Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

E39 - sterowanie wentylatora chłodnicy klimatyzacji

DominikD 20 Feb 2017 13:13 52251 45
Tespol
  • #31
    DZWILU88
    Level 13  
    Ja bym jeszcze dodał odnośnie 3 pinowego

    logika sterowania jest następująca uruchamiasz klimatyzację sprężarka tłoczy freon R134a do skraplacza (chłodnicy freonu ) pomiędzy znajduje się presostat czujnik ciśnienia, jak ciśnienie wzrasta włącza wentylator by szybciej skroplić freon i zmniejszyć ciśnienie :) jak wentylator nie startuje to oznacza, że nie ma freonu w układzie albo jest uszkodzony presostat jest jeszcze taka opcja, że jak temperatura otoczenia jest nisza niż 12 stopni to klimatyzacja też się nie uruchomi takie zabezpieczenie. Ostatnia przyczyna to uszkodzony moduł wentylatora znajdujący się na wentylatorze.
  • Tespol
  • #32
    DZWILU88
    Level 13  
    Jakby ktoś szukał jak się testuje wentylator 3-PINY tylko przepinając wtyczkę :)))

    1.Wchodzimy do INPA na silnik oczywiście z symbolem odpowiednim do modelu uta :))
    2. Wchodzimy na F6 ACTIVATE
    3. wchodzimy na F3 SYSTEM TEST DK
    4. F3 E-blower
    5. w okienku które wyskoczyło wpisujemy prędkość w procentach np. 50 zez znaczka %

    poniżej film




    https://filmy.elektroda.pl/89_1488209709.mp4
  • #33
    slawarek
    Level 16  
    Witam.
    No dobra a jak sygnał nie wychodzi ze sterownika to gdzie dalej szukać.
    Mam wentylator sprawny sprawdzony na dwuch innych autach , w programie ciśnienie preostatu 1v, po zadaniu sygnału wysterowania brak sygnałów na oscyloskopie. Po załączeniu Klimy wysterowanie pokazuje od 5 % do 90 % zależnie od ustawionej temp. I obrotów nawiewu wnętrza i na oscyloskopie brak . ewidentnie nie wychodzi ze sterownika silnika ciągłość wiązki jest , temp radiatora 65° cieczy 88° . kiedyś byłem w stanie wysterować obroty teraz juz nie. Panel klimatyzacji podmieniony. Na co jeszcze popatrzyc przed wymiana sterownika silnika?
    Multimetr stale pokazuje 13.5v a powinno spadać do 2.5v przy starcie.
  • #34
    Raven812
    Level 8  
    I co kolego doszedłeś do ładu? tez mam problem wentylator sprawny ale nie startuje brak sygnału?
  • Tespol
  • #35
    DZWILU88
    Level 13  
    skąd wiesz że wentylator sprawny sprawdzałeś w inpa?
  • #36
    Raven812
    Level 8  
    sprawny bo podłaczyłem pod drugie auto z inpy nie startuje (3 pin).
  • #38
    slawarek
    Level 16  
    tak winny był sterownik silnika który wymieniłem za 60zl z przesyłką nie opłaciło mi się siedzieć i naprawiać. To jest chyba mankament tych sterowników bo koledze padły łopatki wentylatora i kupiłem mu cały wyntylator za grosze bo chłop z alllllgo powiedział że wentylator nie działa , a potrzebne były tylko łopatki. Wyobraźcie sobie zdziwienie nasze jak na próbę podpieliśmy ów wentylator i zadziałał ! z tad wniosek że lubią padać sterowniki na ścieżce sterowania klimatyzacją, jaki układ sam jestem ciekaw bo leży mi dobry sterownik bez sterowania wentylatorem , może jakiś zcalak byłby nie drogi.

    sprawdź sobie kolego w opcjach jak włączysz klime na full czy wysterowanie wentylatora jest np na 80% bo jeśli tak to walnięty sterownik, nie dochodzi z niego sygnał. No a najlepiej to oscyloskopem sygnał prostokątny około 120- 250 hz
  • #39
    Raven812
    Level 8  
    Kolego sam sterownik wymieniłes nie trzeba ews i pestki?
  • #40
    damdam

    Level 34  
    można przelutować EEPROM, lub też flash w zależności od DME/DDE
  • #41
    Malas1984
    Level 29  
    Witam. Podepnę się pod temat bo mam też problem z wentylatorem klimatyzacji w BMW E39 523i 99r z Marca. Wentylator 3 pin, napięcie dochodzi do niego n przewodach Niebieski + i Brązowy -, cieńki czarny sterujący cały. Rozebrałem wentylator i wyczyściłem styki z cewek 5 cewek, cewki drożne, niespalone, tranzystory pomierzyłem i wyglądają na ok, ścieżki wyglądają na całe w elektronice sterującej. Ktoś wie coś więcej? Klima działa w miarę czyli coś czynnika jeszcze ma, samochód rozgrzany więc chyba powinno się chociaż wypróbować bo on testuję z tego co czytałem. Sterownik silnika to steruje tak? Mam klimę zwykłą bez klimatronika. Które ścieżki i gdzie się upalają.? Pozdrawiam.
  • #42
    Raven812
    Level 8  
    Kolego sterujacy mozesz sprawdzic tylko oscyloskopem ja zrobilem tak odszukalem przy sterowniku kabel sterujacy od wentylatora wbilem przy sterowniku igle i do wentylatira ruszyl okazalo sie ze jest od wody zasniezaly kabel pociaglem lekko i sie urwal polutiwalem i dziala sprawdz wiazke i bezpiecznik 50 za schowkiem.
  • #43
    Malas1984
    Level 29  
    Witam. Ale chodzi Tobie o sterownik silnika rozumiem, pod prawym filtrem kabinowym? Czy o sterownik klimatyzacji? Bo nie wiem gdzie dokładnie szukać zakończenia przewodu cienkiego żółtego z czerwonym paskiem. Wiem, że wiązka z auta ma czarny i brązowy grube i żółty z czerwonym paskiem cienki sterujący przechodzący na kostce wentylatora w niebieski, brązowy i czarny cienki. Bezpieczników raczej nie muszę sprawdzać ponieważ mam 13V na grubych cały czas. Jeszcze dokładniej sprawdzę przewód sterujący czy ma ciągłość, a jeśli ma tzn, że albo wentylator siedzi albo sterownik Takie coś przeczytałem w necie :
  • #44
    Raven812
    Level 8  
    Sterownik silnika po lewej pod filtrem znagdziesz bez problemu kabelek po kolorze.
  • #45
    Malas1984
    Level 29  
    Witam. Temat stary, ale może komuś info się przyda. W BMW wentylator 3 pin klimatyzacji zasilany jest na stałe 12V grubymi przewodami. Trzeci przewód to sterowanie ze sterownika silnika pod szyba po prawej stronie - pasażer. Sygnał PWM, 145Hz-160Hz, amplituda 12V i współczynnik wypełnienia w % 10%-99% reguluje jego prędkość obrotową. Potrzebny akumulator, generator funkcyjny i opcjonalnie oscyloskop. https://youtu.be/-iAPRl984iA . https://www.gotronik.pl/generator-impulsow-na-ne555-p-4337.html
  • #46
    Malas1984
    Level 29  
    Witam. Wentylator zamontowany wrócił na swoje miejsce okazał się sprawny po wielu rozbieraniach go, mierzeniach, pomiarach, przeglądach, poleżał trochę w piwnicy wrócił po roku czasu ponad na swoje miejsce, sprawdziłem instalację okazało się że instalacja jest felerna była przegnita. Przewody te grube zasilające i jak były przegnite to woda, która tam się dostała robiła zwarcie przewodu sterującego tego cienkiego, na którego wydostaje się sygnał prostokątny ze sterownika i ten sygnał prostokątny ze sterownika był zwierany do masy ponieważ woda zalała przewód masowy który podgnił i było zwarcie i nie mogło sterować poprawnie wentylatorem wszystko wyczyściłem wiązkę uciąłem dołożyłem wiązkę, połączyłem polutowałem, uruchomiłem wentylator za pomocą inpa i wentylator działa zachowuje się dobrze zgodnie ze wskazówkami z inpy. Więc sporo osób które narzeka, że wentylator przestał działać musi sprawdzić przede wszystkim dobrze, ale to dobrze instalację czy nie ma zwarć, czy nie ma wody, czy nie są przetarte i tak dalej i tak dalej, później napięcie musi się zgadzać na dwóch grubych przewodach. Bo istnieje przekonanie, że wentylatory ot tak sobie padają. Trochę prawdy jest, ale lubi też walnąć sterownik silnika, który nim steruje oraz instalacja. Błąd błąd o numerze 125 w programie inpa Electric fan czyli błąd elektrycznego wentylatora electric fan musi zostać skasowany zanim dojdzie do próby wypróbowania wentylatora, który jest podłączony oraz do sprawdzenia czy sygnał pwm wychodzi na cienkim przewodzie względem masy, ale do tego potrzebny jest oscyloskop ponieważ wartość tego sygnału może osiągać amplitudę około 12 V oraz częstotliwość 120Hz do 160Hz no i współczynnik wypełnienia ileś tam procent. To zależy w jakim momencie jest to uruchomione. Ja sobie złożyłem taki generator na układzie scalonym NE555 kilka elementów, można też prądowo wzmocnić wyjście 3 NE555 wtórnikiem emiterowym, dobry zasilacz, akumulator, prostownik, parę przewodów grubych, cieńszych, dobrze mieć oscyloskop no bo w ciemno troszkę słabo dostrajać częstotliwości wypełnienie i można podchodzić do sprawdzenia wentylatora ci co posiadają wentylator 3 PIN To przewód wychodzący z wentylatora bezpośrednio do kostki przyłączeniowej jest niebieski drugi jest brązowy to są dwa grube i cienki jest czarny, ten cienki czarny łączymy z samochodem z żółto z czerwonym paskiem to jest sterowanie ten cieniutki to idzie sygnał pwm o którym już wcześniej wspominałem brązowy to masa czyli minus -12 V niebieski wentylatora to plus +12 V i ten niebieski musi się łączyć z czarnym grubym z plusem na stałe z samochodem, a czarny brązowy łączy się z brązowym wentylatora to jest minus idą tam dość duże prądy około 30A może się tam pojawić więc dobrze by było do takiego sprawdzenia mieć prostownik, który ładuje akumulator na bieżąco i do tego akumulatora jest podłączony ten układ cały oraz wentylator bo na prostowniku samym wentylator nie ruszy ponieważ nie będzie miał stateczności prądowej. Zastanawia mnie też to dlaczego jak uruchomie klime i sprężarka się załącza po chwili ten wentylator nie włącza się na chwilę. Bo ludzie piszą, że powinien, a napewno sprawny i dobrze podłączony bo z testu rusza.