Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Neostrada na 5 komputerów, bezprzewodowo

kennymc 26 Jun 2008 22:58 1628 9
  • #1
    kennymc
    Level 12  
    Witam wszystkich!

    Chce zalozyc w jednym mieszkaniu bezprzewodowy internet dla 5 komputerow. Bede sie opieral na Neostradzie TP 2Mb/s.

    Moje pytanie jest nastepujace. Jak to zrobic aby siec dzialala stabilnie, sprawnie i zeby nie bylo zbyt drogo? ;).



    W szczegolnosci chcialbym wiedziec jaki wybrac sprzet w cenie okolo 150zl. I tutaj tez nie jestem pewien. Czy posiadanie modemu ktory daje TP jest konieczne? (np. USB F@st800). Czy moze sa urzadzenia do ktorych bezposrednio mozna podlaczyc linie telefoniczna? (np. taki sprzet jak Pentagram Cerberus, ktorym jestem zreszta zainteresowany).

    Wiem, ze te pytania sa pewnie banalne, ale naprawde nie mam teraz niestety czasu na przestudiowanie tej dziedziny, a zalezy mi na szybkim zalozeniu sprawnie dzialajacego internetu. Bede bardzo wdzieczny za wszelka pomoc i wskazowki.

    Pozdrawiam Serdecznie!

    p.s. Troszke poczytalem to forum i ten sprzet jakim jest livebox TP raczej odrzucam. Z tego co ludzie pisza to sa z nim problemy gdy siec eksploatuje sie bardziej intensywnie - a na tym mieszkaniu tak wlasnie raczej bedzie.
  • Helpful post
    #2
    krzycho123
    Level 31  
    Twoje wymagania spełni praktycznie każdy router WLAN z modemem ADSL .
    Z modemu USB nic nie zrobisz , chyba że zatrudnisz jakiś zbędny komputer z kartą LAN i WLAN w roli routera , w wtedy musi działać 24/7.
    livebox to bardzo zawodne urządzenie i też je odradzam.
    Z urządzeń to polecam coś z np linksysa albo taniego i dobrego tp-linka .

    Jako przykład podam 2 , a jest tego sporo sporo więcej :

    Linksys Wireless-G Router ADSL WAG200G

    TP-Link router ADSL Wi-Fi 54Mb/s TD-W8910G

    Funkcjonalność podobna
  • #3
    kennymc
    Level 12  
    Dziekuje za odpowiedz!

    Ok. A wiec wnioskuje, ze modem ktory musze wziasc z TP (bo przy skladaniu zamowienia przez internet trzeba ktorys wybrac :/) do niczego nie bedzie mi potrzebny ;).

    Druga sprawa. Np. jesli chodzi o ten pierwszy zaproponowany model, czyli

    Linksys Wireless-G Router ADSL WAG200G

    Jak czytam jego parametry, ma on, cytuje:

    ilość portów LAN 10/100: 4 szt.
    wbudowany przełącznik [switch]: tak


    Jak to ma sie w przypadku 5 komputerow? Chodzi mi o to czy ten switch obsluguje rowniez Wi - Fi ?? Rozumie to tak, ze porty LAN mozna wykorzytac do zbudowania sieci z 4 komputerow i funkcja switch bedzie obslugiwala wlasnie ta siec. A Wi - Fi to inna sprawa. Czy dobrze rozumie?

    Pozdrawiam!
  • Helpful post
    #4
    Myrek1
    Level 23  
    Dobrze rozumiesz, tzn prawie dobrze ;). Router może obsłużyć cały zakres IP czyli numerki od 2 do 255, daje to ok. 254 kompów. Nie ma znaczenia czy podłączysz je przez porty LAN (do rozszerzenia stosuje się switche) czy przez wifi (choć dla wifi są pewne ograniczenia).
    Czyli podsumowując ten model będzie bardzo dobry do Twojej sieci:-)

    Aha, miej na uwadze to, że musisz wybrać model z Annex A
  • #5
    kennymc
    Level 12  
    Ok. Pisze o tych switchach bo z ich obecnosci wynika ta zaleta (z tego co pamietam, mam nadzieje, ze dobrze ;)), ze dostosowuja one predkosc transmisji najbardziej dogodna (maksymalna gdy tak zostanie skonfigurowane) w danej chwili biorac pod uwage aktywnosc pozostalych komputerow w tej sieci. I wlasnie dlatego pytam o to Wi - Fi czy w tej transmisji, tez moge liczyc na takie funkcje, ze majac lacze 2Mb/s i gdy tylko np. ja bede podlaczony do modemu czy bede mogl korzystac z calych tych 2Mb/s ? Pozdro! ;)
  • Helpful post
    #6
    luq
    Level 14  
    Zgadza sie. Jezeli tylko Ty bedziesz podlaczony pod AP, bedziesz mogl korzystac z pelnego pasma.
  • #7
    Myrek1
    Level 23  
    Co ma switch do prędkości neta w sieci? Switch działa z prędkością podłączonego do niego urządzenia. W przeważającej większości jest to 100mbit/s, stare karty mają 10mbit/s, nowe 1gbit/s. Wifi w wersji "g" do 54mbit/s. Z taką prędkością będzie działała wewnętrzna sieć.
    Za to o czym piszesz odpowiada QoS i podział pasma, który w tym modelu nie jest dostępny (ogólnie jest rzadko spotykany bo wystarczy dobry QoS).
    Jeśli Ty będziesz podłączony to oczywiście będziesz miał 2mbit/s. Ale jak podzielisz na więcej i ktoś też będzie "ssał" to będziesz musiał podzielić się pasmem.
  • #8
    kennymc
    Level 12  
    Myrek1 wrote:
    Co ma switch do prędkości neta w sieci?


    No switch ma to do predkosci sieci, ze pozwala na dowolną kontrolę przepustowości każdego z wbudowanych portów. W tym urzadzeniu np. sa 4 fizyczne porty LAN (ktore faktycznie mozna rozbudowac o kolejne switche), ale pierwsza regulacja przepustowosci bedzie realizowana na tych 4 portach. Gdy do tych portow (fizycznych, przez ethernet) beda podlaczone 4 kompy to predkosc mojego neta (gdy sygnal 2Mb/s bedzie dostepny dla kazdego uzytkownika) bedzie uzalezniona od aktywnosci pozostalych 3 kompow. Ale ta regulacje mozna w pewnym zakresie pozmieniac, ze jeden bedzie mial maksymalnie 10% tej predkosci, a drugi np. 70% z tej predkosci. To wlasnie ma switch do predkosci neta w sieci, ze inteligentnie rozdziela przepustowosc (a z przepustowosci wynika predkosc) w zaleznosci od dostepnych zasobow i pozwala na dowolną kontrolę przepustowości każdego z wbudowanych portów..

    A ja chcialem sie dowiedziec czy gdy podlaczymy sie do tego urzadzenia (np. wspomniany pentagram) poprzez wi-fi czy bedziemy obslugiwani przez podobna funkcje, bo juz wiem, ze switch obsluguje tylko te 4 fizyczne porty. A za rozdzial sygnalu przez wi-fi odpowiada juz inna funkcja.
  • #9
    Myrek1
    Level 23  
    kennymc wrote:
    Myrek1 wrote:
    Co ma switch do prędkości neta w sieci?


    No switch ma to do predkosci sieci, ze pozwala na dowolną kontrolę przepustowości każdego z wbudowanych portów. W tym urzadzeniu np. sa 4 fizyczne porty LAN (ktore faktycznie mozna rozbudowac o kolejne switche), ale pierwsza regulacja przepustowosci bedzie realizowana na tych 4 portach. Gdy do tych portow (fizycznych, przez ethernet) beda podlaczone 4 kompy to predkosc mojego neta (gdy sygnal 2Mb/s bedzie dostepny dla kazdego uzytkownika) bedzie uzalezniona od aktywnosci pozostalych 3 kompow. Ale ta regulacje mozna w pewnym zakresie pozmieniac, ze jeden bedzie mial maksymalnie 10% tej predkosci, a drugi np. 70% z tej predkosci. To wlasnie ma switch do predkosci neta w sieci, ze inteligentnie rozdziela przepustowosc (a z przepustowosci wynika predkosc) w zaleznosci od dostepnych zasobow i pozwala na dowolną kontrolę przepustowości każdego z wbudowanych portów..


    Ok. Ale właśnie napisałem Ci że się mylisz, tak nie jest. Switch to tylko przełącznik i jest tak jak napisałem wyżej. Za przepustowość odpowiedzialny jest router i jego soft. W niektórych routerach jest możliwość podziału pasma na fizyczne porty (np. Draytek Vigor 2500, chyba D-Link DSL-G804V), ale w tym Linksysie nie (tak jak w większości).

    Quote:
    A ja chcialem sie dowiedziec czy gdy podlaczymy sie do tego urzadzenia (np. wspomniany pentagram) poprzez wi-fi czy bedziemy obslugiwani przez podobna funkcje, bo juz wiem, ze switch obsluguje tylko te 4 fizyczne porty. A za rozdzial sygnalu przez wi-fi odpowiada juz inna funkcja.


    Nie rozumiem pytania. Musisz je inaczej zadać biorąc pod uwagę to co napisałem :)
    Jednak domyślam się, że chcesz podłączyć się pentagramem do linksysa w trybie Client. Jeśli tak to odpowiedź brzmi, że nie. Prędkość będzie dzielona na wszystkie komputery w sieci, bez przydzielania konkretnego pasma. Oczywiście wąskim gardłem będzie tu transfer między routerami, ale przy neo 2mb nie ma to większej różnicy.
  • #10
    kennymc
    Level 12  
    Co do switcha to chyba masz racje Myrek1, w blad wprowadzil mnie sprzet - na ktory ogolnie mowilo sie switch - ale byl to poprostu bardziej rozbudowany sprzet - z wiekszymi mozliwosciami. Faktycznie sam switch, nie dokonuje podzialu pasma, jego funkcja jest inna.

    Dowiedzialem sie wszystkiego czego chcialem sie dowiedziec ;).
    Dziekuje za odpowiedzi.
    Temat zamykam.

    Pozdro