Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Uszkodzenie lub spalenie silnik 3-faz.

alphard11 27 Cze 2008 18:16 5375 29
  • #1 27 Cze 2008 18:16
    alphard11
    Poziom 9  

    czy może spalić się silnik lub uszkodzić gdy po wyłączeniu wyłącznika 3-faz. jedna faza nie zostaje odcięta.silnik jest zasilany zasilaniem 3-faz. bez (zera pracującego) i podłączone jest zero ochronne na silnik

  • Pomocny post
    #2 27 Cze 2008 18:45
    Magister_123
    Poziom 32  

    alphard11 napisał:
    czy może spalić się silnik lub uszkodzić gdy po wyłączeniu wyłącznika 3-faz. jedna faza nie zostaje odcięta.

    Witam
    Teoretycznie nie powinno się nic stać ale dla bezpieczeństwa należy odciąć WSZYSTKIE 3 fazy. Ewentualnie w przypadku zwarcia cewki do obudowy może się spalić (cewka).

    alphard11 napisał:
    .silnik jest zasilany zasilaniem 3-faz. bez (zera pracującego) i podłączone jest zero ochronne na silnik

    Masz na myśli połączenie w ''trójką''.
    Nie ma takiego czegoś jak zero pracujące i zero ochronne.
    Wyróżniamy:
    L1, L2, L3 - Fazy (brązowy, czarny, szary)
    N - Neutralny ( niebieski, Twoje zero pracujące)
    PE - Przewód ochrony ( żółto-zielony, Twoje zero ochronne)

  • #3 27 Cze 2008 18:49
    mieciop
    Poziom 17  

    Witam!
    Uważam że nie powinien się spalić silnik z wyjątkiem gdyby miał przebicie izolacji do stojana silnika.

  • Pomocny post
    #4 27 Cze 2008 18:50
    bonanza
    Spec od Falowników

    Jeśli wyłącznik uszkodził się w ten sposób, że jedna faza się nie rozłączyła, to prawidłowo podłączony silnik nie ma prawa się uszkodzić. Stwarza to jedynie potencjalne zagrożenie w sytuacji, gdyby ktoś przy nim zaczął grzebać.

  • Pomocny post
    #5 27 Cze 2008 19:20
    Akrzy74
    Admin Elektroenergetyka

    bonanza-

    Cytat:
    Jeśli wyłącznik uszkodził się w ten sposób, że jedna faza się nie rozłączyła, to prawidłowo podłączony silnik nie ma prawa się uszkodzić. Stwarza to jedynie potencjalne zagrożenie w sytuacji, gdyby ktoś przy nim zaczął grzebać.
    I to jest prawidłowa odpowiedz ! Gdyby silnik /cewka/miał przebicie do stojana,to by /powinno /zadziałało zabezpieczenie /no chyba że go brak /. Magister_123-napisał-
    Cytat:
    alphard11 napisał:
    .silnik jest zasilany zasilaniem 3-faz. bez (zera pracującego) i podłączone jest zero ochronne na silnik


    Masz na myśli połączenie w ''trójką''.
    To ciekawe...że przy połączeniu w gwiazdę silnik potrzebuje do pracy przewodu N ,bo jeśli do silnika są podpięte 3 fazy i PE ,to silnik pracuje w trójkącie? :D Hm...ciekawe...

  • #6 29 Cze 2008 08:48
    marian_em
    Poziom 25  

    Silnikowi nic sie nie stanie, bez wzgledu na uklad w jakim jest podlaczony. Musisz jedynie pamietac, ze w takiej sytuacji wszystkie przewody zasilajace silnik (jak i uzwojenia silnika) sa pod napieciem!

  • #7 30 Cze 2008 00:05
    dariusz1
    Poziom 14  

    Teoretycznie nie, Ale w przypadku osłabienia izolacji cewek silnika moze nastapić upływnośc pradu do ziemi, a to juz może uszkodzić silnik. Znam takie uządzenia dzie ze wzgedu na gabaryty stosuje się wyłaczniki 2 giegunowe, i tu zaleca sie wyjmowanie wtyki po skończonej pracy.

  • #8 30 Cze 2008 02:12
    Dioda52
    Poziom 27  

    Nigdy do silnika polaczonego w gwiazde nie podlancza sie przewodu neutralnego.Polaczenie wspolne trzech faz pozostaje nigdzie nie podlaczone.Stosuje sie tez wylaczniki trojfazowe, gdzie stosuje sie tylko na dwoch fazach wylaczniki termiczne.

  • #9 24 Lip 2008 20:11
    zbigniew furdak
    Poziom 12  

    proponuje zastosować wykrywacz asymetri faz i stysznik by zabezpieczyć lepiej silnik nawet w momencie pracy gdy zabraknie jednej fazy wyłączy go nie uszkadzając

  • #10 24 Lip 2008 20:20
    leszczyna
    Poziom 10  

    najlepiej zastosować zabespieczenie termiczne prucz wyłącznika zawsze zwiększa bespieczeństwo i żywotność urządzenia

  • #11 24 Lip 2008 23:54
    Brzyduś
    Poziom 11  

    Nic nie powinno się dziać tylko gdybyś się dotykał (teoretycznie) kostki zaciskowej to musisz pamiętać że jedna faza silnika zostaje pod napięciem. Co innego byłoby gdyby wyłącznik nie wyłączał 2 faz a jedną tylko, wtedy silik nie wytrzyma, będzie próbował się krecić ale tylko na 2 fazach i spali się.

  • #12 25 Lip 2008 00:17
    marian_em
    Poziom 25  

    Brzyduś napisał:
    Nic nie powinno się dziać tylko gdybyś się dotykał (teoretycznie) kostki zaciskowej to musisz pamiętać że jedna faza silnika zostaje pod napięciem.
    Wszystko jest pod napieciem (lacznie z zaciskami wylacznika) poniewaz ta jedna faza "wraca" sobie po uzwojeniach silnika. :)

  • #13 25 Lip 2008 10:37
    jorgkrab
    Poziom 20  

    Do wypowidzi marian_em rysunki. Ma rację.
    Uszkodzenie lub spalenie silnik 3-faz.
    Uszkodzenie lub spalenie silnik 3-faz.
    Napięcie z jednej fazy pojawi się na początakach faz silnika a także na stykach wyłącznika 3-fazowego, które podają napięcie do niego. Jeszcze pytanie jaką ten silnik ma moc?

  • #14 25 Lip 2008 15:23
    Brzyduś
    Poziom 11  

    Przepraszam faktycznie. Przecież silnik podłączony w gwiazdę. Musisz uważać a najlepiej nic nie kombinuj tylko kup nowy rozłącznik bo na zdrowiu możesz nie zaoszczędzić.

  • #15 28 Lip 2008 09:13
    Khagor
    Poziom 10  

    najlepiej odlaczac wszystkie fazy jest najbezpieczniej

  • #16 04 Sie 2008 19:24
    mobydic
    Poziom 9  

    Tak czytam i czegoś nie rozumiem.PANOWIE,a pytam was czy to sprawdziliście?U mnie było tak,że pracowały dwa silniki(wiatraki)po330 W każdy,wyskoczyła jedna faza i po pół godzinie pracy już nie kręciły bo były spalone.Co wy na to?

  • #17 04 Sie 2008 20:05
    marian_em
    Poziom 25  

    Jesli "wyskoczyla" jedna faza to dwie nadal byly zalaczone na silnikach. W takim wypadku oczywiscie silnik ma przerabane, ale po to sie zaklada rozne zabezpieczenia, zeby go odlaczyly zanim sie spali. W Twoim przypadku widocznie zabezpieczen zadnych nie bylo.
    Przypominam, ze glowny watek dotyczy jednej fazy na silniku a nie braku jednej fazy. Na jednej fazie silnik moze stac caly rok i nic mu nie bedzie, natomiast przy braku jednej fazy efekt jest taki jak u Ciebie.

  • #18 04 Sie 2008 20:11
    mobydic
    Poziom 9  

    No faktycznie nie pomyślałem o tym.A zabezpieczenia chyba muszę kupic.Pozdrawiam.

  • #19 04 Sie 2008 20:32
    peter_bb
    Poziom 11  

    Jeżeli do silnika jest podłączona na stałe jedna faza silnik nie ma prawa się uszkodzić-spalić.Jeżeli jedno z uzwojeń ma połączenie z obudową to silnik jest uszkodzony-spalony niezależnie od tego czy była podłączona na stałe jedna faza czy nie. Jako przykład podam starodawne elektrowciągi bułgarskie, w których jedna faza była podłączona na stałe a dwie pozostałe były łączone krzyżowo na kasecie sterującej.

  • #20 07 Sie 2008 15:58
    byk251
    Poziom 13  

    Ja także uważam że z jedną fazą podpiętą nie powinno się nic stać,ale dla własnego bezpieczeństwa powinno się odpinać wszystkie trzy.Może się zdarzyć tak,że przyjdzie nie wtajemniczony wsadzi tam paluchy-no i kłopot pewny.

  • #21 07 Sie 2008 23:49
    Usunięty
  • #22 08 Sie 2008 13:36
    Akrzy74
    Admin Elektroenergetyka

    Cytat:
    co to są za oznaczenia na tabliczce znamionowej:

    1. Y/D 230/400V
    2. Y/D 400/650V

    Bo udam, że nie rozumiem.
    Dla tych co nie wiedzą, lub wydaje im się że wiedzą, lub wiedzą - ale nie powiedzą: oznaczenie Y/D to nic innego jak gwiazda/trójkąt...

  • #23 08 Sie 2008 15:55
    wola
    Poziom 26  

    Mieczysław82 napisał:
    Dioda52 napisał:
    Nigdy do silnika polaczonego w gwiazde nie podlancza sie przewodu neutralnego.Polaczenie wspolne trzech faz pozostaje nigdzie nie podlaczone.Stosuje sie tez wylaczniki trojfazowe, gdzie stosuje sie tylko na dwoch fazach wylaczniki termiczne.


    ...i dalej...

    jorgkrab napisał:
    Do wypowidzi marian_em rysunki. Ma rację.
    Uszkodzenie lub spalenie silnik 3-faz.
    Uszkodzenie lub spalenie silnik 3-faz.
    Napięcie z jednej fazy pojawi się na początakach faz silnika a także na stykach wyłącznika 3-fazowego, które podają napięcie do niego. Jeszcze pytanie jaką ten silnik ma moc?


    A dlaczego???

    co to są za oznaczenia na tabliczce znamionowej:

    1. Y/D 230/400V
    2. Y/D 400/650V

    Bo udam, że nie rozumiem.


    Witam. Nie spotkałem się z takimi silnikami ,które łączone byłyby tak jak Kolega napisał. Natomiast dużo ich było o oznaczeniu np. Δ/Y 230/400.
    Litera "D" oznaczająca "trójkat" jest stosowana w transformatorach i przyznam ,że nie miałem okazji zobaczyć jej w silnikach.
    Co do pierwszej częsci postu;co się stanie ,jeśli bedzie wpięty przewód N do silnika i np. stycznik (wyłacznik) "przepuści" jedną z faz?

  • #24 08 Sie 2008 16:22
    andk1eltd
    Poziom 35  

    Cytat:
    co to są za oznaczenia na tabliczce znamionowej:

    1. Y/D 230/400V
    2. Y/D 400/650V

    Bo udam, że nie rozumiem

    To tłumaczenie greki na łaciński:D
    Y - to ygrek - taką litere mamy w alfabecie łacińskim
    Δ - to delta - ktoś sobie uprościł i napisał w skrócie D

  • #25 08 Sie 2008 22:21
    Usunięty
  • #26 09 Sie 2008 00:45
    bonanza
    Spec od Falowników

    Mieczysław82 napisał:

    Z tego co mi wiadomo silnik z oznaczeniem 230/400 musi mieć podłączone N do punktu gwiazdowego.


    ROTFL

  • #27 09 Sie 2008 06:41
    Kamilloo
    Poziom 13  

    chyba Ci się coś kolego Mieczysław82 pomyliło z tym zerem...

  • #28 09 Sie 2008 10:21
    andk1eltd
    Poziom 35  

    Cytat:
    Znaczenie oznaczeń Y/D doskonale znam.
    Natomiast chodzi mi bardziej o oznaczenie 230/400 i 400/650.
    Z tego co mi wiadomo silnik z oznaczeniem 230/400 musi mieć podłączone N do punktu gwiazdowego

    Proste: Y/D 230/400
    czyli odpowiednio Y - połączenie w gwiazdę - uzwojenie silnika podłączone pomiędzy N i przewód fazowy, czyli 230V
    i odpowiednio D - czyli połączenie w trójkąt - uzwojenie silnika podłączone pomiędzy przewody fazowe, czyli 400V - napięcie międzyfazowe.

  • #29 09 Sie 2008 10:56
    wola
    Poziom 26  

    Mieczysław82 napisał:
    Znaczenie oznaczeń Y/D doskonale znam.
    Natomiast chodzi mi bardziej o oznaczenie 230/400 i 400/650.


    Witam. Zakładając że "D" oznacza trójkąt oznaczenie na silniku powinny być następujące
    D/Y 230/400 V -oznacza że silnik w sieciach 230 V (napięcie międzyprzewodowe ) ma być połączony w trójkąt,a w sieciach 400V w gwiazdę.Sieci 230V występują w niektórych zakładach.
    Drugi przypadek D/Y 400/650 (powinno być albo 380/650 albo 400/690 )oznacza że silnik w sieci 400V jest łączony w trójkąt.

    Kolego andk1eltd powinno być nie Y/D tylko D/Y 230/400 (zakładając że
    D=Δ)
    Y-połączenie w gwiazdę -uzwojenie zasilane napięciem międzyprzewodowym 400V ale zezwoje każdej z faz silnika zasilane napięcie 230V . N jest do tego niepotrzebny

  • #30 09 Sie 2008 15:56
    bonanza
    Spec od Falowników

    Może niech ktoś napisze o tym rozprawę doktorską :?: Ja mam już wszystkie niezbędne tytuły... :D

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME