Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Regulator napięcia przemiennego

komornik12 29 Jun 2008 13:25 6218 8
  • #1
    komornik12
    Level 21  
    Cześć

    Chcialbym złożyć regulator napięcia przemiennego w zakresie 50-230V.
    Ma on służyć do regulacji obrtów silników, a dokładniej do ich uruchomienia. Ma zasilać silniki na prąd przemienny o różnych napięciach pracy od 110V do 230V i moc do 150W. I tu pojawia się problem.
    Jak to najlepiej zrobić? Podsumowując ma to być płynny regulator napięcia w zakresie 50-230V i dopuszczalnej mocy obciążenia 150W.

    Najleprzy byłby tu autotransformator lub odpowiednie trafko z odczepami na wtórnym, ale nie mam czegoś takiego.

    Pomyślałem o tym, ale troszkę mało wydajne:

    http://www.eres.alpha.pl/elektronika/readarticle.php?article_id=409

    Co sądzicie o tym?

    https://www.elektroda.pl/warsztatowe/tyrystorregswiatla.html

    Jaka może być tutaj moc maksymalna obciążenia? Jest napisane, że można regulować obroty silnika tokarki, ale o jakiej mocy?

    Pozdro
  • Helpful post
    #2
    zdzicho44
    Level 22  
    Układ pierwszy z tranzystorem, będzie spełniał twoje oczekiwania.Napięcie będzie sinusoidalne.Układ 2 to sterownik fazowy z układem zastępczym triaka.Może być zastosowany dla silników komutatorowych.
  • #3
    komornik12
    Level 21  
    A dla silników "bezkomutatorowych" nie bedzie dobry ten 2?
    Czyli który lepiej zbudować? W tym pierwszym tranzystor będzie się mocno grzał, a co z 2 układem?

    Pozdro
  • #4
    azibik
    Level 32  
    jeżeli silniki są klatkowe /najbardziej popularne/ to ten regulator sę nie sprawdzi.trzeba zastosować falownik
    jeżeli silniki są uniwersalne to wystarczy regulator
    na triaku/np.od odkurzacza zelmer/
  • #5
    komornik12
    Level 21  
    Te zwykłe, to znaczy z komutatorem?

    Pozdro
  • #6
    zdzicho44
    Level 22  
    Silnik komutatorowy ma szczotki. To taki jak w odkurzaczu, robocie , kuchennym, wiertarkach ręcznych i innego rodzaju elektronarzędziach. Silnik indukcyjny( bardzo rozpowszechniony) ma uzwojenia stojana,do którego podłącza się zasilanie . Wirnik stanowi rdzeń stalowy(z pakietu blach) w żłobkach którego jest najczęściej odlane uzwojenie w postaci klatki zwartej pierścieniami. Nie ma ono żadnych wyprowadzeń poza konstrukcję wirnika.
    Odmianą silnika indukcyjnego jest również silnik pierścieniowy zbudowany podobnie do komutatorowego, z tą różnicą , że końcówki uzwojeń wirnika doprowadzone są do pierścieni, które zwiera się za pomocą specjalnego rozrusznika. Te silniki są niezbyt popularne, a stosuje się je tam gdzie zachodzi potrzeba regulacji obrotów.
  • #7
    komornik12
    Level 21  
    Cześć

    Dziś zabrałem się za ten regulator i złozyłem ten z 1 linku. Niestety nie miałem potencjometru 680 i wstawiłem 1k. Niestety regulację jaką uzyskałem jest w zakresie 11-120V. Jak mogę podwyższyć napięcie na wyjściu?

    Pozdro
  • #8
    Quarz
    Level 43  
    komornik12 wrote:
    Cześć

    Dziś zabrałem się za ten regulator i złozyłem ten z 1 linku. Niestety nie miałem potencjometru 680 i wstawiłem 1k. Niestety regulację jaką uzyskałem jest w zakresie 11-120V. Jak mogę podwyższyć napięcie na wyjściu?

    Pozdro
    A czym ten regulator był obciążony?
  • #9
    komornik12
    Level 21  
    Cześć

    Już sobie poradziłem :D Regulator obciążyłem żarówką 100W, docelowo ma być silnik Tur od maszyny do szycia (80W) :D

    Pozdro