Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Stoi na stacji lokomotywa i prądu z akumulatora jej ubywa :(

jkk 04 Lip 2008 20:29 4103 12
  • #1 04 Lip 2008 20:29
    jkk
    Poziom 19  

    Witam Kolegów, nie wiem czy moje pytanie będzie w ogóle stosowne w tym dziale... Ale do rzeczy. Chodzi o... lokomotywę. A konkretnie schemat połączeń alternatora i regulatora napięcia silnika D2516HMU (węgierski, licencyjny MAN) używanego również w wąskotorowych lokomotywach MBxd2. Kolejarski "patent" w tym przypadku to podłączona w miejsce regulatora napięcia żarówka 24 V 25 W. No i oczywiście brak ładowania akumulatorów. Oryginalny regulator najprawdopodobniej zdefektowany, kable poobcinane... :[ Ten silnik jeździł również w Ikarusach, może więc kto z Kolegów dysponuje schematem?

    0 12
  • Relpol
  • Relpol
  • #3 05 Lip 2008 08:15
    jkk
    Poziom 19  

    Dzięki za link, problem tylko w tym, że z alternatora Ikarusa, oprócz zacisków D+ i D- wychodzą jeszcze 4 przewody - taki jakiś madziarski wynalazek - dlatego potrzebny schemat oryginału. Dokładam fotki - na pierwszej strzałka wskazuje owo dziwne złącze na skrzynce zaciskowej alternatora, na drugim - urządzenie które podejrzewam, że może być jego regulatorem napięcia. Ów regulator współpracował z przekaźnikiem, obecnie jest całkowicie odcięty od instalacji. Pod dwa z czterech biegunów gniazda na alternatorze jest podłączona żarówka 24 V/25 W. Na obrotach biegu jałowego żarówka lekko się żarzy. Niestety, amperomierz włączony w szereg z alternatorem przy włączonym silniku pracującym na biegu jałowym wskazuje pobór 0,15 A, po załączeniu reflektorów prąd rozładowania wzrasta do 7,5 A i nie zmienia się przy podniesieniu obrotów silnika nawet do 1500 rpm. Mój wniosek - ewidentnie alternator nie ładuje... Pomocy...

    0
  • #4 05 Lip 2008 10:12
    terminux
    Poziom 23  

    A myślałeś o wymianie alternatora na inny model? Wiem, że to mało eleganckie rozwiązanie, ale może okazać się, że jedyne.

    0
  • #5 05 Lip 2008 10:33
    viper555
    spec od auto-elektro

    Sprawa jest ewidentnie prosta były to alternatory z elektronicznymi regulatorami plus ogranicznik napięcia, widocznie był regulator uszkodzony dlatego został odcięty a w obwód wirnika ktoś wsadził żarówkę i oczywiście jakieś ładowanie będzie natomiast jest ono stałe bez względu na obroty. Produkowane były alternatory sterowane masą i prądem ,więc należy tylko ustalić jakiego typu jest twój i założyć regulator, chyba że chcesz mieć oryginał.P

    0
  • #6 05 Lip 2008 10:51
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Skoro i tak to nie działa, to zdejmij ten alternator, otwórz go i sprawdź, gdzie są podłączone te dodatkowe przewody. Bo możliwe, że jest to jakieś dodatkowe uzwojenie, np. tachoprądniczka do obrotomierza lub jeszcze jakiś inny wynalazek.
    Faktycznie najprostszą opcją jest w tej chwili podmianka alternatora, na jakiś pewny z ciężarówki. I pewnie będzie to szybsze i tańsze niż uruchamianie tego cuda.

    PS. Gdzie pracuje ta lokomotywa? Czy próbowałeś pytać w jakiś lokomotywowniach? Pewnie podzielą się schematami? Szukałeś w zajezdniach autobusowych? Przecież przez lata użytkowali ikarusy i pewnie też mają opisy...

    0
  • #7 05 Lip 2008 16:26
    Gerri
    Spec od Mercedesów

    viper555 napisał:
    oczywiście jakieś ładowanie będzie natomiast jest ono stałe bez względu na obroty


    Chyba właściwiej byłoby napisać, że prąd ładowania jest nieregulowany (a to coś innego) :D

    Dodano po 1 [minuty]:

    Błażej napisał:
    zdejmij ten alternator, otwórz go i sprawdź, gdzie są podłączone te dodatkowe przewody. Bo możliwe, że jest to jakieś dodatkowe uzwojenie, np. tachoprądniczka do obrotomierza ...


    Potwierdzam: one mieli elektryczny napęd obrotomierza z alternatora :D

    0
  • #8 06 Lip 2008 21:31
    wopor
    Poziom 32  

    witam, panowie altek jak altek każdy taki sam, te dodatki to jedno aukład elektryczny alternatora to drugie , te od ikarusów miały wszystkie minusa na mase, areszta taka sama jak w np. 125 ino 24V, weż schemata od 125p i podłącz , regulator dobierzesz w kazdym sklepie co mają reglery do 24v instalacji, nawet se lampkie ładowania tyż podłączysz, poprzez diody wzbudzenia i to tyle, pozdrawiam

    0
  • #9 07 Lip 2008 12:14
    jkk
    Poziom 19  

    Ok, czyli klucz i miernik w ruch - o wynikach akcji napiszę na elce. Może komuś też się trafi taka awaria?
    Zarówno regulator jak i alternator mają skręcane złącza, "wojennyje" - jak w ruskich rakietach :D

    0
  • #10 17 Wrz 2008 22:14
    jkk
    Poziom 19  

    Witam po przerwie, bogatszy o parę wykonanych, zresztą z doskoku (to raczej pasja, nie stałe zajęcie) pomiarów. Temat traktuję jako ciekawostkę, tym bardziej, ze po przetrzepaniu kilku forów, z "elką" włącznie nie natknąłem się na takiego cudaka jak ten akurat typ alternatora i reglera. Niestety, typ altka jest nieznany - tabliczka znamionowa - zamalowana. Regler jest typu RRT-THA-3. Alternator na pewno jest z rodziny Ikarusa - Jelcz - RABA MAN ale: badanie wnętrza przyniosło zaskakujące rezultaty: po pierwsze jedna ze szczotek twornika jest wewnątrz połączona z PLUSEM mostka prostowniczego i zaciskiem wyjściowym "plus", druga wyprowadzona na zewnątrz. Na zewnątrz jest również wyprowadzony MINUS z trzech dodatkowych diod wzbudzenia *sprawdzałem dokładnie - minus! Odwrotnie niż we wszelkich maluchach, poldkach starach i innych autkach! Jak do tego dopasować regler i ogranicznik? Ot "madziarski" wynalazek w "cygańskiej " lokomotywie... Co ciekawe pomysłowi kolejarze wpięli kiedyś żarówkę 24 V równolegle do szczotek twornika. (zamiast do masy). Coś się musiało dziać, bo w czasie pracy silnika żarówka delikatnie się żarzyła (zapewne twornik zasilał żarówkę zmiennym napięciem ze szczątkowego magnetyzmu, natomiast ładowania na pewno nie było - napięcie na baterii 26,4 V, stabilizowało się w kilka minut po rozruchu, po odłączeniu baterii wszystko gasło. Połączeń altka i reglera nie ma na schemacie elektr. pojazdu... Akumulatory nowe, pompa wtryskowa i wtryski nowe, jeszcze lato - silnik pali po kilku obrotach wału. Jednak idzie zimna pora roku i na samym prostowniku nie da się tego eksploatować, a w planach jest jeszcze parę kursów turystycznych w tym roku. Jaki regler podłączyć, czy może po prostuzdjąć pokrywę z altka i przełożyć szczotkę z plusa do masy, diod wzbudzenia w ogóle nie podłączać, a sam alternator podłączyć jak typowy obcowzbudny?

    0
  • #11 19 Wrz 2008 13:09
    ctr ta
    Poziom 12  

    to jest jakieś wyjście -założyc regulator od kombajnu BIZON . zacisk 15 do napioecia po zapłonie i 67 do jednej ze szczotek. Drugą szczotke podłaczyc do minusa i cześć. ja mam tylko jedno bardzo ważne pytanie: czy aby przypadkiem ta twoja lokomotywa nie ma plusa na masie? sprawdz to -bo jest to niezwykle istotne.pozdrawiam

    0
  • #12 19 Wrz 2008 19:49
    jkk
    Poziom 19  

    Zarówno na schemacie elektrycznym (niestety, nie mam na nim wyszczególnionych obwodów ładowania) jest wyraźnie zaznaczony minus na masie. Podobnie jest w naturze - nieliczna pokładowa elektronika (przekaźniki czasowe czuwaka, tranzystorowe przetwornice świetlówek oświetlenia przedziału pasażerskiego) działają prawidłowo, zasilane z akumulatorów - także na 100 procent - minus na masie. Na razie zdemontowany alternator powędrował do znajomego elektryka samochodowego. Pierwsze stwierdzenie: zabytek. Może uda się dobrać jakiś regulator...

    0
  • #13 10 Lis 2008 10:00
    jkk
    Poziom 19  

    Witam po przerwie. Już po kłopocie. Zgodnie z radą jednego z Kolegów nabyłem regulator 24 V od BIZONA. Podłączyłem go nieco nietypowo i działa. Z uwagi na cewkę wzbudzenia połączoną z plusem alternatora, drugi jej koniec, wyprowadzony na złącze altka połączyłem z zaciskiem 68 regulatora, zaś jego zacisk 15 - z masą. Regulator zamontowałem na izolacyjnej płycie z bakelitu a jego masę podłączyłem do zacisku dodatniego alternatora. Napięcie ładowania utrzymuje się w granicach 25,4 V/500 rpm - 27,5 V/ 1500 rpm i wyżej. To było połączenie "na szybko" bo szynobusik musiał wyjechać wieczorem na szlak. Zadziałało, regulator pracuje prawidłowo, napięcie trzyma i nic nie grzeje się. Diody wzbudzenia na razie "wiszą w powietrzu" choć rozważam ich podłączenie pod zacisk 15, a ten przez cewkę przekaźnika 24 V do masy, tak aby ewentualnie podłączyć lampki braku ładowania w obu kabinach - są - choć nie niezbędne bo w kabinach są woltomierze pokazujące na bieżąco stan napięcia w pokładowej sieci. Jeśli to kogoś to zainteresuje - podaję opis końcówek gniazda alternatora: 1 - +, 2 - wzbudzenie, 3 - -, 4 diody wzbudzenia. Równolegle są oczywiście wyprowadzone zaciski śrubowe tych końcówek. Na zakończenie fotka (niska rozdzielczość) zamontowanego regulatora.

    0
  Szukaj w 5mln produktów