Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Regulator napięcia przemiennego

komornik12 29 Jun 2008 13:25 6125 8
  • #1
    komornik12
    Level 21  
    Cześć

    Chcialbym złożyć regulator napięcia przemiennego w zakresie 50-230V.
    Ma on służyć do regulacji obrtów silników, a dokładniej do ich uruchomienia. Ma zasilać silniki na prąd przemienny o różnych napięciach pracy od 110V do 230V i moc do 150W. I tu pojawia się problem.
    Jak to najlepiej zrobić? Podsumowując ma to być płynny regulator napięcia w zakresie 50-230V i dopuszczalnej mocy obciążenia 150W.

    Najleprzy byłby tu autotransformator lub odpowiednie trafko z odczepami na wtórnym, ale nie mam czegoś takiego.

    Pomyślałem o tym, ale troszkę mało wydajne:

    http://www.eres.alpha.pl/elektronika/readarticle.php?article_id=409

    Co sądzicie o tym?

    https://www.elektroda.pl/warsztatowe/tyrystorregswiatla.html

    Jaka może być tutaj moc maksymalna obciążenia? Jest napisane, że można regulować obroty silnika tokarki, ale o jakiej mocy?

    Pozdro
  • Helpful post
    #2
    zdzicho44
    Level 22  
    Układ pierwszy z tranzystorem, będzie spełniał twoje oczekiwania.Napięcie będzie sinusoidalne.Układ 2 to sterownik fazowy z układem zastępczym triaka.Może być zastosowany dla silników komutatorowych.
  • #3
    komornik12
    Level 21  
    A dla silników "bezkomutatorowych" nie bedzie dobry ten 2?
    Czyli który lepiej zbudować? W tym pierwszym tranzystor będzie się mocno grzał, a co z 2 układem?

    Pozdro
  • #4
    azibik
    Level 32  
    jeżeli silniki są klatkowe /najbardziej popularne/ to ten regulator sę nie sprawdzi.trzeba zastosować falownik
    jeżeli silniki są uniwersalne to wystarczy regulator
    na triaku/np.od odkurzacza zelmer/
  • #5
    komornik12
    Level 21  
    Te zwykłe, to znaczy z komutatorem?

    Pozdro
  • #6
    zdzicho44
    Level 22  
    Silnik komutatorowy ma szczotki. To taki jak w odkurzaczu, robocie , kuchennym, wiertarkach ręcznych i innego rodzaju elektronarzędziach. Silnik indukcyjny( bardzo rozpowszechniony) ma uzwojenia stojana,do którego podłącza się zasilanie . Wirnik stanowi rdzeń stalowy(z pakietu blach) w żłobkach którego jest najczęściej odlane uzwojenie w postaci klatki zwartej pierścieniami. Nie ma ono żadnych wyprowadzeń poza konstrukcję wirnika.
    Odmianą silnika indukcyjnego jest również silnik pierścieniowy zbudowany podobnie do komutatorowego, z tą różnicą , że końcówki uzwojeń wirnika doprowadzone są do pierścieni, które zwiera się za pomocą specjalnego rozrusznika. Te silniki są niezbyt popularne, a stosuje się je tam gdzie zachodzi potrzeba regulacji obrotów.
  • #7
    komornik12
    Level 21  
    Cześć

    Dziś zabrałem się za ten regulator i złozyłem ten z 1 linku. Niestety nie miałem potencjometru 680 i wstawiłem 1k. Niestety regulację jaką uzyskałem jest w zakresie 11-120V. Jak mogę podwyższyć napięcie na wyjściu?

    Pozdro
  • #8
    Quarz
    Level 43  
    komornik12 wrote:
    Cześć

    Dziś zabrałem się za ten regulator i złozyłem ten z 1 linku. Niestety nie miałem potencjometru 680 i wstawiłem 1k. Niestety regulację jaką uzyskałem jest w zakresie 11-120V. Jak mogę podwyższyć napięcie na wyjściu?

    Pozdro
    A czym ten regulator był obciążony?
  • #9
    komornik12
    Level 21  
    Cześć

    Już sobie poradziłem :D Regulator obciążyłem żarówką 100W, docelowo ma być silnik Tur od maszyny do szycia (80W) :D

    Pozdro