Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wirnik alternatora w motorze, sprawdzenie

28 Cze 2008 14:45 6644 13
  • Poziom 17  
    Cześć. Co prawda chodzi o mój motocykl, ale myślę ze nie ma to różnicy. W motocyklu mam alternator, który nagle przestał ładować. Dochodzą do niego dwa przewody. Na jednym od strony mostka jest cały czas napięcie 12V, na drugim pojawia się napięcie 12V po włączeniu zapłonu stacyjką. Po odpaleniu napięcie nie zwiększa się, poza tym ze na pracującym silniku spada na aku z 12V na 11V. I tak silnik sobie pracuje, alternator się kreci. Proszę o pomoc jak to zdiagnozować?? Załączam mały schemat.
    Wirnik alternatora w motorze, sprawdzenie
  • Pomocny post
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Regulator na stół i sprawdzić
  • Poziom 17  
    Regulator miałem na stole. Działa tak ze po podłączeniu pod zasilanie przepuszcza napiecie az do poziomu 14.5V, powyżej sie wyłącza i nie przepuszcza nic.
  • Pomocny post
    VIP Zasłużony dla elektroda
    No to regulator sprawny, mostek padł ewentualnie uzwojenie.
    Aaa, wirnik sprawdzałeś?
  • Poziom 17  
    Mostek był sprawdzony mirnikiem i żarówką dla pewnosci. Uzwojenie tez sprawdzone. Własnie nie pamiętam czy ten wirnik sprawdzałem.
  • Poziom 11  
    witam chcialbym sie podpiac pod temat poniewaz nie moge zalozyc nowego, moj problem jest nastepujacy:

    padl mi wlasnie regulator napiecia w ww motocyklu i pewien fachowiec wspomnial, ze mogl to spowodowac uszkodzony alternator i w kilka sekund zrobi to z kolejnym,
    jako jedyny pewny sposob sprawdzenia alternatora podal wyjecie go i sprawdzenie na przebicie do masy kazdego z uzwojen napieciem zmiennym z sieci z zarowka wpieta w szereg,
    jako ze od pewnego czasu nie lubie dokladac sobie roboty chcialbym zasiegnac opinii innych znajacych sie na rzeczy;
    w serwisowce jako sposob na jego sprawdzenie podaja zwykle sprawdzenie go na przebicie omomierzem (wspomniany fachowiec twierdzil, ze mial juz kilka przypadkow kiedy omomierz nic nie pokazywal a przebicie wykryl dopiero w ww sposob),
    oraz poprzez pomiar opornosci pomiedzy uzwojeniami, ktora powinna wynosic 0.2-0.5 Ohma, u mnie wynosi 1.5 (miernik jest niskiej klasy ale to chyba przekracza skale bledu),bardzo wiec prosze o fachowa opinie.
  • Poziom 32  
    Wskazuje 1,5 Ohm bo dochodzi do tego R przewodow miernika. Przebicie mozna sprawdzic zarowka jak i miernikiem. Obie metody sa miarodajne.
  • Poziom 35  
    Kolego oprócz ww. wskazówek - sprawdź wirnik alternatora, jak również stan pierścieni ślizgowych oraz długości szczotek. Przy okazji, że alternator jest rozebrany można go przedmuchać sprężonym powietrzem, aby pozbyć się kurzu i pyłu po zużytych szczotkach, który może być powodem usterki np. zwarcia.
  • Poziom 11  
    no racja rezystancja przewodow nie jest uwzgledniona w wyskalowaniu miernika co widac przy sprawdzaniu przejscia gdy zawsze miernik wyswietla opornosc przewodow min.1ohma, zupelnie o tym zapomnialem choc skoro sewisowka jest pisana nie tylko dla fachowcow to moglaby byc wzmianka o tej korekcie w serwisowce?pocieszajace

    czy to absolutnie pewne, ze pomiar miernikiem wystarczy i jest pewny?nie kwestionuje tego, natomiast wspomniany spec roztaczal teorie, ze tylko zmienny prad zawsze znajdzie przrjscie.

    Altenator nie jest jszczeze rozebrany, wolalem upewnic sie, ze jego wyciagniecie jest niezbedne do diagnozy,
    poza tym to magneto-nie ma wirnika tylko kolo magnesowe ale bardzo dziekuje za rade
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Mechanik dobrze mówi. Czasem miernikiem przy małym prądzie nie wyłapie się wszystkich upływności. Stare książki zalecają sprawdzanie przebić uzwojeń na elementy metalowe alternatora za pomocą napięcia sieciowego. Jak jest sprawny, to nic się nie stanie. Uszkodzenie się ujawni.
    Pomiar małych oporności tanim miernikiem, to kpina...
  • Poziom 11  
    tak, nawet brak nizszych zakresow wiec gdzie tu mowa o dokladnosci,
    przyznam, ze wolalem wierzyc, ze nie bede musial tego wyciagac choc czy istnieje realne ryzyko spalenia czegokolwiek(przed tym przestrzegal wspomniany mechanik) sprawdzajac alternator napieciem sieciowym bez wyciagania go z motocykla?
    przy odlczonym akumulatorze i wylaczonej stacyjce chyba wszystkie obwody sa odciete a przeplyw pradu nastapilby tylko w razie przebicia na ktoryms z uzwojen i to tylko miedzy kablem lub punktem masowym a wyprowadzeniem danego uzwojenia.
    Acha i jeszcze jedno na ile miarodajne jest sprawdznie napiecia w czasie pracy silnika na kazdym z uzwojen alternatora?
  • Poziom 18  
    Koniecznie trzeba odłączyć diody od uzwojeń!!! Bo ulegną przebiciu. Zanim zdemontujesz alternator odłącz regulator i podaj napięcie z akumulatora na szczotkę przez żarówkę przy pracującym silniku. Jeśli żarówka zgaśnie -uzwojenie wirnika przestaje przewodzić pod wpływem siły odśrodkowej.
  • Poziom 11  
    To nie jest alternator jak w samochodzie-to magneto-bez diod i wirnika tylko z wirującym kołem magnesowym a wiec czy w tym przypadku konieczny jest demontaż?

    Swoja droga, dziękuje Jedrek za ciekawy sposób diagnozy zwykłego alternatora, to tez mi się może przydać.


    Mam tez pytanie odnośnie dopasowania regulatora napięcia od innego motocykla (oryginalne są drogie i wadliwe), chodzi mi konkretnie o warunki dopasowania regulatora-oczywiście musi mieć ten sam typ alternatora i podobna jego moc, natomiast otrzymałem następujące twierdzenie:
    yamaha - virago np. napięcie międzyfazowe z alternatora, podaje w granicach 70 -100 V. co za tym idzie, żeby obsłużyć wszystkie odbiorniki, potrzebuje mniejszego prądu, niż np. honda, gdzie napięcie to wynosi od ok 10,5 do 13 V, za to o zwiększonym prądzie. Ogólnie chodzi o przekazanie odpowiedniej mocy z alternatora poprzez regler, do całego układu.
    Druga sprawa - moc nie oddana do obwodów motocykla, wytwarza się poprzec ciepło odprowadzane przez regler na radiator - toteż moje proste stwierdzenie, im bardziej obciążysz obwód, tym regler mniej się będzie grzał.
    przykład? alternator ma 350W. Na krótkich żarówki biorą 55+2x5, kierunki 2x21, stop 2x21, pompa paliwa znikome, ecu znikome, co daje ile? Ok 150W powiedzmy. czyli ok 200W idzie w pizdu na grzanie reglera, bo alternator wytwarza taką moc bez względu na obciążenie. Więc im bardziej obciążysz altek, tym regler sie mniej grzeje; dodaj sobie drugą żarówkę do świateł mijania, manetki grzane itp.

    Generalnie, musisz patrzeć na to, w jaki sposób moc z alternatora jest przekazana na obwody pojazdu. Jesli będzie to niskie napięcie, większy prąd, można się na takowy pokusić. Jeśli napięcie będzie wysokie, a mały prąd, nie polecam takiej kombinacji (szkoda kasy).


    co myślicie o tej wypowiedzi?
    dodam, ze w mojej hondzie napięcie międzyfazowe jest rzędu kilkudziesięciu V (zakładam, ze to nie jest kwestia uszkodzenia alternatora), wiec bardzo prosze o odniesienie się do tematu.
    Wirnik alternatora w motorze, sprawdzenie
  • Poziom 11  
    Witam ponownie
    Panowie mam teraz nastepujacy problem:
    jak juz pisalem padl mi reguilator napiecia w hondzie vfr750f, wymienilem go na identyczny od cbr600 i teraz rzecz wyglada nastepujaco:
    na wolnych obrotach ladowanie jest ok-rzedu 14.2-14.3V ale przy dodaniu gazu spada nawet do 13.5V, wlaczenie swiatel nie ma wiekszego wplywu,
    co o tym myslec?
    zmienne napiecie na wszystkich uzwojeniach altenatora jest jednakowe, reguator nie przekracza dopuszczalnego napiecia a wiec moim zdaniem zbyt wczesnie zwiera uzwojenia do masy,
    co o tym myslicie?
    prosze o komentarze