Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
MetalworkMetalwork
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Klima Laguna II - wyłacza sprężarkę przy wyższych obrotach

24 Cze 2008 20:13 29738 44
  • Poziom 12  
    Witam,
    Samochód to Laguna II 2004 1.8 16V klimatronic.
    Ostatnio po zimie napełniona i zrgenerowana sprężarka. Problem jest taki, że cały układ klimatyzacji działa normalnie na biegu jałowym, jak obroty wzrosną powyżej ok 2000 sprężarka jest odcinana, klima oczywiście przestaje działać i nie chłodzi. Załącza się gdy obroty spadną poniżej 1000. I tak w kółko. Układ jest szczelny, sprężarka jest sprawna była ponownie sprawdzana przez serwis, zresztą działa, gdy gdy obroty są niższe. Pytanie : czy ktoś spotkał się z takim przypadkiem i jak sobie poradził ? Dzięki z góry za rady.
    Pozdro,
    _kruger_
  • MetalworkMetalwork
  • Poziom 15  
    Niektóre klimatyzacje mają opcję odłączania przy gwałtownym przyspieszaniu aby dodać mocy silnikowi. Jednak dzieje się tak przy dużo wyższych obrotach. Być może jest źle zaprogramowany komputer.
    Inną możliwością jest zbyt duży wzrost ciśnienia i wyłaczanie przez presostat wysokiego ciśnienia.
  • Poziom 10  
    Mam ten sam problem z klimą kto pomoże?
  • Spec od samochodów
    Prosta sprawa - podłączyć odpowiednie przyrządy i obserwować sygnał na sprzęgło...(podejrzewam elektromagnes)


    Pozdrawiam
  • Poziom 22  
    elektromagnes lub nadmierny wzrost ciśnienia w układzie sprawdzić ciśnienia pracy klimy
  • Poziom 12  
    Problem u mnie polegał na uszkodzonym przewodzie we wtyku do zaworu sprężarki ( czerowny i żółty klabelek )- kabel po prostu zaśniedział i nie było przejścia, naprawa banalna. Szerzej sposób naprawy opisałem na innym forum (dotyczącym samochodów renault laguna ), niestety linka nie podam bo pewnie regulamin zabrania. Mogę podać na priv jeśli ktoś potrzebuje. Na zdjęciu owy wtyk ( w moim przypadku przerwa była w srodku i trzeba ten wtyk rozebrać )

    Klima Laguna II - wyłacza sprężarkę przy wyższych obrotach
  • MetalworkMetalwork
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 17  
    tak ma to działać, że rozłacza powyżej 2500obr/min
  • Poziom 16  
    ale chyba tylko przy przyśpieszaniu ??
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 17  
    Myślę, że do rozlaczenia sprezarki oprócz warunku obrotów musi być spełniony jeszcze jakiś inny. Rozwiązanie problemu opisane przez Ciebie nie do końca przemawia do mnie bo jeżeli napięcie nie dochodzi do elektrozaworu to sprezarka wtedy pracuje a po podaniu napięcia jej wydajność spada
  • Poziom 36  
    gajdek419 napisał:
    Myślę, że do rozlaczenia sprezarki oprócz warunku obrotów musi być spełniony jeszcze jakiś inny.


    Ciepło ciepło....
  • Poziom 17  
    To może kolega napisze kiedy laguna"zabiera konie mechaniczne" z napędu sprezarki?
  • Poziom 36  
    Mowa o tym w dialogys, polecam
  • Poziom 15  
    Temat stary....ale u mnie nowy. Problem dokładnie taki sam. Dzisiaj wyczytałem, że niektóre sprężarki mają oprócz sprzęgła wbudowany zawór zmniejszający ciśnienie wyjściowe sprężarki przy wyższych obrotach silnika. Jeżeli zawór z jakiegoś powodu nie zadziała, to sprężarka daje zbyt wysokie ciśnienie przy wyższych obrotach i czujnik ciśnienia (poprzez sterownik) rozłącza sprzęgło sprężarki. Trzeba sprawdzić wtyczkę i kable zasilające (sterujące) zaworem. Na jednym pinie ma być cały czas +12V a drugi pin łączy do masy poprzez sterownik klimy (sterowanie PWM). Podobno najczęściej upalają się styki we wtyczce albo kable - trzeba je sprawdzić. Może też być uszkodzony tranzystor sterujący w module sterującym lub uszkodzony elektrozawór w sprężarce (idzie go wymienić).
    Ja to dopiero muszę sprawdzić, ale z tego co czytam , jest to usterka dosyć typowa dla Laguny ze sprężarką Harrison V5.
  • Poziom 15  
    Wczoraj wyczytałem, dzisiaj naprawiłem - problem był jak pisałem powyżej - u mnie okazał się upalony jeden z kabelków zasilających zawór, praktycznie przy samej wtyczce. Udało mi się kupić na szrocie wtyczkę razem z 20cm kabelków, więc starą wtyczkę kompletnie odciąłem i polutowałem nową. Sprawdziłem w działaniu - najpierw przy garażu a potem w trasie - silnik 3000 rpm lub więcej a klima działa!!!!! Temperatura nadmuchu podnosi się wprawdzie o 3-4 stopnie przy załączeniu zaworu, ale nie wskakuje na 26C jak było przed naprawą. Teraz mogę jechać w trasę przy upałach i nie muszę wrzucać luzu lub zwalniać do 70km/h aby klima zaczęła działać.
  • Poziom 8  
    Witam wszystkich. mam taki sam temat z laguna 2 czyli wylanczanie sie klimy przy 2500 obrotow. Wymienilem chlodnice bo byla bardzo skorodowana i powypadaly z niej lamele, nastepnie wymienilem elektrozawor na nowy w sprezarce gdzyz wyczytalem ze on moze byc przyczyna. nie pomoglo. Dzisiaj po podpieciu do kompa wyskoczyl blad ze "brak cisnienia w ukladzie" mimo ze cisnienie jest ok wiec wymienilem czujnik na nowy i dalej to samo. sprawdzilem przejscie na kablach od czujnika cisnienia, elektromagnesu sprezarki i elektrozaworu do samego panela sterowania ogrzewaniem i jest wszystko ok, dzisiaj podlozylem inny panel sterowania o identycznych numerach na probe i nadal bez zmian i na chwile obecna brak pomyslow co dalej. pomoze ktos? z gory dzieki. dodam ze sprezarka harrison v5
  • Poziom 15  
    Sprawdz czy zawór dostaje zasilanie - na jednym z kabelków zasilających zawór powinno być +12V po włożeniu karty do slotu - nie trzeba odpalać silnika. Elektrozawór sprężarki dostaje stałe zasilanie +12V a jest sterowany masą z panelu sterowania przez tranzystor wykonawczy. Jeżeli nie ma napięcia +12 na jednym z kabelków, to sprawdź bezpieczniki przy akumulatorze pod maską (te małe - powinien być 10A u mnie jest 20A). Jeżeli +12V jest na zaworze to można sprawdzić sterowanie zaworem podpinając pod wtyczkę elektrozaworu żarówkę - powinna zmieniać jasność ze wzrostem obrotów.
  • Poziom 8  
    Sprawdzilem tak jak napisales kolego eLolek i sprawdzilem napiecie na kablach elektrozaworu i na jednym jest faktycznie +12 na stale a na drugim nie ma nic, po podpieciu zaroweczki do tych kabli elektrozaworu brak reakcji nawet po dodawaniu gazu do 2500-3500 zaroweczka nawe sie nie rozżarzyla. Gdzie mam teraz dalej szukac przyczyny? Kwestia samego panelu sterowania czy czegos wiecej? Panel podkladalem inny identyczny panel na prube i to samo.
  • Poziom 10  
    Jaką temperaturę ma parownik w momencie rozłączania?
  • Poziom 15  
    Wygląda na to, że nie ma sterowania masą na tym drugim kablu. Sterownik podaje na zawór masę za pomocą tranzystora wyjściowego ze sterowaniem szerokością impulsu (PWM). Pytanie czy panel sterowania nie był już kiedyś wymieniany i czy jest prawidłowo zaprogramowany. Cytuję "Należy uważać aby numery części były identyczne. Panel wygląda jednakowo i wtyczki są takie same. Jednak po rozebraniu dwóch paneli widać dużą różnicę w układzie elektronicznym sterowania klimatyzacji. Panel o innych numerach niż oryginalne, wyklucza poprawne działanie klimatyzacji. Dodam, że po wymianie panelu, trzeba ustawić w sterowniku typ sprężarki, typ silnika oraz zastosowanie czujnika temperatury parownika.
    Zdarza się że elektrozawór nie jest sterowany poprawnie masą z powodu uszkodzonego tranzystora sterującego w panelu klimatyzacji. W celu sprawdzenia poprawności działania tranzystora, należy przy włączonej klimatyzacji wpiąć się do konektora 7 w szarej wtyczce z tyłu panelu. Powyżej 1500 obrotów, na pinie 7 powinno pojawić się przejście do masy akumulatora. Sterowanie masą odbywa się poprzez sygnał PWM, dlatego zwykły miernik może pokazywać raz przerwę raz przejście. Jest to poprawne działanie tranzystora, który raz otwiera przejście do masy i raz zamyka z częstotliwością kilkudziesięciu do kilkuset herców. Sterowanie masą można sprawdzić także podłączając żarówkę do akumulatora, a masę żarówki konektora przy wtyczce elektrozaworu, odpowiadającego za sterowanie masą. Przy włączonej klimatyzacji po dodaniu gazu, powinna zmieniać się jasność świecenia żarówki."
    Sprawdzić trzeba jeszcze przejście między pinem 7 szarej wtyczki panelu klimatyzacji, a przewodem sterującym masą przy elektrozaworze. Jeżeli brak przejścia, to uszkodzona jest wiązka. Do uszkodzenia wiązki, zwykle dochodzi w odległości 30-40 cm od wtyczki elektrozaworu.
  • Poziom 8  
    temperatura parownika? jak ja okreslic? u wylotu z kratek nawiewu spada do 9stopni.

    Dodano po 4 [minuty]:

    poprzedni panel raczej byl oryginalny z racji malego przebiegu i klima dzialala normalnie. Na podkladke dawalem panel o identycznych numerach i oznaczeniach
  • Poziom 10  
    klakier8059 napisał:
    jak ja okreslic?
    Parametr z Clipa
  • Poziom 15  
    U mnie też spadało do 8-9 C na wylocie z kratek, ale przy wolnych obrotach. Jak dodawałem gazu w czasie jazdy, to do ok 2000 obrotów klima działała a powyżej 2500 już na pewno nie. Przy wzroście obrotów sprężarka daje coraz większe ciśnienie i w końcu rozłącza ją wyłącznik wysokiego ciśnienia. Dlatego ważne jest żeby prawidłowo pracował zawór sprężarki odpowiedzialny za zmniejszenie tego ciśnienia. Ja też wymieniałem czujnik ciśnienia i osuszacz - tylko strata kasy i czasu. Jeżeli przy małych obrotach pracuje dobrze przez długi czas a przy wzroście obrotów przestaje chłodzić, to wina niewłaściwej pracy (lub braku pracy) zaworu sprężarki. A powód tego trzeba znaleźć.
  • Poziom 8  
    nastepna sprawa ktora zauwazylem to to ze wczesniej zalanczal sie drugi bieg wentylatora a teraz wentylator chodzi ciagle na 1wszym biegu i w momencie wylanczanie sie klimy przy 2500obrotow wentylator sie wylancza.
    podlanczajac do kompa zaraz po tym jak padla klima byl blad "obwod sterowania moca sprezarki"
    po wymianie elektrozaworu, chlodnicy i ponownym nabiciu ukladu pojechalem do innego warsztatu i podpielem do kompa i jest blad" brak cisnienia w ukladzie"

    Dodano po 2 [minuty]:

    a da sie jakos samemu sprawdzic tranzystor w panelu sterowania?
  • Poziom 15  
    To może jednak coś nie tak z czujnikiem ciśnienia lub okablowaniem? Tylko gdyby blokowało niskie ciśnienie, to także przy niskich obrotach, a jak rozumiem na wolnych obrotach klima działa normalnie?
  • Poziom 8  
    tak, na wolnych obrotach klima dziala. czujnik cisnienia jest nowy, elektrozawor tez jest nowy, a kable od czujnika,elektrozworu i sprezarki do samego panela sterowania sa ok, napewno jest brak masy do elektrozaworu i teraz pytanie czy to kwestia tego tranzystora czy jeszcze czegos innego
  • Poziom 15  
    Ja nie musiałem badać tranzystora, czy konfiguracji panelu, bo winę miał kabel. Z tego co się doczytałem i cytuję powyżej, wygląda na to, że brak jest sygnału sterującego zaworem. Niestety ja więcej nie potrafię Ci pomóc. Osobiście sprawdziłbym jeszcze raz sygnał sterujący podłączając żarówkę do +12V akumulatora i pinu nr 7 w szarej wtyczce sterownika. Nie wiem gdzie jest tranzystor sterujący, ale można by go spróbować zanaleźć po ścieżkach od pinu nr7.
  • Poziom 8  
    podlanczalem zaroweczke do wtyczki elektrozaworu i nie swieci, a kable od elektrozaworu do panela tez sa ok bo sprawdzalem je wiec nie ma sensu podpinac zarowki bezposrednio do pinu7 w panelu. Musze jeden z paneli dac do sprawdzenia jakiemus elektronikowi i zobaczymy co dalej.