Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zasilacz samochodowy 5V - pomysł

04 Lip 2008 12:25 9516 12
  • Poziom 16  
    Witam. Mam ładowarkę do GPS o napięciu wyjściowym 5V i prądzie 2000mA. Ale niestety jest ona impulsowa i strasznie zakłóca a praktycznie uniemożliwia korzystanie z CB radia w samochodzie. Mam zamiar zrobić jakąś zastępczą ładowarkę na stabilizatorze 7805 o wydajności prądowej 1,5A. Proszę o radę czy to dobry pomysł i jaki do tego powinienem zastosować radiator aby ten zasilacz był pewny i bezawaryjny.
  • Pomocny post
    Poziom 31  
    7805 chyba troszkę za słaby, lepiej dać 78S05. Te 30W mocy strat jeszcze da się jakoś znieść, zresztą sprzęt na pewno nie pobiera takiego prądu bez przerwy. Radiator taki, żeby stabilizator w upale nie przekraczał tych 50°C. Nie zapomnij o właściwych kondensatorach na wejściu i wyjściu stabilizatora.
  • Pomocny post
    Poziom 27  
    Nie lepiej dać filtr na wejściu ładowarki? Choćby, poczynając od ferrytu rurkowego ciętego Φ 12mm l= 30mm w obudowie plastykowej przystosowanej do zapięcia na przewodzie. W Wa-wie na Wolumenie można kupić takie "cacko" po 1,5 PLN.
  • Pomocny post
    Poziom 42  
    -> slaweek_22

    Myślę, że można by się pokusić o próbę odkłócenia tej ładowarki albo zbudowania lepszej impulsowej. Stabilizator liniowy to niezbyt szczęśliwy pomysł w samochodzie - temperatury bywają wysokie.

    -> k4be

    Jak się doliczyłeś strat 30W?
  • Pomocny post
    Poziom 31  
    14V-5V = 9V, 9V*2A = 18W - albo źle policzyłem, albo źle napisałem :) W każdym razie to nie jest mało, ale jeszcze nie na tyle dużo żeby dyskwalifikować stabilizator liniowy.
  • Pomocny post
    Poziom 42  
    W samochodzie temperatura może dochodzić do 60 stopni. Dla temperatury struktury niższej niż 120 stopni potrzeba Rthja < (120-60)/18 = 3.333 K/W. Obudowa TO-220 ma Rthjc rzędu 1 K/W czyli na radiator pozostaje 2.3333 K/W - to jest potężny kawał aluminium.

    Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest próba odkłócenia istniejącego zasilacza. Być może księgowy (to nie pomyłka), który go projektował, oszczędził nawet na kondensatorze na wejściu. Już widziałem takie wynalazki :(

    W każdym razie banalna przetwornica 24/12 na LM2673 nie potrzebuje nawet dławików na wejściu do poprawnej pracy i zasilania CB. Trzeba się naprawdę postarać, żeby tak schrzanić step-down, żeby zakłócało CB mocniej niż samo tło, jakie w samochodzie występuje.
  • Poziom 16  
    Bez tego zasilacza SQ na CB jet minimalnie przykręcone nawet przy pracującym silniku i wentylatorach, a po włączeniu zasilacza SQ trzeba skręcić prawi do końca. więc sieje niesamowicie. Poniżej zdjęcia tego cuda:

    Od strony elementów układ scalony to MC34063A a od strony druku 5505 BE4V13. Jest sens z nim walczyć czy lepiej zbudować coś swojego. Jeszcze muszę sprawdzić pobór prądu przy ładowaniu bo przypuszczam że więcej niż 0.5A taka malutka navigacja nie weźmie. Co dawało by 14V-5V = 9V, 9V*0.5A = 4.5W i jeszcze można by pozostać przy stabilizatorze liniowym i o zakłóceniach ni było by mowy :)

    Zasilacz samochodowy 5V - pomysł

    Zasilacz samochodowy 5V - pomysł
  • Pomocny post
    Poziom 42  
    Cuchnie na kilometr MC34063 wspomagany pMOSFETem. Sama wielkość C1 dyskwalifikuje jego możliwości.

    Co ja zrobiłbym? Kupiłbym osobny wtyk zapalniczki, poszukał metalowego pudełeczka, w którym zmieściłaby się ta przetworniczka, wymienił C1 na kondensator o znacznie większej pojemności, w miejsce sprężynki wstawiłbym dławik przeciwzakłóceniowy. Pudełko oczywiście podłączone do masy. Wtedy przestałoby zakłócać.
    Podstawą jest C1 - większej pojemności, dobrej jakości (low ESR) i wlutowany w płytkę pionowo a nie na długich nóżkach.
  • Poziom 16  
    Przed chwila zaspokoiłem swoją ciekawość i sprawdziłem wszystkie urządzonka wyposażone we wtyk zapalniczki jaki miałem w garażu. I co sie okazuje. Praktyczni wszystkie to źródło mniejszych lub większych zakłóceń.

    Najbardziej sieje wspomniana wcześniej ładowarka GPS jeśli jest włączona a nie podłączony palmtop to jest znośnie ale po podłączeniu palma to już o CB można zapomnieć. Duży śmietnik to też zasilacz do laptopa o mocy 60W nie sprawdzałem na laptopie ale sam bez obciążenia sieje dość mocno a z laptopem to już pewnei by bylo nei ciekawie. Wszystkie łądowarki do komórek itp też śmiecą ale jeszcze w miarę znośnie. Do takich impulsówek nie potrzeba oscyloskopu wystarczy posłuchać i już wszystko "widać" :)

    Po zaobserwowaniu tych wszystkich impulsówek to coraz mocniej jestem przekonany do stabilizatora liniowego.

    Planuję zbudować sobie zasilacz na dwóch 78S05 z wyjściem na GPS i 2 gniazdami USB do ładowania różnych wynalazków i jakoś to zabudować.

    Chyba ze ktoś ma jakiś pomysł na odkłócenie tych generatorów śmieci?

    coś w stylu wtyk -> filtr -> gniazdo -> wtyk zasilacza?

    Może ktoś ma też sprawdzony pod względem zakłóceń schemat podobnego zasilacza na 5V, nie tak chodzi o wydajność prądowa jak o poziom generowanych zakłóceń.
  • Pomocny post
    Poziom 42  
    Już pisałem wcześniej - przetwornica na LM2673 nie zakłóca.
  • Pomocny post
    Poziom 31  
    Niestety ze względu na cene, (a czasem wymiary) wszystkie masowe przetwornice są IMHO nie podorabiane. Ja z przetwornicy zasilam radio, i nie mam żadnych zakłóceń na AM. Czasem wystarczy wysoka jakość pojemności zastosowanych w przetwornicy i odpowiednie odsprzężenie.

    To już mój dysk od komputera, podczas zapisu potrafi zaszumieć nawet audycje FM, i to będąc podpięty tylko poprzez wtyk audio. Stąd założyłem tam filtr, żeby sie trochę tego pozbyć.

    Zakłócenia są dwojakiego rodzaju,
    1. poprzez emisje EM w powietrze, eliminacja poprzez ekranowane dławiki, i obudowa jako ekran, sensowne prowadzenie połączeń na płytce.

    2. poprzez kable zasilające, a dokładniej brak lub słabej jakości filtry. Rada, filtry głównie na wejściu, gdyż tam płyną sobie te prądy impulsowe które to rozkładają się na kabel. I sieje wtedy cały kabel od zasilania źródła.
    A filtr nie ma tutaj jakiś wielkich wymagań, czasami nawet wystarczy zwykły pręt osiowy z pojemnością.

    Dla małych zakłóceń, i niedużych prądów firma LT ma w swoje ofercie specjalne układy, na których można zmniejszyć znacznie zakłócenia poprzez zmniejszenie dI/dt, Ale to są już dość ekstremalne układy tam gdzie liczy sie naprawdę każdy ułamek emisji.
  • Poziom 16  
    Sa może jakies dobre zamiennki układu LM2673 ? bo nie mogę go znalesc w Krakowie, a z TME na jeden układ to nie opłaci mie sie za przesyłkę płacić.



    Znalazłęm ltaki układ LM-2576T-5 5V/3A czy można go zastosować zamiast wspomnianego wyżej? Nie bedzie szumiał?
  • Pomocny post
    Poziom 31  
    Zamiennika raczej nie bardzo. LM2576 pracuje na częstotliwości 50kHz, i ma klucz bipolarny, przez co potrzebujesz radiatora, oraz większy dławik oraz większe pojemności. Wystarczy poczytać noty tych układów i zobaczyć na typową aplikacje jakie są różnice.

    Jeżeli już to lepszy byłby LM2596, bo ma większą częstotliwość pracy, 150kHz, i można dać mniejszy dławik i pojemność, ale też klucz bipolarny, i jakiś radiator będzie potrzeby.

    Ja w tym momencie mam LM2596-adj jakbyś potrzebował, co do LM2673, to jeszcze nie wiem czy będe miał czy nie, ani kiedy.

    Co do szumienia, to jak pisałem, i nie tylko zresztą ja, jest to kwestia całego projektu. Łącznie z filtrami wejściowymi i wyjściowymi. A czasami jak Roman pisze ekranu.