Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wykrywacz metali za 50 złotych.

grzegorzskalar 18 Lip 2008 16:11 67134 74
  • #31 18 Lip 2008 16:11
    telemah
    Poziom 27  

    pipinet napisał:
    Przydała by się możliwośc rozpoznawania rodzaju metalu.


    To jest wykrywacz impulsowy kolego ! i rozpoznawanie metali w tego typu wykrywaczu jest w sumie możliwe ale bardzo zawodne ! Jeśli ktoś chce zbudować wykrywacz z pełną dyskryminacją niechcianych metali to radzę zbudować coś działającego na zasadzie VLF/TR tam dyskryminacja działa pewnie i rzadko się myli.

    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz pendrive 32GB.
  • Sklep HeluKabel
  • #32 19 Lip 2008 09:26
    grzegorzskalar
    Poziom 12  

    Byłem na poszukiwaniach tylko godzinę , bo było tyle komarów że......
    Większość tych rzeczy była zakopana około 15 cm pod ziemią , tylko kapsel z piwa i bateria były zaraz pod powierzchnią oto zdjęcie znalezisk.

    Wykrywacz metali za 50 złotych.

    Na zdjęciu są gwoździe zawias i kawałek łyżki , kawałek łyżki leżał prawie na powierzchni.

  • #33 19 Lip 2008 09:31
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #34 19 Lip 2008 10:18
    telemah
    Poziom 27  

    elektrit napisał:
    Typowa śmieciarka, coż to znaczy brak dyskryminacji...


    Patrz a ja wykrywaczem impulsowym ciągnąłem całkiem fajne fanty :D trezba wiedzieć gdzie chodzić jak masz dobry bogaty w fanty teren który nie jest maksymalnie zaśmiecony to i PI starczy, no ale w bardziej zaśmieconym terenie to dyskryminacja się faktycznie przydaje.A pierwsze wyjście "na pałę" w teren bez uprzedniego przygotowania zawsze daje liche efekty niezależnie od posiadanego sprzętu.Exploracja to przede wszystkim długie godziny w bibliotekach , kolejne spędzone na przeglądaniu map itd...

  • Sklep HeluKabel
  • #35 19 Lip 2008 10:48
    grzegorzskalar
    Poziom 12  

    Przydała by się dyskryminacja , ale to fajne uczucie jak wykrywacz zacznie piszczeć a ty się zastanawiasz co to może być :D .

  • #36 19 Lip 2008 10:50
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #37 19 Lip 2008 14:08
    telemah
    Poziom 27  

    elektrit napisał:
    Jak reaguje na zmineralizowany grunt, lub puste przestrzenie pod cewką?


    Przecież to jest impulsówka :!: więc potrzebuje skupienie DOŚĆ DUŻEJ masy substancji metalicznej , mało tego przedmiot o sporej masie w stosunku do objętości będzie wykryty pewniej i na większej głębokości! (stąd kiepskie wykrywanie niewielkich przedmiotów szczególnie "kolorowych" )! Więc zmineralizowany grunt mu nie straszny jedynie jakieś minerały z b. dużą zawartością rud metali mogą powodować wzbudzanie . Z dobrze wykonanym wykrywaczem impulsowym można chodzić po zmineralizowanym gruncie , w sąsiedztwie słonej wody, po żużlu i czym tam jeszcze chcesz :D mało tego wykrywacze takie pracują na niskiej częst. i nie w sposób ciągły więc żadne zakłócenia radiowe czy odbicia fal nie są mu straszne jedynie może reagować na niektóre zakłócenia sieci energetycznej , z liń wysokiego napięcia może również reagować na zbliżającą się burzę - choć wiele z tych zjawisk można wyeliminować odpowiednim ekranowaniem.

    Problemy które podał Elektrit(pustki w gruncie, zmineralizowanie,żużle , mokra trawa) mają miejsce przy wykrywaczach VLF/TR(głównie statyczne) , IB czy też BFO . w przypadku impulsówek czyli PI problemy takie praktycznie nie występują.

    Ps. Czuły wykrywacz typu VLF-T/R da sygnał nawet na obiekt metalowy o znikomej masie mało tego nawet na taki o znikomej masie w stosunku do objętości /powierzchni ! VLF wykryje np. mały kartonik po soczku pokryty wewnątrz cienką jak folia PE folią alu , wykryje też opakowanie po wafelku w którym metalu jest tyle co kot napłakał - a nawet najlepszy i najczulszy wykrywacz impulsowy będzie milczał jak grób nawet gdyby dotknąć tą folijką do samej sondy !! Kto nie wierzy niech porobi takie testy :D

  • #38 10 Sie 2008 23:14
    .michal
    Poziom 13  

    Witam tworze wykrywacz z tego linku aby prawidlowo dzialal potrzebny jest mikroamperomierz ze skala do 200 ja niestety takiego nie posiadam zato mam ze skala do 100 na spisie pisze ze mozna zastosowac ze skala do 100 tylko trzeba zmienic wartosc R31. Ja niestety w takich obliczeniach nie jestem mocny i moze mi ktos powiedziec na jaka wartosc zmienic albo jak to obliczyc.
    Bede wdzieczny za kazda pomoc
    Pozdrawiam
    Michal

  • #39 11 Sie 2008 23:28
    grzegorzskalar
    Poziom 12  

    Kolego .michal jak masz 100uA to go zainstaluj , nie powinno się nic zepsuć ,(ale tego nie gwarantuje :D )
    może on tylko inaczej pokazywać ,on jest tylko poto aby kontrolować stan zasilania. Ja wsadziłem jakiś stary , Radziecki , na którym pisało tylko 20....
    ,i kawałek znaku "mikro Amper" i działa :D . Powodzenia.

  • #40 12 Sie 2008 19:23
    .michal
    Poziom 13  

    jaka sonde do niego najlepiej nawinac
    w instrukcji pisalo ze spiralnie ma ktos moze dobry patent jak to zrobic dobrze bo mi to jakos ciezko idzie :)
    pozdrawiam

  • #41 12 Sie 2008 23:10
    telemah
    Poziom 27  

    .michal napisał:
    jaka sonde do niego najlepiej nawinac
    w instrukcji pisalo ze spiralnie ma ktos moze dobry patent jak to zrobic dobrze bo mi to jakos ciezko idzie :)
    pozdrawiam


    Jak chcesz się męczyć to cuduj - wykonałem już kilka wykrywaczy impulsowych i wiem że nie opłaca się tak cudować - najlepsze osiągi daje najzwyklejsza nieekranowana cewka o okrągłym przekroju uzwojenia !
    Jedynym wyjątkiem są skomplikowane impulsowe wykrywacze oparte o technikę mikroprocesorową tam aby działała identyfikacja metalu / lub wielkości przedmiotu cewka musi być nawinięta w specyficzny sposób.

    moje rady co do wykonania cewki do wykrywacza impulsowego:

    -średnica cewki mniejsza niż 25cm nie ma racji bytu ze względu na marne zasięgi - optymalna średnica to moim zdaniem 28-35cm większa
    cewka ma większy max zasięg ale małą czułość na drobne przedmioty
    poza tym cewka średnicy powyżej 35cm zaczyna być niewygodna.
    Zaś taka poniżej 25cm średnicy (np 20cm) nie wykazuje dużo większej czułości na drobne fanty za to zasięg ogólny spada mocno w stosunku do cewki 25cm lub większej.

    -Najważniejsze jest dopasowanie rezystancyjne cewki , następnie również ważne choć nieco mniej jest jej indukcyjność .

    -Kluczową rzeczą jest przewód łączący cewkę z wykrywaczem.Przewód ekranowany przynosi w wykrywaczu impulsowym więcej strat niż zysków ! Najbardziej wskazany jest zwyczajny dwużyłowy o jak największym przekroju !! Przewód ekranowany (koncentryczny tym bardziej) ma sporą pojemność własną co wpływa ujemnie na wierność wysyłanych impulsów do cewki penetracyjnej ! Przewód łączący musi być jak najkrótszy !! wystarczy że będzie go można dwukrotnie CIASNO owinąć wokół rurki stelaża - dłuższy przewód = straty . Bardzo ważny jest też komplet wtyk/gniazdo które łączy przewód cewki z elektroniką wykrywacza ! musi być to stabilne solidne złącze o dużej powierzchni styków - najlepiej skręcane - takie jak stosuje się np. przy radiach CB .Zdecydowanie odpada popularny chinch !!

    Cewka musi być zalakierowana lub zalana żywicą /klejem tak żeby zwoje były ze sobą mocno sklejone i nie mogły się przesuwać !

    Bardzo ważną rzeczą jest zasilanie musi być wydajne i jak najsztywniejsze ! odpadają kiepskie popularne baterie paluszkowe, jeśli paluszki to alkaliczne albo dużej pojemności akumulatorki/akumulator.
    Na sam koniec należy dokładnie wyregulować wykrywacz.

    Jeśli spełnicie te wszystkie warunki to wasz wykrywacz impulsowy będzie miał ponadprzeciętne osiągi.Wszystko to co piszę sprawdziłem w praktyce więc nie jest to tzw. czcze gadanie.

    Ps.Dajcie sobie na luz z nawijaniem cewki w kształcie ślimaka - szkoda zachodu

  • #42 21 Sie 2008 00:13
    .michal
    Poziom 13  

    Witam
    Wykonalem plytke polutowalem elementy i zabralem sie do testów. Wykonywalem wszysko tak jak w instrukcji lecz na polach testowych za kazdym razem pokazywalo mi -11,20 V nie wiem jaki moglem zrobic blad mozesz mi cos podpowiedziec jezeli ktos chcialby mi pomoc to podeslal bym foto mojej plytki.
    Pozdrawiam i licze na pomoc
    Michal

    EDIT
    dodaje foto i zauwazylem ze natychmiastowo rozgrzewa sie IC4
    na czerwono zaznaczylem brzuszki na TO-92 podejrzewam ze ktoregos odwrotnie zamontowalem
    Wykrywacz metali za 50 złotych.

  • #43 21 Sie 2008 11:40
    grzegorzskalar
    Poziom 12  

    Wydaje mi się że masz źle wsadzone scalaki , ja mam wszystkie wycięciami do góry (do lm317) , tylko icl jest w dół .
    Obawiam się że scalaki będą do wymiany .
    Pytania zadawaj mi na PW , bo sie moderatorzy tematem zainteresują :D
    POWODZENIA.

  • #44 27 Sie 2008 15:11
    kaczor91
    Poziom 13  

    Witam, jestem w trakcie budowy tego wykrywacza, mam prawie wszystkie elementy wlutowane na PCB(prawie wszystkie ze względu na chwilowy brak kasy na resztę :P) i w między czasie próbuje nawinąć cewkę. Czy jest jakiś sprawdzony sposób, żeby nawinąć zwój przy zwoju? Czy jak nawinę zwój pod zwojem np. na wiadrze o średnicy ~30cm to dużo stracę na zasięgu?
    Czym można ją zabezpieczyć, tzn jakimś konkretnym lakierem czy zwykły bezbarwny np. klar styknie?

  • #45 27 Sie 2008 15:47
    telemah
    Poziom 27  

    kaczor91 napisał:
    Witam, jestem w trakcie budowy tego wykrywacza, mam prawie wszystkie elementy wlutowane na PCB(prawie wszystkie ze względu na chwilowy brak kasy na resztę :P) i w między czasie próbuje nawinąć cewkę. Czy jest jakiś sprawdzony sposób, żeby nawinąć zwój przy zwoju? Czy jak nawinę zwój pod zwojem np. na wiadrze o średnicy ~30cm to dużo stracę na zasięgu?
    Czym można ją zabezpieczyć, tzn jakimś konkretnym lakierem czy zwykły bezbarwny np. klar styknie?


    Ile jeszcze mam powtarzać że w tak prostych wykrywaczach impulsowych jest właściwie wszystko jedno jak nawinie się cewkę :?::D chcesz to się męcz i nawijaj jak chcesz.Poza tym wykonałem z ciekawości ten konkretny wykrywacz - i muszę powiedzieć że ma bardzo średnie osiągi - o wiele lepszy i prostszy jest ten ze strony "LUCASLAB" ale Wy budujcie co chcecie - wasza sprawa.

    Kol.Kaczor poczytaj moje inne posty w tym temacie - po co zadajesz pytania na które jest już odpowiedź :?: Moja opinia (a różnych wykrywaczy metalu popełniłem co najmniej kilkanaście) jest taka :
    Bierz wiadro o interesującej cię średnicy i nawijaj jak leci , nie zapomnij o grubym NIE EKRANOWANYM przewodzie i usztywnieniu cewki po nawinięciu przez zalanie żywicą albo lakierem nitro.

  • #46 27 Sie 2008 15:58
    kaczor91
    Poziom 13  

    Sorki, przeczytałem cały temat i widać przeoczyłem fragment, gdzie pisałeś, że obojetnie jak nawinąć cewkę :P. Co do osiągów, to w sumie tak hobbystycznie go wykonuje, może w przyszłości będzie coś lepszego ;).
    Mimo wszystko, dzięki za odpowiedź :).

  • #47 27 Sie 2008 22:01
    grzegorzskalar
    Poziom 12  

    Kolego telemah , mam do ciebie pytanie ? -= CZY ty masz jakiś problem?
    Jeśli wykrywacz metalu "LUCASLAB" jest taki dobry , to się nim pochwal .
    Ja na pomysł zrobienia wykrywacza wpadłem rok temu , szukałem i szukałem i co znalazłem ? kilka wykrywaczy , ale ani jeden nie nazywał się "LUCASLAB" . I nie miej do innych pretensji o to że robią inne wykrywacze
    od tego "twojego" . Poprostu ludzie znajdują na Elekrtodzie INNE wykrywacze , które są zrobione , mają fotki i jakiś opis .
    A powiedz mi jeszcze , który niedoświadczony elektronik by ryzykował robienie czegoś ze internetu? , ile w internecie jest schematów , które potrafi uruchomić tylko autor? . Jeśli byś się tym wykrywaczem pochwalił , to NA PEWNO by go ktoś zrobił . Tak więc czekam na to aż się pochwalisz twoim wykrywaczem .
    Powiem jeszcze na przyszłość , - nie rób ludziom wody z mózgu , jak w opisie pisze, że ma być kabel ekranowany , to taki ma być .
    W TYM POŚCIE NIE MAM ZAMIARU OBRAŻAĆ AUTORA I INNYCH LUDZI ZWIĄZANYCH A WYKRYWACZEM "LUCASLAB" .

  • #48 27 Sie 2008 23:04
    telemah
    Poziom 27  

    grzegorzskalar napisał:
    Kolego telemah , mam do ciebie pytanie ? -= CZY ty masz jakiś problem?
    Jeśli wykrywacz metalu "LUCASLAB" jest taki dobry , to się nim pochwal .
    Ja na pomysł zrobienia wykrywacza wpadłem rok temu , szukałem i szukałem i co znalazłem ? kilka wykrywaczy , ale ani jeden nie nazywał się "LUCASLAB" . I nie miej do innych pretensji o to że robią inne wykrywacze
    od tego "twojego" . Poprostu ludzie znajdują na Elekrtodzie INNE wykrywacze , które są zrobione , mają fotki i jakiś opis .
    A powiedz mi jeszcze , który niedoświadczony elektronik by ryzykował robienie czegoś ze internetu? , ile w internecie jest schematów , które potrafi uruchomić tylko autor? . Jeśli byś się tym wykrywaczem pochwalił , to NA PEWNO by go ktoś zrobił . Tak więc czekam na to aż się pochwalisz twoim wykrywaczem .
    Powiem jeszcze na przyszłość , - nie rób ludziom wody z mózgu , jak w opisie pisze, że ma być kabel ekranowany , to taki ma być .
    W TYM POŚCIE NIE MAM ZAMIARU OBRAŻAĆ AUTORA I INNYCH LUDZI ZWIĄZANYCH A WYKRYWACZEM "LUCASLAB" .



    Bez obrazy stary ale Ty z tego co widzę niewiele wiesz o zasadzie działania wykrywacza impulsowego :!: wytłumacz mi na cholerę potrzebny przewód ekranowany ?? i co niby się polepszy przy jego zastosowaniu :?:

    ja jeszcze raz powtórze najlepszy , najprostszy i w 101% działający wykrywacz impulsowy jaki miałem okazję poskładać jest tu:

    http://lucaslab.grandhost.pl/impulsowy_wykrywacz_metali1.htm

    Autor strony wprowadził poprawki - wystarczy zrobić płytkę i na pałę jak leci wlutować elementy w odpowiednie miejsca i bez problemu odpala.

    Acha...nie muszę się chwalić każdą rzeczą jaką robię - a wykrywaczy popełniłem już sporo - kilka nawet na zamówienie - obecni właściciele nie narzekają :D . Ty zaś zrobiłeś jeden i to dosyć średni - i odstawiasz jakieś "pyskówki" , grzeczniej proszę to po pierwsze.

    Czekam na Twoją odpowiedź względem tego ekranowanego przewodu - napisz dlaczego ma taki być i co ew. daje jego zastosowanie :!: i poprzyj to czymś logicznym a nie że " Powiem jeszcze na przyszłość , - nie rób ludziom wody z mózgu , jak w opisie pisze, że ma być kabel ekranowany , to taki ma być" że Ty wszystko składasz jak "wielki guru udostępniający dokumentację" przewidział bez wnikania w szczegóły działania urządzenia- to Twój problem , ujawnia to tylko Twoją niewiedzę .Byłbym też bardzo zobowiązany jakbyś mi napisał jakie zakłócenia i w jaki sposób miałyby przeniknąć przez nieekranowany przewód :D

    Więc spuść z tonu - ja nikogo w konia nie robię i wody z mózgu też nie robię - ja to wszystko po prostu wiem bo przećwiczyłem to w praktyce ,pomierzyłem co nieco itd...podczas gdy Ty potrafisz jedynie jak "piesek na smyczy" poskładać dokładnie wg. instrukcji urządzenie i pewnie wg. Ciebie wszyscy tak powinni robić.

    Teraz najważniejsze:

    Wiele konstrukcji z neta nie działa z powodu trywialnych błędów projektowych - te błędy zauważy każdy średnio rozgarnięty elektronik-amator ALE "SKŁADACZ" np. taki jak TY ich nie zauważy, bo składacz potrafi tylko składać zgodnie z instrukcją bo przecież "jeśli jest tak napisane to tak musi być" .Na przyszłość radziłbym więcej własnej inwencji oraz poszanowania dla kogoś kto być może wie na konkretny temat ciut więcej od Ciebie.

  • #49 06 Wrz 2008 14:06
    grzegorzskalar
    Poziom 12  

    Po przeczytaniu ostatniego postu doszedłem do wniosku że nie odpiszę , ale wkońcu napiszę tylko tyle ŻE KAŻDY KIEDYŚ ZACZYNAŁ. Jest to mój pierwszy wykrywacz . Ciekawe czy ty od zawsze wszystko wiedziałeś o wykrywaczach .

  • #50 06 Wrz 2008 14:58
    kaczor91
    Poziom 13  

    Witam. Złozyłem ten wykrywacz w końcu i mam problem z uruchomieniem

    Cytat:
    Przykładamy ujemną końcówkę miernika do miejsca oznaczonego na płytce 0V. Dodatnią stronę miernika przykładamy do masy zasilania (czyli do minusa baterii). Wskazanie powinno wynosić około –9.75V.

    Tu jest wszystko ok. miernik wskazuje -9.77V.
    Dalej na pukcie TV+5V, pokazuje ok. 20V, natomiast na TP-5V, ok. 4.80V. Powinno być chyba 5V, i -5V? Wie ktoś może co źle zrobiłem?

  • #51 06 Wrz 2008 22:05
    grzegorzskalar
    Poziom 12  

    20 V :!: , ile dajesz zasilania :?: , ja miałem podobny problem , nie umiałem usunąć tego defektu , ale zrobiłem wykrywacz do końca i zadziałał , ale miałem tylko ok 9 V w tym punkcie . Sprawdź czy masz dobre stabilizatory , przy tych 20 V nie wkładaj reszty scalaków :!: :!: Dajesz zasilanie 12 V ?.
    Jaki masz miernik Analogowy czy cyfrowy?.

    Jak w innych punktach masz ok 5 V to może tak być.

  • #52 06 Wrz 2008 22:30
    telemah
    Poziom 27  

    grzegorzskalar napisał:
    20 V :!: , ile dajesz zasilania :?:


    Widzisz drogi kolego wracając do twoje odpowiedzi - ja nie mówię że odp początku wszystko na ten temat wiedziałem - ale wkurzyło mnie to że dawałem rady poparte praktyką - a Ty stwierdziłeś że mydlę ludziom oczy bo przecież wszystko trzeba robić tak jak jest w opisie :!: moja prośba jest nadal aktualna - jeśli nie wiesz czy wspomniane przez kogoś modyfikacje przyniosą negatywne skutki - to po prostu nie należy się wypowiadać ,ja proponowałem odstępstwa od opisu gdyż po prostu praktyka oraz przeróżne testy wykazały że owe zmiany które proponowałem wprowadzić - nawet w kwestii "głupiego" przewodu łączącego elektronikę z sondą są jak najbardziej korzystne i sprawdzone .

    Wróćmy jednak do sedna sprawy.Twoje zdziwienie tym że w wykrywaczu zasilanym napięciem ok 12v może być obecne napięcie nawet przewyższające 20v jest tylko potwierdzeniem Twojej niewiedzy.
    Polecasz wszystko robić podług instrukcji - a wnioskuję że nie wiesz
    zbytnio w jaki sposób to wszystko działa - i chyba niewiele wywnioskowałeś ze schematu ideowego.

    Więc:

    Niech kol. Kaczor dokładnie narysuje kropkę w punkcie w którym mierzył napięcie.DOKŁADNIE Na nodze OUT stabilizatora nie powinno być 20v , jednak nie wiemy gdzie dokładnie mierzył .Masą większości US jest plus zasilania reszty układu (obwodu cewki szukającej) zaś obecność w niektórych punktach napięcia ok wynoszącego ok 20v nie ma prawa nikogo dziwić ! gdyż właściwie każdy
    wykrywacz impulsowy potrzebuje przynajmniej takiego napięcia aby zasilać nim cewkę szukającą ! W większości przypadków napięcie to jest wytwarzane poprzez prostą przetwornicę napięcie które owo napięcie podnosi do potrzebnej wartości , najczęściej owa przetwornica w tego typu detektorach jest wykonana na popularnym timerze 555 i w tym konkretnie wypadku właśnie tak jest .

    Kolego GrzegorzSkalar - mam nadzieję że się nie obrazisz na mnie , nie
    było moim celem Cię w jakikolwiek sposób zbesztać - jedynie zwróciłem w ten sposób uwagę - że jeśli się nie za bardzo na czymś znasz to nie kwestionuj czyjejś wiedzy i doświadczeń do czasu aż sam nabędziesz wiedzę która pozwoli na podważenie tychże

  • #53 06 Wrz 2008 23:28
    grzegorzskalar
    Poziom 12  

    Dobra , koniec kłótni :D , Ty się na tym znasz , Ja jestem uparty , i dalej ( narazie ) będę robił z instrukcji , Ale i tak dziwi mnie te 20V :D (o ile było mierzone w dobrych miejscach. :D ) , mój wykrywacz powstał w celu "sprawdzenia się " , i poszukuje nim metali kolorowych :D . Życzę dobrej nocy :D . Dodam jeszcze że elektronika jest dla mnie tylko zabawom :D
    Teraz robie zasilacz , po części mój , a po części z Elektrody , ale muszę jechać jeszcze po l7915 . Pozdrawiam .

  • #54 07 Wrz 2008 11:34
    kaczor91
    Poziom 13  

    No to tak:
    Zasilanie 12V z zasilacza regulowanego na LM317.
    Gdy podałem ok. 13V na TP+5V było ok 20V, natomiast po zmniejszeniu napięcia do 12V, zmalało do ok. 15V.
    Na życzenie daję obrazek, gdzie wskazałem miejsca pomiarów:
    Wykrywacz metali za 50 złotych..

    Jest jeszcze pewien problem. W tym temacie przeczytałem, że kol. .michal miał podobny problem i dostał odpowiedź, że ma obrócić stabilizatory, więc pomyslałem, że to mi też pomoże. Przeliczyłem się i coś uwaliłem, bo na polach testowych teraz pokazuje:
    na 0V - -2.4V, TP+5V - 9.11V, TP-5V - 4.65V(nie -4.65!)

    EDIT:

    Kupiłem nowe stabilizatory,oraz ICL'a, po wymianie 7805 wróciło do poprzednich wartości tj. ok. 14,5-15V na TP+5V, i ok 4,5V(nadal napięcie dodatnie) na TP-5V.

  • #55 12 Wrz 2008 09:29
    grzegorzskalar
    Poziom 12  

    Witam kilka postów wyżej jest zdjęcie płytki , porównaj ją z twoją .
    Trochę cię nie rozumie , na punktach TP masz po ok 5 V , czy te 14 , bo jest dziwnie napisane ?. Jeśli na tych punktach masz ok 5 V a na masie ok 0 V
    , to wsadź resztę scalaków, ja też miałem takie dziwne wskazania , , wsadziłem scalaki i działa . Jaki masz w zasilaczu kondensator filtrujący , może zasilacz ma zakłócenia z sieci .
    Dodam jeszcze że na początku na punkcie Tp 5V miałem 9 V i wykrywacz zadziałał

  • #56 12 Wrz 2008 09:43
    kaczor91
    Poziom 13  

    Zdjęcie płytki porównywałem i wygląda ok. po za tym, że stabilizatory mam w obudowach TO220, a nie TO92, oczywiście porównywałem wyjścia w datasheetach i wlutowane są dobrze.

    W punkcie TP+5V mam ok.14,5V, natomiast w punkcie TP-5V mam ok. 4,5V.

    W zasilaczu kondensator filtrujący 1mF.

  • #57 12 Wrz 2008 18:52
    telemah
    Poziom 27  

    Już chyba wiem w czym tkwi problem :D ty mierzysz sobie napięcie między
    punktem +5v a 0v tak :?: w tego typu konstrukcjach jest porobione często specyficzne masowanie poszczególnych podzespołów znaczy to że np. dla części masą jest ten punkt 0v a dla innych masą może być np. plus zasilania innych elementów znajdujących się na płytce . Zmierz sobie napięcie między nóżką stabilizatora plusowego oznaczona w data-sheecie jako GND a tą oznaczoną OUT i mogę się założyć że będziesz miał 5v.Natomiast mierząc je względem innego punktu może być zupełnie inne napięcie, wydaje mi się że autor konstrukcji zostawił w niej trochę nieścisłości i nie uściślił jaki konkretnie punkt jest masą dla tego czy innego elementu , co może powodować niejasności. W przypadku stab. minusowego również zmierz napięcie między JEGO masą czyli nogą GND a nogą OUT należy pamiętać iż stab. minusowy ma inny układ wyprowadzeń.

    A próbowałeś już umieścić scalaki w podstawkach i zabrać się za uruchamianie układu ??

  • #58 12 Wrz 2008 19:21
    kaczor91
    Poziom 13  

    DZIEKI!!! Faktycznie nie mierzyłem między masą stabilizatorów, a masa zasilania i dlatego takie odchylenia. Pomiar między masą 7805 i 7905 potwierdził Twoje przypuszczenia :D. Napięcie na obydwu jest takie jak powinno być :D.

    Nie próbowałem umieszczać scalaków w podstawkach, z obawy o ich spalenie :P.
    Teraz zabieram się za włożenie reszty scalaków, przylutowanie R15 i testy ;).

    EDIT: Wykrywacz działa :D. Jak na pierwszą poważniejszą konstrukcję wyniki zadowalające.
    Teraz dopiero się wczytałem w opis i poprzednim razem źle zinterpretowałem :P No cóż, człowiek uczy się całe życie... Mam nadzieję, że przy nastepnej konstrukcji nie walnę takiej gafy :oops: .
    Co do niego samego, narazie bez obudowy i stelaża, myślę z czego zrobić. Jak będzie skończony to być może umieszczę w DIY.
    grzegorzskalar i telemah, nalezy Wam się po kilka punktów za pomoc.
    Jeszcze raz dziękuję ;).

  • #59 15 Wrz 2008 20:25
    Xeno
    Poziom 2  

    Witam, jestem mocno zaangażowany w detektory od strony użytkowania , jednak od pewnego czasu noszę się z zamiarem wykonania własnej wersji. Kol. telemah napisał, że wraz ze zwiększeniem średnicy cewki wzrasta zasięg - co oczywiście jest faktem, niemniej jednak moje pytanie może wydać się banalne dla Was Elektroników, jak zmieniać się powinna ilość zwojów względem powiększania cewki wykrywacza? Mam do dyspozycji trzy DNE o średnicach 0,06 mm,0,15 mm i 0,4 mm, który zbyłby najkorzystniejszy?

  • #60 15 Wrz 2008 21:28
    grzegorzskalar
    Poziom 12  

    Wyciąłem to z opisu :
    Można również stosować inne sondy np. o wymiarach: śr. 40cm liczba zwojów 15, śr. 30cm liczba zwojów17.
    I myślę że możesz zastosować drut 0,4 mm .
    Na koniec dodam , że do zrobienia wykrywacza potrzebna jest jakaś wiedza o elektronice , jak się znasz to dobrze , ale jak nie to mogą wystąpić komplikacje :D .