Witam,
jestem laikiem w tej materii i mam pytanie czy do firmy dla ok 30 pracowników lepiej zakładać linie cyfrowe isdn czy analogowe? Jest jakaś większa korzyść z ISDN niż 2 transmisje jednoczesne na jednej linii, czy obsługa 8 numerów bez centralki? Generalnie centralka i tak jakaś będzie bo potrzeba obsłużyć kilkadziesiąt numerów + sekretariat, CLIP będzie potrzebny ale to i na analogu chyba da rade zrobić?
P.S. możecie polecić jakaś konkretną centralkę pod analoga lub ISDN?
Oczywiscie ISDN. Dlaczego?
- jeden ISDN jest tańszy niż 2 analogi
- w abonamemcie profit jest wiecej bezpłatnych minut na ISDN niz analogu
- nie ma problemu aby każdy abonent miał swój nr miejski (wiazka DDI)
- DDI obsługuja niektóre telefony ISDN wiec może obyc sie bez centrali, choc przy 30 abonentach jest ona wskazana.
Moim zdaniem również ISDN. R-MIK już opisał pewne korzyści, dodam też MSN, czyli wielokrotny numer abonenta. Możesz mieć parę MSN ów i je rozdzielić i pokonfigurować odpowiednio, np 1 MSN główny ( sekretariat,później ewentualnie inni, różnie można to zrobić ), 2 MSN to np.Fax itp
Przy takiej liczbie abonentów również optowałbym za centralką. Którą Ci polecić, to nie takie proste. Rozejrzyj się, które by Ci pasowały: Slican, Platan ( to rodzime ) i Panasonic, to są najpopularniejsze.
Pozdro
dla 30 ab i 1 isdn polecil bym Slican CCT1668.S. Jest stosunkowo tania, ma kilka funkcji których próżno by szukac w Panasonicu a tymbardziej Plantanie.
Nie polecił bym Plantana, konta działaja kiepsko i często padaja zasilacze.
ISDN.
Zalety trudno wyliczyć w stosunku do analoga, chociażby rozszerzalność ilości kanałów na wspólnej puli numerów DDI w zależności od potrzeb, przesyłanie CLIP, decydowanie przez osobę dzwoniącą czy ma się identyfikować własnym numerem, numerem głównym czy wcale itd, itp.
ISDN pokazuje pazurki dopiero przy współpracy z dobrą centralą.
Np. Panasonic KX-TDA (ma wiele funkcji których próżno szukać w Slicanie np. stabilność )
Panowie a może zrobić to jeszcze lepiej i przejść na telefonię ip ??
Sprzęt nie jest obłednie drogi, centralki dostępne za darmo (asterisk) do tego można podpiąć zwykłą linię analogową jako backup.
Oprócz tego o wiele tańsze rozmowy, praktycznie dowolna ilość numerów wewnętrznych i zewnętrznych z dowolnych stref numeracyjnych.
Poza tym możliwość utworzenia na terenie firmy całkowicie bezprzewodowej telefonii (wifi ip-phone).
Zalety można by wymieniać bez końca. Proponowałbym się nad tym poważnie zastanowić.
(...)
Np. Panasonic KX-TDA (ma wiele funkcji których próżno szukać w Slicanie np. stabilność )
Slican niestabilny? Ciekawe, uzywam CCT od ponad 2 lat i problemów ze stabilnoscia nie mam.
Panasonic moze pochwalic sie obsługa darmowych minut?
focztą głosową za free?
wbudowanym nagrywaniem rozmów po 195 zł za kanał, przydzielanie kanałów dynamiczne?
Dodano po 5 [minuty]:
adikbo wrote:
Panowie a może zrobić to jeszcze lepiej i przejść na telefonię ip ??
Sprzęt nie jest obłednie drogi, centralki dostępne za darmo (asterisk)
Asterisk skonfiguruje się za darmo? Konfigurowałem go i wiem, że to nie jest proste, przez co osoba, która sie tego podejmnie nie zrobi tego za free.
W obecnej jakosci seci w kraju nie zalecam IP jako jedynego rozwiązania. Łącza są zbyt zawodne. Lepjej dać centrale z opcją IP. CCT doskonale nadaje sie do tego celu. No i karta VoIP nie kosztuje tyle co Panasonica. Za karte VoIP Panasonica mozna kupić całą centralę. Ponadto CCT obsługuje SIP/IAX i mozna podłączać sie do dowolnych operatrów. W przypadku kart voip innych producentow bywa tak, ze sluza tylko do linkowania central oraz obsluguja abonetow voip.
To ja wrócę do postawionego pytania.
Jeśli centralka ma obsługiwać około 30 abonentów to tylko z opcją ISDN i to nie jednym tylko kilkoma dostępami.
Ilość dostępów ISDN musisz określić sam na podstawie ew. ruchu jaki będzie generowany przez użytkowników.
Wiesz (bo sam pisałeś), że na jednym łączu ISDN mogą być prowadzone jednocześnie tylko 2 rozmowy i przy ilości 30 numerów wewnętrznych może być problem z połączeniami zewnętrznymi.
Z praktyki dla zwykłej firmy o profilu np. burowym ja bym zaproponował min. 3 dostępy ISDN w konfiguracji DDI (z 30 numerami).
Dlaczego centralka i DDI a nie MSN?
Nie będę się rozpisywał ale jest to zdecydowanie najlepsze rozwiązanie.
Jaki producent lub typ centralki?
Wszystko zależy od profilu działalności firmy, możliwości finansowych, wymagań co do realizowanych usług w centrali, czy z DECT-em, telefonią IP itp.
R-MIK - nie używam Slicana , to opinia klienta ("Jak się zapali ta lampka ERROR to mam zresetować centralę, robię to kilka razy w tygodniu i mam już dosyć" - koniec cytatu)
adikbo - a linie telefoniczne to gdzie podłączysz? Karty wyposażenia są drogie jak diabli (np. karta 2xBRI - 383 Euro), konfiguracja to sen schizofrenika, dokumentacji po polsku prantycznie nie ma, komputer obsługujący musi być mocną maszyną więc tani nie będzie. Aparaty SIP też tanie nie są, a jakość połączeń..... szkoda gadać.
Wyjście z IP na telefonię stacjonarną też nie jest realizowane przez operatorów za darmo, czy może uważasz, że dzwonienie do osób które nie mają telefonów IP jest bez sensu?
Telefonia IP to fajna rzecz ale na mocnych łączach z VPN i oparta na sensownej centrali IP a nie na zabawkach typu "asterisk" gdzie komunikacja między kartami wyposażenia odbywa się przez złącza PCI.
M_________ ma jakąś traumę odnośnie Slicana.
(Slican sukcesywnie zwiększa udział w rynku,a Panasonic zmniejsza )
Jak sobie klient sam grzebie w centralce,
a instalator się nie zna to każdą centrale można tak w sofcie ustawić ,że się cuda będą działy.
CofigMan sprawdza poprawność konfiguracji, ale na siłę przyjmie
konfig z błędami na życzenie konfigurujacego.
Centrala oczywiście z ISDN , w zależności od rodzaju działalności kilka 2B+D , lub jeden 15B+D lub 30B+D.
Jesli firma pracuje stricte na telefonach to 15 będzie OK bo ma 15 kolejnych numerw i pule 100 DDI po koleji.
Można to zgrać z numerami pomieszczeń itp... Aparaty po stronie abonenta nie musza być ISDNowe,
mogą być cyfrowe lub analogowe z CLIPem lub nie,
wszystko zależy od zasobności portfela .... Może też byc Slican MAC-6400... serwer telekomunikacyjny
Co do telefonii IP to aparaty są drogie ( te działające), a łącze musi byc stabilne i z dużą przepustowiścią.
Np net Neti sie nie nadaje :/ bo ma losowe krótkie zaniki.. na przeglądarce tego nie widać a w VoIPie słychać Jeszcze kwestia zaniku napięcia i parę innych ...
Z mozliwościami central ISDN-owych i linii ISDN-owych bym nie przesadzal. Mozna na nich zrobic wiele pod jednym wszak warunkiem: uzytkownik potrafi z nich korzystać.
Ogólny poziom inteligencji technicznej naszego społeczeństwa jest taki jaki jest i nie ma co tłumaczyc panience rozszerzonych funkcji ISDN-a w sytuacji kiedy usiłuje wysłac fax wkładając pismo spiete zszywaczami do koperty, naklejając znaczek i całość usiłuje włozyc do faksu. A jak cos zacznie zgrzytać to sie dziwi że nie działa......
Najprostsze urządzenia ale odpowiedniej jakosci. Głupotoodporne, nie moga zawierac wodotrysków z których nikt nie korzysta. paranoja jest poczta głosowa w centrali wewnetrznej, nie widziełem by to ktokolwiek wykorzystywał zgodnie z przeznaczeniem.
Jeżlei mamy 30tu abonentów to realnie widze koniecznośc uzycia trzech ISDN-ów i jednego analoga z DSL-em lub neostradą. Jak znam zycie to jeden ISDN bedzie zawekslowany dla szefostwa a cała reszta podziała na dwóch isdn-ach. Nie powinni sie pozabijac, najcześciej i tak uzywa sie telefonów komórkowych.
Generalne zasady:
1. Proste i tanie urządzenie.
2. Sterowane i programowane tak z komputera jak i aparatu systemowego.
3. Daruj sobie taryfikacje polączen i analize kosztów. Koszt obsługi jest wyższy od rachunku za połączenia. Dla świętego spokoju wystarczy prosta drukarka podpieta do centrali drukujaca rekord z z bufora.
4. W naszych polskich warunkach nie łącz technologii VoIP z telefonia drutową w warstwie telekomutacyjnej. Internet jest jeszcze za "ciasny" do takich rozwiązań. Do komunikacji wewnetrznej się nadaje ale interesu bym na tym nie opierał. Przynajmniej narazie.
5. Obsługa wyłacznie własna. Wszelkie firmy serwisujące zedra z Ciebie ostatnie pasy. Srednio rozgarniety informatyk da sobie z tym radę.
6. Żadnych specjalizowanych systemów, nie wspołpracujacych z innymi urządzeniami. szczególnie takich które wspołpracuja tylko z aparatami systemowymi jedego producenta za koszmarne pieniądze. W telekomunikacji najdroższa jest infrastruktura a nie centrala. Producenci central celowo kalkuluja niskie koszty central by zarobic na aparatach systemowych.
Odnośnie producentów: nie wazne czy jest to Siemens, Platan, Panasłoik czy ATT - i tak pochodzi z Tajwanu....
Jeżlei jest cos produkowane u nas to jest to tylko montownia.
R-MIK - nie używam Slicana , to opinia klienta ("Jak się zapali ta lampka ERROR to mam zresetować centralę, robię to kilka razy w tygodniu i mam już dosyć" - koniec cytatu)
Lampka error zapala sie czy miga? Jesli zapala to reset nie pomoże. Jeśli miga to reset pozornie może pomóc. Ktoś tu nieprzeczytał instrukcji obsługi. Niestety jest to częsty przypadek, nie wiem to twierdze, ze urządzenie do du...
Jeśli problem z lampką error powtórzy się, proszę meila na priv z kodem dostępu do centrali i nr modemu centrali lub nr seryjnym jeśli ma kartę voip lub lan.
Zdaza się, że na łączu analogowym jest ustawiona jakaś usługa (np: blokada połączeń z 070, 030, 040). Wtedy to nie ma ciągłego sygnału zgłoszenia. To powoduje, ze na podstawie tonu zgłoszenia, centrala nie może określić poprawnego działania linii. Wystarczy zablokowac dekoder 400Hz i problem znika.
Opisałem oczywiście jeden z najczęstrzych problemów, występujących w przypadku konfigurowania centrali przez amatora i niepotrafiącego rozumieć tekstu instrukcji napisanego po polsku.
Dodano po 8 [minuty]:
irekr wrote:
3. Daruj sobie taryfikacje polączen i analize kosztów. Koszt obsługi jest wyższy od rachunku za połączenia.
W malych firmach moze i tak. Na wiekszych centralach taryfikacja i to precyzyjna, jest bardzo potrzebna.
irekr wrote:
5. Obsługa wyłacznie własna. Wszelkie firmy serwisujące zedra z Ciebie ostatnie pasy. Srednio rozgarniety informatyk da sobie z tym radę.
o ile nie zacznie mu sie co pewien czas zapalac lampka error i nie bedzie wiedzial co z tym zrobic. Stwierdzi ze centrala to g... i poleci inna, o mniejszych mozliwosciach bez dekodera 400Hz. Do czasu bedzie dobrze, ale gdy prad na linii bedzie, a zgloszenia centrali nie, centrala bedzie proowala wychodzic ta linia, to wtedy poslucha sobie pochwal od szefostwa.
irekr wrote:
Odnośnie producentów: nie wazne czy jest to Siemens, Platan, Panasłoik czy ATT - i tak pochodzi z Tajwanu....
Jeżlei jest cos produkowane u nas to jest to tylko montownia.
Nie rozumiem waszych uprzedzeń w stosunku do telefonii IP. Moja firma (300+ pracowników) jest w całości oparta na telefonii IP w oparciu o Asterisk i telefony Polycom. Wyjście na świat - 6MB łącze symetryczne (Frame-Relay).
Niestety macie rację co do konfiguracji - jest dość trudna i wymaga wiedzy. Absolutnie się z tym zgadzam. Jeżeli próbuje się zainstalować telefonię ip bez QoS to niestety jakość jest marna.
Oczywiście, że wszystko można spieprzyć koncertowo - implementację VoIP też. Tak samo jak konfigurację PBX-a czy zwykłego telefonu. Ludzie są zdolni.
W naszym dziwnym kraju nadal pokutuje myślenie, że należy kupić jak najtańszy sprzęt a konfigurację jakoś się zrobi - najczęściej spapda to na barki informatyka w firmie.
Podsumowując - PBX - tak jeśli nie wymagasz cudów i dostępu do telefonu z lokalizacji mobilnych (dom, podróż, plac budowy etc)
VoIP - tak jeśli chcesz to czego PBX nie potrafi.
Jeżeli próbuje się zainstalować telefonię ip bez QoS to niestety jakość jest marna.
O
Co z tego, że dobrze skofiguruję centralę, skoro jestem w holetu, jest tam wi-fi, ale bez qos, a router nie obsługuje znaczników TOS. Nie mam wpływu na konfigurację, w konsekwencji gdy podczas rozmowy sekretarka ściąga pocztę, to rozmowa się czka.
Wyjście na świat - 6MB łącze symetryczne (Frame-Relay).
Podsumowując - PBX - tak jeśli nie wymagasz cudów i dostępu do telefonu z lokalizacji mobilnych (dom, podróż, plac budowy etc)
VoIP - tak jeśli chcesz to czego PBX nie potrafi.
Widzisz Kolego są jeszcze w PL takie miejsca ,gdzie o takim internecie mozna pomarzyć
A rozilczałeś na ten przykład darmowe minuty w tym Asterisku, a po ich wykorzystaniu przełaczął na innego operatora tak z marszu bez rzezbienia
Wyjście na świat - 6MB łącze symetryczne (Frame-Relay).
Przy kalkulacji "darmowej" centrali Asterisk i "Darmowych" połączeń VoIP, sugeruję, aby najpierw sprawdzić ile kosztuje łącze internetowe spełniajace wymagania dla VoIP.
Jeśli łącze kosztuje miesięcznie 2000zł, to w sytuacji gdy wykonujemy połączeń za 1000zł + internet na inne cele za 300zł, telefonia VoIP jest nieopłacalna.
Jesli chodzi o niezawodność to łącza ISDN są zdecydowanie bardziej niezawodne od najlepszych operatorów VoIP.
Kolejna sprawa, że niewielu operatorów oferuje na VoIP usługe podoną do DDI, w konsekwencji skonfigurowanie centrali dla 100 abonentów jest meczące.
Mam tylko nadzieję, że nikt "zdalnie" sobie włosów nie powyrywa bo jak widzę to już kolejny wałkowany temat zwolenników i przeciwników różnych rozwiązań telekomunikacyjnych różnych producentów, typów z których nic specjalnie nie wynika (przynajmniej dla pytającego).
Wybór dobrej centrali nie jest taki prosty jak i zależny jest od wielu czynników i uwarunkowań o których pisałem wcześniej (przykładowo).
Każdy kto proponuje i instaluje centralki telefoniczne musi zdawać sobie sprawę, że zarówno najdroższy jak i tani system nie zawsze spełni wymagania klienta jeśli nie określimy prawidłowo jego potrzeb.
Dobry fachowiec powinien być dobrze zorientowany w "terenie" mam tu na myśli dostawców telekomunikacyjnych ceny linii, połączeń itp jak i elastyczny w wyborze proponowanego rozwiązania (znajomość central różnych producentów zarówno wad ich sprzętu jak i zalet).
Nie mogę zrozumieć dlaczego niektórzy koledzy z uporem maniaka promują , proponują tylko centralki jednego producenta i nie przyjmują do wiadomości, że na rynku są jeszcze inne rozwiązania może lepsze.
Czasem przeglądając forum odnoszę wrażenie, że niektórych nie interesują potrzeby klienta tylko mam centralkę xxxxx i klient będzie zadowolony co oczywiście nie zawsze jest prawdą albo ktoś zakłada jakiś nowy temat prosi o pomoc i jak ją otrzymuje to pisze, że np. nie wymieniam baterii na karcie procesora bo na razie działa czyli co lepiej jeździć co miesiąc i "skubać" klienta z kasy, wysłuchiwać jakie to "gówno" mu zainstalowaliśmy?
Ja wychodzę z założenia, że lepiej postawić porządny system z którym ani ja ani klient nie ma problemów jest zadowolony i tyle, a nie taki który wymaga co klikanaście dni poprawek, resetu, flashowania itp.
ps
W swojej "wypowiedzi nie odnoszę się do nikogo osobiście i mam tylko nadzieję, że większość zgodzi się z moją opinią.
Odnośnie tematu to jednak proponuję kilka małych ISDN-ów niż jeden duży 15-tkę ponieważ w przypadku awarii jednego łącza 2B+D zostają pozostałe, a przy awarii 15B+D firma zostaje bez łączności.
Zresztą 15 LM do 30 wew. to przełożenie wychodzi 1/2 czuli teoretycznie co drugi może prowadzić rozmowę miejską.
Nie twierdzę, że to źle bo niektóre firmy potrzebują dużej ilości łączy zew. ale czy w tym przypadku?
Tego nie wiem ja ani nikt inny za wyjątkiem pytającego tak samo jak pozostałe stawiane wymagania dotyczące systemu.
Dzieki wszystkim za odpowiedz no to juz wiem ze ISDN to bedzie odpowiedzni wybor. Od dostawcy nad ktorym sie zastanawiam dostalem takie info:
Quote:
Centrala przy obecnym wyposażeniu nie oferuje łączy ISDN BRI 2B+D (jest to możliwe po doposażeniu w odpowiednią kartę), dostępne są natomiast łącza ISDN PRA. Cyfrowe porty wewnętrzne (systemowe- AVAYA DCP) zasilające aparaty telefoniczne, realizują większość usług ISDN ( pod warunkiem, że operator publiczny także je oferuje, np AOC). Zakres dostępnej numeracji DDI to numeracja przydzielona przez TPSA
Czyli to ten dostep ISDN pierwotny z jednym kanalem B? Mocno mnie to ograniczy ?
E1 oferuje max 30 połączeń jednocześnie, ale to kosztuje zdaje sie 1,5k/miesięcznie. Sa też opcje 10, 15, 25 kanałów za odpowiednio mniejsza kase. Trzeba tez pamietac, że instalacja modemu E1 to około 1k zł, a te z tych tańszych kart E1 do centrali to około 3k zł.
Lepjej wiec założyc kilka 2B+D. Np 4 dostępy, instalacja 4x1zł, abonament 4x70żł, karta do centrali ponizej 1k zł.
Dla 30 abonentów nie ma sensu montowac E1. Centrale kalkuluje sie na obciążenie 30, fakt, że w szczególnych przypadkach moze być większe obciążenie. Dla 30 ab wystarczą 2 dostępy, jak bedzie mało to można zwiększyć do 4.
Przykład z życia:
- centrala 48 ab, 5 dostępów 2B+D, nigdy nie było sytuacji, że ab mógł wyjść na miasto.
- centrala 80 ab, 12 kanałów (3x 2B+D plus 6x VoIP), problemów nigdy nie było
Witam.
Dodam jedynie tyle, że trakty stosuje się dla dużych systemów powyżej 150/200 NN. Lub w systemach wydzielonych (resortowych), dlatego popieram kolegów którzy promują rozwiązania oparte na kilku dostępach podstawowych. Dla 30 NN swobodnie wystarczy 3 góra 4 dostępy. Zawsze można dołożyć.
Pozdrawiam.
Chyba tak, zawsze jak je zdejmuję to jestem załamany jakością instalacji. Może mam pecha do Waszych instalatorów ale zawsze wygląda to jak kłębowisko węży.
Tracer2 wrote:
Jak sobie klient sam grzebie w centralce...
Wbrew Waszym zapewnieniom jaki to przyjazny system, klienci rzadko grzebią sami w centralkach, raczej polegają na instalatorach.
R-MIK wrote:
Jeśli problem z lampką error powtórzy się...
Nie powtórzy się, te słowa powiedziała klientka (cytując co kazał jej robić instalator Slicana) w czasie kiedy zdejmowałem CCT-1668.S ze ściany i wieszałem w jej miejsce Panasonic'a KX-TDA.
Problemy się skończyły jak ręką odjął.
Dodano po 10 [minuty]:
adikbo wrote:
Nie rozumiem waszych uprzedzeń w stosunku do telefonii IP (...) Niestety macie rację co do konfiguracji - jest dość trudna i wymaga wiedzy (...)
To nie jest kwestia uprzedzeń tylko kosztów, łącza szerokopasmowe w tym kraju kosztują jak głupie, po prostu jeszcze nie ma na czym robić sensownej telefonii IP na dużą skalę (w sensie łącz publicznych), jeśli w obecnej chwili duża grupa firm przejdzie na IP to cała ta impreza się udusi bo przepustowość jest zbyt mała.
Trudna konfiguracja oznacza dobrego informatyka w firmie, który najczęściej ma swoje zajęcia i nie potrzebuje więcej, lub osobę z zewnątrz.
W obu przypadkach stwierdzenie, że jest to tanie jest mocno naciągane.
adikbo wrote:
VoIP - tak jeśli chcesz to czego PBX nie potrafi.
Możesz podać chociaż jedną rzecz którą potrafi VoIP a PBX nie?
Chyba, że chodzi ci o czysty "stary" PBX bez opcji LAN.
Chyba tak, zawsze jak je zdejmuję to jestem załamany jakością instalacji. Może mam pecha do Waszych instalatorów ale zawsze wygląda to jak kłębowisko węży.
Mam ten sam problem jak wymieniam Panaslonika na Slicana, a trochę już tego zrobiłem.
Jeśli chodzi o niezawodność i stablilność Panasłonika, to wymieniłem kilka central bo zawieszały translacje analogową (pomagał tylko reset). Serwis Panasonika (z Torunia) nie potrafił rozwiązać problemu, zalecił wymianę centrali na nowszy model. Tez mi rozwiązanie. Klient więc wymienił centralę, ale na model inny niz Panasłonik. Po wymianie centrali problemy z analogowymi liniami miejskimi minęły jak reką odjął (czyli nie była to wada samej linii, tylo centrali)
M___ wrote:
R-MIK wrote:
Jeśli problem z lampką error powtórzy się...
Nie powtórzy się, te słowa powiedziała klientka (cytując co kazał jej robić instalator Slicana) w czasie kiedy zdejmowałem CCT-1668.S ze ściany i wieszałem w jej miejsce Panasonic'a KX-TDA.
Problemy się skończyły jak ręką odjął.
Jak się nie wie jak rozwiązać problem, to sie wymienia centralę na taką jaką się zna. Jak ja nie potrafie rozwiązać problemu z centrala którą słabo znam, to korzystam z autoryzowanego serwisu. W przypadku Panasłonika serwis nigdy jeszcze nie rozwiązał problemu. Ja nie biorę kasy, gdy nie rozwiążę problemu, serwis Panasłonika ostro skroił klienta "za dojazd". Ze względu na duze koszty serwisowania central takich jak Panasłonik, Siemens, Alcatel, w małych miejscowościach wygrywa Slican.
M___ ma Panasłonikowe klapki na oczach.
Co to robi z ludzi dobry markieting nienajlepszego produktu.
HMM no cóż, faktycznie nie znam PBX-ów z obsługą LAN, dla mnie to już jest praktycznie VoIP. Dla ścisłości nazijmy to rozwiązaniem hybrydowym PBX+VoIP. Zresztą rozwiązania chociażby Cisco CallManager są praktycznie identyczne pod względem funkcjonalności.
Rozwiązanie VoIP sprawdza się w kilku specyficznych przypadkach:
- firma z dużą ilością oddziałów
- poufność rozmów (szyfrowanie połączeń VPN+AES)
- wideokonferencje
- systemy konferencyjne z dużą ilością wdzwanianych uczestników (nie potrzebujemy tylu lini co użytkowników)
- poczta głosowa
- książki telefoniczne centralne
Jest troszkę zastosowań w których VoIP jest niezastąpiony.
Jak juz pisałem wcześniej nie polecam VoIP jako jedynego medium transmisji. Osobiście wykorzystuję VoIP na co dzień do:
- Połączeń pomiędzy oddziałami, tu jakość połączeń ma drugorzędne znaczenie.
- Zasadniczo łącze się przez ISDN, ale po wykorzystaniu bezpłatnych minut, centrala łączy mnie przez VoIP. Jeśli jakość połączeń jest słaba, to poprzedzajac nr odpowiednim prefiksem łączę się przez ISDN.
- Gdy jestem "na wyjeździe" i jest Wi-Fi to jestem osiągalny dla klientów, nie płacąc za przekierowania. Gdy wyjdę z zasięgu to centrala przekazuje połączenia przez bramke GSM.
- Dzięki "anonimowym translacją", każdy może się do mnie wdzwonić za darmo, z dowolnego telefonu voip (soft lub hard) lub centrali obsługującej SIp lub IAX.
Do tych celów korzystam z centrali Slican CCT1668.S
I to jest właśnie kompleksowe rozwiązanie problemu telefonii. Jeżeli jest możliwość - VoIP, jeżeli nie ma - połączenia płatne. Jeżeli łącze internetowe jest dobre po obu stronach ("niskie pingi") to jakość połączeń jest bardzo dobra. Gorzej gdy łącze jest kiepskie po którejś ze stron. Wtedy rozmowa dostaje czkawki.
Reasumując: PBX+VoIP jak najbardziej. Sam PBX - nie najlepszy wybór. Sam VoIP - za wcześnie (w polskich realiach - na zachodzie i w stanach 30% rynku i 87% nowych instalacji (dane według Networld)).
zawieszały translacje analogową (pomagał tylko reset). Serwis Panasonika (z Torunia) nie potrafił rozwiązać problemu
Nie spotkałem problemu (jakiś dziwny), nie znam serwisu z Torunia, nie mogę dyskutować.
R-MIK wrote:
Jak się nie wie jak rozwiązać problem, to sie wymienia centralę(...)
Nie chrzań człowieku, zostałem wezwany żeby WYMIENIĆ centralę bo instalator Slicana od tygodni nie potrafił rozwiązać problemu.
R-MIK wrote:
Ja nie biorę kasy, gdy nie rozwiążę problemu(...)
Ja również. Myślę, że to dobrze świadczy o instalatorze ale nie może być wyznacznikiem klasy sprzętu ani Panasonic'a ani Slicana.
R-MIK wrote:
Ze względu na duze koszty serwisowania central (...)
Koszty zależą od tego co klientowi jest potrzebne, mam kilka central gdzie klienci odzywają się raz na 2-3 lata bo chcą dodatkowe rzeczy, poza tym "koszty serwisowania" są dla nich równe 0 (słownie:zero).
R-MIK wrote:
Co to robi z ludzi dobry markieting nienajlepszego produktu.
To chyba o sobie pisałeś, co?
Bo jeśli o mnie chodzi to po ponad 20 latach zajmowania się centralami telefonicznymi instaluję produkty NAJLEPSZE i żaden marketing nie ma na to wpływu, a szczególnie propaganda Slicana którego znam od początku bo jest na rynku krócej niż ja, zapoznałem się ze Slicanem, zainstalowałem nawet i podziękowałem za produkt tej jakości. Mój wybór. To samo było z Mikronetem czy jak on się zwał i Digitexem z których później powstał Platan.
Dodano po 12 [minuty]:
adikbo wrote:
HMM no cóż, faktycznie nie znam PBX-ów z obsługą LAN
Przepraszam Pytanie było wredne, centralę PBX-IP można skonfigurować jako czysty system VoIP albo przemieszać z klasyczną telefonią, granica nie do wychwycenia dla użytkownika.
Ale...
Poufność rozmów nadal jest wyższa w telefonii klasycznej, można ją dodatkowo szyfrować a do tego idzie po wydzielonych łączach więc ktoś musi fizycznie wpiąć się w kable a to już proste nie jest.
Wideokonferencje doskonale sprawdzają się również na łączach ISDN, do tego nie ma problemów z obciążeniem sieci, tyle, że należy do tego przeznaczyć kilka łącz BRA a nie jedno, żeby zapewnić przepustowość.
Pozostałe punkty również z powodzeniem realizują centrale telefoniczne.
Współczesna centrala to po prostu specjalizowany serwer głosowy pracujący w czasie rzeczywistym nic ponadto.
Kwestia gustu ale uważam, że lepiej stosować urządzenia specjalizowane do danej dziedziny.
Tak jak pisałem, jak doczekamy się sensownej sieci dostępu szerokopasmowego może (mam nadzieję) to się zmieni. Na razie telefonia klasyczna (czytaj ISDN) jest bardziej niezawodna, komfortowa i tańsza. Ale jeśli ktoś ma taką sieć jak u Ciebie to czemu nie byle tylko zapewnić przepustowość łącz.
Co to robi z ludzi dobry markieting nienajlepszego produktu.
To chyba o sobie pisałeś, co?
Bo jeśli o mnie chodzi to po ponad 20 latach zajmowania się centralami telefonicznymi instaluję produkty NAJLEPSZE i żaden marketing nie ma na to wpływu, a szczególnie propaganda Slicana którego znam od początku bo jest na rynku krócej niż ja, zapoznałem się ze Slicanem, zainstalowałem nawet i podziękowałem za produkt tej jakości. Mój wybór. To samo było z Mikronetem czy jak on się zwał i Digitexem z których później powstał Platan.
Od czasu wprowadzenia bezpłatnych minut, klienci często życzą sobie, aby po wykorzystaniu darmoninut w GSM przejść na VoIP, a po wykorzystaniu darmominut w TP profit, przejść na operatora wirtualnego.
Teraz centrala Slicana robi to automatycznie. Czy jedyna słuszna centrala Panasonica tez robi to z automatu? Czy może trzeba sprawdzac co kilka dni stan wydzwonionych minut i w odpowiednim momencie przekonfigurowac centralę? Czy w takiej sytuacji koszt serwisowania takiej centrali wynosi 0 zł? Jeśli tak to podeślę Ci kilku kilentów którym bedziesz gratis przekonfigurowywał centralę.
Ile kosztuje uproszczona poczta głosowa KX-TDA? 0zł tak jak w Slicanie?
Koszty zależą od tego co klientowi jest potrzebne, mam kilka central gdzie klienci odzywają się raz na 2-3 lata bo chcą dodatkowe rzeczy, poza tym "koszty serwisowania" są dla nich równe 0 (słownie:zero).
Masz mało wymagających klientów. Zmiany prefiksów (najwięcej komórkowych) pojawiają się kilka razy do roku. Zmieniasz im prefiksy za darmo, czy przewidziałeś jakie prefiksy będą za 3 lata?
A może klienci mają centralę tylko po to żeby była. Nie potrzeba uprawnień, bilingów. Ale w takiej sytuacji zamiast montować drogiego Panasonica lepiej zostać przy ISDN.