Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Metal Work Pneumatic
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

silnik podajnika drutu problem z podłączeniem

AndrzejSB1 25 Cze 2008 20:04 10852 18
  • #1 25 Cze 2008 20:04
    AndrzejSB1
    Poziom 12  

    Witam wszystkich jakiś czas temu pisałem na temat mojego problemu. Po podłączeniu silnika pod sterowanie silnik głupieje. Okazało się, że silnik w moim podajniku jest silnikiem prądu stałego komutatorowym - bocznikowym i dla tego tak się dzieje. Sam nic nie wymyśliłem więc proszę o pomoc tych, którzy się znają (ja niestety niebardzo). Dołączam obrazek jak to wygląda w mojej spawarce, nie chcę czegoś uszkodzić.
    A co z układem sterowania (z elektroniką)


    https://obrazki.elektroda.pl/76_1214416560.gif

    0 18
  • Metal Work Pneumatic
  • #2 25 Cze 2008 22:01
    janek_66
    Poziom 19  

    Po pierwsze - przedstawiony schemat jest niezbyt precyzyjny. Nie podano wartości napięcia stałego. Sprawa druga - w jaki sposób ma się odbywać regulacja potencjometrem w obwodzie dławika, i czego dotyczy ta regulacja (prądu spawania czy obrotów silnika podajnika drutu?)

    0
  • #3 26 Cze 2008 18:58
    AndrzejSB1
    Poziom 12  

    Chodzi o obroty silnika, regulacja posuwu drutu, napięcie nominalne silnika 38V.

    0
  • #4 26 Cze 2008 20:38
    janek_66
    Poziom 19  

    Z opisu wynika że jest to jakaś samoróbka, skoro nie podałeś nazwy lub typu podajnika. Nikt nie zgadnie jakie elementy przedstawiony podajnik zawiera, oprócz tych na niby schemacie. Prościej byłoby zbudować taki podajnik od nowa, niż zachodzić w głowę czy np; silnik ma moc X - watów; transformator - Y (VA); mostek prostowniczy - Z (A); w jakim celu kondensator 8µF; do czego ma służyć przedstawiony dławik; jaka jest rezystancja oraz moc potencjometru; czy w układzie jest przewidziany elektrozawór (czy nie); czy jest układ załączania prądu spawania, i wiele innych pytań na które z dotychczasowego opisu, nie sposób znaleźć odpowiedź.

    0
  • #5 26 Cze 2008 22:59
    patryk-84a
    Poziom 28  

    Koledze chodzi tylko i wyłącznie o podłączenie silnika komutatorowego- bocznikowego. Jak go podłączyć (ma 4 zaciski) pod zasilanie i potencjometr (drutowy dużej mocy). Wydaje mi się że płytka elektroniczna którą kupiłeś będzie zbędna skoro ten silnik można bezpośrednio za pomocą opornicy regulować. Ale nie miałem styczności jeszcze z takim silnikiem więc raczej nie pomogę.
    Jeśli chcesz regulować z płytki i silnik połączyć na stałe to znalazłem takie schematy przykładowe, może znajdziesz ich zastosowanie:

    silnik podajnika drutu problem z podłączeniem

    Typy maszyn prądu stałego: a) maszyna obcowzbudna; b) maszyna bocznikowa; c) maszyna szeregowa; d) maszyna szeregowo - bocznikowa;

    A1 A2 - uzwojenie twornika
    B1 B2 - uzwojenie biegunów komutacyjnych
    E1 E2 - uzwojenie wzbudzające bocznikowe
    D1 D2 - uzwojenie wzbudzające szeregowe
    F1 F2 - uzwojenie wzbudzające obce.

    Wg mnie ciebie powinien interesować schemat b.

    Zaciski B1 i A2 pewnie połączone są już w silniku.
    Także miał byś chyba wyprowadzone zaciski A1, E1, E2 i B2. Jeśli chciałbyś regulować silnik opornicą to musiał byś ją podłączyć szeregowo z komutatorem czyli np między plusem a zaciskiem A1, ale jeśli chcesz regulację z płytki to łączysz tak jak na schemacie b.

    Wychodzi z tego że zaciski E1 i E2 łączysz równolegle do A1 i B2 i od tego które zaciski połączysz z którymi to silnik będzie się obracał albo w lewo albo prawo, przynajmniej tak mi się wydaje. Opornicę wywalasz, dławik możesz zostawić ale niekoniecznie. Silnik podłączasz pod płytkę, a płytkę pod napięcie które jest odłączane w momencie puszczenia przycisku w uchwycie, czyli przez jakiś stycznik lub przekaźnik.

    0
  • Metal Work Pneumatic
  • #6 26 Cze 2008 23:37
    AndrzejSB1
    Poziom 12  

    Też widziałem te podłączenia i chodzi właśnie o zastosowanie(podłączenie) w praktyce.Po podłączeniu przez sterowanie silnik kręci w obie strony.W poprzednim poście jeden z forumowiczów(Quarz) właśnie uświadamiał mnie o co chodzi.Facet od sterownika zapewniał mnie,że będzie ok.(opisałem silnik i resztę) płytka nie byłą przerobiona na moje potrzeby.

    Dodano po 7 [minuty]:

    w ŁIKEND poprubuję

    1
  • #10 28 Cze 2008 16:37
    atlantel
    Specjalista Automatyk

    Witam!
    To nie jest silnik bocznikowy tylko obcowzbudny, czyli zasilamy wzbudzenie napięciem stałym 38V - na zaciski J(+) i K(-) zasilanie z trafo+ dokładamy prostownik, a na zaciski twornika A(+) i B(-) podajemy zasilanie z układu regulacji. Jezeli kierunek obrotów będzie zły to zmieniamy biegunowość wzbudzenia (J;K).
    Pozdrawiam

    0
  • #11 28 Cze 2008 19:49
    AndrzejSB1
    Poziom 12  

    ok. dziękuję bardzo jutro poprubuję

    0
  • #12 30 Cze 2008 23:23
    AndrzejSB1
    Poziom 12  

    Odpaliłem dzisiaj silnik (wg rys ) ma wysokie obroty dla tego sądzę, że jest podłączony prawidłowo, regulacja sterownikiem nie działa, silnik podłączyłem przez zwykły mostek. Na sterowniku, piny od regulacji mają bardzo znikome napięcie obok są piny zasilające silnik (na transformator)-czy podać na nie napięcie - może spróbować w ten sposób???

    0
  • #14 01 Lip 2008 09:51
    AndrzejSB1
    Poziom 12  

    Pisałem o sterowniku z Allegro, ale właśnie go podłączyłem, tak jak pisałem, całość pracowała parę minut non stop nic się nie grzeje więc przypuszczam, że jest ok., tylko obroty trochę za wysokie, nie mogę przykręcić do zera
    https://obrazki.elektroda.pl/5_1214898299.jpg
    czy ktoś wie może jak to zmienić (przerobić)?

    0
  • #15 01 Lip 2008 21:47
    patryk-84a
    Poziom 28  

    "Pisałem o sterowniku z Allegro..." wejdź sobie na allegro i zobacz ile tam jest różnych modułów w sprzedaży. Kupiłeś coś z allegro i nie umiesz tego podłączyć? Nie było żadnej instrukcji dołączonej?
    Zadzwoń do osoby od której to kupiłeś, jest tam podany nr tel. ktoś kto dokładnie zna konstrukcję tego sterownika i go konstruował na pewno szybciej i dokładniej ci pomoże.
    Z tego co widzę to jest tam jakiś dużej mocy mostek i pewnie zasilanie z trafa (na silnik 38V) dajesz właśnie na ten mostek. Niestety nie mam schematu tego modułu więc nie wiem na 100%.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Poza tym są tam jakieś przekaźniki więc ten moduł pewnie nie służy tylko do sterowania podajnikiem tylko całym migomatem (załączanie trafa, kontrola temperatury itp).

    0
  • #16 05 Lip 2008 13:34
    AndrzejSB1
    Poziom 12  

    Tak sterownik z "DesignOffice" steruje wszystkim oczywiście przez cały czas korzystam z porad Pana od , którego kupiłem sterowanie ale wolno to trwa. Być może ktoś miał styczność z tymi sterownikami. Na zdjęciu widać przecież dokładnie o jaki sterownik chodzi, instrukcja oczywiście była ale problem tkwi w silniku. Silnik podłączony, regulacja płynna lecz nie mogę przykręcić obrotów do zera.

    1
  • #18 06 Lip 2008 21:40
    AndrzejSB1
    Poziom 12  

    Niekoniecznie do zera w tej chwili na minimalnych obrotach mam 15V (obroty trochę za wysokie) na max 34V, myślę, że przy 10V było by ok

    Dodano po 18 [minuty]:

    A pro po sterowanie miało być przystosowane do moich potrzeb, dostałem standardowy moduł bez przeróbek, nawet nie był przystosowany do podłączenia 2 faz (przeróbka polegała na zamianie rezystora), więc mam pewność, że "obszar" odpowiedzialny za obroty też jest w wersji standardowej

    0
  • #19 08 Lip 2008 09:41
    patryk-84a
    Poziom 28  

    Może jest tak że ten silnik nie nadaje się do sterowania pwm? Zamieść może tutaj wszystkie materiały do tego sterownika. Albo chociaż schemat jeśli masz. Albo układy scalone jakie tam są umieszczone. Może wystarczy zmienić jakieś elementy aby zmienić wypełnienie przebiegu.

    0