Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Licznik analogowy

24 Cze 2008 23:20 4750 6
  • Poziom 9  
    Witam. Chciałbym w moim rowerze zastosować licznik analogowy ( wskazówkowy), bo te z cyfrowym wyświetlaczem mi nie przypadły do gustu. Mam cewkę poruszająca wskazówkę (z wskazówka i tarczą oczywiście) z obrotomierza z PF 125p, ale bez elektroniki. W rowerze przy kole mam czujnik z licznika elektronicznego, o ile się nie mylę jest to zwykły kontaktron. I tu pojawia się pytanie jak zrobić z tego licznik, oczywiście z urzyciem elementów dodatkowych. Czy dobrym rozwiązaniem byłby przetwornik f/U? Jeśli tak to prosiłbym o najprostrzy schemat, ale nie na scalakach, lecz jak najprostszy na np. tranzystorach itp. Jak inaczej można rozwiązać ten problem? Schemat mile widziany.
  • Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
  • Poziom 27  
    jeżeli rten miernik mierzy napięcie to najprościej będzie
    sterować go przerzutnikiem monostabilnym.
    o odpowiednio dobranym czasie.
    Otrzymasz stały czas impulsu przy zmiennej częstotliwości.
    Wartość srednia będzie zależna od szybkości.
    Być może nawet miernik sam uśredni wynik.
    jednym słowem szukaj schematów częstościmierzy analogowych.
  • Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
  • Poziom 13  
    tu est trochę info o obrotomierzu z Fiata125p:
    http://www.terytorium126p.pl/artykuly/pozostale/obrotomierz-od-fiata-125p.html

    Ale mam pytanie: co będzie mierzył ten miernik? prędkość obrotową roweru?

    O ile dobrze pamiętam to najniższe wskazanie miernika z Fiata to 500 albo 1000 obr/min, czyli trochę poniżej 8 lub 16,6 obr/s.
    te 8 obr/s to jeszcze wydaje się prawdopodobne ale te 16 :|
    Ale to można policzyć :)
    Koło roweru 26' ma około 2m obwodu czyli aby miernik wskazał cokolwiek to musisz jechać z prędkością około 8*2=16m/s (dla 1000obr/min - 16,6*2=33,2m/s). Czyli odpowiednio jest to około 1 lub 2 km/min. czyli około 60 i 120km/h :D
    POWODZENIA.

    Z tego jest jeden prosty wniosek. Bezpośrednio nie da się tego podpiąć do roweru. Musi być jakiś dodatkowy układ zwiększający ilość impulsów (czy to zrobisz za pomocą elektroniki, czy po prostu dorzucisz kilka kontraktonów do koła, to już bez znaczenia). Potem jeszcze trzeba będzie przeskalować miernik, tak aby wskazania były "prawdziwe".

    Może pomyśleć o zwykłym woltomierzu wskazówkowym podłączonym do dynama?
  • Poziom 27  
    i jak daleko zajedziesz kręcąc cały czas dynamo?
    Poza tym kolega pisze,że chce wykorzystać to co ma.
  • Poziom 13  
    A ja się przy niczym nie upieram :D
    Daję tylko nowy pomysł- nowe podejście. Poza tym ten "obrotomierz" jest bez elektroniki więc jest to zapewne woltomierz - zatem nie potrzeba dużych nakładów wystarczy tylko to razem spiąć i już.
    Ale jeżeli "dynamo" jest niefajnym pomysłem to trzeba trochę przerobić ten schemat z linku i też gotowe.
    Tylko jakoś zwiększyć trzeba ilość impulsów.
  • Poziom 9  
    Wiem, że da się zamontować ten obrotomierz w maluchu i podwaja sie w tedy pojemność kondensatora (2 razy mniej cylindrów). Tylko, że ja posiadam sam woltomierz. Prosiłbym raczej o jakiś gotowy schemat możliwie jak najprostszy. Kiedyś na forum ktoś załączył paczkę a w niej sporo prostych schemacików obrotomierzy, których wskazania były wyświetlane analogowo na woltomierzu lub amperomierzu. Szukałem tego i jakoś nie mogę teraz znaleść. Myśle że gdyby w takim schemacie też zwiększyć pojemność kondensatora to mogłoby zadziałać. Znalazłem taki przelicznik : Prędkość [m/min] = Prędkość [obr/min] * Obwód [m], więc przeliczyć to na km/h i zrobić skalę to mniejszy problem. Prosiłbym o jakiś gotowy schemacik możliwie bez scalaków.
    A całość będzie zasilana z bateri 9V lub małego aku żelowego 6V, 1.3Ah.
  • Poziom 13  
    Ok.

    Problem w tym, że to na tranzystorach ma być :)
    A człowiek się tak rozleniwia, że jak ma zrobić generator to bierze 555 i już :D

    Z czujnika musisz pobierasz impulsy. Są one krótkie (w porównaniu do czasu bez impulsu), zatem dobrze byłoby je wydłużyć. Potrzebujemy więc dowiedzieć się jaki jest minimalny czas przerwy między impulsami. Jeżeli np. jedziesz maksymalnie 30km/h -> 8,33m/s. obwód kola wynosi około 2m czyli maksymalnie masz 4 imp/s czyli czas pomiędzy kolejnymi impulsami wynosi około 0,25s. Nasz układ powinien zatem po wyzwoleniu przez czujnik generować impuls o długości około 0,22s
    Te impulsy powinny teraz trafić do kondensatora który realizować będzie uśrednianie wyników. Na koniec miernik wskazówkowy.
    Czyli główny problem to generator monostabilny z tranzystorów :)
    może tu się coś znajdzie:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic781890.html