Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Falownik IC5 0.8kW silnik nie chce ruszyć

Przemek_Kuchta 25 Cze 2008 12:02 4335 10
  • #1 25 Cze 2008 12:02
    Przemek_Kuchta
    Poziom 20  

    Używam falownika do silnika napędzającego windę. Silnik jest 0.75kW podłaczony w trójkąt. Motoreduktor o przełożeniu 20 + przełożenie na bloczkach. Dysponuję momentem na wyjściu motoreduktora koło 70Nm a potrzebuję koło 20-30Nm. Sterowanie wektorowe.
    Zdaża się ze czasem silnik nie chce ruszyć (nawet przy zjeździe w doł ;). Słyszę, że falownik próbuje ruszyć silnikiem, prąd wzrasta do 8A (pomiar na falowniku), ale silnik nie rusza. Nawet gdy próbuję ręcznie go wtedy rozkręcić jest oporny. Jak wyłącze falownik to wałem silnika mogę bez problemów kręcić, więc to nie przekładnia.
    Co moze być nie tak, że silnik utyka i nie chce współpracować?

    0 10
  • #2 25 Cze 2008 18:09
    arek.m
    Poziom 21  

    Witam
    Jeśli maszyna wcześniej chodziła, a teraz nie chce to proponuj sprawdzić prąd silnika na każdej fazie cęgami z pomiarem TRUE RMS, a następnie napięcie na każdej fazie. Prądy i napięcia muszą być takie same, jeśli nie są to może być uszkodzony falownik, niektóre falowniki w takiej sytuacji nie sygnalizują błędu. Można podłączyć silnik bezpośrednio do sieci i zobaczyć wtedy czy wszystko jest OK, może być uszkodzony.

    0
  • #3 25 Cze 2008 23:36
    Przemek_Kuchta
    Poziom 20  

    Zabawa polega na tym, że silnik kilka razy startuje prawidłowo, a potem nie chce ani w prawo ani w lewo. Potem znów jest dobrze (np po włączeniu u wyłączeniu), prąd silnika na poziomie 3A, więc silnik nie leci przeciążony. Gadałem z kilkoma ludzmi, którzy zajmują się automatyką, ale niekomu nie przytrafił się taki psikus z silnikiem i falowniekiem.

    0
  • #4 26 Cze 2008 15:23
    bonanza
    Spec od Falowników

    Może masz rozwalone łożyska w silniku i przymagnesowuje ci wirnik do stojana - bez prądu chodzi lekko, a pod prądem zamiast ruszyć blokuje się i nie da się uciągnąć siłą. Znam to i do tego nie trzeba wcale falownika.
    Może masz jakieś błędy w ustawieniach - zmień ch-kę z wektorowej na u/f - przy liniowym sterowaniu trudniej o błąd.

    0
  • #5 02 Lip 2008 00:30
    Przemek_Kuchta
    Poziom 20  

    Łożyska są chyba ok, żadnych luzów na wale, żadnych hałasów podczas pracy.
    By nie szukać gdzie jest błąd, dałem reset do ustawień fabrycznych i narazie nie było utykania. Co do charakterystyki to dałem wektorową, jak pojawią się problemy to popróbuję z u/f.
    Jest jeszcze 1 parametr którego nie rozumiem: H22 wybór szukania prędkości. Ustawiłem na 0001 czyli normalne przyspieszanie i przyspieszał około 5 sekund (a miał 1 sekundę), ale to nie było aż takie niepokojące. Czas zatrzymania dałem 0 i dodatkowo hamulec prądem stałym, a on zamiast się zatrzymać zrobił sobie wolny wybieg na około 5 sekund i hamulec wogóle się nei włączał. Obserwowalne tylko przy zjeździe windy w dół. Gdy H22 dałem na 0000 wszytsko działało ok, łacznie z hamowaniem i 1 sekundowym przytrzymaniem. O co chodzi z tym H22?

    0
  • #6 02 Lip 2008 22:04
    bonanza
    Spec od Falowników

    To szukanie prędkości w LG to bzdura i pomyłka. Nie należy zmieniać ustawienia fabrycznego - 0000. Raz robiłem jakiś napęd 11kW na iG5, miał przyspieszanie w czasie 10 sekund, widzę parametr "szukanie" - czemu nie? Niech sobie szuka... Po zmianie paru bitów "szukania" na 1 startował z kopyta aż ziemia się trzęsła i zupełnie nie reagował na czasy rampy! Zresetowałem do ustawień fabrycznych.
    Hamowanie DC wykorzystywałem - ale nie zawsze DCBr się włącza. Zależy to chyba od obecności rozkazu startu, od typu zwalniania (rampa/wolny wybieg), od tego, czy jednocześnie nie podajesz sygnału "stop awaryjny", bo wtedy jest wolny wybieg (priorytet) i hamowania nie będzie.
    W LS iG5 wykryłem jeszcze przynajmniej 2 software'owe kwiatki nie opisane w instrukcji i nielogiczne - czyli po prostu błędy. Trafia się na nie przy niestandardowych zastosowaniach (np. zadajnik motopotencjometr).

    0
  • #7 02 Lip 2008 22:20
    atlantel
    Specjalista Automatyk

    Witam!
    Jakie parametry ustawiłeś do pracy wektorowej- wylistuj je według kolejności bo mam wrażenie, że nic nie ustawiłeś a dałeś charakterystyke wektorową. To samo dotyczy hamowania nie znam urządzenia hamującego w ciągu 0 sekundy, popatrz parametry hamowania da Ci to odpowiedź dlaczego nastąpił wolny wybieg.
    Pozdrawiam

    0
  • #8 03 Lip 2008 00:18
    Przemek_Kuchta
    Poziom 20  

    ACC 0,5s
    dEC 0s
    F4 1 hamowanie prądem stałym
    F11 1s czas podawania prądu stałego do silnika
    F20 30Hz częstotliwość funkcji JOG (nie wiem co to jest)
    F22 50Hz częstotliwość bazowa
    F23 5Hz częstotliwość początkowa
    F59 111 (7)

    H22 0, gdy ustawiłem na 1 działał w sposób nieprzewidywalny (wg mnie)
    H30 0,75 kW Moc silnika
    H31 4 liczna biegunów
    H33 4,8A prąd znamionowy
    H39 7kHz częstotliwość nośna
    H40 3 wybór trybu sterowania, sterowanie wektorowe
    H41 autokalibracja zrobiona

    Nie oczekuję, ze silnik stanie dęba, cudów nie ma, fizyki nie oszukam.
    Wolny wybieg zrobił się tylko w momwncie gdy H22 (wybór szukania prędkości) ustawiłęm na 1. Gdy był na 0 to hamowanie działało prawidłowo. Niestety falownik ten znam jedynie z instrukcji (nie miałem na studiach (elektronika) styczności z falownikami. Tam nikt nie poruszał problemu sterowaniem silników. Całość uczę się metodą prób i błędów.
    Niestety jadę trochę z pamięci co ustawiałem, bo do miejsca gdzie jest zamontowany falownik jadę w 1 stronę ponad 2h, a wolę by do ustawień nikt nie wchodził, bo skończy się to na powrocie do ustawień fabrycznych i ustawiania na nowo.

    0
  • #9 03 Lip 2008 00:41
    Quarz
    Poziom 43  

    Przemek_Kuchta napisał:
    Zabawa polega na tym, że silnik kilka razy startuje prawidłowo, a potem nie chce ani w prawo ani w lewo. Potem znów jest dobrze (np po włączeniu u wyłączeniu), prąd silnika na poziomie 3A, więc silnik nie leci przeciążony. Gadałem z kilkoma ludzmi, którzy zajmują się automatyką, ale nikomu nie przytrafił się taki psikus z silnikiem i falownikiem.
    Skoro jest to silnik dźwigowy to powinien posiadać elektromagnetyczny luzownik.
    A jak to jest w Twoim przypadku, sprawdzałeś?
    Być może tu... da liegt der Hund begraben :?:

    0
  • #10 03 Lip 2008 09:11
    Przemek_Kuchta
    Poziom 20  

    To jest winda u znajomego w domku między piętrami by niepełnosprawna córka mogła się przemieszczać. Silnik jest zwykły, ze zwykłą przekładnia ślimakową + redukcja na bloczkach. Falownik został zastosowany głównie dlatego, że by dociągnać "siłę" trzeba by przekuć mieszkanie przez 2 piętra i 3 pomieszczenia a całość była po remoncie, więc falownik był najwygodniejszy w tym miejscu.
    W sumie winda to zbyt dumnie brzmi, jest to w zasadzie platforma.

    0
  • #11 03 Lip 2008 15:31
    atlantel
    Specjalista Automatyk

    Witam!
    Proszę tak zrobic:
    ACC 5s (odnosi się do pełnego zakresu częstotliwości 0- 50Hz)
    dEC 2s (odnosi się do pełnego zakresu częstotliwości 0- 50Hz)
    F4 1 hamowanie prądem stałym
    F8 10 Hz
    F11 1s czas podawania prądu stałego do silnika
    F20 30Hz częstotliwość funkcji JOG (nie wiem co to jest) nie ma znaczenia chyba, że wykorzystywałeś wej.cyfrowe JOG
    F21 50Hz (i do tego parametru odnoszą się czasy ACC i Dec)
    F22 50Hz częstotliwość bazowa
    F23 0,5Hz częstotliwość początkowa
    F59 111 (7)
    H22 0, gdy ustawiłem na 1 działał w sposób nieprzewidywalny (wg mnie)
    H30 0,75 kW Moc silnika
    H31 4 liczna biegunów (nie par biegunów! Czyli masz silnik o prędkości synchronicznej 1500 obrotów ? )
    H31 tu do sterowania wektorowego należy obliczyć poślizg :
    s= f-(nm*P/120) gdzie:
    f- częstotliwość (50 Hz)
    nm- prędkość odczytana z tabliczki znamionowe silnika
    P- ilość biegunów (nie par biegunów)

    H33 4,8A prąd znamionowy
    H34 2,4A (chyba, że można zmierzyć prąd rozprzęglonego silnika)
    H39 3kHz częstotliwość nośna (chyba, że będzie silnik „gwizdał”, więcej nie radzę grzanie silnika tym bardziej, że dochodzi hamowanie prądem stałym)
    H40 3 wybór trybu sterowania, sterowanie wektorowe
    H41 autokalibracja - po wprowadzeniu tych danych zrobić autokalibrację
    Jeżeli będą dale problemy to ustawić:
    H40 0 wybór trybu sterowania, sterowanie U/f
    Pozdrawiam

    0