Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Stroboskop J-23 Full i Przeróbka

Marro8 03 Sty 2009 16:10 166514 811
  • #781
    Buster1994
    Poziom 15  
    Mogłeś wgl nie pisać tego posta bo i tak nic nam nie pomogłeś.

    Ja mam pytanie: Wyciągnąłem z jakiegoś starego stabilizatora napięcia oto takie 3 kondensatory które dokładnie wyczyściłem i zamieszczam zdjęcia:

    Stroboskop J-23 Full i Przeróbka
    Stroboskop J-23 Full i Przeróbka
    Stroboskop J-23 Full i Przeróbka
    Stroboskop J-23 Full i Przeróbka


    Dokładne oznaczenia kto nie widzi na fotkach : pisze :

    MK
    5mF +/- 10%
    380V 565

    i na dole jakaś rusińszczyzna (bo to ruski stabilizator :P);P jakieś trójkąciki itp to se na zdjęcia popatrzcie ale to nie ważne ;P I ktoś mi powie czy były by dobre do stroba (bo według mnie tam powinny być bez biegunowe bo te chyba takie są) I czy mi nie rozsadzi palnika ;P Oczywiście tylko 2 ;P Bo te kondensatory raczej na pewno nie będą się grzały... Tylko jaki będzie prawdopodobny efekt...

    Pozdrawiam Bronek.


    P.S. Przepraszam moderatorów że nie umieściłem zdjęć przez "Dodaj obrazek" Ale niestety za długo to trwa więc zrobiłem szybciej tym sposobem.
  • TermopastyTermopasty
  • #782
    Buster1994
    Poziom 15  
    Sory ale to że on jest kijowy że tak powiem to każdy wie bo jest to pisane w tym temacie po raz któryś ale co byś chciał lepszego za te 35 zł ! To też musisz wziąć pod uwagę. Mi akurat on bardzo odpowiada i wiem że można z niego więcej wycisnąć niż daje to firma Jabel. Dlatego staram się stworzyć schemat który poprostu każdy by mógł sobie zrobić.
  • TermopastyTermopasty
  • #783
    marian1981.02
    Spec od sprzętu Unitra
    Ale to że z niego da się więcej wycisnąć to też każdy również wie i to nie filozofia wymienić kondensatory itp. Ale na tym palniku to nie ma racji bytu.
  • #784
    Buster1994
    Poziom 15  
    Nie mam zamiaru się z tobą/panem kłócić bo tym i tak nic nie zmienimy a nie wystarczy tylko wymienić kondensatorów bo trzeba też rezystory i ja szukam najodpowiedniejszych części które poprostu się nie będą grzały i nie straci na tym stroboskop bo większość cokolwiek zmieniając znowu narzeka na to że nierówno mruga albo że ma bardzo małe częstotliwości.

    Pozdrawiam Bronek.

    P.S. Proszę także o odpowiedź na mój post o kondensatorach bezbiegunowych.
  • #785
    marian1981.02
    Spec od sprzętu Unitra
    Rezystory dajesz o odpowiedniej mocy i wszystko będzie OK. Testowałem i wszystko miga jak należy a że, komuś coś tam nie działało to chyba z braku wiedzy i umiejętności jeśli chodzi o elektronikę.

    Co do kondensatorów to pisałem wyżej że dałem 16µ i palnik nie wyrabia a Ty piszesz że masz 5mF
    Czyli 1000µ= 1mF czyli w Twoim wypadku 5000µF
    Wybacz ale ja bym nie odważył się tego włączyć przy takiej konfiguracji...
  • #786
    Buster1994
    Poziom 15  
    Ehh tylko pytałem bo myślałem ze to 5mikroF a nie megaF albo co tam ;P i dzięki za odpowiedź bo niewiem czego bym szukał po pokoju jak bym to załączył :) Czytałem też gdzieś w tym temacie że ktoś tam stosuje kondensatory 220uF/200V 105*C albo 330uF/200V 105*C Czy takie kondensatory nie są zbytnio za duże ? ;0 Bo piszą że palnik im ładnie mruga :O Jak to jest możliwe że tobie przy 16uF nie wyrabia a im przy 330 uF miga ? ;P I czytałem też że tam stosują najczęściej 47uF/400V 105*C i im nie wybuchają ani sie nie pala a stroby chodzą całe noce...

    Dodano po 7 [minuty]:

    dodam jeszcze że mam te kondensatory 220uF/200V 105*C I jak bym wiedział że sie sprawdzą to chętnie bym je zamontował.
  • #787
    marian1981.02
    Spec od sprzętu Unitra
    Wiesz tu dużo piszą...Pisać każdy może i bajeczki pociskać. Dopóki sam nie sprawdzisz to nie wierz co tu w tym temacie piszą (nie wszyscy). Tak samo opisują że wystarczy dać zamiast diaków optotriak i będzie ładnie migać w rytm muzyki. Niestety jest to gó... prawda. Żaden opisywany tutaj sposób nie zadziałał w rytm muzyki. A że, migał komuś całą noc to bardzo wątpliwe i na pewno nie przy 220µ! Zobacz też jakie oni wynalazki stosują w formie wentylatorów itp. Śmiech na sali!
  • #788
    Buster1994
    Poziom 15  
    a szczegolnie te wentylatory zaraz obok palnika ;) Czyli kolejne kondensatorki mogę odłożyć a skąd mógł bym wyciągnąć odpowiednie kondensatory ? albo zrobić jakąś wiązankę kondensatorów (też tu tak robili widziałem) ;P Mi tam nei zależy żeby migał w rytm muzyki tylko żeby się tak nie grzał i mógł być załączony przez dłuższy czas.
  • #789
    marian1981.02
    Spec od sprzętu Unitra
    Jak skąd ? Z sklepu!
  • #790
    Buster1994
    Poziom 15  
    :P Ok przyznam się to było naprawdę głupie pytanie ;P Myślałem że mogą być w jakiś starych radiach albo czymś. A ten rezystor ograniczający żeby żarówki lub statecznika nie dawać da się połączyć np kilka rezystorów równolegle bądź szeregowo ?


    Zdjęcia mojego stroboskopa są tutaj :: https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=5945606#5945606

    a tak z ciekawosci ciekawe co to sa za kondensatory w oryginalnym zdieciu stroboskopu jabla bo wyraznie widac ze to nie te daja w kitach bo sa wieksze

    I mam pytanie do "eksperta" ;P Mam 2 dławiki na jednym jest rezystancja około 37Ω a drugi zaledwie 0.2Ω który mam zastosować zamiast rezystora ograniczającego ? (jeden 18-20W drugi 36W) Chyba ten 18-20W myślę ? A jak go zastosuję to również wymienię te 2 rezystory 10Ω na 5W. I teraz mam pytanie czy przy takiej konfiguracji nic mi nie wystrzeli ? (kondensatory i palnik mam na myśli)


    Pierwszy odpada. Strob mi chodził nierówno (3szybsze 2 wolniejsze błyski coś w tym stylu) I teraz chcę podłączyć do tego drugiego 36W tylko że ten drugi ma 2 gniazda na 2 osobne swietlowki. I jest problem bo niewiem czy jak sie podłącza jedną świetlowkę to się podłącza do jednego tylko gniazda czy jakoś innym sposobem ;) Firma HELVAR L 36 TL2 230 Czy ktoś mógłby mi pomóc ?!


    Dobra już se sam poradziłem ... I przy tym 1 chodzi strasznie nierówno przy tym drugim chodzi już równiej ale dalej to nie to co było przy rezystorze i kondensatory się grzeją mocniej (mam 10µF 350V 85*) Ktoś wie może jaka jest tego przyczyna ? :/ Palnik cyka jak mniej więcej pociąg na torach ;P Inaczej tego nie umiem wytłumaczyć są jakby 4 szybkie albo czasem 3 szybkie czyli takie jak powinny być i tego 5 już nie dociąga i znowu 3 albo 4 szybkie i 5 niedociągnięty i tak w koło jakby... może to wina kondensatorów ? Chciałem zrobić takie przełączane że 10uF, 16uF i 22uF Czyli jakby sterowanie mocą stroba ;) Ale niewiem czy przy dławiku to gra warta świeczki... To już jak przy 16 albo tam 22 uF będzie chodził równo to już mam gdzieś te zmieny mocy byle tylko chodził ładnie i równo. A może to wina rezystorów 10Ω co zmieniłem na 5W ale w to już wątpie... BARDZO PROSZĘ O SZYBKĄ ODPOWIEDŹ

    Widze że na tym forum ciężko o jakąś odpowiedź. Jeśli jednak się ktoś zdecyduje odpowiedzieć to mam kolejną wiadomość.
    Zauważyłem że palnik błyska mocniej niż wtedy bo ledwo na oczy widzę po chwili patrzenia na palnik. Przy większych częstotliwościach palnik już chodzi równiej a nawet równo. Tylko przy tym bardzo się grzeje :/ Więc kondensatorów bym już nie zmieniał bo jak wsadzę większe to palnik nie wytrzyma nawet 5 minut pracy ... Palnik zaczyna równiej chodzić dopiero kiedy miga około 5 razy na sekundę (Tak z moich obliczeń bo niestety oscyloskopa nie posiadam.. ;P) Czy ktoś może wie w czym siedzi problem tego nierównego migania stroba przy częstotliwościach niższych niż około 5 błysków na sekundę ? :/ Naprawdę proszę o odpowiedź bo zbliża się impreza i chciał bym już mieć tego stroba skończonego...
  • #791
    Buster1994
    Poziom 15  
    Proszę o odpowiedź w powyższych postach... Edytowałem je dzisiaj ale wydaje mi się ze znawcy zaglądają tutaj jak się pojawi nowy post..
  • #792
    marian1981.02
    Spec od sprzętu Unitra
    Przecież jest już tyle info że, po co kolejne pytania? Ja zmieniałem wartości rezystora R1 i jak dawało się mniejszy to palił się R2 lub R3. Więc elementy te w raz z kondensatorami C1, C2 nie powinny mieć wpływu na szybkość (równomierność) tylko na siłę błysku. Statecznik miałem jeden pierwszy lepszy i wszystko działało. Bardzo ważną rolę odgrywa też C3 od niego zależy zakres regulacji błysków. Ja wstawiłem o połowę mniejszy niż jest zalecany z tym że na dużo wyższe napięcie i na max potencjometr to prawie palnik świecił. Ma to znaczenie przy sterowaniu muzyką.
  • #793
    Buster1994
    Poziom 15  
    Już mowiłem że zbieram jeden porządny działający schemat

    Ja tylko zmieniłem R1 na dławik i R2 i R3 na 5W I strob chodzi nierówno... no jeśli chodzi o te C3 to jaki jest zakres wartości (od ile do ile) Bo bym nakupowal i posprawdzał ;P to jest to że na max czestotliwości to ja już prawie nie odczuwam czy on miga czy poprostu caly czas swieci ale miga bo to slychac ...

    Zastosowałem zamiast dławika tak na próbę żarówkę 25 W(taka okrągła na cienki gwint ;)) I strobek miga bardzo ładnie częstotliwość maksymalna minimalnie się zmniejszyła i zauważyłem że kondensatory wcale się tak nie grzeją. Tylko żarówa grzeje konkretnie ;p Spróbuję jeszcze która żarówka mniej się będzie grzała i skombinuję więcej tych dławików bo tych najwyraźniej stroboskop nie lubi.. ;P No cóż. Zauważyłem że jednak żarówka lepiej zastępuje tego stroba bo żarówka kosztuje grosz, dławik chodz się wogole nie grzeje jest droższy ale trzeba już znaleźć odpowiedni. Ja będę dalej próbował dławiki. A Ty "marian1981.02" jaki masz dokładnie dławik ?
  • #794
    ozzman
    Poziom 26  
    Ja w swoim miałem stary dławik od świetlówki 40W
  • #795
    Buster1994
    Poziom 15  
    aha w takim razie te nowsze chyba nienajlepiej dzialaja w tych strobach...
  • #796
    Buster1994
    Poziom 15  
    Nic poprostu Dla mnie najlepszym rozwiązaniem jest : Żarówka (mała okrągła) 25W zamiast R1 i rezystory R2 i R3 na 5W zwiększone i narazie 10uF czekam na kondensatory aż przyjdą i bedą wymienione na większe.
  • #797
    Stefannn91
    Poziom 2  
    witam.
    mam pytanie do TK 502.
    Tego co wydumałem w katalogach KT 502=Ksa 545 a zamienikiem jest BD 238, moze byc?

    I drugie pytanie(moze głupie, moze nie) nie rozumiem ze schematu gdzie mam umiescic Th1 tzn. są tam oznaczenia A,G,K. Które z nich oznaczają kolektor, beze i emiter.

    pozdro
  • #798
    ozzman
    Poziom 26  
    To nie jest tranzystor (KT502) tylko tyrystor.
    Tyrystory mają wyprowadzenia:
    A - Anoda
    G - (Gate) - Bramka
    K - Katoda

    BD238 to tranzystor i na pewno nie jest zamiennikiem KT502
  • #799
    Stefannn91
    Poziom 2  
    aha dzieki.
    i jeszcze jedno pytanie bo jest amatorem elektronikiem(wrecz laikiem) bedzie jaka różnica gdy wstawie BD 238
    i jak mozna sprawdzic gdzie jest anoda, katoda i bramka?
  • #800
    sebo12346
    Poziom 10  
    Ja mam sprawe bo mam stroboskop taki stary co sie do aparatu podpina i chciał bym go przerobić żeby wstawić jakoś potencjometr że by był taki np dwa błyski na sekundę da sie to jakoś przerobić :?:
    prosze o pomoc z góry thx
    z deka nie wyraźne
    Stroboskop J-23 Full i Przeróbka

    Stroboskop J-23 Full i Przeróbka

    Stroboskop J-23 Full i Przeróbka

    Stroboskop J-23 Full i Przeróbka
  • #801
    FAZEREREK
    Poziom 14  
    Buster1994 napisał:
    Nic poprostu Dla mnie najlepszym rozwiązaniem jest : Żarówka (mała okrągła) 25W zamiast R1 i rezystory R2 i R3 na 5W zwiększone i narazie 10uF czekam na kondensatory aż przyjdą i bedą wymienione na większe.

    Ja też tak kiedyś myślałem z tą żarówką ale to nic dobrego żarówka gdy się rozgrzewa zwiększa swój opór ''Ω'' tak że więc nie wiesz dokładnie co się dzieje z C1-C2 pozdrawiam pax...
  • #802
    maaz
    Poziom 9  
    Dajcie mi wykaz elementów do tego stroboskopu. A czy mi się wydaje czy tutaj też trzeba trafo wrzucić ?
  • #803
    marian1981.02
    Spec od sprzętu Unitra
    Se poszukaj, leniuchów nie lubimy.
  • #805
    Beetle15
    Poziom 11  
    Witam, mam pytanie apropo stroboskopu z tematu czyli sławnego jabelka j-23 schemat w pierwszym poście. Mianowicie denerwuje mnie prędkość z jaką on miga. Ale od początku powiem co mam zmienione w porównaniu do schematu oryginalnego (nie wiem czy ma to jakieś znaczenie). R1 zmieniony na 10W, C1 i C2 zmieniony na 47Mikro to tyle + chłodzenie. Chciałbym aby w trybie najwolniejszym, błysk był co jakieś 1,5-2 sekundy. Wyczytałem, iż odpowiedzialne są za to R4,P1 i C3. Dałem za wyjściem potencjometru rezystor 600K, ale uzyskałem efekt powiedziałbym odwrotny. W trybie najwolniejszym prawie nic się nie zmieniło, za to w trybie najszybszym znacznie spadła ilość błysków. Pozostaje zatem C3 i teraz moje pytanie czy aby zmniejszyć prędkość błysków, należy dać większy kondensator np 1,5mikro czy może mniejszy np 0.5mikro ? Czy może to być kondensator zwykły ceramiczny czy może elektrolit czy może jakiś inny ? W jakich granicach pojemności można próbować aby nic nie popalić ?
  • #806
    marian1981.02
    Spec od sprzętu Unitra
    Zmniejszając C3 uzyskasz większość ilość błysków. Kondensator ten musi być dosyć dobrej jakości, minimum na 100V (nie elektrolit). Ja w swoim stosowałem MKP 470n/250V. Na max potencjometr ładnie "zasuwa" z błyskami :D W Twoim przypadku musi być większy niż 1µ, z tym że na max. potencjometrze częstotliwość będzie też mniejsza.
  • #807
    Beetle15
    Poziom 11  
    a do jakiej max pojemności tego c3 mogę próbować żeby nic nie popsuć ? czy np przy zmianie z 1mikro na 1.5mikro będzie już widoczna różnica?
  • #808
    MaRineSs1988
    Poziom 10  
    Próbowałem zrobić takie coś, kupiłem płytkę, wyrysowałem ścieżki markerem(tak mi doradzić sprzedawca w sklepie, przy kupowaniu elementów), wstawiłem wszystkie elementy, podłączyłem do sieci i powstał problem, bo mi się kabel zwęglił (cały) dymy poszły a płytce się nic nie stało.
    Ktoś wie dlaczego?

    Mogło to być przez odwrotnie wpięte diody prostownicze D1 i D2?
  • #809
    marian1981.02
    Spec od sprzętu Unitra
    Cytat:
    Mogło to być przez odwrotnie wpięte diody prostownicze D1 i D2
    Łosz! Dobry jesteś...
  • #810
    MaRineSs1988
    Poziom 10  
    marian1981.02 napisał:
    Cytat:
    Mogło to być przez odwrotnie wpięte diody prostownicze D1 i D2
    Łosz! Dobry jesteś...


    Nie mogłem znaleźć oznaczenia gdzie jest anoda a gdzie katoda, więc wpiołem na żywca. Ale płytce nic się nie stało, wiec czy aby to na pewno przez te diody?