Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
AdexAdex
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Nicolaus- nie przełacza na gaz, pomimo że dioda sugnalizuje

26 Cze 2008 07:13 7311 7
  • Poziom 10  
    Witam wszystkich.

    Posiadam Punciaka 1.1 55KM SPI z instalacja Elpigaz.
    Sterownik Nicolaus, Emulator, Attuator, jednoguzikowy przełacznik gaz/benzyna z dioda rezerwy i podłączony przekaźnik elmot 561, który połączony jest z emulatorem.
    Na gaz przełącza sie po przekroczeniu 2000 obr/min.
    Odpalam go tylko na benzynie.

    Mam problem właśnie z tym gazem.
    Od jakiegoś czasu podczas przełączenia na gaz, włącza się dioda na przełączniku Pb/lpg w kabinie że niby jest przełączony, a jadę na benzynie cały czas, wtrysk się nie rozłączy.
    Elektrozawory nie otwieraja sie wcale, a dioda na emulatorze nie zaświeca sie.
    Gdy juz "chodzi" na gazie, to na stykach elektrozaworów nie ma pradu.
    Mierzyłem miernikiem.
    Jeżeli doprowadzę napięcie z aku, to sie otwierają, czyli sa dobre.
    Mechanik który montował instalacje nie wie co to jest, ale stwierdził ze raczej sterownik nicolaus.
    Pomierzylismy na tym sterowniku piny kabli żółtych, które odpowiedzialne są za wysyłanie informacji do wtrysku, celem jego rozłączenia, no i nie rozłącza. Na niebieskim kablu z napiecia wychodzącego ze sterownika na urządzenia również nie ma nic.
    Po doprowadzeniu napięcia +12 na ten właśnie niebieski kabel przy sterowniku i pokombinowaniu troche z tym awaryjnym zasilaniem, to instalacja zagada, ale nie jest sterowalna z przełacznika z kabiny.
    Czyli attuator, emulator działają ok.
    Mam jeszcze podłaczony przekaźnik, a nie wiem do czego on służy.
    Mechanik, równiez nie pamięta po co go założył.

    Jest to przekaźnik typ 561 i połączone są do niego m.in. kabel zółty ze sterownika(rozłączenie wtrysku) i niebieski prądowy ze sterownika na urządzenia.
    Dodam że przekaźnik ten nie rozłącza pompy paliwa, tylko jest czyms w tej instalacji.

    CZy może to np. byc wina tego przekaźnika ???
    Za co on odpowiada ???
    Czy wina będzie po stronie sterownika Nicolaus ???

    Serwis z Elpigazu na FAQ stwierdził, że opis ten nie świadczy od razu o awarii sterownika, tylko przyczyna może być równiez zanik sygnału z obrotów silnika.
    Patrzyłem w okolice cewek zaplonowych i nie ma tam podłaczonego żadnego kabelka brązowego, wg schematu, tylko ten kabelek brazowy idzie do komputera głównego.
    Jak mogę sprawdzic ten kabel z odczytu obrotów i czy sa one prawidłowe ???

    Jak wiecie co mogłoby byc przyczyna tej mojej awarii to proszę bardzo o pomoc.
    Prosze również o jakies schematy instalacji pod Nicolaus z Emulatorem wtrysku, attuatorem i tym przekaźnikiem (niby wg oryginalnego schematu).

    Dodam jeszcze, ze od czasu do czasu- bardzo rzadko- przełaczy sie normalnie na gaz i nic się nie dzieje, jedzie i jest ok!
    Ale to bardzo rzadko...
  • AdexAdex
  • Poziom 16  
    Witam,

    Masz pewnie przegrzane punkty lutownicze wokół przekaźnika i wtyczce łączącej sterownik z elektrozaworami. Sprawdź je przeczyść i przelutuj.Powinno pomóc.

    Pozdrawiam
  • AdexAdex

  • Poziom 21  
    Witam. Prawdopodobnie brak masy na cewki elektrozaworów gazowych.Sprawdż po przełączeniu na gaz kontrolką /masa cewki gaz - plus akumulator a póżniej plus cewki i masa aku./ będzie wiadomo czego szukać.Pozdrawiam.
  • Poziom 10  
    To tez juz sprawdzalem, płytka sterownika nie ma zadnych zimnych lutów, kostka łącząca jest czysta, a elektrozawory jak podłączę +12 z aku to sie otwierają.
    Wszystkie połączenia, czyli styki na przewodach są czyste i nie zaśniedziałe.
    A do czego jest ten przekaźnik typ 561, za co on odpowiada ?
    Jest tam podłączony przewód żółty z sterownika, czyli odcięcie wtrysku i m.in. przewód niebieski czyli wychodzące zasilanie z sterownika.

    Doprowadzenie napięcia z aku jest na kablu czerwono-czarnym i dochodzi do sterownika.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Masa na całąinstalację idzie z jednego źródła-aku.
  • Poziom 10  
    I jeszcze jedno, co zauwazyłem, jak chodzi przełaczony teoretycznie na gazie, a wezmę odłączę masę z aku od instalacji lpg, to zaczyna się w tym momencie dusić i spadają mu obroty, jak podłączę ją spowrotem to znów zaskoczy normalnie.
    Nie wiem co to ma do rzeczy ta masa, jeżeli po przełączeniu na lpg chodzi na benzynie, emulator sie nie włączy, elektrozawory nie cykną, wtrysk benzyny sie nie rozłączy, a po odłączeniu masy z instalacji zaczyna dusić sie i gasnąć , a chodzi przecież na benzynie cały czas.?!
    Kropki gazu tam nie ma !!!

    Jesli ktoś miał podobny przypadek proszę o pomoc i info.

  • Poziom 21  
    Witam. Na tym przekażniku jest pięć wyjść tj.nr.30,87,87A,86i85 napisz jakie przewody do nich są podpięte wiem że jest kabel żółty i niebieski a na pozostałych?Czekam na odpis.
  • Poziom 10  
    Sprawa się wyjasniła.

    Wysiadł przekaźnik na płycie z Nicolausa, odpowiedzialny za podawanie zasilania wyjściowego.
    Podłączenie alternatywnego zasilania pod ten pin wyjściowy daje możliwość jazdy bez problemu na gazie, ponieważ pozostałe podzespoły instalacji , zalezne od tego zasilania, działają.

    Także montujemy dodatkowa centralkę lpg w kabinie, która będzie odpowiadała temu jednemu pinowi z sterownika, i bedzie podawała zasilanie wyjściowe, osobnymn obwodem.

    Można by zastosować zwykły uniwersalny przełącznik, ale trzeba by po przełączeniu na gaz przez sygnal z obrotów, włączyć włącznik, aby podał prąd na instalację i tym samym odciął wtrysk i włączył emulator i attuator ora elektrozawory.
    A po skończeniu sie gazu w zbiorniku ponownie ręcznie przełączyć na Pb, czyli odłączyć instalacje lpg, a załaczyć wtrysk.

    A z tą centralka sterująca ma działać tak jak przed awaria.
    Zobaczymy.

    Mam jeszcze pytanie:
    Na płycie sterownika Nicolaus AE173 jest przekaźnik odpowiedzialny za podawanie zasilania wyjściowego.
    Jest to taka duża biała kostka.
    Czy ktos wie jaki jest schemat tego przekaźnika, bądź jakim zewnętrznym mozna by go zastąpić, o jakim nr. ???

    Bo prawdopodobnie mozna kabelki z niego wyprowadzić na zewnatrz i zamontować osobny przekaźnik obok sterownika.
  • Poziom 2  
    Panowie ja mam taki problem: przekażnik ELMOT 561 ma styki i styk 30 jest zwarty z 86 i od 30 wychodzi kabel ktury idzie....no właśnie gdzie bo urwany mam a dodatkowo jest na nim napiecie 4,93 V gdzie on idzie?