielu czynników i uwarunkowań o których pisałem wcześniej (przykładowo).
    Każdy kto proponuje i instaluje centralki telefoniczne musi zdawać sobie sprawę, że zarówno najdroższy jak i tani system nie zawsze spełni wymagania klienta jeśli nie określimy prawidłowo jego potrzeb.
    Dobry fachowiec powinien być dobrze zorientowany w "terenie" mam tu na myśli dostawców telekomunikacyjnych ceny linii, połączeń itp jak i elastyczny w wyborze proponowanego rozwiązania (znajomość central różnych producentów zarówno wad ich sprzętu jak i zalet).
    Nie mogę zrozumieć dlaczego niektórzy koledzy z uporem maniaka promują , proponują tylko centralki jednego producenta i nie przyjmują do wiadomości, że na rynku są jeszcze inne rozwiązania może lepsze.
    Czasem przeglądając forum odnoszę wrażenie, że niektórych nie interesują potrzeby klienta tylko mam centralkę xxxxx i klient będzie zadowolony co oczywiście nie zawsze jest prawdą albo ktoś zakłada jakiś nowy temat prosi o pomoc i jak ją otrzymuje to pisze, że np. nie wymieniam baterii na karcie procesora bo na razie działa czyli co lepiej jeździć co miesiąc i "skubać" klienta z kasy, wysłuchiwać jakie to "gówno" mu zainstalowaliśmy?
    Ja wychodzę z założenia, że lepiej postawić porządny system z którym ani ja ani klient nie ma problemów jest zadowolony i tyle, a nie taki który wymaga co klikanaście dni poprawek, resetu, flashowania itp.

    ps

    W swojej "wypowiedzi nie odnoszę się do nikogo osobiście i mam tylko nadzieję, że większość zgodzi się z moją opinią.
    Odnośnie tematu to jednak proponuję kilka małych ISDN-ów niż jeden duży 15-tkę ponieważ w przypadku awarii jednego łącza 2B+D zostają pozostałe, a przy awarii 15B+D firma zostaje bez łączności.
    Zresztą 15 LM do 30 wew. to przełożenie wychodzi 1/2 czuli teoretycznie co drugi może prowadzić rozmowę miejską.
    Nie twierdzę, że to źle bo niektóre firmy potrzebują dużej ilości łączy zew. ale czy w tym przypadku?
    Tego nie wiem ja ani nikt inny za wyjątkiem pytającego tak samo jak pozostałe stawiane wymagania dotyczące systemu.


    Pozdrawiam.

    0
  • #18 25 Cze 2008 16:56
    crash2k
    Poziom 12  

    Dzieki wszystkim za odpowiedz ;) no to juz wiem ze ISDN to bedzie odpowiedzni wybor. Od dostawcy nad ktorym sie zastanawiam dostalem takie info:

    Cytat:
    Centrala przy obecnym wyposażeniu nie oferuje łączy ISDN BRI 2B+D (jest to możliwe po doposażeniu w odpowiednią kartę), dostępne są natomiast łącza ISDN PRA. Cyfrowe porty wewnętrzne (systemowe- AVAYA DCP) zasilające aparaty telefoniczne, realizują większość usług ISDN ( pod warunkiem, że operator publiczny także je oferuje, np AOC). Zakres dostępnej numeracji DDI to numeracja przydzielona przez TPSA



    Czyli to ten dostep ISDN pierwotny z jednym kanalem B? Mocno mnie to ograniczy ?

    0
  • #19 25 Cze 2008 17:11
    Jack14
    Poziom 37  

    Dostęp PRI ma zazwyczaj 30 kanałów rozmównych typu B to dlaczego piszesz o jednym kanale B?

    0
  • #20 25 Cze 2008 19:14
    crash2k
    Poziom 12  

    Jack14 napisał:
    Dostęp PRI ma zazwyczaj 30 kanałów rozmównych typu B to dlaczego piszesz o jednym kanale B?


    No wlasnie doczytalem ze PRI ma E1 ;] Te 30 kanalow moze byc uzywane jednoczesnie tak? np 30 polaczen telefonicznych ?

    0
  • #21 25 Cze 2008 20:47
    22053
    Użytkownik usunął konto  
  • #22 25 Cze 2008 21:06
    Zutket
    Poziom 29  

    Witam.
    Dodam jedynie tyle, że trakty stosuje się dla dużych systemów powyżej 150/200 NN. Lub w systemach wydzielonych (resortowych), dlatego popieram kolegów którzy promują rozwiązania oparte na kilku dostępach podstawowych. Dla 30 NN swobodnie wystarczy 3 góra 4 dostępy. Zawsze można dołożyć.
    Pozdrawiam.

    0
  • #23 25 Cze 2008 22:05
    M___
    Poziom 21  

    Tracer2 napisał:
    M_________ ma jakąś traumę odnośnie Slicana

    Chyba tak, zawsze jak je zdejmuję to jestem załamany jakością instalacji. Może mam pecha do Waszych instalatorów ale zawsze wygląda to jak kłębowisko węży.

    Tracer2 napisał:
    Jak sobie klient sam grzebie w centralce...

    Wbrew Waszym zapewnieniom jaki to przyjazny system, klienci rzadko grzebią sami w centralkach, raczej polegają na instalatorach.

    R-MIK napisał:
    Jeśli problem z lampką error powtórzy się...

    Nie powtórzy się, te słowa powiedziała klientka (cytując co kazał jej robić instalator Slicana) w czasie kiedy zdejmowałem CCT-1668.S ze ściany i wieszałem w jej miejsce Panasonic'a KX-TDA.
    Problemy się skończyły jak ręką odjął. :D

    Dodano po 10 [minuty]:

    adikbo napisał:
    Nie rozumiem waszych uprzedzeń w stosunku do telefonii IP (...) Niestety macie rację co do konfiguracji - jest dość trudna i wymaga wiedzy (...)

    To nie jest kwestia uprzedzeń tylko kosztów, łącza szerokopasmowe w tym kraju kosztują jak głupie, po prostu jeszcze nie ma na czym robić sensownej telefonii IP na dużą skalę (w sensie łącz publicznych), jeśli w obecnej chwili duża grupa firm przejdzie na IP to cała ta impreza się udusi bo przepustowość jest zbyt mała.
    Trudna konfiguracja oznacza dobrego informatyka w firmie, który najczęściej ma swoje zajęcia i nie potrzebuje więcej, lub osobę z zewnątrz.
    W obu przypadkach stwierdzenie, że jest to tanie jest mocno naciągane. :D

    adikbo napisał:
    VoIP - tak jeśli chcesz to czego PBX nie potrafi.

    Możesz podać chociaż jedną rzecz którą potrafi VoIP a PBX nie?
    Chyba, że chodzi ci o czysty "stary" PBX bez opcji LAN.

    Pozdro

    0
  • #24 26 Cze 2008 09:27
    22053
    Użytkownik usunął konto  
  • #25 26 Cze 2008 12:15
    adikbo
    Poziom 26  

    HMM no cóż, faktycznie nie znam PBX-ów z obsługą LAN, dla mnie to już jest praktycznie VoIP. Dla ścisłości nazijmy to rozwiązaniem hybrydowym PBX+VoIP. Zresztą rozwiązania chociażby Cisco CallManager są praktycznie identyczne pod względem funkcjonalności.

    Rozwiązanie VoIP sprawdza się w kilku specyficznych przypadkach:
    - firma z dużą ilością oddziałów
    - poufność rozmów (szyfrowanie połączeń VPN+AES)
    - wideokonferencje
    - systemy konferencyjne z dużą ilością wdzwanianych uczestników (nie potrzebujemy tylu lini co użytkowników)
    - poczta głosowa
    - książki telefoniczne centralne

    Jest troszkę zastosowań w których VoIP jest niezastąpiony.

    0
  • #26 26 Cze 2008 12:25
    22053
    Użytkownik usunął konto  
  • #27 26 Cze 2008 15:42
    adikbo
    Poziom 26  

    I to jest właśnie kompleksowe rozwiązanie problemu telefonii. Jeżeli jest możliwość - VoIP, jeżeli nie ma - połączenia płatne. Jeżeli łącze internetowe jest dobre po obu stronach ("niskie pingi") to jakość połączeń jest bardzo dobra. Gorzej gdy łącze jest kiepskie po którejś ze stron. Wtedy rozmowa dostaje czkawki.

    Reasumując: PBX+VoIP jak najbardziej. Sam PBX - nie najlepszy wybór. Sam VoIP - za wcześnie (w polskich realiach - na zachodzie i w stanach 30% rynku i 87% nowych instalacji (dane według Networld)).

    0
  • #28 26 Cze 2008 23:29
    M___
    Poziom 21  

    R-MIK napisał:
    zawieszały translacje analogową (pomagał tylko reset). Serwis Panasonika (z Torunia) nie potrafił rozwiązać problemu

    Nie spotkałem problemu (jakiś dziwny), nie znam serwisu z Torunia, nie mogę dyskutować.

    R-MIK napisał:
    Jak się nie wie jak rozwiązać problem, to sie wymienia centralę(...)

    Nie chrzań człowieku, zostałem wezwany żeby WYMIENIĆ centralę bo instalator Slicana od tygodni nie potrafił rozwiązać problemu.

    R-MIK napisał:
    Ja nie biorę kasy, gdy nie rozwiążę problemu(...)

    Ja również. Myślę, że to dobrze świadczy o instalatorze ale nie może być wyznacznikiem klasy sprzętu ani Panasonic'a ani Slicana.

    R-MIK napisał:
    Ze względu na duze koszty serwisowania central (...)

    Koszty zależą od tego co klientowi jest potrzebne, mam kilka central gdzie klienci odzywają się raz na 2-3 lata bo chcą dodatkowe rzeczy, poza tym "koszty serwisowania" są dla nich równe 0 (słownie:zero).

    R-MIK napisał:
    Co to robi z ludzi dobry markieting nienajlepszego produktu.

    To chyba o sobie pisałeś, co?
    Bo jeśli o mnie chodzi to po ponad 20 latach zajmowania się centralami telefonicznymi instaluję produkty NAJLEPSZE i żaden marketing nie ma na to wpływu, a szczególnie propaganda Slicana którego znam od początku bo jest na rynku krócej niż ja, zapoznałem się ze Slicanem, zainstalowałem nawet i podziękowałem za produkt tej jakości. Mój wybór. To samo było z Mikronetem czy jak on się zwał i Digitexem z których później powstał Platan.

    Dodano po 12 [minuty]:

    adikbo napisał:
    HMM no cóż, faktycznie nie znam PBX-ów z obsługą LAN

    Przepraszam :D
    Pytanie było wredne, centralę PBX-IP można skonfigurować jako czysty system VoIP albo przemieszać z klasyczną telefonią, granica nie do wychwycenia dla użytkownika.

    Ale...
    Poufność rozmów nadal jest wyższa w telefonii klasycznej, można ją dodatkowo szyfrować a do tego idzie po wydzielonych łączach więc ktoś musi fizycznie wpiąć się w kable a to już proste nie jest.
    Wideokonferencje doskonale sprawdzają się również na łączach ISDN, do tego nie ma problemów z obciążeniem sieci, tyle, że należy do tego przeznaczyć kilka łącz BRA a nie jedno, żeby zapewnić przepustowość.
    Pozostałe punkty również z powodzeniem realizują centrale telefoniczne.

    Współczesna centrala to po prostu specjalizowany serwer głosowy pracujący w czasie rzeczywistym nic ponadto.

    Kwestia gustu ale uważam, że lepiej stosować urządzenia specjalizowane do danej dziedziny.

    Tak jak pisałem, jak doczekamy się sensownej sieci dostępu szerokopasmowego może (mam nadzieję) to się zmieni. Na razie telefonia klasyczna (czytaj ISDN) jest bardziej niezawodna, komfortowa i tańsza. Ale jeśli ktoś ma taką sieć jak u Ciebie to czemu nie :D byle tylko zapewnić przepustowość łącz.

    Pozdrawiam

    0
  • #29 27 Cze 2008 09:11
    22053
    Użytkownik usunął konto  
  • #30 27 Cze 2008 21:18
    22053
    Użytkownik usunął konto  
  Szukaj w 5mln produktów