Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAOIGE-XAO
Prosz, dodaj wyj徠ek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzi瘯i temu, 瞠 ogl康asz reklamy, wspierasz portal i u篡tkownik闚.

E39 - sterowanie wentylatora ch這dnicy klimatyzacji

05 Lip 2008 11:10 37929 45
  • Poziom 23  
    Witam.
    Koledzy czym jest sterowany z modu逝 klimatronika wentylator ch這dnicy klimatyzacji . mam 3 przewody +/- jasne g堯wne zasilanie i jeden cienki steruj帷y id帷y wed逝g schematu z klimatronika. Czy jest mozliwo嗆 sprawdzenia czy klimatronik podaje ten sygna? i Jaki on powinien by . Rocznik 99.
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • Poziom 21  
    Prosta sprawa, masz tam jeden przew鏚 grubszy (br您owy) jest to minus, a trzy pozosta貫 to s biegi silnika na kt鏎ych pojawia si +, wystarczy czy Ci 瘸r闚ka na 12V.
    W陰cz klim i dotknij jednym kablem do minusa a drugim do jednego z 3 plus闚, na jednym z nich powinna Ci za鈍ieci o ile jest w陰czona klima.

    Znaj帷 篡cie to w silniku od wiatraka odlecia造 ok豉dziny. I szczotki si zawiesi造.
  • Poziom 23  
    Temat ju dawno zrobiony. Uszkodzony modu.
    Swoj drog Kolego nie wiem czy kiedy widzia貫 silnik wentylatora ch這dnicy w E39 skoro takie rzeczy piszesz!
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • Poziom 21  
    Kolego w przeciwie雟twie do Ciebie jestem posiadaczem e39 ;), jako i mia貫m uszkodzony wentylator mog co nieco wypowiedzie si na ten temat. Je瞠li jeste takim niedowiarkiem mog Ci pstrykn望 zdj璚ie kostki z przewodami od silnika
  • Poziom 23  
    Pstryknij zdj璚ie szczotek to ch皻nie si im przyjrz .

    Dodano po 25 [minuty]:

    M鎩 wentylator ma tylko 3 przewody wi璚 niedoczyta貫 co i piszesz o innym.
  • Poziom 21  
    Zdj璚ia szczotek Ci nie pstrykn bo nie mam do nich dost瘼u, ale silnik jak silnik, tylko 90% os鏏 twierdzi 瞠 nie rozbieralny :), co do kostki to w豉郾ie pstrykn掖em fotk i narysowa貫m schemat jak to jest rozwi您ane.

    W moim przypadku uszkodzeniu uleg造 ok豉dziny silnika, kt鏎e po prostu odczepi造 si od obudowy silnika, wystarczy這 je ponownie przyklei specjalnym klejem z wurtha i hula do dzi.

    No ale ... widz 瞠 jeste najm康rzejszy w tym temacie, wi璚 nie b璠 Ci udziela rad :D

    https://obrazki.elektroda.pl/34_1224342515.jpg
  • Poziom 11  
    Ja mam taki problem. Z kostki wychodzi ma napi璚ie. Z br您owego "-" i z jakiego innego (nie pami皻am koloru) wychodzi "+" a wentylator nie dzia豉. Rezystory s dobre. A wentylator nawet nie chodzi na 3 biegu. Wpio貫m si zasilaniem przy samym wentylatorze i nic. Wi璚 pewnie zdech. :cry:
    Moje pytanie brzmi. Jak wymontowa ten wentylator?? Prosz o opis dok豉dny bo nie wiem jak si za to zabra w e39??
    Czy da si rozebra wentylator i to naprawi?? (wentylator kr璚i si lekko)
    Co steruje tym wentylatorem?? Co prze陰cza biegi 1,2,3???
  • Poziom 36  
    W E39 wentylatory klimy do rocznika 98 by造 4-przewodowe z rezystorami, potem zast徙i造 je 3-przewodowe sterowane PWM.
    Tak瞠 nie k堯ccie si, macie w swoich E39 inne rozwi您ania dlatego ka盥y idzie w zaparte.

    Co do sprawdzania 3-przewodowego, sprawa nie jest banalna, bo sterowany jest przebiegiem o regulowanym wsp馧czynnikuy wype軟ienia, bez oscyloskopu ani rusz.
  • Poziom 11  
    A wiesz kolego mo瞠 kt鏎y kabel jest do czego w tym sterowanym PWM?
    plus, minus i sygna? ale jak to jest ma w sobie jaki tranzystor 瞠 wystarczy mu opr鏂z zasilania doprowadzi tylko sygna nie wzmocniony np. z uC ? czy jednak przez jaki tranzystor trzeba pu軼i, ale po co wtedy plus lub masa ?
  • Poziom 36  
    Mo瞠 w jakim Deewoo i tak jest jak piszesz,
    w markowym aucie trzeci sygna daje informacj o aktualnej pr璠ko軼i wiatraka, z hallotronu,
    mo瞠sz ja nawet 郵edzi w czasie rzeczywistym
  • Poziom 11  
    Dzisiaj dosta貫m w swoje r璚e ten wentylator od E39 , w 鈔odku jest ca造 sterownik tego silnika (krokowego). Ma kto jaki pomys co mo積a mu poda na sygna steruj帷y aby sie zacz掖 kr璚i?
  • Poziom 36  
    Tomekborow napisa:
    Dzisiaj dosta貫m w swoje r璚e ten wentylator od E39 , w 鈔odku jest ca造 sterownik tego silnika (krokowego). Ma kto jaki pomys co mo積a mu poda na sygna steruj帷y aby sie zacz掖 kr璚i?


    Jaki krokowy ?
    przecie tam siedzi zwyk造 3-fazowy
    a bez sprawnego uk豉du sterowania to takiego silnika nie zakr璚isz
  • Poziom 11  
    Ja sie doliczy貫m 10 pocz徠k闚/ko鎍闚 uzwoje. Po mojemu to jest krokowy, bo cewki s zamontowane na sztywno, a kr璚 si magnesy na zewn皻rznej stronie
  • Poziom 14  
    Zwyk造 silnik DC. Zasada dzia豉nia taka jak w witraczkach komputerowych tj. komutacja bezszczotkowa, tak jak pisali przedm闚cy napi璚ie zasilaj帷e regulowane jest wsp馧czynnikiem wype軟ienia czyli PWM.
  • Poziom 11  
    To wystarczy w takim razie 瞠 na ten przew鏚 steruj帷y dam sygna PWM i b璠zie 鄉iga? Bo pr鏏owa貫m w豉郾ie takowy poda z mikrokontrolera i nic , ca造 czas tylko "tyka" . Czy ma znaczenie cz瘰totliwo嗆 generowanego przebiegu? Oczywi軼ie poza skrajno軼iami typu np. 5 Hz albo 1 MHz . I napi璚ie dawa na poziomie 5 V czy 12 ?
  • Poziom 11  
    Niestety nie uda這 mi si, a potem musia貫m go odda. Jak go rozebra貫m to sie okaza這 瞠 jest pe軟o elektroniki, i albo przez jeden kabel idzie info o temp. albo nie wiem co. Raczej sterowanie PWM nic nie da, chyba 瞠by wywali ca陰 elektronike zintegrowan z wentylatorem.
  • Poziom 11  
    Ja pr鏏owa貫m sterowa za pomoca mikrokontrolera. tylko jak pisa貫m wy瞠j nic mi nie wysz這. A pod kt鏎e kable sie pod陰czy貫? U mnie by dwa grubsze i jeden cie雟zy, nie pami皻am kolor闚. W e39 by造 chyba dwa rodzaje wentylator闚, rozbiera貫 kt鏎y z nich? By這 te tam napchane elektroniki ?
  • Poziom 32  
    Pod dwa grube zasilanie i cienki sterowanie. Ja mia貫m na testach wentylator 3 przewodowy. Nowsze wersje sterowane PWM maj jeszcze czwarty cienki przew鏚 ale nie wiem co tym przewodem jest podawane, diagnostyka, sygna zwrotne o temperaturze, nie wiem. Do pr鏏 nie trzeba go pod陰cza.
    W E39 po 98r by造 chyba dwa rodzaje wentylator闚, takie kt鏎e mia造 elektronik w silniku lub takie kt鏎e mia造 zewn皻rzny modu steruj帷y.
    Powiem ci 瞠 jak silnik tak cyknie to powinien ruszy tylko trzeba stopniowo wolno zmienia wype軟ienie i czeka kilka sekund a ruszy. Jak nie s造cha cykni璚ia to nie ruszy. Ja sprawdza貫m impulsy oscyloskopem to wida 瞠 przebieg zmienia wype軟ienie bardzo powoli.
    Kole kt鏎emu to robi貫m sprawdza na tym wentylatory od Merc闚 BMW i nowszych VW, bez zmiany cz瘰totliwo軼i.
  • Poziom 11  
    A Ty testowa貫 na tym z wewn皻rznym czy zewn皻rznym modu貫m steruj帷ym? Mog貫m spr鏏owa powoli zwi瘯sza wype軟ienie nie pomy郵a貫m nad tym.
  • Poziom 2  
    Ja mam pytanko o kostk z 4 pinami jakie kolory wychodz z e39 przed liftem i z jakimi si 陰cz z wi您k z wentylatora b璠 wdzi璚zny za pomoc
  • Poziom 25  
    Witam mam pytanie e39 brak zasilania(+) 1 2 3 biegu wentylatora klimy (wtyczka 4 pinowa) ,masa na br您owym jest .Bezpiecznik 50 A za schowkiem jest dobry i napi璚ie z niego wychodzi sterownik silnika widzi dobr temperatur .Gdzie s i z czego s sterowane przeka幡iki za陰czaj帷e 1 2 3 bieg ,jeden z przeka幡ik闚 znalaz貫m w skrzynce pod filtrem przeciwpy趾owym ale na dw鏂h grubych czarnych przewodach nie by這 plusa . Czy biegi wentylatora sterowane s :
    1 bieg z panelu klimy 2 bieg z sterownika silnika po przekroczeniu jakiej temperatury 3 bieg presostat albo czujnik na ch這dnicy .Jak by kto mia jaki schemat to mile widziany bo autodata podaje w tym modelu tylko schemat 3 pinowej wtyczki sterowanej PWM .
  • Poziom 2  
    Kolego mam to samo co ty nie za陰cza mi si klima ju jestem zmuszony kupic nowy wentylator dla pewno軼i bo r璚e opadaj a jak wida chetnych do pomocy nie ma...chcia豚ym wiedzie do opr鏂z rezystor闚 w wentylatorze lub silnik wentylatora pada w tym modelu mo瞠 czujnik ci郾ienia tez trzeba nowy ? moze kto wie jak sprawdzi czujnik cisnienia klimy w e39 ? czynnik nabilem i klima nie chula czekam na nowy wentylator bo stary cos za wolno sie kreci. Pom騜cie nam Samsungi !!!
  • Poziom 25  
    U mnie kompresor si za陰cza tylko nie ma 瘸dnego z 3 bieg闚.
  • Poziom 1  
    Dzi jestem na 鈍ie穎 po naprawie wentylatora klimy 4-pinowego.Moj samoch鏚 to BMW E38 z 1997 roku. Okaza這 si, 瞠 odklei si jeden z magnes闚 na stojanie i jednocze郾ie stan窸a szczotka komutatora. Magnes przyklei貫m na Cyjanopan a szczotka po oczyszczeniu i rozruszaniu pozosta豉 ta sama. Robota wyjatkowo dla majsterkowicz闚, poniewa zaden z elektryk闚 nie zechcia po鈍i璚a swojego cennego czasu na demonta "nierozbieralnego silnika".
  • Poziom 11  
    Czy kolega doszed do 豉du z wentylatorem
    Mam taki sam problem, wentylator 3pinowy e39 2001 rok, elektronika cala wewnatrz silnika
    Narazie jest dla mnie jedna opcja 1250z w aso bmw, uzywane zwykle sa uszkodzone
  • Poziom 34  
    W intercarsie zaptytaj, do e46 zamawia貫m u nich komplet wentylator+ sterownik za bodajrze 450z.
  • Poziom 9  
    Panowie - sprawa nie jest taka prosta:

    Postanowi貫m napisa zbi鏎 fakt闚 dotycz帷ych wentylatora klimatyzacji w BMW 3 E39, poniewa za陰ma si idzie, gdy si czyta co niekt鏎zy wypisuj na podstawie wiedzy uzyskanej z zaledwie jednego samochodu.

    1) Najpierw (w 4 pinowym) zastosowane by造 oporniki (< 1998r.) - co 豉to sprawdzi i naprawi.

    2) Nast瘼nie wprowadzono model ze sterownikiem wewn徠rz wentylatora (3 okr庵貫 piny). Elektronik pokryto 瞠lem do kt鏎ej i tak po czasie dostawa豉 si woda. Nawet w stanie spoczynku we wtyczce zasilaj帷ej ma by 12V a sygna startu podawany jest przez przew鏚 o najmniejszym przekroju. Jest to sygna prostok徠ny o cz瘰totliwo軼i oko這 145Hz i regulowanym wsp馧czynniku wype軟ienia. Tak瞠 test z samym tylko pod陰czaniem pod np. akumulator na nic si nie zda.

    3) Z racji reklamacji poprzedniego rozwi您ania przez BMW, Siemens postanowi przenie嗆 sterownik z komory silnika do osobnej obudowy i zala elektronik grubsz warstw 瞠lu. Sterownik umieszczono na tyle wentylaora (3 kwadratowe piny) S to ostatnie modele E39. Wnioski wyci庵ni皻e z tej lekcji zastosowano w p騧niejszych modelach BMW.

    Obszerny opis budowy i naprawy mo積a znale嗆 pod poni窺zym linkiem:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2333606.html